امنیت

حرکت مردمی صلح دوباره به جاده ها برآمده و خواستار پایان جنگ شدند

گزارش از عمر

حرکت مردمی صلح، گروهی از افغان ها که از سال گذشته بدینسو برای صلح تظاهرات می کنند، دور جدیدی از دیدارها را برای همه ۳۴ ولایت شروع کردند تا پایان جنگ را ترغیب کنند. [عمر]

هرات -- حرکت مردمی صلح، گروهی از افغان ها که از سال گذشته بدینسو برای صلح تظاهرات می کنند، دور جدیدی از دیدارها را برای ۳۴ ولایت افغانستان شروع کردند تا پایان جنگ را ترغیب کنند.

در حالیکه این گروه قبلاً پای پیاده به هر ولایت راهپیمایی می کردند، آنها این بار با موتر سفر می کنند. اولین گردهمایی این دور از راهپیمایی صلح به تاریخ ۱۹ قوس در لشکرگاه ولایت هلمند برگزار شد.

بعد از هلمند، این گروه به تاریخ ۲۴ قوس به ولسوالی شیندند ولایت هرات سفر کردند. صدها نفر از باشنده گان خسته از جنگ این ولسوالی با اعضای حرکت مردمی صلح همراه شدند و شعارهای طرفدار صلح و ضد جنگ را سر دادند.

به تاریخ ۲۹ قوس، اعضای این گروه به همراه تقریباً ۲۰۰ نفر از باشنده گان در شهر هرات برای محکوم کردن جنگ با طالبان دست به اعتراض زدند و خواستار صلح شدند.

در تصویر، اعضای حرکت صلح به تاریخ ۲۴ قوس در ولسوالی شیندند ولایت هرات دیده می شوند. [با تشکر از حرکت مردمی صلح]

در تصویر، اعضای حرکت صلح به تاریخ ۲۴ قوس در ولسوالی شیندند ولایت هرات دیده می شوند. [با تشکر از حرکت مردمی صلح]

در این تصویر، بیش از ۲۰۰ نفر از باشنده گان شهر هرات به تاریخ ۲۹ قوس مشاهده می شوند که، به اعضای حرکت صلح مردمی یکجا شدند تا برای صلح تظاهرات کنند و از جنگجویان طالب بخواهند که با آتش بس موافقت کنند. [عمر]

در این تصویر، بیش از ۲۰۰ نفر از باشنده گان شهر هرات به تاریخ ۲۹ قوس مشاهده می شوند که، به اعضای حرکت صلح مردمی یکجا شدند تا برای صلح تظاهرات کنند و از جنگجویان طالب بخواهند که با آتش بس موافقت کنند. [عمر]

این معترضین می گویند، این درگیری تلفات سنگینی بر مردم افغان وارد کرده و آنها از جنگ خسته شده اند.

محمد نیكزاد، یک عضو این حرکت و باشنده ولایت هلمند گفت، «حرکت مردمی صلح خواهان صلح از طالبان هستند. ما از آنها می خواهیم كه مذاكرات صلح را از سر بگیرند، با آتش بس موافقت كنند و حکومتی را تشکیل دهند که متعهد به منافع ملی و ارزشهای اسلامی باشد.»

وی گفت، «بعد از هرات، ما به ولایات دیگری خواهیم رفت و از ۳۴ ولایت بازدید خواهیم کرد تا صدای ما برای صلح بلند شود.»

آتش بس فوری

آتش بس فوری و بی قید و شرط یکی از خواسته های حرکت مردمی صلح و همچنان باشنده گان ولایت هرات است.

اعضای این گروه می گویند، آتش بس می تواند از سرگیری مذاکرات صلح را تسهیل کند، و منجر به کاهش خشونت شود.

محمد اسماعیل سیلاب، یک عضو این حرکت و باشنده ولایت لوگر گفت، «خواست ما از دولت و طالبان صلح است. آنها باید بلافاصله با آتش بس توافق کنند. با آتش بس، مذاکرات صلح می توانند پیشرفت کنند و آنها قطعاً نتیجه مثبتی خواهند گرفت.»

وی گفت، «افغان ها می خواهند مذاکرات صلح بین الافغانی آغاز شوند. اعضای حرکت مردمی صلح در این راهپیمایی از ۲۴ ولایت آمده اند. ما می خواهیم صدای خود را برای صلح بلند کنیم. ما از هرات به فراه خواهیم رفت و با باشنده گان شهر و ولسوالی ها ملاقات خواهیم کرد تا آنها را ترغیب کنیم تا به دعوت صلح بپیوندند.»

ناصرخان ناصری، عضو دیگر این حرکت و باشنده ولایت ننگرهار قبول کرد که، افغان ها از جنگ خسته شده اند و یک صلح پایدار را می خواهند.

وی گفت، «پیام ما و پیام همه افغان ها این است که باید هر چه سریعتر آتش بس اعلام شود و مذاکرات بین الافغانی باید در جریان آتش بس آغاز شود. اگر آتش بس نباشد، مذاکرات صلح ما را به جایی نمی رساند.»

