امنیت

هزاران باشنده هرات ادامه خشونت طالبان را تقبیح کردند

گزارش از عمر

تقریباً ۱۰۰۰۰ نفر زنان، علمای دینی، جوانان و خانواده های قربانیان جنگ هفته گذشته در شهر هرات گردهم آمدند تا خشونت مداوم طالبان را محکوم کنند. [عمر/سلام تایمز]

هرات -- تقریباً ۱۰۰۰۰ نفر زنان، علمای دینی، جوانان و خانواده های قربانیان جنگ هفته گذشته در شهر هرات جمع شدند تا خشونت مداوم طالبان را محکوم کنند.

آنها از طالبان خواستند که کشتار افغان ها را بس کرده و نابود کردن افغانستان را متوقف کنند.

شقایق نورزی یک متعلم صنف ۹ مکتب در شهر هرات که به روز پنجشنبه (۶ جوزا) در این گردهمایی شرکت کرده بود گفت، هر کس از جنگ خسته شده است و مردم ملکی بی گناه بدون هیچ دلیلی زندگی هایشان را از دست می دهند.

وی گفت، «ما جوانان از جنگ می ترسیم. ما خانه های خود را با ترس ترک می کنیم و خانواده های ما به دلیل ناامنی نمی توانند ما را بگذارند که به تنهایی به مکتب برویم.»

هزاران نفر از باشندگان هرات به شمول زنان به تاریخ ۶ جوزا در شهر هرات گردهم آمدند تا جنگ را محکوم کنند و از طالبان بخواهند که از خشونت دست بردارند و صلح کنند. [عمر/سلام تایمز]

هزاران نفر از باشندگان هرات به شمول زنان به تاریخ ۶ جوزا در شهر هرات گردهم آمدند تا جنگ را محکوم کنند و از طالبان بخواهند که از خشونت دست بردارند و صلح کنند. [عمر/سلام تایمز]

نورزی گفت، طالبان با ادامه خشونت و کشتار، زندگی را به جهنم تبدیل کرده اند.

وی گفت، «ما از طالبان می خواهیم که با حکومت صلح کنند تا افغان ها دیگر نگران ناامنی نباشند و از بیچارگی نجات یابند.»

طالبان به کشتن مردم ملکی ادامه می دهند

دو روز پس از این گردهمایی، دو رویداد عدم تعهد طالبان به صلح را نشان داد.

فواد امان سخنگوی وزارت دفاع به روز یکشنبه، یک روز پس از این حمله در توییتی نوشت، «۶ فرد ملکی هنگامی کشته و ۴ نفر دیگر زخمی شدند که یک راکت تروریستان طالب به یک مراسم عروسی در ولایت کاپیسا اصابت کرد.»

عبدالشایق شورش سخنگوی والی کاپیسا که همچنان طالبان را مقصر دانست، گفت، در میان کشته شدگان زنان و کودکان نیز بودند.

وی گفت، شورشیان این هاوان را به سوی یک پوسته اردوی ملی هدف گرفته بودند، اما هدف خطا خورد و در مراسم عروسی اصابت کرد.

وزارت داخله به روز یکشنبه طالبان را به کشتن تقریباً ۲۵۰ فرد ملکی و زخمی کردن بیش از ۵۰۰ نفر طی ماه گذشته در بمبگذاری های کنار جاده ای و حملات دیگر متهم کرد.

به روز شنبه دست کم چهار نفر هنگامی کشته و ۱۱ نفر دیگر زخمی شدند که یک بمب کنار جاده ای با موتربس آنها در ولایت پروان اصابت کرد.

وزارت تحصیلات عالی با افزودن اینکه رئیس پوهنتون و بعضی محصلین در میان زخمی ها بودند گفت، از جمع کشته شدگان دست کم دو نفر استادان پوهنتون البیرونی از ولایت همجوار کاپیسا بودند.

عبدالله عبدالله که روند صلح کشور را رهبری می کند، این رویداد را که وی آن را «حمله تروریستی» خواند، محکوم کرد.

طالبان از شلیک کردن هاوانی که با مراسم عروسی اصابت کرده انکار کردند و به صورت عمومی از همه حملاتی انکار می کنند که باعث کشته شدن مردم ملکی می شوند، اما بمب های کنار جاده ای که برای هدف قراردادن نیروهای امنیتی جابجا می شوند، اکثراً به همین نتیجه می رسند.

این گروه همچنان متهم است که به شمول ژورنالستان، قاضیان، فعالان جامعه مدنی و سیاستمداران، افغان های برجسته را در یک موج ترورهای هدفی در کابل و شهرهای دیگر، کشته اند.

هیچ قدرتی از طریق خشونت به دست نمی آید

محمد جاوید سکندری یک دوکاندار در شهر هرات گفت، طالبان با ادامه جنگ و کشتار هیچ چیزی را به دست نیاورده اند. وی افزود، یگانه دستاورد آنها تخریب افغانستان و پر کردن قبرستان ها است.

وی گفت، طالبان نباید خون بیشتری را بریزند زیرا آنها با ادامه جنگ به قدرت بر نخواهند گشت.

وی گفت، «تقاضای ما از طالبان این است که آنها به میز مذاکره برگردند و به جای جنگیدن مسائل خود با حکومت را در میز مذاکره حل کنند.»

عاطفه فیاض یک متعلم صنف ۱۱ مکتب در شهر هرات گفت که ادامه خشونت و خونریزی وی را نسبت به آینده خود ناامید ساخته و توانایی وی برای درس خواندن را مختل کرده است.

