امنیت

نیروهای افغان تلاش های شان را بخاطر جلوگیری از تلفات ملکی افزایش داده اند

گزارش از هدایت الله

نیروهای امنیتی افغان به تاریخ ۳۰ ثور در جریان درگیری بین جنگجویان طالب و سربازان افغان در کندوز در موتر هاموی نشسته اند. مقامات گفتند، نیروهای امنیتی افغان به تاریخ ۳۰ ماه ثور حمله ای شدید طالبان بالای کندوز را دفع کردند. [اس تی آر/ای اف پی]

نیروهای امنیتی افغان به تاریخ ۳۰ ثور در جریان درگیری بین جنگجویان طالب و سربازان افغان در کندوز در موتر هاموی نشسته اند. مقامات گفتند، نیروهای امنیتی افغان به تاریخ ۳۰ ماه ثور حمله ای شدید طالبان بالای کندوز را دفع کردند. [اس تی آر/ای اف پی]

کندوز -- مقامات نظامی در شمال افغانستان می گویند که آنها تلاش های خود را برای جلوگیری از تلفات افراد ملکی در جریان عملیات های نظامی علیه جنگجویان افزایش داده اند.

به گفته دگروال عبدالهادی جمال، سخنگوی قول اردوی ۲۰۱۷ پامیر اردوی ملی افغان در ولایت کندوز، نیروهای افغان برای جلوگیری از تلفات افراد ملکی طرزالعمل های عملیاتی را دنبال می کنند.

وی گفت، «اردوی ملی افغان به تاریخ ۲۹ جدی سال ۱۳۹۸ یک عملیات پاکسازی را در قریه ماما خیل، ولسوالی چهار دره در کندوز راه اندازی کردند. وی افزود، هنگامیکه نیروهای ما به آنجا رسیدند، طالبان در خانه های افراد محلی مخفی شده بوند.»

جمال گفت، «پس از آنکه دریافتیم طالبان در خانه ها پنهان شده و مردم ملکی را گروگان گرفته اند، ما باید با احتیاط کامل پیش می رفتیم و از تاکتیک های مختلف استفاده کردیم.»

وی گفت، «در این عملیات که تقریباً سه ساعت طول کشید، اردوی ملی افغان توانستند اعضای چهار خانواده را بطور مصئون نجات دهند و ۸ جنگجوی طالب را به قتل برسانند و چهار نفر دیگر شان را دستگیر نمایند.»

بریدمن عبدالمالک منصوری یک افسر اردوی ملی در ولایت کندوز، طالبان را بخاطر پخش کردن شایعات نادرست درباره باعث شدن تلفات افراد ملکی از سوی نیروهای افغان متهم کرد.

منصوری گفت، «در هر عملیاتی که من بخشی آن بوده ام، تمرکز اصلی ما بالای حفظ جان مردم ملکی بوده است.»

وی گفت، «طالبان همیشه تبلیغات پخش می کنند که نیروهای امنیتی افغان باعث تلفات افراد ملکی می شوند، اما مردم ملکی به خوبی می دانند که نیروهای امنیتی در راه اندازی عملیات ها چقدر دقیق هستند.»

هیت معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) به روز سه شنبه (۳۰ ثور) در یک اعلامیه گفت که طالبان مسئول تلفات ۲۰۸ نفر از مردم ملکی در ماه حمل بودند، که این ۲۵ درصد افزایش را نسبت به ماه حمل سال ۱۳۹۸ نشان میدهد.

در عقب افراد ملکی پنهان می شوند

صفی الله امیری، معاون شورای ولایتی کندوز گفت، طالبان برعکس از مردم ملکی به حیث سپر انسانی استفاده می کنند و از خانه های آنها بالای نیروهای امنیتی شلیک می کنند.

امیری گفت، «شورای ولایتی همیشه از ولسوالی ها و روستاها شکایات دریافت می کند که طالبان در آنجا موضع می گیرند و با نیروهای حکومتی از خانه ها، مساجد، اماکن عامه و ساختمان های دولتی در گیر می شوند.»

وی گفت، «متأسفانه این کار بعضی اوقات منجر به تلفات افراد ملکی و تخریب ملکیت عامه می گردد.»

وی اضافه کرد که نیروهای افغان همیشه تلاش کرده اند تا در جریان درگیری ها با شورشیان از مردم ملکی محافظت کنند، اما طالبان پروای مردم ملکی را ندارند.

حمیدالله ساحل، یکی از فعالان جامعه مدنی در ولایت کندوز گفت، «خوشبختانه نیروهای امنیتی افغان همیشه بالای مواضع طالبان مستقیماً حمله کرده اند و در عین زمان کوشیده اند تا از رساندن هرگونه آسیب به مردم ملکی جلوگیری نمایند.»

وی افزود، «متأسفانه طالبان پروای جان مردم را ندارند. حملات آنها بالای نیروهای امنیتی دقیق نیستند و بیشتر اوقات گلوله های هاوان آنها بالای خانه های مسکونی فرود می آیند و باعث کشته شدن افراد ملکی، به خصوص زنان و کودکان می شود.»

سید حفیظ الله فطرت، رئیس ساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گفت که بیشتر تلفات افراد ملکی در ولایت کندوز از سوی طالبان باعث می شوند.

فطرت گفت، «اطلاعات ما نشان می دهند که در جریان سال ۱۳۹۸ خورشیدی، بیشترین تلفات مردم ملکی از سوی طالبان صورت گرفته اند، و این تلفات اکثراً ناشی از انفجارها، حملات، پنهان شدن در پشت افراد ملکی و قتل های صحرایی در مرکز ولایت و ولسوالی های کندوز بوده اند.»

وی بدون ارایه کردن ارقام دقیق افزود، «این تلفات شامل زنان، کودکان و مردانی می شود که در درگیری های مسلحانه کشته شد اند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

هردو هم طالبان و هم نیرو های امنیتی افغان مسئول کشتن افراد ملکی است. در همین جنگ اخیر که طالبان بالای کندز حمله کردند و از سوی نیرو های امنیتی افغان دفع گردید، چندین تن از افراد ملکی در یک حمله هوایی نیرو های امنیتی افغان بالای یک کلینیک در ولسوالی چهار دره ولایت کندز به شهادت رسیدند. یک روز بعدش در نیتجه ای یک حمله هوایی دیگر نیرو های هوایی افغان بر یک خانه در قریه ای مافلی والسوالی خان آباد دو زن که مادر و دختر بودند به شهادت رسیدند و دو پسر آن خانواده زخمی گردیدید. من یک چیزی را باید واضیح بگویم که طالبان اکثراً مسئول کشته شدند افراد ملکی در شهر های افغانستان می باشند، در حالیکه نیرو های امنیتی افغان بیشتر مسئول کشته شدند مردم ملکی در قریه ها و ولسوالی های کشور اند.

پاسخ