امنیت

محب گفت، مذاکرات مؤفق صلح به افغانستان کمک خواهد کرد تا با گروه داعش بجنگد

سلام تایمز و ای اف پی

منسوبین امنیتی افغان به تاریخ ۱۰ قوس دو نفر مشکوک به بمبگذاری انتحاری را که به گفته مقامات قبل از انفجار مواد منفجره دستگیر شدند، به رسانه ها در جلال آباد نشان می دهند. [نورالله شیرزاده/ای اف پی]

منسوبین امنیتی افغان به تاریخ ۱۰ قوس دو نفر مشکوک به بمبگذاری انتحاری را که به گفته مقامات قبل از انفجار مواد منفجره دستگیر شدند، به رسانه ها در جلال آباد نشان می دهند. [نورالله شیرزاده/ای اف پی]

منامه، بحرین -- حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان به روز شنبه (۱۵ قوس) گفت، یک روند مؤفق صلح با طالبان به حکومت افغانستان این اجازه را خواهد داد تا در مبارزه با گروه داعش و حملات آن بالای اهداف نرم، منابع خود را متمرکز کند.

افغانستان با افزایش خشونتی دست و پنجه نرم می کند که علی رغم مذاکرات تاریخی صلح با طالبان که از ۲۲ سنبله در قطر آغاز شد، بدتر شده است.

شاخه خراسان داعش مسؤلیت یک سلسله حملات بالای اهداف آسیب پذیر به شمول حمله ۱۲ عقرب بالای پوهنتون کابل را بر عهده گرفته است. سه تروریست -- كه یكی از آنها خود را انفجار داد -- به محوطه پوهنتون درآمدند و محصلین را درصنف هایشان گلوله باران کردند و دست‌کم ۲۲ نفر را كشتند.

گروه داعش مسؤلیت یک حمله مشابه بالای مرکز آموزشی کوثر دانش در محله دشت برچی در غرب کابل را بر عهده گرفت که به تاریخ ۳ عقرب رخ داد. آن بمبگذاری انتحاری ۲۴ نفر کشته و بیش از ۵۰ نفر زخمی برجا گذاشت که اکثریت آنها متعلمین جوان بودند.

حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان به تاریخ ۱۵ قوس در کنفرانس امنیتی گفتگوی منامه در انستیتوت بین المللی برای مطالعات امنیتی در بحرین سخنرانی می کند. [ماذن مهدی/ای اف پی]

حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان به تاریخ ۱۵ قوس در کنفرانس امنیتی گفتگوی منامه در انستیتوت بین المللی برای مطالعات امنیتی در بحرین سخنرانی می کند. [ماذن مهدی/ای اف پی]

محب گفت، اگرچه گروه داعش از قلمروی که کنترل می کرد اخراج شده و منابع مالی آن مختل شده است، این گروه یک «شبکه وحشت» را حفظ می کند.

وی به ای اف پی گفت، «البته خود این حملات بسیار مخرب اند، آنها ترس زیادی را برای مردم ما به وجود می آورند و ما بسیار سخت تلاش می کنیم تا از حمله آنها بالای شهرهای خود جلوگیری کنیم.»

وی در حاشیه کنفرانس امنیتی گفتگوی منامه در انستیتوت بین المللی برای مطالعات امنیتی در بحرین گفت، «ما با تهدیدهای زیادی روبرو هستیم... بنابراین منابع ما بسیار منتشر است.»

متمرکز بالای صلح

محب گفت، «یکی از دلایل تمرکز ما بر این روند صلح با طالبان این است که اگر بتوانیم به صلح با طالبان برسیم، نیروهای امنیتی ما خواهند توانست تا ظرفیت های خود را به گروه های تروریستی مانند [داعش] معطوف کنند و سپس ما می توانیم آنها را با بسیار راحتی مهار کنیم.»

مذاکرات دوحه در روزهای اخیر با تعین نمودن طرزالعمل که به روند اجازه خواهد داد تا به مرحله بعدی یعنی تعین نمودن اجندای مذاکرات برود، پیشرفت کرده است.

