امنیت

نیروهای افغان حملات طالبان در قندهار را با کشتن ده ها نفر از جنگجویان دفع کردند

سلام تایمز و ای اف پی

نیروهای امنیتی به تاریخ ۱۲ عقرب در یک عملیات علیه جنگجویان طالب در منطقه سرکاری باغ ولسوالی ارغنداب ولایت قندهار، اشتراک می کنند. [جاوید تنویر/ای اف پی]

نیروهای امنیتی به تاریخ ۱۲ عقرب در یک عملیات علیه جنگجویان طالب در منطقه سرکاری باغ ولسوالی ارغنداب ولایت قندهار، اشتراک می کنند. [جاوید تنویر/ای اف پی]

قندهار -- مقامات به روز یکشنبه (۲۳ قوس) گفتند، در یک جنگ شدید شبانه میان نیروهای افغان و جنگجویانی که بر چندین پوسته در قندهار حمله کردند، ده ها جنگجوی طالبان کشته شدند.

وزارت دفاع افغانستان در یک اعلامیه گفت، جنگجویان طالبان در پنج ولسوالی اطراف شهر قندهار بالای پوسته ها حمله کردند که نیروهای افغان با حملات شدید هوایی و زمینی در برابر آنها مقابله کردند.

این وزارت بدون ارائه کردن جزئیات از تلفات نیروهای حکومتی گفت، «نیروهای امنیتی این حمله را دفع کردند، ۵۱ نفر تروریستان را کشتند و ۹ نفر را زخمی کردند.»

یک مقام محلی به شرط ناشناس ماندن به ای اف پی گفت، در یک حمله هوایی افغان در یکی از ولسوالی ها هفت عضو یک خانواده کشته شدند.

پولیس افغان به تاریخ ۲۳ قوس در یک پوسته در چوک شهیدان در قندهار مردم ملکی را تلاشی می کنند. مقامات گفتند، در یک جنگ شدید شبانه میان نیروهای افغان و جنگجویانی که بر چندین پوسته در قندهار حمله کردند، ده ها جنگجوی طالبان کشته شدند. [جاوید تنویر/ای اف پی]

پولیس افغان به تاریخ ۲۳ قوس در یک پوسته در چوک شهیدان در قندهار مردم ملکی را تلاشی می کنند. مقامات گفتند، در یک جنگ شدید شبانه میان نیروهای افغان و جنگجویانی که بر چندین پوسته در قندهار حمله کردند، ده ها جنگجوی طالبان کشته شدند. [جاوید تنویر/ای اف پی]

وی گفت، «نیروی هوایی افغان می خواست که یک موتر مملو از مواد منفجره را هدف قرار دهد... وقتی آنها با موتر برخورد کردند، آن موتر منفجر شده و باعث تلفات ملکی شد.»

وزارت دفاع گفت که این رویداد را بررسی می کند.

یک خبرنگار ای اف پی از قندهار گزارش داد، این جنگ در طول شب چندین ساعت طول کشید که با جنگ های مسلحانه دوامدار و بمباران های شدید همراه بود.

ولایت قندهار زادگاه تحریک طالبان است و جنگجویان بالای ولسوالی ها در حومه مرکز این ولایت طی چند هفته گذشته حملاتی را آغاز کرده اند.

دفاع از نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان

نیروهای ائتلاف بین المللی بارها تعهد کرده اند كه اگر نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان تحت حمله طالبان قرار گیرند، از آنها دفاع خواهند کرد.

دگروال سونی لیگیت سخنگوی ارتش امریکا در افغانستان به تاریخ ۲۱ قوس گفت، نیروهای هوایی ایالات متحده جنگجویان طالب را پس از آن هدف قرار دادند که این گروه به تاریخ ۲۰ قوس بالای نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان در ولسوالی ژری، ولایت قندهار حمله کردند.

لیگیت در یک پوست توییتر گفت، «این حمله در دفاع از نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان مطابق با توافقنامه ایالات متحده و طالبان است. ادعای طالبان در مورد تلفات ملکی دروغ است.»

در ماه سنبله طالبان یک حمله مشابهی را در ولایت هلمند آغاز کردند که ده ها هزار نفر از باشندگان را به فرار مجبور کرد.

این حمله که لشکرگاه مرکز این ولایت را نیز هدف قرار داد، ارتش امریکا را وادار ساخت تا برای دفاع از نیروهای افغان، به حملات هوایی بپردازد.

از زمانیکه توافقنامه ایالات متحده و طالبان در ماه حوت سال گذشته امضا شد، شورشیان حملات بزرگی را بالای شهرهای مهم انجام نداده اند اما نیروهای افغان را تقریباً روزانه در مناطق روستایی مورد حملات قرار داده اند.

