امنیت

باشندگان ننگرهار پس از شکست شاخه خراسان داعش باز می گردند تا خانه های خود را بازسازی کنند

گزارش از خالد زیری

باشندگان منطقه بندر ولسوالی اچین، به تاریخ ۵ سنبله در ولایت ننگرهار خانه های خود را بازسازی می کنند. [خالد زیری]

باشندگان منطقه بندر ولسوالی اچین، به تاریخ ۵ سنبله در ولایت ننگرهار خانه های خود را بازسازی می کنند. [خالد زیری]

ننگرهار -- خانواده هایی که به دلیل شاخه خراسان داعش مجبور شدند از ولایت ننگرهار فرار کنند، پس از آنکه نیروهای امنیتی این گروه تروریستی را از منطقه اخراج کردند، برای بازسازی خانه ها و زندگی خود باز می گردند.

خانه هایی که شاخه خراسان داعش آنها را به عنوان پایگاه در اچین، هسکه مینه، اسپین غر، نازیان و کوت استفاده می کردند، اکثراً توسط شورشیان تخریب شده بودند.

سید محمد شینواری ۵۵ ساله یک باشنده منطقه بندر گفت، «من چهار سال پیش در اینجا زندگی می کردم و وقتی داعش آمد، در ابتدا به کسی آسیب نمی رساند، اما بعداً به کشتار مردم پرداخت.»

وی افزود، «من مجبور شدم که ناوقت شب همراه همسرم، شش فرزند و یک گاو از خانه خود خارج شوم و با پای پیاده به غنی خیل رفتیم و سپس به طرف طورخم رفتیم و در آنجا مستقر شدیم.»

وی گفت، «من پول حمل و نقل وسایل خود را نداشتم و داعش به ما اجازه نداد چیزی را از خانه های خود ببریم.»

شینواری به تازه گی به روستای خود بازگشت و به کمک همسایگان خود در بازسازی یک اتاق فروریخته در خانه خود مشغول است.

وی گفت، «خانه های ما به ویرانه تبدیل شده است. داعش اتاق های ما را خراب کرد و همه چیز را که در خانه داشتیم غارت کرده است.»

شینواری گفت، «اما اکنون، همه هم روستاییان ما به طور جمعی برای بازسازی خانه ما کار را آغاز کرده اند.»

لعل محمد خان که ۴۰ سال عمر دارد یک باشنده منطقه تختو در ولسوالی اچین که داعش خانه وی را نیز ویران کرد، گفت که از پاکسازی تروریست ها خوشحال است تا وی بتواند خانه خود را بازسازی کند.

شینواری گفت، «باورتان نمی شود وقتی برگشتم، نمی توانستم قریه ما را بشناسم زیرا داعش همه چیز را خراب کرده بود. اکنون من در تلاش هستم تا مهمان خانه خود را بازسازی کنم زیرا شینواری ها مردم مهمان دوست هستند.»

لعل محمد خان گفت، «ما اکنون نگران نیستیم و با همکاری نیروهای امنیتی خود تلاش خواهیم کرد تا امنیت مناطق خود را تأمین کنیم و در صلح زندگی کنیم.»

ناظرین سازمان ملل متحد به تاریخ ۷ جوزا گزارش دادند، بین ماه های سنبله و عقرب سال ۱۳۹۸، نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان با وارد کردن یک سلسله شکست های قلمروی و «ضربات تهدیدآمیز برای وجود» شاخه خراسان داعش برخورد کردند و از آن زمان بدینسو مؤفق بوده اند تا از بازگشت جنگجویان جلوگیری کنند و منابع درآمدی این گروه را محدود کنند.

شاخه خراسان داعش به تاریخ ۲۶ عقرب گذشته اعلامیه ای را صادر کرد و شکست این گروه در ننگرهار را پذیرفت و گفت که اعضای آن به مدت هفته ها چیزی برای خوردن نداشته اند.

