امنیت

با شدت گرفتن خشونت طالبان در شمال شرق تلفات ملکی افزایش یافت

گزارش از هدایت الله و ای اف پی

سه نفر از اعضای یک خانواده پس از آنکه در یک حمله هاوانی به تاریخ ۲۳ عقرب در قریه تالوکه شهر کندز زخمی شدند، به تاریخ ۱ قوس در شفاخانه حوزوی کندز تداوی می شوند. [هدایت الله]

سه نفر از اعضای یک خانواده پس از آنکه در یک حمله هاوانی به تاریخ ۲۳ عقرب در قریه تالوکه شهر کندز زخمی شدند، به تاریخ ۱ قوس در شفاخانه حوزوی کندز تداوی می شوند. [هدایت الله]

کندز -- به گفته دفتر زون شمال شرق کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، طالبان به انجام دادن حملاتی ادامه می دهند که تعداد زیادی از مرم ملکی را در ولایات کندز، تخار و بغلان می کشند و زخمی می کنند.

دفتر کمیسیون حقوق بشر در شهر کندز به تاریخ ۲۰ قوس گزارش داد، امسال تاکنون ۱۷۳ فرد ملکی کشته و ۲۶۱ نفر دیگر بر اثر خشونت جنگجویان به شمول استفاده از مردم ملکی به عنوان یک سپر انسانی، زخمی شده اند.

سید حفیظ الله فطرت رئیس دفتر زون شمال شرق کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گفت، اکثریت مردم ملکی کشته و زخمی شده در سال جاری از ولایت کندز هستند.

وی گفت، «متأسفانه، تعداد مجموعی مردم ملکی کشته شده در ولایت کندز ۱۵۲ نفر با ۱۵۲ نفر زخمی، در تخار ۴۹ نفر کشته و ۷۹ نفر زخمی، در حالیکه ۱۸ فرد ملکی در بغلان کشته و ۳۰ نفر دیگر زخمی شدند.»

رئیس جمهور اشرف غنی با جنرال مارک میلی لوی درستیز ارتش ایالات متحده (نفر اول از چپ)، به تاریخ ۲۶ قوس در کاخ ریاست جمهوری دیدار می کند. [کاخ ریاست جمهوری افغانستان]

رئیس جمهور اشرف غنی با جنرال مارک میلی لوی درستیز ارتش ایالات متحده (نفر اول از چپ)، به تاریخ ۲۶ قوس در کاخ ریاست جمهوری دیدار می کند. [کاخ ریاست جمهوری افغانستان]

بر اساس تحقیقات کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، اکثریت تلفات ملکی در ۹ ماه اول سال خورشیدی توسط طالبان صورت گرفته است.

فطرت گفت، این قربانیان شامل مردان، زنان، کودکان و بزرگسالان هستند و علت مرگ آنها اکثراً خشونت هایی اند که توسط طالبان انجام شده است.

وی با افزودن اینکه در سال قبلی ۱۱۵ فرد ملکی کشته و ۵۳۳ نفر زخمی شده بودند گفت، تعداد تلفات ملکی ناشی از درگیری های مسلحانه در مقایسه با سال گذشته حدود ۳۴٪ افزایش یافته است.

فطرت گفت، معلوماتی که توسط کارمندان کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان جمع آوری شده است بر اساس تصاویر و ویدیوهایی است که از صحنه های حملات یا جنگ گرفته شده اند، اما کارمندان نمی توانند این معلومات را در مناطق تحت کنترل طالبان جمع آوری کنند.

محافظت از زندگی مردم ملکی

در حالیکه به نظر می رسد مذاكرات صلح در دوحه پایتخت قطر در حال پیشرفت است، باشندگان ولایت کندز از طالبان خواستند كه خشونت را توقف دهند.

حسیب الله حساس یک باشنده شهر کندز گفت، «از آنجا که مذاکرات صلح به نوعی در مسیر درست در حرکت است، طالبان باید خشونت جاری را کاهش دهند.»

وی گفت، «هر قدر طالبان بمبگذاری های عمومی، موتر بمب ها و حملات بالای شاهراه هاو مراكز شهرها را افزایش دهند، روند صلح به همان اندازه عقب می رود.»