وی گفت، «ما به تمام ولایات، به تمام سفارتخانه ها در این کشور خواهیم رفت و اطمینان حاصل می کنیم که سازمان ملل متحد، ایالات متحده، و کشورهای همسایه و منطقه ای صدای ما و خواست ما را برای صلح بشنوند.»

وی گفت، «ما می خواهیم آتش بس فوراً اعلام شود و در این میان، مذاکرات صلح باید در یک محیط صلح آمیز در افغانستان آغاز شود. جنگ راه حل نیست.»

'جنگ راه حل نیست'

این احساسات توسط فهیم الله شهاب، عضو دیگر حرکت مردمی صلح و باشنده ولایت کندهار نیز به اشتراک گذاشته شد.

وی گفت، «درخواست من از دولت و طالبان این است که آنها ابتدا باید با آتش بس توافق کنند و سپس مذاکرات بین الافغانی را آغاز کنند. جنگ راه حل نیست، و باید پایان یابد.»

وی گفت، طالبان و حکومت باید برای گفتگو با یکدیگر بنشینند.

وی گفت، «تا کی باید افغان ها بمیرند؟ طالبان و سربازان کی هستند؟ هر دو افغان و مسلمان هستند. آنها دیگر نباید یکدیگر و یا افغان های بی گناه را بکشند. آنها باید صلح برقرار کنند.»

امید ناب، عضو دیگر حرکت مردمی صلح از ولایت هرات گفت، «به نمایندگی از همه افغان ها، ما صدای خود را بلند می کنیم و اعلام می کنیم که همه ما از جنگ خسته شده ایم. هزاران هموطن ما کشته یا مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند.»

وی گفت، «ما از همه طرف های درگیر در این جنگ می خواهیم که آتش بس اعلام کنند و مذاکرات بین الافغانی را آغاز کنند.»

علمای دینی پیشنهاد میانجیگری کردند

در همین حال، بیش از ۲۰۰ نفر از علمای دینی ولایات غربی در گردهمایی شهر هرات به تاریخ ۱ جدی اعلام کردند که آنها آماده هستند تا میان طالبان و دولت میانجیگری کنند تا راه صلح را هموار کنند.

آنها همچنان از افغانها خواستند که به بلندکردن صدای خود برای اطمینان از موفقیت روند صلح ادامه دهند.

مولوی خدایداد صالح، رئیس شورای علما برای ولایات غربی گفت، «ما علمای دین، از همه طرفهای درگیر در جنگ خواستاریم که از درگیری جلوگیری کنند و آتش بس اعلام کنند. ما و همه افغان ها صلح می خواهیم و دیگر نمی توانیم جنگ را بپذیریم.»

وی گفت، «علمای دینی، رهبران پیشین مجاهدین و بزرگان قومی حوزه غرب آماده هستند تا میان دولت و طالبان میانجیگری کنند تا آنها را ترغیب به گفتگوهای رو در رو کنند. همه افغان ها، به شمول طالبان و دولت، متوجه شده اند که جنگ و خونریزی راه حل نیست و آنها باید صلح را دنبال کنند.»

صالح با افزودن اینکه آنها پیام این گروه را به رهبران طالبان منتقل خواهند نمود گفت، چندین نماینده طالبان در این جمع حضور داشتند و آنها نیز خواستار پایان جنگ شدند.

وی گفت، «نمایندگان همه اقشار جامعه باید در مذاکرات صلح حضور یابند تا همه افغانها مالکیت داشته باشند. کشورهای همسایه و منطقه ای می خواهند در روند صلح دخالت کنند، اما افغان ها نباید به آنها اجازه دهند و باید ابتکار عمل را به دست خودشان بگیرند.»

توریالی طاهری، معاون شورای ولایتی هرات گفت، اکنون زمان صلح است و طالبان باید از خشونت خودداری کنند.

وی گفت، «همه افغان ها خواهان آغاز مذاكرات بین الافغانی هستند. ما می خواهیم همه كشورهای درگیر در این روند هر چه سریع تر گفتگوهای مستقیم بین دولت و طالبان را تسهیل كنند.»

طاهری گفت، «طالبان و همچنان دولت و ملت از جنگ خسته شده اند.»

وی گفت، «جنگ راه حل نیست. ما باید راه حل مسالمت آمیز برای مشکل فعلی پیدا کنیم. اگر طالبان نمی خواهند که مردم بیشتر از آنها متنفر باشند، آنها باید فوراً آتش بس اعلام کنند و وارد مذاکرات صلح با حکومت افغانستان شوند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

تا جایکه من می بینم، سلام تایمز یکی از نشریه های عالی است که به شیوه ای بسیار مقبول به زبان های پشتو، دری و انگلیسی می نویسد. مجله شما نه تنها گزارشها و تحلیل های خوب را پیشکش می کند، بلکه این رسانه همچنان، بطور مثال اگر محصلین فاکولته های لسان خواسته باشند، میتوانند از این سایت پشتو، دری و انگلیسی را بیاموزند. زنده باد افغانستان، موفق باد سلام تایمز و مرگ به پاکستان زیرا این کشور تروریست ها را آموزش میدهد تا افغانستان را ویران بسازند.

پاسخ