انتخابات

باشنده گان کندوز طالبان را مسؤول تخریب خانه هایشان می دانند

نوشته هدایت‌الله

طالبان که توان مقابله مستقیم با نیروهای مسلح افغانستان را ندارند، در روز انتخابات در ولایت کندوز در خانه های مردم ملکی مخفی شدند که در نتیجه بالغ بر ۵۰ خانه تخریب شد و باشنده هایی که قادر به گریختن نشده بودند، کشته شدند. [هدایت‌الله]

کندوز -- باشنده گان و مقامات محلی ولایت کندوز که در سوگ مرگ و ویرانی ایجاد شده توسط طالبان در جریان انتخابات پارلمانی اخیر نشسته اند، وحشیگری جنگجویان را محکوم می کنند.

به گزارش رسانه های محلی، بتاریخ ۲۸ میزان، یعنی روز انتخابات، جنگجویان طالبان با حمله بر یک مرکز رای گیری موقت در یک مکتب در کندوز یک مقام مسؤولکمیسیون مستقل انتخابات و دو افسر پولیس را کشتند و سپس آن بنا را به آتش کشیدند.

بنا به گفته دکتر میرزا سلام یفتالی، رئیس شفاخانه کندوز، چندین مورد حمله راکتی در آن روز بر این ولایت گزارش شده و سبب شده که ۲۹ نفر زخمی شوند.

طالبان همچنان در خانه های مردم ملکی پنهان شدند و آنها را وادار می کنند تا از ترس جان شان خانه های شان را ترک کنند.

در این تصویر گرفته شده از یک فلم ویدئویی باشنده گان ولسوالی امام صادق ولایت کندوز در تاریخ ۳۰ میزان مشاهده می شوند. آنها در حال بازدید از خانه های شان استند که در انتخابات مقدماتی ۲۸ میزان توسط جنگجویان طالبان تخریب شده بود. باشنده گان، جنگجویان را به خاطر مخفی شدن در خانه های شان مقصر می دانند.

در این تصویر گرفته شده از یک فلم ویدئویی باشنده گان ولسوالی امام صادق ولایت کندوز در تاریخ ۳۰ میزان مشاهده می شوند. آنها در حال بازدید از خانه های شان استند که در انتخابات مقدماتی ۲۸ میزان توسط جنگجویان طالبان تخریب شده بود. باشنده گان، جنگجویان را به خاطر مخفی شدن در خانه های شان مقصر می دانند.

عبدالجبار نعیمی، والی کندز، گفت: «این یک اقدام بزدلانه است که طالبان مردم ملکی را از خانه های شان بیرون رانده و در خانه های آنان سنگر می گیرند.»

بنا به مقامات محلی، درگیری های میان نیروهای دولتی و طالبان منجر به تخریب و یا خسارت بیش از ۵۰ خانه شد و همچنین بیش از ۱۰۰ تن افراد ملکی کشته و زخمی شده اند.

نعیمی در مراسمی که به تاریخ ۳ عقرب برای یادبود جنرال عبدالرزاق مرحوم در شهر کندز برگزار شده بود، گفت: «این گروه وحشی با فکر وحشیانه شان تمام افغانستان بخصوص ولایت کندز را در روز انتخابات مرمی باران کردند.»

در همین حال،‌ محب‌الله زیر، قائم مقام سخنگوی وزارت صحت عامه، گفت که بر اثر یک بمب گذاری انتحاری در روز انتخابات ۱۵ افغان زخمی و ۶۰ تن دیگر زخمی شدند. در حالی که چندین انفجار و تیراندازی در این شهر به کشته شدن سه نفر زخمی شدن ۲۵ فرد دیگر انجامید.

به طور مشابه، درولایت ننگرهار، جایی که «دولت اسلامی» (داعش) حضور گسترده ای داشت که اکنون رو به کاهش است، دو غیرنظامی کشته و چندین تن دیگر زخمی شدند.

در ولایت بغلان انفجار سه مرمی هاوان به کشته شدن چهار افغان و زخمی شدن تعدادی دیگر منجر شد، در حالی که کم از کم ۱۰ فرد ملکی نیز در ولایت کندوز زخمی شدند.

در آغاز رای گیری، ستیزه جویان حداقل ۱۰ نامزد پارلمانی را به همراه ده ها تن از حامیان آنها در سراسر کشور به قتل رسانده اند.