عبدالستار شمال رئیس گروه مدافعین محافظت از مردم ملکی در این ولایت گفت، اکثریت تلفات ملکی در ولسوالی های امام صاحب، خان آباد، دشت ارچی، علی آباد و شهر کندز رخ داده است.

وی گفت، مسؤل اکثریت تلفات مردم ملکی طالبان هستند.

شمال گفت، گروه مدافعین محافظت از مردم ملکی ۲۲ عضو دارد و برای جلوگیری از تلفات ملکی به شمول طالبان با طرف های درگیر جلساتی را برگزار کرده است.

وی گفت، «ما از همه طرف های ذیدخل می خواهیم كه در جریان عملیات به زندگی مردم ملکی توجه كنند.»

وی گفت، در یک حادثه غم انگیز، یک مرمی هاوان به تاریخ ۲۳ عقرب با یک خانه در قریه تالوکه در شهر کندز اصابت کرد که باعث کشته شدن ۸ نفر از اعضای یک خانواده و زخمی شدن پنج نفر دیگر شد.

محمد عمر کندزی یک استاد در پوهنتون کندز گفت، «حملات کور کورانه باعث تلفات ملکی می شود و هر دو طرف باید از تلفات ملکی اجتناب ورزند.»

طالبان به حملات خود ادامه می دهند

طالبان همچنان در چندین مناطق کشور به حملات خود بالای نیروهای افغان ادامه می دهند.

مقامات به روز چهارشنبه (۲۶ قوس) گفتند، پس از آنکه جنگجویان طالب بالای دو پوسته در حومه شهر پلخمری مرکز ولایت بغلان حمله کردند، دست‌کم ۱۳ پولیس افغان کشته و ۵ زخمی شدند.

مقامات گفتند، جنگجویان بالای این پوسته ها حمله کردند و مؤقتاً آنها تصرف کردند.

طالبان مسؤلیت این حمله را بر عهده گرفت، که در موجی از خشونت که طی هفته های اخیر این کشور را به لرزه درآورده است، آخرین حمله می باشد.

یک مقام دیگر گفت، در یک حادثه جداگانه به تاریخ ۲۶ قوس، پنج نفر از منسوبین امنیتی و ۱۷ نفر از جنگجویان طالب پس از آن کشته شدند که نیروهای دولتی در مقابل یک حمله در ولایت ارزگان مبارزه کردند.

وزارت دفاع در اعلامیه ای به تاریخ ۲۳ قوس گفت، جنگجویان طالب شب شنبه - یکشنبه گذشته (۲۲ - ۲۳ قوس) بالای پوسته ها در پنج ولسوالی اطراف شهر قندهار حمله کردند، که نیروهای افغان با حملات شدید هوایی و زمینی در برابر آنها مبارزه کردند.

این وزارت بدون ارائه کردن جزئیات از تلفات نیروهای حکومتی گفت، «نیروهای امنیتی این حمله را دفع کردند، ۵۱ تروریست را کشتند و ۹ نفر را زخمی کردند.»

دفتر غنی در یک توییت نوشت، افزایش مداوم در خشونت باعث شد تا مقامات افغان و امریکایی به تاریخ ۲۶ قوس در کابل دیدار کنند و «در مورد افزایش خشونت در افغانستان نگرانی های خود را ابراز کنند».

این دفتر به تاریخ ۲۶ قوس در یک پوست توییتر نوشت، رئیس جمهور اشرف غنی با جنرال مارک میلی لوی درستیز ارتش ایالات متحده در كاخ ریاست جمهوری ملاقات كرد و هر دو در مورد روند صلح افغانستان «و ضرورت فوری برای یک آتش بس در این كشور» بحث كردند.

این دفتر افزود، «جنرال میلى به رئیس جمهور اطمینان داد كه ایالات متحده به حمایت از نیروهای دفاعی و امنیتی افغان ادامه خواهد داد.»

بر اساس گزارش ای اف پی، فرمانده سارا فلاهرتی سخنگوی میلی گفت، میلی به طور جداگانه در این هفته با طالبان در قطر صحبت کرد. آنها «در مورد ضرورت برای کاهش فوری خشونت بحث کردند».

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500