امنیت

نیروهای افغان طراحان اصلی قتل‌عام پوهنتون کابل را گرفتار کردند

سلام تایمز و ای اف پی

منسوبین امنیتی به تاریخ ۱۲ عقرب بیرون از پوهنتون کابل نگهبانی می کنند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

منسوبین امنیتی به تاریخ ۱۲ عقرب بیرون از پوهنتون کابل نگهبانی می کنند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

کابل -- مقامات گفتند، نیروهای امنیتی افغان دو نفر از متهمین اصلی طرح یک حمله را که در اواسط ماه جاری بالای پوهنتون کابل انجام شد دستگیر کرده و متهم دیگری را کشته اند.

زمانی که سه فرد مسلح به تاریخ ۱۲ عقرب به پوهنتون داخل شدند و صنف ها را برای چندین ساعت گلوله باران کردند، دست کم ۲۲ نفر کشته و ۲۷ نفر دیگر زخمی شدند.

اگرچه حکومت طالبان را مقصر می داند، گروه داعش مسؤلیت را بر عهده گرفت.

گروه داعش همچنان مسؤلیت حمله ۳ عقرب بالای مرکز آموزشی کوثر دانش در محله دشت برچی در غرب کابل را بر عهده گرفت. در آن بمبگذاری انتحاری ۲۴ نفر کشته و بیش از ۵۰ نفر زخمی شدند که اکثریت آنها متعلمین جوان بودند.

در این تصویر ویدیویی که توسط ریاست امنیت ملی منتشر شده است محمد عادل متهم اصلی طرح یک حمله مرگبار بالای پوهنتون کابل به تاریخ ۱۲ عقرب، دیده می شود. [ریاست امنیت ملی]

در این تصویر ویدیویی که توسط ریاست امنیت ملی منتشر شده است محمد عادل متهم اصلی طرح یک حمله مرگبار بالای پوهنتون کابل به تاریخ ۱۲ عقرب، دیده می شود. [ریاست امنیت ملی]

امرالله صالح معاون اول رئیس جمهور به روز دوشنبه (۲۶ عقرب) گفت، «طراح دوم» این حمله در ولایت پکتیا کشته شد و فرد شماره سوم مسؤل این عملیات دستگیر شده است.

صالح گفت، این سه متهم صحن پوهنتون کابل را بررسی کرده و قبل از آغاز کردن حمله خود، نقاط ضعف امنیتی را شناسایی کرده بودند.

صالح در گزارشی که در صفحه فیسبوک اش منتشر شد گفت، «آنها مثل محصلین لباس پوشیدند و با بیک های پر از سلاح به پوهنتون داخل شدند.»

وی افزود، «هیچ کس بیک های آنها را تلاشی نکرده بود. پلان آنها این بود که اگر گرفتار شوند، با سلاح همراه‌ خود به پولیس شلیک خواهند کرد.»

ارتباطات با شبکه حقانی

این تبصره های صالح پس از اظهارات قبلی وی که به روز شنبه (۲۴ عقرب) در مورد اعلام خبر دستگیری محمد عادل «طراح اصلی» بود، صورت گرفت.

وی گفت، «این حمله به هدف تحت فشار قرار دادن و بدنام كردن حکومت و ضعيف جلوه دادن آن انجام شده بود.»

صالح گفت، عادل -- که شرعیات را خوانده بود و در اصل از ولایت پنجشیر می باشد -- اعتراف کرده است که توسط شبکه حقانی یک شاخه طالبان استخدام شده بود و سلاح ها را نیز از آنها دریافت کرده بود.

شبکه حقانی برای انجام دادن حملات در افغانستان با گروه داعش همکاری کرده است.

ریاست امنیت ملی به تاریخ ۲۶ عقرب خبر دستگیری عادل را در یک اعلامیه اعلام کرد.

در اعلامیه ریاست امنیت ملی آمده است، عادل «طراح اصلی» کشتار در پوهنتون کابل و مرکز آموزشی کوثر دانش بوده است.

این اعلامیه در مورد اینکه عادل چه زمان دستگیر شد و بمبگذاری انتحاری به تاریخ ۳ عقرب بالای کوثر دانش را چگونه برنامه ریزی کرده بود، چیزی نگفت.

گروه داعش مسؤلیت آن قتل‌ عام را نیز بر عهده گرفت.

منابع امنیتی گفتند، عادل یک محصل سابق پوهنتون کابل بود.

ریاست امنیت ملی گفت، عادل در هنگام تحقیق اش به افسران امنیت ملی گفت كه حمله پوهنتون را وی پیشنهاد کرده بود زیرا «این حمله پوشش گسترده ای را می گرفت و حکومت را تحت فشار قرار می داد».

طارق آرین سخنگوی وزارت داخله به تاریخ ۲۶ عقرب گفت، پس از یک تحقیقات، تعدادی از افسران پولیس به دلیل «غفلت وظیفوی» از وظایف شان سبک دوش شدند.

وی بدون اینکه جزئیات بیشتری را ارائه کند گفت، تحقیق از آنها هنوز ادامه دارد.

در همین حال، وزارت دفاع افغانستان به تاریخ ۲۲ عقرب گفت که نیروهای افغان طی عملیاتی در ولایت فاریاب عزیز یولداش رهبر تحریک اسلامی ازبیکستان را که یک سازمان تروریستی شناخته شده در سطح بین المللی است، کشتند. این وزارت تاریخ عملیات را ارائه نکرد.

این وزارت گفت، «عزیز یولداش در حملات تروریستی و کشتن افغان ها در ولایات شمالی نقش داشته است.»

عزیز پسر طاهر یولداش (یولداشف) بنیانگذار تحریک اسلامی ازبیکستان بود که در ماه اسد ۱۳۸۸ در یک حمله هواپیمای بدون سرنشین در نزدیکی مرز افغانستان و پاکستان کشته شد.

بر اساس این اعلامیه، حکمت یولداش پسر عزیز زخمی شده است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

حکومت اگر واقعاً در کار خود صادق است و میخواهد انتقام جوانان مظلوم را بگیرد، باید طراحان حمله بر پوهنتون کابل را در محضر عام اعدام نماید. تا اینکه دیگران دست به همچو اعمال نزدند. فکر می کنم که حمله بر پوهنتون کابل یک حمله بی سابقه بوده و این گونه حمله تا هنوز در افغانستان صورت نگرفته بود. باز داشت کردن مجرمین به آوردن امنیت کمک نمی کند. مجرمین را باید فوراً به جهنم روان کرد. یگانه علت افزایش جرایم و قتل ها در افغانستان این است که به مجرمین جزا داده نمی شود، انها در زندان های بهترین زنده گی را دارند و بهترین غذا را صرف می کنند و شاید هم چند سال بعد رها شود. ما خطرناک ترین مجرمین را دیدیم که در چندین قضیه دست داشتند ولی پنج سال را هم در زندان سپری نکردند، انها رها شدند. بناءً خواست همه مردم کشور این است که مرتکبین حمله بر پوهنتون کابل را بی درنگ اعدام نماید.

پاسخ