امنیت

تهاجم طالبان هزاران نفر را در کندز بیجا کرد

گزارش از محمد قاسم

به گفته مقامات محلی، خشونت اخیر طالبان در ولایت کندز بیش از ۲۰۰۰ خانواده را مجبور کرده است تا خانه های خود در ولسوالی امام صاحب را ترک کرده و به شهر کندز مرکز این ولایت پناه ببرند. [محمد قاسم/سلام تایمز]

کندز -- به گفته مقامات محلی، افزایش خشونت طالبان طی سه هفته گذشته هزاران خانواده را مجبور ساخته است تا خانه های خود در ولسوالی امام صاحب را ترک کرده و مؤقتاً به شهر کندز پناه ببرند.

بسیاری از بیجاشدگان داخلی می گویند که آنها به دلیل درگیری جاری، همه چیز خود را از دست داده اند.

عبدالقدوس یک باشنده قریه عرب در ولسوالی امام صاحب گفت که وی مجبور شد تا از قریه خود فرار کند و به شهر کندز مهاجر شود زیرا طالبان برای حمله کردن بالای نیروهای امنیتی، از خانه وی به عنوان پایگاه استفاده می کردند.

وی گفت، «ما همه چیز مانند معیشت، خانه و کاروبارهای خود را به دلیل جنگ جاری پشت سر گذاشتیم. با شدت گرفتن جنگ، طالبان به خانه های مردم داخل شده و آنها را به ترک کردن مجبور ساختند.»

خانواده های بیجاشده داخلی به تاریخ ۱۱ جوزا در شهر کندز ولایت کندز دیده می شوند. [محمد قاسم/سلام تایمز]

خانواده های بیجاشده داخلی به تاریخ ۱۱ جوزا در شهر کندز ولایت کندز دیده می شوند. [محمد قاسم/سلام تایمز]

وی گفت، بعضی از خانواده های بیجاشده نتوانستند که همه اعضای خانواده خود را بیرون کنند و کسانیکه فرار کردند در فقر و بدون سرپناه درست زندگی می کنند.

راضیه پس از آنکه خانواده اش مجبور شد تا خانه خود در قریه الف بیردی در ولسوالی امام صاحب را ترک کند، به شهر کندز رسید.

اکنون راضیه و شش نفر از اعضای خانواده اش در گرمای سخت در فضای باز زندگی می کنند.

وی به تاریخ ۱۱ جوزا با افزودن اینكه وی فقط توانست یک جوره لباس خود را بگیرد و هر چیز دیگری را پشت سر گذاشت گفت، «۱۳روز می شود که من از قریه خود به دلیل درگیری گریختم».

وی از طالبان خواست که صلح کنند زیرا جنگ زندگی مردم ملکی بی گناه را خراب می کند.

وی گفت، «ما از جنگ جاری خسته شده ایم و نمی خواهیم که کودکان ما در سایه خشونت و خصومت بزرگ شوند.»

فقیرمحمد یک باشنده بیجاشده منطقه روزه ولسوالی امام صاحب گفت، طالبان هرگز به زندگی مردم ملکی اهمیت نداده اند و به شمول تلفات و بیجاشدن، فقط باعث رنج شده اند.

وی گفت، «ما امیدواریم که امنیت و ثبات برقرار شود تا ما بتوانیم در صلح زندگی و کار کنیم. ما همانطور که برای زنده ماندن به خون نیاز داریم، به صلح نیز نیاز داریم.»

وی گفت، خانواده وی یکی از ۵۰ خانواده هایی بود که طی یک هفته گذشته به محله ای در شهر کندز پناه برد.

وی افزود، «حکومت باید بازگشت مصؤن ما را تسهیل کند.»

مجبور به فرار

محمد یوسف ایوبی رئیس شورای ولایتی کندز گفت، مردم ملکی مجبور شده اند تا برای بقای خود از ظلم و جنایات طالبان فرار کنند.

وی گفت، طالبان ماه گذشته سه پایه پل های مهمی را در مرکز امام صاحب منفجر کردند که بر رفت و آمد مردم دهات به ولسوالی، تأثیر منفی گذاشته است.

ایوبی گفت، افزایش جنگ طالبان طی ماه گذشته حدود ۵۰۰۰ خانواده را از ولسوالی امام صاحب بیجا کرده است. از جمع این تعداد، ۲۰۰۰ خانواده به شهر کندز و ۳۰۰۰ خانواده به مرکز ولسوالی فرار کرده اند.

