امنیت

باشندگان ننگرهار اطمینان دارند که نیروهای افغان می توانند دستاوردهای امنیتی را حفظ کنند

گزارش از خالد زیری

نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان پس از عقب نشینی نیروهای بین المللی در ماه ثور سال ۱۳۹۹، یک پایگاه نظامی و امنیت ولسوالی های اسپین غر و هسکه مینه در ولایت ننگرهار را به دست گرفته اند. [خالد زیری]

ننگرهار -- مقامات محلی و باشندگان می گویند، نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان چهار ماه پس از تصرف پایگاه های نیروهای ائتلافی در ولایت ننگرهار، ثابت می سازند که می توانند پس از شکست گروه داعش دستاوردهای امنیتی به دست آمده را حفظ کنند.

مقامات افغان در ماه عقرب گذشته شکست شاخه خراسان داعش را اعلام کردند.

نیروهای ائتلافی در اواخر ماه رمضان از منطقه الته بند در ولسوالی اسپین غر عقب نشینی کردند و اردوی ملی افغان جای آنها را گرفتند.

لومری بریدمن حشمت الله فرمانده مؤظف یک بلوک که در آن منطقه مستقر است گفت، «ما از سه ماه گذشته در اینجا مستقر هستیم.»

منسوبین اردوی ملی افغان به تاریخ ۵ سنبله در پایگاه نظامی در ولسوالی اسپین غر دیده می شوند که نیروهای ائتلافی در ماه ثور از آنجا خارج شدند. [خالد زیری]

منسوبین اردوی ملی افغان به تاریخ ۵ سنبله در پایگاه نظامی در ولسوالی اسپین غر دیده می شوند که نیروهای ائتلافی در ماه ثور از آنجا خارج شدند. [خالد زیری]

وی گفت، «گروه داعش قبلاً اینجا فعالیت می کرد اما دیگر فعالیتی ندارد.»

وی گفت، با شکست شاخه خراسان داعش و عقب نشینی نیروهای ناتو، نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان حفظ امنیت این مناطق را بر عهده گرفته است.

حشمت الله گفت، «ما از مردم خود می خواهیم که به نیروهای امنیتی خود اعتماد داشته باشند.»

وی گفت، «اردوی ملی دارای سلاح های سنگین و سبک است و می تواند دشمنان را در سراسر این سلسله کوه ها هدف قرار دهد. ما هر گروه مسلحی را که تلاش کند در اینجا فعالیت کند سرکوب خواهیم کرد.»

ذبیح الله نورستانی یک سرباز در پایگاه الته بند گفت، «ما اکنون به اینجا آمده ایم و به حفظ امنیت باشندگان و این مناطق متعهد هستیم.»

پس از شکست گروه داعش امنیت بهبود یافت

شفیق الله شینواری یکی از باشندگان منطقه مومند دره ولسوالی اچین گفت که نسبت به قبل خود را در امنیت و مصؤنتر احساس می کند.

وی گفت، «من چهار ماه پیش خانواده ام را به خانه خود منتقل کردم. اکنون امنیت بهتر شده است

نامبرده گفت، «در گذشته گروه داعش در اینجا بود و ما بسیار رنج دیدیم. داعش از اقارب ما سر برید. این گروه جنایاتی را انجام داد که حتی نمی توانم در مورد آنها صحبت کنم.

شینواری گفت، «اکنون که نیروهای امنیتی ما در اینجا مستقر شده اند، ما در امنیت هستیم و بدون هیچ نگرانی ای زندگی می کنیم.»

رفیق جان یکی از باشندگان منطقه گورگوره در ولسوالی هسکه مینه، پس از آنکه داعش سه سال پیش خانه اش را تخریب کرد، با خانواده اش به جلال آباد نقل مکان کرد.

وی گفت، «من می خواهم خانواده ام را به قریه خود برگردانم. آنجا اکنون امنیت است. داعش از بین رفته و اردوی ملی و نیروهای مرزی ما در آنجا مستقر هستند.»

رفیق جان گفت، «ما با اطمینان کامل برمی گردیم و خانه های خود را بازسازی می کنیم.»

سهراب قادری یک عضو شورای ولایتی ننگرهار گفت، از زمانی که مقامات افغان شکست شاخه خراسان داعش را اعلام کردند، امنیت در ولسوالی شینواری بهبود یافته است.

وی گفت، با اینکه نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان جابجا شده اند، امنیت کاملاً بهبود یافته و مردم ملکی در امنیت زندگی می کنند.

تورن جنرال محمد کریم نیازی فرمانده غوند چهارم اردوی ملی در ننگرهار گفت، «من به باشندگان اطمینان می دهم که اکنون امنیت در آنجا خوب است و نیروهای امنیتی شجاع شما در برابر هر دشمنی ایستادگی خواهند کرد.»

وی گفت، «ما به سلاح های سبک و سنگین مسلح بوده و برای مقابله با هر دشمنی آماده هستیم. ما تا آخرین قطره خون خود برای دفاع از مردم و این سرزمین فداکاری خواهیم کرد.»

وی گفت، «مردم باید نگران نباشند، در حقیقت آنها باید اطمینان داشته باشند كه ما دشمنان آنها را نابود خواهیم كرد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

در بیست سال گذشته نیرو های ملی دفاعی و امنیتی افغان در مقابل طالبان جنگیدند اما نتوانستند که طالبان را نابود کنند. روز به روز طالبان قویتر شده می روند. امکان دارد که طالبان سال آینده نسبت به امسال قویتر شوند. من نمیدانم که علت آن چه است. با وصف میلیون ها دالر مصرف بر نیرو های افغان، باز هم طالبان روزانه از این نیرو ها قربانی می گیرند. تعداد نیرو های ملی دفاعی و امنیتی افغان به بیش از سه صد هزار می رسد اما تعداد نیروی جنگی طالبان به سی هزار نفر می رسد. باز هم طالبان در جنگ پیروز اند. حکومت افغانستان باید برای مردم پاسخ بگوید که چرا سه صد هزار نیروی حکومت در مقابل سی هزار نیروی طالب پیروز شده نمیتواند.

پاسخ

نیرو های امنیتی افغان واقعاً در میدان جنگ در برابر خصوصاً داعش دست آورد خیلی زیاد داشته اند اما در مهار کردن انجفار ها و حملات ترورستی داعش ناکام بودند. آنها در میدان جنگ خیلی قوی اند و داعش با نیرو های افغان نمیتوانند که مقابله کنند ولی نهاد های کشفی این نیرو ها بسیار ضعیف هستند. حکومت افغانستان همواره تلاش کردند که نیرو های افغان را تقویب کنند اما نتوانسته که افراد مجرب و شایسته را در نهاد های کشفی و استخباراتی این نیرو ها استخدام کنند. کشف و استخبارات هسته ای یک مملکت خصوصاً مملکت که در جنگ دخیل است تلقی می گردد. دولت باید کوشش کند که نهاد های کشفی خود را تقویت نموده تا اینکه آنها بتوانند از انفجار ها و حملات تروریستی قبل از وقوع آ جلو گیری نمایند.

پاسخ