امنیت

در یک تحصن در هرات اشتراک کننده گان خواستار آغاز بلا فاصله مذاکرات صلح بین الافغانی شدند

گزارش از عمر

در تصویر دیده می شود که، ده ها تن از باشندگان هرات به تاریخ ۸ سنبله همراه با اعضای حرکت ملی صلح در شهر هرات گرد هم آمدند و خواستار تلاش همه جانبه حکومت افغانستان و طالبان برای آغاز گفتگوهای صلح در اسرع وقت شدند. [عمر]

هرات -- ده ها تن از باشندگان هرات به روز شنبه (۸ سنبله) با اعضای حرکت ملی صلح در شهر هرات گرد هم آمدند و خواستار آغاز هر چه سریعتر گفتگوهای صلح از سوی حکومت افغانستان و طالبان شدند.

این گروه از حرکت مردمی صلح متفاوت است.

اعضای حرکت ملی صلح در مقابل دفتر والی در شهر هرات تحصن کردند و اصرار داشتند که تا زمان آغاز گفتگوهای صلح به اعتراضات خود ادامه خواهند داد.

محمد اسماعیل بارک، رئیس حرکت ملی صلح در حوزه غرب گفت، هدف از این تحصن این است که مردم افغانستان را ترغیب کند تا نقش برجسته تری را در مذاکرات ایفا نمایند و اطمینان حاصل کنند که موانع در راه روند صلح برداشته شوند.

در این تصویر ده ها تن از باشندگان هرات و اعضای حرکت ملی صلح دیده می شوند که، به تاریخ ۸ سنبله در شهر هرات گرد هم آمدند تا از حکومت افغانستان و طالبان بخواهند که گفتگوهای مستقیم صلح را در اسرع وقت آغاز کنند. [عمر]

در این تصویر ده ها تن از باشندگان هرات و اعضای حرکت ملی صلح دیده می شوند که، به تاریخ ۸ سنبله در شهر هرات گرد هم آمدند تا از حکومت افغانستان و طالبان بخواهند که گفتگوهای مستقیم صلح را در اسرع وقت آغاز کنند. [عمر]

وی گفت، «ما خواستار این هستیم كه جامعه جهانی، حکومت و طالبان نخست آتش بس را اعلام كرده و سپس مذاكرات صلح بین الافغانی را آغاز کنند و بستری را برای پایان دادن به جنگ ایجاد كنند.»

پس از آنکه مقامات افغان به تاریخ ۲۴ اسد گفتند که آنها آزادی ۴۰۰ زندانی طالبان، مانع نهایی در مذاکرات صلح با تأخیر طولانی بین دو طرف متخاصم را آغاز کرده اند، افغان ها در سراسر کشور منتظر اعلام آغاز مذاکرات هستند.

آزادی این ۴۰۰ جنگجویان به تاریخ ۱۹ اسد توسط یک لویه جرگه تصویب شد، و انتظار می رفت که حکومت و طالبان طی چند روز پس از آزادی زندانیان با یکدیگر ملاقات کنند.

بارک گفت، «حکومت افغانستان باید تصمیم لویه جرگه مشورتی در مورد آزادی زندانیان طالبان را تطبیق کند و طالبان نیز باید برای بحث و گفتگو آمادگی نشان دهند و گفتگوهای صلح بین الافغانی را آغاز کنند.»

وی گفت، «ما تا زمان اعلام آتش بس و آغاز مذاکرات صلح بین الافغانی به تحصن و تظاهرات ادامه خواهیم داد.»

بارک گفت، تحصن ها طی روزهای آینده در ۱۵ ولایات برگزار خواهند شد و اعتراضات «تا رسیدگی به خواسته های ما» ادامه خواهند داشت.

وی گفت، این حرکت از هرات آغاز شده و به ولایات نیمروز، فراه، هلمند، قندهار، ارزگان، زابل، خوست، ننگرهار، پکتیا، لوگر، بلخ، کندوز، تخار و جوزجان گسترش خواهد یافت.

تقاضاها برای آتش ‌بس

شرکت کنندگان در راهپیمایی شهر هرات گفتند، مردم ملکی بی گناه، منسوبین امنیتی و جنگجویان طالبان هر روز جان خود را در جنگ از دست می دهند، در حالیکه این جنگ هیچ دردی را دوا نمی کند.

دوست محمد، یک عضو حرکت ملی صلح گفت، این وضعیت قابل تحمل نیست زیرا سربازان اردوی ملی افغان و ریاست امنیت ملی هر روز کشته و زخمی می شوند.

