امنیت

نیروهای افغان بقایای گروه داعش را در حالی تعقیب می کنند که زندگی در مراکز سابق این گروه به حالت عادی برگشته است

گزارش از خالد زیری

سربازان افغان به تاریخ ۸ اسد در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار نشان داده شده اند. [خالد زیری]

سربازان افغان به تاریخ ۸ اسد در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار نشان داده شده اند. [خالد زیری]

جلال آباد -- باشندگان ولایت ننگرهار که زمانی مرکز شعبه خراسان داعش بوده است، خانه های خود را در حالی بازسازی می کنند که زندگی به حالت عادی برگشته است.

اما در حالیکه این گروه مسؤلیت تعدادی از حملات مرگبار اخیر را بر عهده گرفته است، نیروهای افغان فشارها را بالای این گروه تروریستی شکست‌ خورده ادامه می دهند و بقایای آن را اسیر می سازند.

پس از آنکه نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان این گروه را شکست دادند، شعبه خراسان داعش در ماه عقرب ۱۳۹۸ با صدور یک اعلامیه بر شکست این گروه در ننگرهار اعتراف کرد.

ناظرین ملل متحد به تاریخ ۷ جوزا گزارش دادند که ادامه عملیات ها علیه این گروه اعضای باقیمانده آن را به حاشیه برده و منابع درآمدی این گروه را قطع کرده است.

یک تصویر ویدیویی که به تاریخ ۱ میزان منتشر شده است، گروهی از اعضای داعش را در حالی نشان می دهد که در یک محل نامعلوم در افغانستان گردهم آمده اند. [آرشیف]

یک تصویر ویدیویی که به تاریخ ۱ میزان منتشر شده است، گروهی از اعضای داعش را در حالی نشان می دهد که در یک محل نامعلوم در افغانستان گردهم آمده اند. [آرشیف]

بسیاری از جنگجویان شعبه خراسان داعش یا دستگیر شده و یا تسلیم شده اند، در حالیکه برخی دیگر به شمول برخی از رهبران آن مخفی شدند زیرا نیروهای افغان آنها را تحت تعقیب قرار داده اند.

مقامات افغان در ماه اسد گزارش دادند که نیروهای ویژه استخباراتی عبدالله اورکزی قاضی القضات شعبه خراسان داعش را کشتند. آنها تاریخ یا مکان این رویداد را مشخص نکردند.

ریاست امنیت ملی گفت، اوركزی طراح اصلی حمله شعبه خراسان داعش بر یک زندان در جلال آباد در اواسط آن ماه بود كه باعث کشته شدن دست‌ كم ۲۹ نفر شد.

مقامات به تاریخ ۲۶ عقرب گفتند، نیروهای امنیتی افغان همچنان دو نفر از متهمین اصلی یک حمله مرگبار بالای پوهنتون کابل را که در اواسط ماه جاری رخ داد، دستگیر کرده و یک نفر دیگر را کشتند.

محمد عادل «طراح اصلی» مسؤل حمله داعش بر پوهنتون کابل به تاریخ ۱۲ عقرب بود که منجر به کشته شدن دست‌ کم ۲۲ نفر و زخمی شدن ۲۷ نفر دیگر شد.

مقامات می گویند، عادل که دستگیر شده است، در حمله ۳ عقرب بالای مرکز آموزشی کوثر دانش در محله دشت برچی در غرب کابل نیز دست داشت. آن بمبگذاری انتحاری باعث کشته شدن ۲۴ نفر و زخمی شدن بیش از ۵۰ نفر شد که اکثریت آنها متعلمین جوان بودند.

گروه داعش تحت تعقیب

جنرال غلام سنایی استانکزی قوماندان امنیه ولایت ننگرهار گفت، کمپاین دستگیر کردن افراد آواره گروه داعش ادامه دارد.

استانکزی گفت، «دو و نیم سال پیش هیچ کس فکر نمی کرد که گروه داعش هرگز شکست بخورد. اکنون از طرف داعش هیچ تهدیدی برای ننگرهار وجود ندارد.»

وی افزود، «گروه داعش در منطقه شینواری قوی بود. این گروه تلاش کرد تا کنترل خود را به ولسوالی های پچیراگام و خوگیانی گسترش دهد.»

وی گفت، «شعبه خراسان داعش تلاش کرد تا در توره‌ بوره بماند كه دارای غارها می باشد و ممکن بود یک پناهگاهی امن باشد... اما نیروهای ما و گروه های خیزش مردمی آنها را تحت فشار قرار دادند تا آن مناطق را ترک كنند

حبیبه کاکر معاون والی ننگرهار گفت، پس از آنكه نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان ضربات بزرگی را بر گروه داعش وارد كرد، برخی از اعضای آن مخفی شده و هنگام پیداشدن دستگیر می شوند.

وی گفت، «نیروهای ریاست امنیت ملی ما هر ماه تعدادی از جنگجویان داعش به شمول شخصیت های مهم آن را در عملیات های خود اسیر می کنند و این کمپاین ادامه دارد.»

وی گفت، «من اطمینان دارم که جنگجویان داعش دیگر نخواهند توانست تا در ننگرهار پدیدار شوند. آنها برای این کار تلاش می کنند، اما نیروهای ما به آنها اجازه نخواهند داد که سر خود را بلند کنند.»

