امنیت

نیروهای افغان طراح اصلی بمبگذاری انتحاری غزنی را کشتند

سلام تایمز و ای اف پی

پس از آنکه یک موتربمب انتحاری بالای یک پایگاه اردو در ولایت غزنی به تاریخ ۹ قوس حمله کرد و منجر به کشته شدن دست‌ کم ۳۰ نفر و زخمی شدن ۲۴ از منسوبین نیروهای امنیتی شد، یک سرباز نیروی امنیتی افغان یک راکت لانچر را در دست گرفته است. [اس تی آر/ای اف پی]

پس از آنکه یک موتربمب انتحاری بالای یک پایگاه اردو در ولایت غزنی به تاریخ ۹ قوس حمله کرد و منجر به کشته شدن دست‌ کم ۳۰ نفر و زخمی شدن ۲۴ از منسوبین نیروهای امنیتی شد، یک سرباز نیروی امنیتی افغان یک راکت لانچر را در دست گرفته است. [اس تی آر/ای اف پی]

غزنی -- وزارت دفاع به روز دوشنبه (۱۰ قوس) گفت، نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان طراح اصلی یک حمله مرگبار بالای یک پایگاه نظامی در ولایت غزنی را طی یک حمله هوایی کشتند.

مقامات گفتند، یک موتربمب انتحاری به روز یکشنبه (۹ قوس) یک پایگاه نیروهای محافظت عامه در منطقه قلعه جوز در مرکز این ولایت را مورد حمله قرار داد.

بازمحمد همت رئیس شفاخانه غزنی به ای اف پی گفت، «۳۰ جسد و ۲۴ زخمی به این شفاخانه انتقال داده شده اند. همه آنها منسوبین امنیتی هستند.»

وزارت دفاع در اعلامیه ای گفت، نیروهای افغان حمزه وزیرستانی طراح اصلی این بمبگذاری و هفت نفر از جنگجویان اش را طی یک حمله هوایی در منطقه علی شیرخان ولسوالی گیرو در شب ۹ قوس به قتل رساندند.

این وزارت گفت، در این حمله هوایی تعدادی از سلاح و مهمات مربوط به شورشیان از بین رفتند.

فواد امان سخنگوی وزارت دفاع به ای اف پی گفت، وزیرستانی یک جنگجوی طالبان از وزیرستان یک منطقه مرزی در پاکستان بود.

هیچ گروهی مسؤلیت را به عهده نگرفته است. از زمان آغاز مذاکرات بین الافغانی صلح به تاریخ ۲۲ سنبله در دوحه مرکز قطر، طالبان در مورد حملات مرگبار در این کشور به ندرت تبصره کرده اند.

منطقه ای که این حمله رخ داده است شاهد جنگ های منظم میان طالبان و نیروهای حکومت بوده است.

وحیدالله جمعه‌ زاده سخنگوی والی غزنی به ای اف پی گفت، «این بمبگذار یک تانک هاموی را درست به داخل پایگاه برد و آن را منفجر ساخت.»

ویدیوها آمبولانس های نظامی را نشان دادند که کشته ها و زخمی ها را به شفاخانه ها انتقال می دادند و جرثقیل ها را نشان دادند که برای برداشتن بقایا از محل بمبگذاری در این پایگاه مستقر شده بودند.

وزارت دفاع كه در کم جلوه دادن تلفات در حملات عليه نيروهای خود شهرت دارد گفت، ده نفر كشته شدند.

'افزایش در خشونت قابل قبول نیست'

این بمبگذاری در غزنی فقط چند روز پس از آن رخ داد که دو بمب در شهر تاریخی بامیان جان ۱۴ نفر را گرفتند و به سال های آرامش در این شهر منزوی که به خاطر آثار قدیمی بودایی شهرت دارد، خاتمه داد.

مقامات پولیس گفتند، طی یک حمله موتربمب انتحاری دیگر در این ولایت به تاریخ ۹ قوس یک فرد ملکی کشته و ۲۰ نفر دیگر زخمی شدند.

این بمبگذاری به تاریخ ۹ قوس آخرین کشتار در افغانستان را نشان می دهد، جایی که از آغاز مذاکرات صلح بدینسو خشونت افزایش یافته است.

عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی این کشور گفت، «چنین حملات تروریستی یک فضای ترس، وحشت و بدبینی را در میان مردم افغانستان ایجاد خواهند کرد و به روند صلح آسیب خواهند رساند.»

وی گفت، «افزایش خشونت قابل قبول نیست... و بر خلاف روند صلح، مذاکرات و مصالحه می باشد.»

مذاکرات به خاطر اختلافات راجع به اجندا طرزالعمل بحث ها و تفاسیر مذهبی، متوقف شده اند.

نادر نادری سخنگوی تیم مذاکره کننده حکومت به شام روز شنبه (۸ قوس) در توییتر نوشت، در حالیکه راجع به این مسائل پیشرفت صورت گرفته است، اما توافق كلی هنوز نهایی نشده است.