ما هیچ ترسی از داعش نداریم

نیروهای امنیتی افغان اخیراً در منطقه مورگی ولسوالی اچین که زمانی توسط داعش کنترل می شد، برای اطمینان از صلح در منطقه پوسته های بازرسی امنیتی را ایجاد کردند.

فقیرالله روان یکی از باشندگان این منطقه گفت، «ما در جریان پنج سال گذشته سختی های زیادی را گذرانده ایم. ما به دلیل داعش به ولسوالی بتی کوت نقل مکان کردیم، جایی که با اقارب خود زندگی می کردیم. زندگی خرابی داشتیم. پس از شکست داعش نیروهای دولتی در اینجا پوسته های امنیتی را ایجاد کردند و اکنون ما در صلح زندگی می کنیم.»

باشندگان منطقه گورگوره در ولسوالی هسکه مینه جایی که مرکز داعش شاخه خراسان بود، گفتند که از اینکه می توانند بالاخره به خانه های خود بازگردند، خیالشان راحت است.

بشرمل یکی از باشندگان محلی که اخیراً به خانه بازگشت گفت، «اکنون ما هیچ ترسی از داعش نداریم زیرا نیروهای امنیتی آمده اند و امنیت ما را حفظ کرده اند.»

وی گفت، «ما خانه های خود را می سازیم و به طور عادی زندگی می کنیم. برخی از مزارع ما برای چند سال بی حاصل ماندند، در حالی که در برخی مزارع داعش محصولات زراعتی را کشت می کردند. اما اکنون که ما بازگشتیم محصولات خود را روی آنها می کاریم.»

وی افزود، «زندگی ما رو به بهبود است و نیروهای امنیتی برای اطمینان از امنیت ما در نزدیکی ما پوسته هایی را ساخته اند.»

عطاءالله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار تعهد کرد که مقامات خانه های مردم ملکی را که شاخه خراسان داعش در شش ولسوالی تخریب کرده است، بازسازی خواهند کرد.

وی گفت، «آنعده خانه هایی که در درگیری با داعش در شش ولسوالی اچین، هسکه مینه، اسپین غر، نازیان، کوت و پچیراگام تخریب شده اند، براساس هدایات رئیس جمهور اشرف غنی بازسازی خواهند شد.»

وی گفت، «باشندگان خواهند توانست تا به زندگی عادی خود بازگردند. یک بررسی در حال انجام است تا در یابد که به چه تعداد خانه ها تخریب شده اند. پس از تکمیل شدن این بررسی، باشندگان برای بازسازی خانه های خود کمک را دریافت خواهند کرد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

داعش به مردم ولایات مشرقی خصوصاً ننگرهار و کنر را خیلی زیاد زیان وارد کردند. بزرگان اقوام را در ولایت متذکره به قتل رساندند، مکاتب دختران را به آتش کشیدند و پسران را از رفتن به مکتب مانع شدند و مردم را حتی از خانه های شان بیرون کردند و در خانه های مردم سنگر درست کردند. حتی بعضی دختران جوان را به زور به نکاح جنگجویان داعش در آوردند. به همین خاطر است که مردم ولایات مشرقی نسبت به مردم ولایات دیگر بیشتر با دولت همکاری کردند و هنوز هم با دولت همکار هستند. حتی گفته می توانیم که ۵۰ فیصد رای داکتر محمد اشرف غنی در انتخابات گذشته از سه ولایت مشرقی یعنی کنر، ننگرهار و لغمان بو. و ۵۰ فیصد رای دیگر را از تمام افغانستان بدست آورد. باید حکومت اکنون با مردم ننگرهار توجه خاص کند و مشکلات مردم را حل نمایند. و برای مردم که خانه های شان را در جنگ داعش و حکومت ویران شدند همکاری نماید.

پاسخ

داعش زنده گی مردم را تباه کرد.

پاسخ