وی افزود، «ما انتظار داریم که طالبان آتش بس اعلام کنند تا کشور بتواند ثبات داشته باشد و سپس آنها باید گفتگوهای صلح را آغاز کنند. این جنگ کشور ما را ویران کرده است.»

وی گفت، «حکومت باید زندانیان باقیمانده را آزاد کند تا فرصتی برای گفتگوهای صلح ایجاد شود. تمام بودجه کشور برای جنگ مصرف می شود و نبود جنگ می تواند فرصتی را برای احیا و انکشاف افغانستان و همچنان بهبود زندگی فراهم کند.»

غلام یحیی حمیدی، یکی از باشندگان شهر هرات گفت، افغان ها از جنگ خسته شده اند و طرفین درگیری نخست باید در مورد آتش بس توافق کنند تا به جنگ پایان دهند و صلح را تأمین کنند.

وی گفت، «من از هر دو طرف درگیری -- حکومت و طالبان -- می خواهم كه آتش بس را اعلام كرده و سپس برای جستجوی راه حل های مسالمت آمیز برای پایان دادن به جنگ، گفتگوهای صلح را آغاز كنند.»

حمیدی گفت، طی چهار دهه جنگ صدها هزار افغان بی گناه جان خود را از دست داده و اقتصاد کشور نابود شده است. بنابر این، از فرصت پیش روی افغان ها باید برای تأمین صلح پایدار استفاده شود.

مولوی سید محمد قاسم یک عالم دینی در شهر هرات گفت، کشتار مسلمانان در اسلام ممنوع است و طرف های درگیر، به ویژه طالبان، باید از این جنگ نامشروع دست بکشند.

وی گفت، «در آیات قرآن کریم و احادیث پیامبر اسلام به وضوح ذکر شده است که هیچ مسلمان حق کشتن یا صدمه زدن به یک برادر مسلمان را ندارد. قربانیان این جنگ فقط افغان ها و مسلمانان هستند و این جنگ هیچ توجیه شرعی ندارد.»

حفظ کردن دستاوردها

پیش از این در یک نمایشگاه جنگ و صلح که به تاریخ ۶ سنبله در قلعه اختیارالدین در شهر هرات برگزار شده بود، بازدید کنندگان خواستار حفظ دستاوردهای دو دهه گذشته افغان ها -- به ویژه دستاوردهای زنان -- در گفتگوهای صلح با طالبان شدند.

ده ها تصاویر در این نمایشگاه، ویرانی های ناشی از جنگ را، در مقابل تصاویر دیگر نشان دهنده جنبه های صلح، نشان می دادند. این نمایشگاه به مدت سه روز به روی مردم باز بود.

پلوشه شیوانی، یکی از باشندگان شهر هرات گفت، «این یک پیشرفت بزرگی است که طالبان به دنبال صلح کردن و بازگشتن به جامعه هستند، اما آنها نباید مانند گذشته فعالیت های زنان و دختران را محدود کنند.»

وی گفت، «زنان و دختران نیمی از جامعه را تشکیل می دهند و آنها باید کار کنند و آموزش ببینند و سهم بیشتری در رونق افغانستان داشته باشند. طالبان باید ذهنیت خود را تغیر دهند و واقعیت های فعلی جامعه افغانستان را بپذیرند.»

آسیه پوپلزی، یک متعلم صنف دهم لیسه هیواد در شهر هرات گفت، مردم افغانستان سال ها در جنگ بوده اند و آرزوی همه دیدن صلح است، و اکنون افغان ها به تحقق آن نزدیک شده اند.

وی گفت، «مردم افغانستان در سال های اخیر علی رغم جنگ، دستاوردهای زیادی داشته اند. اگر طالبان در ازای صلح قصد نابودی دستاوردهای انسانی -- به ویژه دستاوردهای زنان و دختران -- را داشته باشند، هرگز به آنها چنین فرصتی داده نخواهد شد.»

وی افزود، «طالبان باید به افغان ها کمک کنند تا به آرزوی صلح و ثبات برسند، و آنها باید از خشونت و خونریزی دست بکشند.»

