امنیت

افغانستان با برداشته شدن مانع اخیر تبادله زندانیان، منتظر گفتگوهای صلح است

سلام تایمز و ای اف پی

زندانیان طالبان به تاریخ ۲۳ اسد از زندان پلچرخی در کابل بیرون می شوند. [شورای امنیت ملی افغانستان]

زندانیان طالبان به تاریخ ۲۳ اسد از زندان پلچرخی در کابل بیرون می شوند. [شورای امنیت ملی افغانستان]

کابل -- افغان ها در سراسر کشور پس از آنکه مقامات حکومت افغانستان به روز جمعه (۲۴ اسد) گفتند که آنها رهایی ۴۰۰ زندانی طالبان را آغاز کردند، منتظر اعلام آغاز مذاکرات هستند. رهایی زندانیان متذکره مانع اخیر در گفتگوهای صلح به تأخیر افتاده بین دو طرف درگیر جنگ شده بود.

حکومت افغانستان و طالبان قرار است در ظرف چند روز پس از آزادی زندانیان باهم ملاقات کنند.

جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی گفت که یک گروه ۸۰ نفری زندانیان به روز پنجشنبه (۲۳ اسد) آزاد شدند. وی در یک توییت اعلام کرد که «این کار تلاش ها را بخاطر گفتگوهای مستقیم و آتش بس پایدار و سراسری در کشور تسریع خواهد کرد.»

آزادی ۴۰۰ جنگجوی در ۱۹ اسد توسط یک لویه جرگه تأیید شد. اعضای لویه جرگه گفتند که آنها می خواهند زمینه را برای آغاز گفتگوها در دوحه، قطر و آتش بس ممکن مساعد بسازند.

اما این تصمیم باعث اندوه خانواده های کسانی شدند که اعضای شان از سوی شورشیان کشته شدند.

بشیر نوین، که برادرش در یك بمبگذاری موتر لاری در سال ۱۳۹۶ در نزدیكی سفارت آلمان در كابل كشته شد، و حمله ای متذکره از سوی یکی از جنگجویان رها شدنی صورت گرفته بود، گفت، «اگر طالبان نتوانند صلح كنند و آنها دوباره حمله كنند، هزاران نفر كشته خواهند شد و خانواده های آنها زجر خواهند دید.».

وی به ای اف پی گفت، «اما اگر صلح واقعی بیاید، ما مشکلی نخواهیم داشت زیرا آرزوی بزرگ ما صلح است.»

صلح عواقب خواهد داشت

بر اساس یک لیست رسمی که توسط ای اف پی دیده شده، این زندانیان شامل حداقل ۴۴ شورشی هستند که مورد نگرانی ویژه ایالات متحده و سایر کشورها می باشند.

غنی به تاریخ ۲۳ اسد هشدار داد كه این جنایتكاران تندرو «احتمالاً یک خطر را اعم برای ما و امریكا و جهان متوجه خواهند ساخت.»

غنی در یک کنفرانس ویدیویی که توسط یک انستیتیوت تحقیقاتی ایالات متحده تدویر یافته بود، گفت، «تا قبل از این مسئله، در مورد مطلوبیت صلح اتفاق نظر وجود داشت، اما نه در مورد قیمت آن.»

وی افزود، «ما اکنون قسمت بزرگ قیمت را پرداخت کرده ایم و این بدان معناست که صلح عواقب خواهد داشت.»

تبادله زندانیان بخشی از توافقنامه ای را که در ماه حوت توسط طالبان و ایالات متحده امضا شد، تشکیل داد که در آن واشینگتن موافقت کرد که سربازانش را در بدل تعهدات مختلف شورشیان بشمول تعهد بر برگزاری گفتگوهای صلح با حکومت افغانستان، از افغانستان خارج می کند.

لویه جرگه را غنی پس از آن فراخواند که مقامات در ابتدا حاضر به آزادسازی نهایی ۴۰۰ جنگجوی نشدند.

جرگه در قطعنامه از مقامات خواست كه زندانیان آزاد شده را نظارت كنند تا اینکه اطمینان حاصل كنند که آنها به میدان جنگ بر نگشتند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

بخاطر صلح ملح نباید انتظار کشید، امریکا فقط در چشم مردم افغانستان خام میاندازد، این چرقم صلح است که چندین سال می شود که روند آن آغاز گریده ولی تا هنوز طعم آن را نه چشیدیم. اگر امریکا واقعاً دلش بالای ملت بیچاره افغانستان بسوزد، باید بالای پاکستان فشار وارد کند تا این کشور دست از آموزش و تمویل تروریست ها بردارد. علت خرابی افغانستان در تمویل و تجهیز تروریستان از سوی پاکستان است. اگر پاکستان این کار نکند، در ظرف یک هفته درافغانستان صلح میاید.

پاسخ

باید هر دو طرف درگیر جنگ از فرصت بوجود آمده صلح استفاده کنند پس از چهل سال برای اولین بار این گونه فرصت مساعد شده که باید به جنگ چهل ساله افغانستان نقطه ای پایان گذاشته شود و یک صلح دوامدار تامین گردد. خواست ما از هر دوطرف این است که دیگر کینه و دوشمنی شان را کنار گذاشته و باین خود بنشینند و در مورد تشکیل یک حکومت فراگیر و ملی آینده مملکت یک تصمیم عاقلانه بگیرند. در حکومت آینده باید همه گروهها شامل شوند تا اینکه کسی نگوید که این یک حکومت ملی نیست. حکومت آینده مملکت باید هم اسلامی باشد و هم ملی.

پاسخ