امنیت

باشندگان ولسوالی امام صاحب علیه طالبان قیام کردند

گزارش از هدایت الله

مقامات محلی گفتند، پس از آنکه خشونت طالبان به شمول کشتن مردم ملکی در این ولسوالی شدت یافت، بیش از ۳۰۰ تن از باشندگان ولسوالی امام صاحب ولایت کندز خیزش مردمی را علیه طالبان اعلام کردند. [دفتر ریاست امنیت ملی کندز]

کندز -- پس از شدت یافتن خشونت طالبان در این ولسوالی که کشتن مردم ملکی نیز شامل آن بوده است، صدها تن از باشندگان ولسوالی امام صاحب ولایت کندز یک خیزش مردمی را علیه طالبان اعلام کردند.

محبوب الله سعیدی ولسوال امام صاحب گفت، «۳۰۰ نفر از مردم همه قریه های این ولسوالی در شهر امام صاحب گردهم آمدند و علیه دشمنان افغان ها یک خیزش مردمی را اعلام کردند.»

وی در مورد گردهمایی روز شنبه (۲۹ قوس) گفت، «این یک حرکت مردمی است.»

وی گفت، «اعضای این حرکت در برابر طالبان از خودشان، از دیگران و املاک خود محافظت خواهند کرد و حکومت محلی آماده است تا با آنها همکاری کرده و آنها را تجهیز کند.»

اعضای خیزش مردمی به تاریخ ۲۹ قوس در ولسوالی امام صاحب ولایت کندز گردهم می آیند. [دفتر ریاست امنیت ملی کندز]

اعضای خیزش مردمی به تاریخ ۲۹ قوس در ولسوالی امام صاحب ولایت کندز گردهم می آیند. [دفتر ریاست امنیت ملی کندز]

حدود ۳۰۰ تن از باشندگان ولسوالی امام صاحب ولایت کندز به تاریخ ۲۹ قوس برای آغاز کردن یک خیزش مردمی علیه جنگجویان طالبان، در مرکز این ولسوالی گردهم می آیند. [دفتر ریاست امنیت ملی کندز]

حدود ۳۰۰ تن از باشندگان ولسوالی امام صاحب ولایت کندز به تاریخ ۲۹ قوس برای آغاز کردن یک خیزش مردمی علیه جنگجویان طالبان، در مرکز این ولسوالی گردهم می آیند. [دفتر ریاست امنیت ملی کندز]

سعیدی گفت، طالبان طی یک ماه گذشته در مرکز این ولسوالی و پوسته های امنیتی چهار حمله را انجام داده اند که علاوه بر تلفات نظامی، باعث تلفات سنگین طالبان نیز شده اند.

عبدالجمیل ملاخیل که این گروه خیزش مردمی را رهبری می کند گفت، «طالبان صلح نمی خواهند. آنها آرزوی صلح را ندارند».

وی افزود، «طالبان هر روز مردم ملکی بی گناه ما را می کشند. ما دیگر نمی توانیم در قبال خود چنین بی عدالتی را تحمل کنیم.»

وی با گفتن اینکه این تحمیل ها آنها را مجبور ساختند تا علیه شورشیان برخیزند گفت، «طالبان مردم قریه جات را مجبور می سازند تا برای جنگجویان عشر بپردازند، غذا را فراهم کنند و در انتقال سلاح و مهمات با آنها کمک کنند.»

ملاخیل گفت، در ولسوالی امام صاحب تمام جوامع تصمیم گرفته اند «تا با یک صدا در برابر این گروه بایستند» و جنگجویان را از قریه های خود اخراج کنند.

قربانی ها برای صلح

عبدالغفور یک بزرگ قومی در ولسوالی امام صاحب گفت، به روز شنبه «اعضای همه جوامع گردهم آمدند تا وحدت و همبستگی را نشان دهند و در برابر طالبان بایستند.»

وی گفت، «جنگ برای ۴۰ سال گذشته در کشور ما جریان داشته است. اگر جنگجویان طالب افغان ها و مسلمانان باشند، باید به جنگ و خشونت نه بگویند، و باید صلح و آتش بس را جستجو کنند.»

سعدگل ناصری یک عضو این گروه جدید گفت، «طالبان با ایالات متحده صلح کرده اند اما علیه افغان ها می جنگند.»

وی گفت، «ما هر روز قربانی می دهیم و ما هنوز هم آماده قربانی هستیم تا صلح در کشور ما به دست بیاید.»

وی افزود، «ما در جستجوی صلح و برادری هستیم، اما طالبان ما را می کشند. پس اگر آنها به صلح باور ندارند ضرور نیست که با آنها صلح کنیم.»

ناصری گفت، به عنوان عواقب جنگ با طالبان، «تقریباً در هر خانواده یتیم ها و بیوه ها وجود دارند».