محب گفت، «این یک درگیری چهار دهه طولانی بوده است -- البته برای پایان دادن به این درگیری اعتراضات زیادی وجود دارد که باید برطرف شود.»

وی گفت، «همه خسته شده اند. خواسته افغان ها این است که این درگیری پایان یابد، اما تفاوت های زیادی نیز وجود دارد. اما من فکر می کنم که با روحیه خوب، ما می توانیم صلح را بدست آوریم.»

پس از توافقنامه صلح که در ماه حوت سال گذشته توسط مذاکره کنندگان طالبان و ایالات متحده به امضا رسید، حکومت افغانستان و طالبان برای اولین بار با هم مذاکره می کنند.

بر اساس این توافق نامه، ایالات متحده موافقت کرد که در مقابل تضمین های امنیتی و تعهد طالبان برای برگزاری مذاکرات با کابل، همه نیروهای خارجی را تا ماه جوزا سال ۱۴۰۰ خارج کند.

به هر صورت، روند صلح با افزایش خشونت در هفته های اخیر خدشه دار شده است، با اینکه طالبان تقریباً هر روز بالای نیروهای دولتی حمله می کنند.

محب گفت، «طالبان می خواستند که امتیاز اعظمی را در میز مذاکره بدست آورند و من فکر می کنم که آنها احتمالاً نیروهای امنیتی افغان را آزمایش می کردند، همچنان شاید آزمایش می کردند که بعد از کدام حد متحدین ما به کمک ما می پردازند.»

نیروهای افغان برای 'دفاع از کشور اماده' اند

محب گفت، خروج نیروهای خارجی اردوی افغان را مجبور خواهد ساخت تا برنامه های خودکفا ساختن نیروی هوایی را سرعت بخشند.

وی گفت، «ما هنوز هم در بسیاری از درگیری ها به قدرت هوایی ایالات متحده اتکا می كنیم و تا وقتی که توانایی های خود ما ساخته می شود، برای حفظ کردن برتری خود نسبت به طالبان، به قدرت هوایی ایالات متحده ضرورت داریم.»

پنتاگون به تاریخ (۲ عقرب تصمیم خود برای خروج ۲۰۰۰ سرباز امریکایی از افغانستان را اعلام كرد که تعداد مجموعی آنها را تا ۲۶ جدی به ۲۵۰۰ كاهش می دهد.

اسدالله خالد وزیر دفاع افغانستان به تعقیب این اعلام به اعضای پارلمان گفت، «ما نگران نیستیم.»

وی گفت، «در حال حاضر ۹۶٪ عملیات های نظامی توسط اردوی خودمان انجام می شوند. فقط در ۴٪ عملیات ها ما از متحدین بین المللی خود کمک هوایی دریافت می کنیم.»

خالد گفت، «ما آماده ایم که به طور مستقل از کشور خود دفاع کنیم.»

کریستوفر میلر سرپرست وزارت دفاع ایالات متحده گفت، در حالیكه حکومت افغانستان در جهت دستیابی به توافق صلح از طریق مذاکره تلاش می کند، ارتش ایالات متحده به ایستادن با افغانستان ادامه خواهد داد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

طراحان داعشیان که بر پوهنتون کابل حمله کردند و توسط نیرو های امنیتی افغان دست گیر شدند، چرا اعدام نمی شوند؟ حکومت افغانستان باید بی درنگ همه طراحان حمله بر پوهنتون کابل را که در زندان های دولت افغانستان به سر می برند بطور علنی اعدام نماید. اگر دولت افغانستان تروریست ها را به سزای اعمال خود می رساند اکنون به این حد ترور و دهشت در کشور رخ نمی داد. یگانه علت افزایش جرم و جنایت و کشت و خون در کشور این است که مجرمین مجازات نمی شوند و آنها در محبس های کشور بهترین زنده گی دارد و پس از چند سال محدود دوباره رهه می گردد. بهترین را برای آوردن امنیت این است که مجرمین فوراً باید مجازات شود، نگهداشتن مجرمین و تروریست ها در محبس ها فایده ندارد.

پاسخ