بر اساس این توافقنامه، ایالات متحده موافقت كرد كه در ازای تضمین های امنیتی و تعهد طالبان برای برگزاری مذاکرات با كابل، تمام نیروهای خارجی را تا ماه جوزا ۱۴۰۰ از افغانستان خارج کند.

این افزایش در خشونت طی ماه های اخیر در حالی رخ می دهدکه طالبان و حکومت افغانستان در دوحه پایتخت قطر در مذاکرات صلح اشتراک می کنند.

این مذاکرات از تاریخ ۲۲ سنبله آغاز شدند اما بعداً برای چندین هفته پیشرفت ناچیزی داشتند.

در جریان این ماه مذاکرات به مؤفقیتی رسیده اند، با اینکه هر دو طرف یک طرزالعمل را ترتیب کرده اند که به روند اجازه خواهد داد تا به مرحله بعدی ترتیب دادن اجندای مذاکرات حرکت کند.

توقف در مذاکرات صلح

به روز شنبه (۲۲ قوس) هر دو طرف الی تاریخ ۱۶ جدی توقف را اعلام کردند.

نادر نادری مذاکره کننده حکومت افغانستان توییت کرد، «از آنجا که مسائل اجندا به مشوره های بیشتر نیاز دارد، هر دو طرف موافقت کردند که رخصتی بگیرند و دور دوم مذاکرات را به تاریخ ۱۶ جدی ۱۳۹۹ از سر بگیرند.»

محمد نعیم سخنگوی طالبان یک اعلامیه تقریباً یکسان را توییت کرد اما افزود که از روز دوشنبه (۲۴ قوس) «مشوره ها» درباره مسائل اجندا آغاز خواهند شد.

حکومت افغانستان می خواهد که دور بعدی در افغانستان برگزار شود.

صدیق صدیقی سخنگوی غنی توییت کرد که غنی به یک جلسه کابینه گفت، «ما ترجیح می دهیم دور دوم مذاکرات صلح در داخل افغانستان برگزار شود . تأکید بر برگزاری مذاکرات در هوتل های مجلل مناسب نیست. این لازم است مردم ببینند که مذاکرات چگونه اتفاق می افتد، کدام موضوعات مورد توجه قرار می گیرند و چرا؟»

جاوید فیصل مشاور شورای امنیت ملی افغانستان، این توقف را تائید کرد و افزود که کابل مشتاق این است که دور بعدی مذاکرات در افغانستان برگزار شود.

وی در توییتی نوشت، «مذاکرات را به خانه بیاورید، پیشنهاد مهم حکومت افغانستان به طالبان.»

حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان به تاریخ ۲۲ قوس در توییتی به زبان پشتو نوشت، «مراحل باقی مانده مذاکرات صلح میان جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان باید در داخل کشور دنبال شوند.»

وی گفت، «حکومت کدام موقعیت خاصی را در ذهن ندارد و آماده است در هر نقطه ای از كشور مذاکره کند كه طالبان پیشنهاد دهند؛ حکومت مایل است تا در آنجا تأسیسات [مخصوص مذاكرات] را بسازد.»

در ماه های اخیر، کابل شاهد چندین حمله مرگباری بوده است که مسؤلیت آنها را گروه داعش بر عهده گرفته است به شمول حمله موشکی به تاریخ ۲۲ قوس که منجر به کشته شدن یک فرد ملکی شد.

پولیس گفتند، به تاریخ ۲۳ قوس انفجار یک بمب که روی یک وسیله نقلیه نصب شده بود باعث کشته شدن دو فرد ملکی در پایتخت شد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

دور دوم مذاکرات بین الافغانی باید در داخل افغانستان صورت بگیرد زیرا در قطر تیم های مذاکره کننده تحت تاثیر کشور های بیرونی به ویژه ایالات متحده امریکا قرار می گیرد. امریکا تلاش می کند تا در حکومت آینده قدرت بیشتر را برای طالبان بدهد. و گپ مهم دیگر این است که قبلا از آغاز دو باره ای گفتگو های بین الافغانی، آتش بس سراسری از سوی هر دو طرف اعلام گردد. این چه گونه مذاکرات است که از یک طرف دو طرف درگیر جنگ بر سر میز مذاکرات نشسته و از طرف دیگر جنگ جریان دارد. طالبان از اردو، پولیس و سایر مقامات حکومت افغانستان را هدف قرار میدهند و نیرو های امنینی افغان حملات هوایی را در مناطق که توسط طالبان اداره می شوند راه اندازی می کنند. از این جهت قبل از شروع دور دوم مذاکرت بین لافغانی باید از سوی هر دو طرف آتش بس صورت بگیرد.

پاسخ