عبدالستار مومند یک باشنده ولسوالی امام صاحب گفت، «اگر طالبان صلح یا آتش بس را نمی پذیرند، ما باید از کشور خود در برابر آنها دفاع کنیم. ما در کنار حکومت هستیم.»

افزایش در خشونت طالبان

محمد یوسف ایوبی رئیس شورای ولایتی کندز، از این اقدام باشندگان امام صاحب ستایش کرد.

وی گفت، «متأسفانه طالبان از زمان امضای توافقنامه صلح با ایالات متحده در ماه حوت خشونت خود را افزایش داده اند و آنها فقط در چهار ماه گذشته پنج حمله بزرگ را در ولسوالی امام صاحب انجام داده اند.»

طالبان به تاریخ ۱۳ عقرب در نزدیکی پایگاه نیروهای سرحدی در ولسوالی امام صاحب یک موتر مملو از مواد منفجره را انفجار دادند که باعث تلفات سنگین نظامی و ملکی شد.

طالبان به تاریخ ۲۱ عقرب در یک حمله بالای یک پوسته امنیتی در منطقه بالا حصار این ولسوالی دست کم ۱۰ افسر پولیس را کشتند.

سه روز بعد، طالبان بالای یک پوسته امنیتی در قریه آویستا مینگ یک حمله را آغاز کردند و دست‌کم هشت نفر از نیروهای محلی و یک سرباز اردوی ملی افغان را کشتند. به گفته ایوبی دست‌کم سه نفر از طرفداران حکومت زخمی شدند.

دفتر کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در زون شمال شرق در ماه جاری گفت، بر اثر خشونت طالبان در ولایات کندز، تخار و بغلان در ۹ ماه نخست امسال بیش از ۴۳۰ فرد ملکی کشته یا زخمی شدند.

انعام الدین رحمانی سخنگوی قوماندانی امنیه کندز گفت، حتی اگرچه خشونت طالبان در مناطقی از ولایت کندز شدت گرفته است، نیروهای امنیتی آماده بودند تا در برابر این گروه دفاع کنند.

وی گفت، «نیروهای امنیتی افغان متعهد اند تا امنیت را تأمین کنند و از حاکمیت ملی و همچنان تمامیت ارضی این کشور محافظت کنند.»

وی گفت، «ما به مردم خود اطمینان می دهیم كه نیروهای افغان شب و روز کار می کنند تا از اقدامات وحشیانه طالبان كه هدف آنها ایجاد وحشت در جوامع، هدف قرار دادن افراد بی گناه و تخریب تأسیسات عامه است، جلوگیری كنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

این گونه حرکت ها باید که تقویت شود زیرا این نیرو های بومی هستند و آنها میتوانند بسیار خوب در مقابل طالبان بجنگند و آنها را سر کوب نمایند. دولت افغانستان باید به اینها سلاح و مهمات توزیع کند و برای شان معاش تعیین کند.

پاسخ

این یک حرکت خودجوش نیست، بلکه این یک حرکت برنامه ریزی شده و استخدام شده توسط حکومت افغانستان است. چنین حرکت ها خبر خوش برای کشور نیست. این افراد در دهات و مناطق روستایی بی نظمی بیشتری را ایجاد می کنند.

پاسخ

در واقع، کنترل حکومت افغانستان عملاً در دست اوباش ها و جنگسالاران ایتلاف شمال سابق است. کمک های بین المللی که به افغانستان سرازیر می شود توسط دزدان ایتلاف شمال چور و چپاول می گردد در حالی که این کمک ها باید در عرصه های دفاعی و امنیتی، در عرصه تعلیم و تربیه، در عرصه اقتصاد، در عرصه کشاورزی و فناوری به مصرف برسد، و اگر این پول ها به درستی برای تقویت تأسیسات عامه و در عرصه های فوق الذکر به مصرف می رسید، اکنون افغانستان درهمه بخش ها به پاهای خود ایستاده می بود و چنین ناامنی وجود نمی داشت. اکنون شما اگر حساب های [بانکی] امرالله صالح، احمد ضیا مسعود، قسیم فهیم، یونس قانونی، جنرال بسم الله پیشقل فروش، عطا محمد نور… و در کنار آنها، حساب گل آقا شیرزی، ظاهر قدیر، سیاف، عبدالله، محقق، خلیلی، وغیره را بررسی کنید، در حساب بانکی هر کدام شان صدها و هزاران میلیون دالر موجود است. آنها باید محکوم شوند، پول و دارایی آنها باید مصادره شود و آنها باید به حبس ابد محاکمه شوند.

پاسخ

من با شما موافقم. شما به یک موضوع خوب اشاره کرده اید.

پاسخ