وی گفت، «جنگ هیچ انگیزه ای را برایم باقی نگذاشته است که در افغانستان زندگی کنم. بزرگترین آرزوی من این است که طالبان خشونت را کنار بگذارند و این برادر کشی در کشور پایان یابد.»

وی با افزودن اینکه وضعیت غیر قابل تحمل شده است گفت، حملات تروریستی مکاتب، پوهنتون ها، زیربنا ها و شهرها را ویران کرده است.

بهانه برای ادامه جنگ وجود ندارد

علمای دینی می گویند، با خروج نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان، طالبان دیگر هیچ بهانه ای برای ادامه جنگ ندارند.

مولوی سید محمد حنفی یک عالم دینی در شهر هرات گفت، طالبان به بهانه حضور نیروهای خارجی به مدت سال ها افغان های بی گناه را قتل عام كرده اند. اکنون طالبان برای ادامه جنگ خود هیچ توجیهی ندارند.

وی گفت، «طالبان باید از حکم خداوند (ج) پیروی کنند و از کشتن مردم مسلمان افغانستان دست بردارند. از آنجا که برای مذاکره دروازه باز شده است، هر دو طرف باید خشونت را متوقف کرده و اختلافات خود را از طریق گفتگو حل کنند.»

حنفی گفت، جنگ طالبان جز اینکه اسلام را بدنام کرده و به حیثیت آن لطمه بزند، دیگر هیچ کاری را انجام نداده است.

مولوی عبدالله محمدی یک عالم دینی در شهر هرات گفت، این جنگ فقط باعث کشته شدن افغان ها و مسلمانان شده و از دیدگاه اسلام حرام است.

وی گفت، «از آنجا که خروج نیروهای خارجی آغاز شده است، طالبان برای چه می جنگند؟ من از طالبان می خواهم که از کوه ها پائین آمده و اسلحه خود را به زمین بگذارند.»

وی گفت، حکومت افغانستان یک حکومت اسلامی است و طبق آموزه های اسلام، جنگجیدن با این حکومت تحت عنوان «جهاد» ممنوع است.

رونق از طریق صلح

شرکت کنندگان در گردهمایی صلح هرات از هر دو طرف درگیری به ویژه از طالبان خواستند که بلافاصله آتش بس دایمی را اعلام کنند تا که بتوانند خونریزی را پایان داده و برای صلح راه را هموار کنند.

آنها می گویند، اهمیت آتش بس در جریان سه روز آتش بس مؤقت برای عید الفطربرای همه روشن شد.

محمد قادری یک محصل شرعیات در پوهنتون هرات گفت، «تقاضای ما از طالبان و حکومت این است که در مورد آتش بس توافق کنند و برادران مسلمان خود را نکشند تا که یک صلح پایدار در کشور برقرار شود.»

وی گفت، صلح مؤجب رونق، حکمت و مثبت اندیشی می شود.

وی گفت، «صلح بهترین راهی است که همه ما بتوانیم در سایه صلح و زیر بیرق اسلام زندگی کنیم و تحصیلات خود را ادامه دهیم تا کشور ما بتواند یک اقتصاد فعال و پایدار داشته باشد.

عبدالاحد حیدری یک باشنده بیکار هرات گفت، آتش بس یک ضرورت اساسی است زیرا روزانه ده ها افغان زندگی هایشان را از دست می دهند.

وی گفت، «در شرایط فعلی كه برای صلح یک فرصتی فراهم شده است، هر دو طرف به عنوان افغان ها و مسلمانان، باید خشونت را كنار گذاشته و آتش بس دایمی را اعلام كنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

هر روز بدبختانه جنگ و خشونت ها در کشور افزاثیش می یابد. و مردم از همه ولایت کشور قربانی خشونت های طالبان و حکومت افغانستان می شود. حتی اربکی ها نیز هر از گاهی مردم فقیر، بی دفاع و بیچاره ای افغانستان را به قتل می رسانند. تا به حال هیچ‌ یک از طرف‌ های اصلی منازعه افغانستان به شمول گروه طالبان و یا کشورهای حامی طالبان و یا اعضای جامعه بین المللی و همکار افغانستان که از کاهش خشونت ابراز خرسندی کرده اند، کم‌ ترین توضیحی در باره کاهش خشونت ارایه نکرده اند و هم نمی ‌توانند. بنابراین کاهش خشونت واقعا دارای معنای روشن و دارای مصادیق عینی در روند صلح و جنگ چهل ‌ساله کشور ما نیست.

پاسخ

تا کنون گروه طالبان از همه ابزارهای خشونت علیه دولت و مردم افغانستان و در همه حالات استفاده کرده است. از ترور، گروگان ‌گیری، اختطاف، جنگ مسلحات در جبهات جنگ، حملات انتحاری در همه نقاط افغانستان، تخریب زیرساخت ‌های اقتصادی و راه‌ های ترانسپورتی و تخریب اموال عمومی تا توطیه ‌چینی علیه منافع ملی افغانستان از طریق تبلیغات روانی، نفرت افکنی مذهبی و قومی، تضعیف بنیاد های نظام سیاسی افغانستان و بسیاری از کارکرد های تروریستی و جنایتکارانه طالبان در زمره خشونت ‌هایی محسوب می‌شوند که این گروه به گونه شبانه روزی انجام می ‌دهد. حال پرسش این است که کاهش خشونت کدام یک از مراحل و یا اعمال تروریستی طالبان را شامل می‌شود که اینها با ایالات متحده با آن موافقت کرده اند؟

پاسخ