وی افزود، «آنها حق ندارند محدودیت هایی را بر مردم ملکی تحمیل كنند. افغانستان دیگر آن كشور ۲۰ سال پیش نیست كه طالبان هر كاری را كه می خواستند، می توانستند انجام دهند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

5 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

خود را مسخره عالم نکنید. این بچه بازی ها دلقک بازی ها چی معنی میدهد؟ تحصن میکنید. غیرازاینکه 10-20 نفر دیگر را هم از کارغریبی می اندازید. صلح کنید صلح کنید. صلح بدست دولت یا طالب یا داعش است که صلح کنند؟ اولا شما سابقه همه احزاب را مطالعه کنید بخوانید -هریک از رهبران این احزاب را به خانه خدا بردند -قسم خوردن- دست خود را بخانه خدا زدن که دیگرادم کشی نمیکنیم. به محض اینکه امدن به کشور باز همان آش و همان کاسه بود. خیمه تحصن شما از خانه خدا بزرگترو مقدس تر است؟ 4-5 نفر بنام نهاد اجتماعی فرهنگی سیاسی و حقوق بشری جمع میشود و چند قعطه عکس میگیرند به ویب سایت ها و پیچ های خبری و انترنتی منتشر میکنند و میگویند ( هم فال است و هم تماشا) این خیمه تحصن ازخود یک فرهنگ داره یک قاموس داره - یک حکومت با درک میخواهد- مردم تحصیل کرده و ملت هوشیار میخواهد. خیمه تحصن به اروپا و غرب خوب است که هم ملت و هم نظام اش درک و احساس دارد . نه درین کشوریکه ریختاندن خون حیوان و انسان مشابه هم هستند. ریس جمهور جاپان 66 ساله شد- خودش گفت توان فزیکی و روحی ندارم که وظیفه اجرا کنم. اگر درجریان وظیفه کدام تصمیم اشتباهی بگیرم . لطمه و ضربه به خاک و خون جاپان وارد میشود. پس بهتر است استعفا دهم. شما یک مرتبه به ادارات دولتی سر بزنید ببنیند که 70 ساله های کاته اکنون مصروف کار هستند. و جوان تحصیل کرده و 16 پاس ما بیکار در خانه نششته است. انوقت توقع دارید که این جوان ما دست به دزدی یا خلاف و یا هم به گروه های مخالف نپیوندد. انصاف چیزی خوبیست. خیمه تحصن را بخاطرتقاعد کهن سالان و کاریابی جوانان به پا نمایید. گره صلح بدست من و تونیست.

پاسخ

برادران به خاطر خدا جل عظمته وآرامی مردم دست از جنگ بردارید درغیر آن هرروز نفوذی ایران چنان رشد نموده که هم درکابینه وهم درنظام سیاسی و اقتصادی که ما شواهد اشکار ان را به چشم سر وازطریق رسانه های میبینیم. به خاطر نجاب نسل های اینده تان ورضای پروردگار صلح کنید.

پاسخ

با این گونه تحصن ها و گردهمایی ها صلح نمی آید. طی بیست سال گذشته مردم افغانستان در سراسر کشور در گردهمایی ها متعدد از طالبان خواستار آتش بس و صلح گردیده اند اما طالبان هیچگاه به خواست مردم پاسخ مثبت ندادند و یگان وقت این خواست را با بم و انفجار پاسخ دادند. جنگ و صلح افغانستان بعد منطقه ای دارد. تا زمانیکه کشور های منطقه دست از مداخله افغانستان را بر ندارند، در این کشور صلح نمی اید. و تازمانیکه پاکستان زیر فشار جامعه جهانی قرار نگیرد، بوی صلح به مشام تان نخواهد رسید.

پاسخ

طالبان باید به خواسته های مکرر مردم افغانستان گوش فرا دهد و هر چه عاجل یک آتش بس سراسری را در افغانستان اعلام کنند. همه مردم افغانستان تشنه صلح هستند و مردم اکثر ولایات هر روز نشست های را برپا می کنند تا اینکه خواست صلح جویانه ای شان را به طالبان برسانند. طالبان باید ضرورت صلح را در افغانستان دردک کنند و بیشتر از این باعث ماامیدی مردم نشوند زیرا مردم خیلی زیاد از جنگ خسته شدند و برای گفتگو های بین الافغانی وی یک صلح سراسری مشتاقانه انتظار می کشند. خداوند یک صلح دایمی را در کشور مان براقرار کند تا اینکه همه مردم مظلوم افغانستان در یک فضای صلح و آرامش زنده گی کنند.

پاسخ

مردم از گذشته خواهان صلح بوده اند؛ اما متأسفانه پاکستان، ایران، روسیه و امریکا صلح نمی خواهند. اکنون، هند نیز به آنها پیوسته است. اگر این کشورها منافع خود را در افغانستان نادیده بگیرند و اجازه دهند افغان ها بین خود صلح کنند، صلح می تواند ظرف دو ماه برقرار شود؛ به هر صورت، نه پاکستان صلح می خواهد و نه امریکا، روسیه و ایران.

پاسخ