نعیمی اظهار داشت که طالبان در حالی این حملات را انجام می دهند که امیدواری های مردم افغانستان نسبت به گفتگو های صلح زنده شده است. هزاران عالم دینی با اشتراک در کنفرانس ها در عربستان سعودی، اندونیزیا و کابل جنگ افغانستان را «غیر اسلامی» خواندند.

او گفت که با استفاده از مردم ملکی بحیث سپر انسانی طالبان ضعف شان را نشان داده اند. ما این اقدام وحشیانه را که در نتیجه آن صدها خانواده در عزای عزیزان جان سپرده شان در روز انتخابات نشسته اند، قویا محکوم می کنیم.

طالبان خانه ها و مساجد را ویران می کنند

ساکنان محلی همچنین طالبان را برای استفاده از خانه های غیرنظامی به عنوان ترانشه ها و سنگرها و همچنین به خاطر نابود کردن مساجد محکوم می کنند.

احسان الله خطیب ۵۵ ساله، یکی از باشندگان ولسوالی امام صاحب، گفت: «مردم تباه، برباد، خاک به سر و در به در شده اند. طالبان یک تعداد از مردم را زیر هاوان کُشتند و یک تعداد دیگر را بی خانمان کردند.»

او به سلام تایمز گفت: «یک باب مسجد که مکان عبادت خداوند است هم تخریب شد و تعداد بسیار کتاب های مقدس خساره دیدند.»‌

سید حسیب الله عمری ۴۵ ساله، یکی دیگر از باشنده گان ولسوالی امام صاحب، به سلام تایمز گفت: «۵۰ خانه کاملا ًبا زمین یکسان و تخریب شده و بسیاری از مردم همه هست و بود شان را از دست داده اند.»‌

عمری گفت: «طالبان در خانه های مسکونی مردم جابجا شدند و دولت ناگزیر از راه زمین و هوا بالای طالبان حمله کردند که در جریان درگیری دو طرف مردم متضرر شدند.»

عمری افزود: «مقصر اصلی طالبان است که زمینه ساز برای خسارات جان و مالی مردم شده اند.»

محمد یوسف ایوبی، رییس شورای ولایتی کندز، نیز اخیرا در یک هیئت برای بررسی خسارات وارد شده به ولسوالی امام صاحب رفته است، این خسارت ها را تایید نمود.

او تایید کرد که بیشتر از ۵۰ باب منزل مسکونی مردم در قریه های مخمل کوچه، آقی بای، روضه ی مبارک، خاکسار مینه، نوآباد و چهارراهی امام الدین بگونه کامل تخریب و ده ها منزل دیگر متضرر شده اند.

ایوبی از طالبان انتقاد کرد که آنان مردم ملکی را هدف قرار می دهند.

او به سلام تایمز گفت: «در اکثر حملات که طالبان انجام می دهند مردم ملکی متضرر می شوند.»‌

کمک به قربانیان خشونت طالبان

محبوب الله سعیدی، ولسوال ولسوالی امام صاحب، به سلام تایمز گفت که هیئتی متشکل از ریاست های احیا و انکشاف دهات، امور مهاجرین و عودت کننده گان، اداره مدیریت بلایای طبیعی و سره میاشت (هلال احمر) بغرض سروی به مناطق آسیب پذیر به ولسوالی امام صاحب آمده اند.

او بدون توضیح این که دقیقا این کمک چه زمانی خواهد آمد،‌ گفت که این هیئت بگونه دقیق و شفاف آسیب دیدگان جنگ‌ های اخیر در این ساحات را شناسایی و برای شان کمک‌های نقدی، مواد غذایی و غیرغذایی را فراهم می‌سازند.

او گفت: «در ولسوالی امام صاحب عمق فاجعه بالاتر از آنچه است که تصور می کردیم.»

او افزود: «مردمی که خساره مند و بی خانه شده اند نهایت مردم فقیر و مسکین اند.» وی افزود: «طالبان نباید در خانه های مردم سنگر بگیرند.»

خال الدین حکیمی، عضو شورای ولایتی کندز که باشنده ولسوالی امام صاحب است، گفت: «درکنار تخریب خانه های مردم، شماری از باشندگان ولسوالی امام صاحب در اثر حملات طالبان به شهادت رسیده اند.»

او به سلام تایمز گفت: «یک برادر من، دو تن از همسایه های ما، یک دخترک خورد سال و یک پیره زن به شهادت رسیدند.»‌

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500