مردم محلی از مقاومت در برابر داعش حکایت می کنند

باشندگان ولایت ننگرهار که زمانی علیه شعبه خراسان داعش می جنگیدند به زندگی عادی خود بازگشته اند.

در اواخر سال ۱۳۹۳ شعبه خراسان داعش در ولسوالی های اچین، هسکه مینه و نازیان قوی بود. چند ماه بعد، این تروریست ها ۱۲ نفر از بزرگان قومی ننگرهار را به قتل رساندند که باعث قیام های مردمی علیه این گروه شد.

نظرمحمد یکی از باشندگان برکوت در ولسوالی کوت که در قیام ها علیه شعبه خراسان داعش اشتراک کرده بود به طور واضح به بزرگان قومی کشته شده اشاره کرد و گفت، «زمانی که داعش به ولسوالی کوت آمد و مردم ملکی را روی پل بزرگ [در این ولسوالی] کشت، ما تصمیم گرفتیم که برخیزیم.»

وی گفت، «ما اسلحه خود را در دست گرفتیم و شروع کردیم که با داعش بجنگیم. ما در مدت دو و نیم سال داعش را از بین بردیم و آن را از ولسوالی کوت بیرون کشیدیم.»

نامبرده گفت، «اگر ما گردهم نمی آمدیم، این گروه تک تک ما را می كشت. ما خوشحال هستیم که اکنون به طور عادی زندگی می کنیم.»

ملک کمین یک بزرگ قومی که بسیاری از اعضای خانواده و اقارب خود را به دلیل شعبه خراسان داعش از دست داده است گفت، «زمانی که داعش حاکمیت داشت یک فاجعه بود.»

وی در مورد محله خود گفت، «همه مردم ما مجبور شدند که خانه های خود را ترک کنند و به مکان های دیگر نقل مکان کنند تا در خانه های کرایی زندگی کنند. ما سختی های زیادی را تحمل کردیم و روزهایی را گذراندیم که ما گرسنه خوابیدیم. اکنون که داعش به فضل خدا (ج) شکست خورده است، ما توانستیم که به مناطق خود برگردیم و زندگی عادی خود را از سر بگیریم.»

فضل محمد شینواری یکی از باشندگان گورگوری در ولسوالی هسکه مینه گفت، «گورگوری یکی از مراکز داعش بود.»

شینواری اخیراً خانه خود را بازسازی کرد که در زمان حاکمیت شعبه خراسان داعش بر اثر انفجارهای ماین ویران شده بود.

وی گفت، «این بازار... شش یا هفت سال پیش رونق و بیروبار داشت، اما وقتی داعش آمد، پایگاه ها و محکمه هایی را در دوکان های بازار باز کرد که از آن استفاده می کرد تا مردم ملکی را بکشد.»

وی گفت، «بعضی از خانه ها هنوز خراب مانده اند اما باشندگان در آنها زندگی می كنند زیرا آنها فکر می كنند كه از خانه های کرایی بهتر هستند. اکنون هیچ ترسی از طرف داعش وجود ندارد و مردم ملکی می توانند زندگی عادی داشته باشند.»

به گفته عطاءالله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار، روند بازسازی خانه هایی که در جریان درگیری با گروه داعش تخریب شده اند ادامه دارد، و ده ها خانه ای که داعش تخریب کرده بودند، با کمک حکومت بازسازی شده اند.

وی گفت، «در ولسوالی های اچین و کوت، خانه های بسیاری از باشندگان بازسازی شده و بسیاری دیگر نیز بر اساس هدایات خاص رئیس جمهور بازسازی خواهند شد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

داعش قبلاً از بین رفته و دیگر توان راه اندازی عملیات ها را ندارد، اما موضوع مهم طالب است که هنوز هم فعال است و هر روز از نیرو های امنیتی افغان قربانی می گیرند. شما باید در مورد شکست دادن طالب سخن بزنید که حکومت در برابر طالبان چه کار کرده است. روز به روز طالبان پیش روی می کنند و حکومت اراضی را برای طالبان واگذار می کند. اگر حکومت پلان منظم را روی دست نگیرد طالبان در سال آینده در دوازه های شهر خواهد رسید زیرا طلبان اکنون در سه کیلو متری در اکثر شهر های کشور حضور فزیکی دارند هر زمانی امکان حمله بر شهر ها وجود دارد.

پاسخ

زنده باد نیرو های شجا و دلیر کشور ما. ما بالای نیرو های خود باور داریم. اینها میتواند که از عزت و ناموس این خاک دفاع بکنند.

پاسخ

اگر واقعیت را بگوییم داعش از سوی امریکا و امنیت ملی افغانستان در مقابل طالبان حمایت می شد، این یک چیزی بسیار هویدا برای مردم باسواد است اکنون که نیرو های خارجی از افغانستان بیرون می شوند، جنگجویان داعش ناگزیر هستند که دست از جنگ بردارند و فرار نمایند بخاطریکه اگر اینها فرار نکنند از سوی طالبان نابود خواهد شد. همه انفجارات و حملات تروریستی که در شهر های افغانستان صورت گرفته، در اکثر آن بطور غیر مستقیم دست امریکا بود تا اینکه طالبان را بدنام بسازد و مردم علیه این گروه ایستاد شوند. هر کاریکه امریکا کرد ولی نتوانست طالبان را شکست بدهند و بالاخره مجبور شد که با این گروه توافقنامه خروج را امضاء کند.

پاسخ