از زمان امضای یک توافقنامه جداگانه با واشینگتن در ماه حوت گذشته که برای مذاکرات صلح در دوحه و خروج نیروهای خارجی از افغانستان تا ثور ۱۴۰۰ زمینه را فراهم ساخت تاکنون، طالبان نیروهای حکومتی را در مناطق روستایی هدف قرار داده اند.

پنتاگون در اواسط ماه گذشته گفت که به زودی حدود ۲۰۰۰ سرباز را از افغانستان بیرون خواهد کشید که این امر به زمان بندی خروج کامل سرعت می بخشد.

مایک پومپئو وزیر خارجه ایالات متحده هفته گذشته در جریان دیدارش از دوحه، با مذاکره کنندگان هر دو طرف ملاقات کرد و خواستار «سرعت این مذاکرات» شد.

'تاکتیک طالبان' برای تحت فشار قرار دادن حکومت

عتیق الله امرخیل یک تحلیلگر امور امنیتی افغان به ای اف پی گفت، حمله غزنی مانند حملات قبلی یک «تاکتیک طالبان با استفاده از خشونت» برای تحت فشار قرار دادن حکومت را نشان می دهد تا به خواسته های این گروه شورشی تسلیم شود.

وی گفت، «این حمله میتواند این پیام را بفرستد كه اگر حکومت خواسته های آنها را نپذیرد، طالبان توانایی حمله بر پایگاه های به شدت محافظت شده را دارند.»

وی افزود، «افزایش خشونت همچنان جامعه بین المللی را مجبور می سازد تا بالای حکومت افغانستان برای یک توافق سیاسی با طالبان فشار بیشتری وارد کند... من باور دارم که طالبان به دنبال این هدف هستند.»

خشونت در کابل طی هفته های اخیر افزایش یافته است.

زمانی که سه فرد مسلح به تاریخ ۱۲ عقرب به پوهنتون داخل شدند و صنف ها را برای چندین ساعت گلوله باران کردند، دست کم ۲۲ نفر کشته و ۲۷ نفر دیگر زخمی شدند.

اگرچه حکومت طالبان را که از هرگونه دخالت انکار کردند مقصر می داند، گروه داعش مسؤلیت را بر عهده گرفت.

گروه داعش همچنان مسؤلیت حمله ۳ عقرب بالای مرکز آموزشی کوثر دانش در محله دشت برچی در غرب کابل را بر عهده گرفت. در آن بمبگذاری انتحاری ۲۴ نفر کشته و بیش از ۵۰ نفر زخمی شدند که اکثریت آنها متعلمین جوان بودند.

مقامات در اواخر ماه عقرب گفتند، نیروهای امنیتی افغان دو نفر از متهمین اصلی طرح یک حمله بالای پوهنتون را دستگیر کرده و یک متهم دیگر را کشتند.

امرالله صالح معاون اول رئیس جمهور گفت، «محمد عادل طراح اصلی آن قتل عام اعتراف کرد که وی توسط شبکه حقانی یک متحد طالبان استخدام شده بود و از این شبکه اسلحه دریافت کرده بود.»

شبکه حقانی برای انجام دادن حملات در افغانستان با گروه داعش همکاری کرده است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

جای افسوس است که چهل سال می شود که افغان ها بین خود می جنگنند. اگر افغان ها متفق می بودند و در بین شان جنگ نمی کردند، اکنون افغانستان مترقی ترین کشور آسیا محسوب می شد. افغانستان بهترین آب و هوا را دارد. افغانستان معادن زیاد، نفت ؛ گاز و سایر سنگ های قیمتی را دارا می باشد. بیش از هشتاد در صد نفوس افغانستان را جوانان تشکیل می دهند. افغان ها از مقاومت جسمی بهتری نسبت به سایر کشور ها می باشند. افغان ها استعداد بالای دارند. یگانه مشکل این مردم عدم وحت و یکپارچی است. افغانستان یک کشور بزرگ دارای حدود سی میلیون نفوس اما مردم اش از گرسنگی می میمیرند. او مردم به حال خود بیاید، همدیگر تان را نکشید. من بالای طالبان صدا می کنم که لطفآ دیگر هموطنان تان را نکشید و در برابر نیرو های امنیتی افغان نه جنگید، بیاید از راه صلح و آشتی وارد سیاست شوید و کشور تان را از فقر و بیچاره گی نجات دهید.

پاسخ

زنده باد اردوی ملی افغان. ما با شما ایستاد هستیم. خداوند شما را موفق داشته باشد.

پاسخ

این راه درست است. تروریست های آموزش دیده و مجهز شده به سلاح توسط ارتش تروریستی پاکستان باید درهمانجا کشته شوند. قرار دادن و نگهداری آنها در زندان ها یک جرم و خیانت علیه ملت افغان و نیروهای مسلح افغان است.

پاسخ