دیپلماسی

با پیشرفت در مذاکرات صلح از سوی حکومت افغانستان و طالبان، گفتگوهای متوقف‌ شده صلح حرکت کرد

سلام تایمز و ای اف پی

تیم های مذاکره کننده حکومت افغانستان (سمت چپ) و طالبان (سمت راست) به تاریخ ۱۲ قوس در دوحه پایتخت قطر ملاقات کردند. [نادر نادری/توییتر]

تیم های مذاکره کننده حکومت افغانستان (سمت چپ) و طالبان (سمت راست) به تاریخ ۱۲ قوس در دوحه پایتخت قطر ملاقات کردند. [نادر نادری/توییتر]

دوحه -- هر دو طرف به روز چهارشنبه (۱۲ قوس) پس از موافقه بر سر طرزالعمل مذاکرات گفتند، مذاکرات صلح میان حکومت افغانستان و طالبان در قطر آماده اند تا به مرحله بعدی پیشرفت کنند.

این دیدارها که از تاریخ ۲۲ سنبله آغاز شده بودند، با اختلافات بر سر اجندا، طرزالعمل بحث ها و تفاسیر مذهبی، توقف یافته بودند.

نادر نادری یک عضو تیم مذاکره کننده حکومت در توییتر نوشت، پروسه ها برای مذاکرات بین الافغانی نهایی شده و بحث ها در مورد اجندا به زودی آغاز خواهد شد.

وی توییت کرد، «مذاکرات فعلی هر دو تیم مذاکره کننده نشان می دهد که تمایل برای رسیدن به صلح پایدار بین افغان ها وجود دارد و هر دو طرف متعهد هستند که به تلاش های صادقانه خود برای رسیدن به صلح پایدار در افغانستان ادامه دهند.»

عبدالله عبدالله (در وسط) رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، در جلسه افتتاحیه مذاکرات صلح میان حکومت افغانستان و طالبان در دوحه پایتخت قطر، به تاریخ ۲۲ سنبله سخنرانی می کند. [کریم جعفر/ای اف پی]

عبدالله عبدالله (در وسط) رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، در جلسه افتتاحیه مذاکرات صلح میان حکومت افغانستان و طالبان در دوحه پایتخت قطر، به تاریخ ۲۲ سنبله سخنرانی می کند. [کریم جعفر/ای اف پی]

محمد نعیم سخنگوی طالبان نیز تائید کرد که طرزالعمل ها برای مذاکرات «نهایی» شده است.

وی در یک توییت نوشت، «از این به بعد مذاکرات در مورد اجندا آغاز خواهند شد.»

پس از آنکه در ماه حوت گذشته یک توافقنامه مهم توسط شورشیان و واشینگتن امضا شد، هر دو طرف برای اولین بار به طور مستقیم با هم کار می کنند.

در مقابل تضمین های امنیتی و تعهد طالبان برای برگزار نمودن مذاکرات با کابل، ایالات متحده موافقت کرد که همه نیروهای خارجی را تا ماه جوزا سال ۱۴۰۰ خارج کند.

'دستاورد مهم'

زلمی خلیلزاد نماینده ویژه ایالات متحده برای مصالحه افغانستان، از این پیشرفت استقبال کرده و در توییت خود نوشت که این «یک دستاورد مهم» است.

وی در توییتر خود نوشت، «این موافقه نشان می دهد که طرف های مذاکره کننده می توانند در مورد موضوعات سخت به توافق برسند. ما به هر دو طرف به خاطر حوصله شان تبریک می گوییم.»

وی گفت، «در حالیکه مذاكرات بر سر نقشه راه سیاسی و آتش بس دایمی آغاز می شوند، ما در این دوره با همه طرف ها برای كاهش جدی خشونت و حتی یک آتش بس سخت تلاش خواهیم كرد. این چیزی است که مردم افغانستان می خواهند و آنها سزاوار آن هستند.»

عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان نیز از این پیشرفت ستایش کرد.

وی در توییتی نوشت، «من از قدم بزرگ ابتدایی ای که امروز در دوحه برداشته شد و با چارچوب پروسه‌ ای موافقت صورت گرفت كه زمینه را برای بحث ها درباره اجندای صلح مساعد می سازد استقبال می كنم. من از تیم مذاکره کننده جمهوریت، تمام تسهیل‌ کنندگان و قطر میزبان به خاطر حمایت ارزشمندشان تشکر می کنم.»

مایک پومپئو وزیر خارجه ایالات متحده در سفرش به دوحه به تاریخ ۱ قوس، که وی در جریان آن با مذاکره کنندگان طالبان و حکومت افغانستان ملاقات کرد، خواستار «تسریح بحث ها» شد.

علی رغم این پیشرفت در دوحه، طی هفته های اخیر خشونت در افغانستان افزایش یافته است، با اینکه شورشیان از زمان امضای توافقنامه با واشینگتن در ماه حوت گذشته بدینسو، تقریباً هر روز بالای نیروهای افغان خاصتاً در مناطق روستایی حمله می کنند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

بعد از چهل سال جنگ و نا امیدی یک روزنه ای امید برای مردم افغانستان باز شده. اگر هر دو طرف درگیر جنگ صادق باشند، انشاالله که یک صلح پایداری به زدوی در افغانستان تامین می شود. باید همه مردم در پنج وقت نماز خود از خداوند یک صلح سراسر و دایمی را بخواهند.

پاسخ