وی گفت، بعضی از بیجاشدگان داخلی در هوتل ها یا اماکن عامه سکونت اختیار کرده اند در حالیکه دیگران با اقارب خود زندگی می کنند.

وی افزود، «طالبان در خانه های باشندگان خندق ها را حفر کرده، پل ها را ویران کرده و وضعیت زندگی مردم ملکی را بدتر ساخته اند.»

نورالله ۷۰ ساله حکایت کرد که طالبان چگونه به خانواده ها دستور دادند که خانه های خود در ولسوالی امام صاحب را تخلیه کنند.

وی گفت، «ما برای بقای خود چاره ای نداشتیم جز اینکه فرار کنیم زیرا خانه های باشندگان، مساجد و اماکن عامه همه ویران شده بودند.»

نورالله گفت، طالبان همیشه پیشرفت و انکشاف افغانستان را به چالش کشیده، به مردم ملکی بی گناه آسیب رسانده و آنها را از زیستن زندگی صلح آمیزی محروم کرده اند.

وی گفت، «من امیدوارم که وضعیت به زودی بهبود یابد... تا ما بتوانیم به قریه های خود برگردیم.»

وی افزود، «ما امیدواریم که در افغانستان صلح و ثبات برقرار شود تا افغان ها مانند سایر مردم در سراسر جهان بتوانند در صلح و سعادت زندگی کنند.»

کمک اضطراری

غلام سخی رسولی رئیس مهاجرین و عودت کنندگان کندز گفت، بر اساس معلومات این اداره، تاکنون ۱۰۰۰ خانواده کمک حکومت را دریافت کرده اند.

وی گفت، به محض اینکه بیجاشدگان داخلی به شهر کندز برسند، این اداره آنها را بررسی می کند.

رسولی گفت، «این بیجاشدگان داخلی پس از بررسی یک بسته کمک اضطراری را دریافت می کنند که شامل مواد غذایی، لباس ها و خیمه ها می باشند.»

نصيبه هولكر معاون والی کندز در امور مالی و اداری گفت، حکومت با خانواده های بیجاشده کمک می کند زيرا ظلم های عناصر ضد دولتی آنها را مجبور كرده اند تا از خانه هايشان فرار کنند.

وی گفت، «حکومت محلی در کندز متعهد است که با بیجاشدگانی که به دلیل درگیری و ناامنی در شهر کندز پناه گرفته اند، کمک کند. حکومت افغانستان هر سال برای بیجاشدگان داخلی پول نقد، مواد غذایی، خیمه ها و لباس ها را تهیه می کند.»

وی گفت، خانواده های بیجاشده به زودی خواهند توانست تا به خانه های خود برگردند زیرا نیروهای افغان تلاش می کنند تا صلح و ثبات را به ولسوالی امام صاحب بازگردانند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

سلام وعرض ادب اینجانب حنیف الله باشنده اصلی ولایت کندز ولسوالی امام صاحب . از دست این جنگ وبی امنیتی حتی نمی توانم به خانه خود بروم تقریبا چند ماه می شود که در کابل در یکی از وزارت خانه ها مصروف خدمت به وطن و هموطنانم می باشم اما نمی توانم به خانه ابایی خود بروم بسیار دشت وسخت است برایم خداوند بالای مردم افغانستان خصوصا مردم شریف ونجیب افغانستان رحم کند

پاسخ

دیدن حالت مردم فقیر و بیچاره ملکی در سراسر افغانستان خیلی رقت آور است. قربانیان اصلی این جنگ مردم ملکی است که برای پیدا کردن غذای شام حیران است که چگونه برای خانواده های شان نان پیدا کند. در این روز ها جنگ در قریه ها و روستا های افغانستان شدت یافته است و طالبان بالای پوسته های دولت در مناطق دور دست حمله می کنند و حکومت هم به خاطر سرکوب دشمن از حملات هوایی استفاده می کند و در اکثر این حملات هوایی به مردم ملکی روستا ها آسیب می رسد و طالبان هم با پرتاب هاوان بیشتر از مردم ملکی قربانی می گیرد. خداوند بالای حال مردم مظلوم افغانستان رحم بکند.

پاسخ