حقوق زنان

با اینکه گفتگوهای صلح قرار است صورت بگیرد، زنان افغان بازگشت به دوران گذشته را قبول ندارند

گزرش از هدایت الله

در تصویر دیده می شود که، درتاج یماق خالقی، ولسوال خان چهارباغ در ولایت فاریاب به تاریخ ۱۹ اسد، به نیروهای امنیتی محلی سخنرانی می کند. [تصویر از دفتر ولسوال]

در تصویر دیده می شود که، درتاج یماق خالقی، ولسوال خان چهارباغ در ولایت فاریاب به تاریخ ۱۹ اسد، به نیروهای امنیتی محلی سخنرانی می کند. [تصویر از دفتر ولسوال]

كندوز -- زنان افغان در طول دو دهه گذشته دستاوردهای چشمگیری داشته اند و از آنجایی كه حکومت و طالبان برای مذاكرات صلح در قطر آماده می شوند، از بازگشت به عقب امتناع می ورزند.

درتاج یماق خالقی، ولسوال خان چهارباغ، تنها دومین زنی که به عنوان ولسوال در افغانستان خدمت می کند، برخی از دستاوردهای خود و حقوقی را یادآوری کرد که افغان ها آن را از دست نمی دهند.

یماق خالقی، که از سال ۱۳۹۷ بدینسو به عنوان ولسوال ولسوالی خان چهارباغ خدمت می کند گفت، «هیچ عناصر ضد دولتی در منطقه تحت کنترل من وجود ندارند، زیرا ما با حمایت مردم، اجازه نمی دهیم که هیچ گروه شورشی در اینجا فعالیت کند یا امنیت ما را به چالش بکشد و بین مردم ما نفاق ایجاد کند.

وی گفت، «علاوه بر تلاش های صلح در سه سال گذشته، من توانسته ام تطبیق پروژه های ساختمانی بی شماری به شمول اعمار سرک ها، پل ها و پلچک ها، مکاتب و کلینیک های صحی توسط حکومت و سازمان های کمک کننده را تسهیل کنم، که باعث ایجاد شغل برای هزاران نفر از مردم محلی شده است.»

یماق خالقی به تعدادی از پروژه های ساختمانی که امسال تطبیق شده است مانند اعمار سرک ها، پروژه های آب و حفر چاه های عمیق، اشاره کرد. تطبیق این پروژه ها باعث ایجاد شغل و کاهش فقر می شود.

وی گفت، «تنها در سال گذشته، ما برای ۷۰۰ زن فرصت های آموزشی و شغلی در تولید صنایع دستی، بازاریابی برای محصولات خود، فارم داری، سوادآموزی و موارد دیگر فراهم کرده ایم.»

یماق خالقی از طالبان خواست که پس از دستیابی به یک توافقنامه صلح، به حقوق زنان احترام بگذارند زیرا زنان نمی خواهند دستاوردهای خود را که کسب کرده اند، تسلیم کنند.

وی با اشاره به فوزیه کوفی، یک عضو تیم مذاکراتی که قرار است گفتگوهای صلح را با طالبان برگزار کند گفت، «متاسفانه، دشمنان مردم افغانستان نمی خواهند یک نماینده زن قدرتمندی را در مذاکرات صلح ببینند، اما ما هرگز تسلیم دشمنان نخواهیم شد.»

افراد مسلح به تاریخ ۲۴ اسد بالای كوفی ۴۵ ساله و خواهرش هنگام بازگشت آنها از یک جلسه در ولایت پروان، آتش گشودند. وی در دست راستش مرمی خورده است و در وضعیت اطمینانی قرار دارد.

استقبال از امنیت و انکشاف

شماری از باشندگان ولسوالی خان چهارباغ گفتند که از بهبود امنیت و انکشاف در این ولسوالی، خوشحال هستند.

محبوب الله الهام ۳۷ ساله، یک باشنده ولسوالی خان چهارباغ گفت، «از زمانی که این ولسوال به اینجا آمده است، وی امنیت را بهبود بخشیده است و ما هیچ گونه ناآرامی را نمی بینیم.»

وی گفت، «در سال ۱۳۹۸، تعدادی از بزرگان و سران قومی با طالبان دیدار نمودند و از آنها خواستند که امنیت آنها را مختل نکنند و مردم را آزار و اذیت نکنند. امنیت ما اکنون با فضل خداوند (ج) بسیار خوب است.»

وی گفت، «نیروهای امنیتی ما سعی می کنند تا از فعالیت های طالبان و سایر گروه ها جلوگیری کنند و مردم ملکی با حکومت محلی همکاری می کنند.»

احمدشاه خالقی، یک عضو شورای انکشافی ولسوالی خان چهارباغ گفت، «حدود ۵۰ پروژه انکشافی در دو سال گذشته در ولسوالی ما تطبیق شده اند، که باعث اشتغال زایی برای صدها جوان شده است.»

وی گفت، «فضل خداوند (ج) است که ما اکنون مکاتب، کلینیک ها، بندهای آبیاری و آبگیرها، چاه ها، سرک ها و پل ها را داریم، در حالیکه برخی از مشکلاتی که هنوز وجود دارند به زودی برطرف خواهند شد.»

امیدواری ها به صلح پایدار

ماریه نوری، رئیس امور زنان فاریاب گفت، تلاش های اخیر برای صلح، زنان در فاریاب را بسیار امیدوار کرده است.

وی گفت، «زنان رنج های بسیاری را از این جنگ متحمل شده اند، بنابراین آنها به یک صلح جامع در افغانستان امیدوار هستند.»

نوری گفت، «یک ضمانتی باید وجود داشته باشد كه جنگجویان آزاد شده طالبان به جنگ برنگردند و اینکه دستاوردهای دو دهه گذشته تهدید نشوند.»

وی گفت، «پس از توافقنامه صلح، حکومت افغانستان نباید فعالیت های زنان را محدود کند، و آنها باید فرصت هایی را برای زنان ایجاد کنند تا در زمینه های مختلف کار کنند تا با پوشیدن حجاب، وضعیت اقتصادی خانواده های خود را بهبود بخشند.»

معصومه بیانی، یکی از فعالان حقوق زنان در میمنه، مرکز این ولایت گفت، «زنان افغان در ۲۰ سال گذشته نشان داده اند که در جایگاه های مختلف کار کرده اند و خدمات خوبی را به مردم خود ارائه داده اند.»

وی گفت، «زنانی كه در دوره طالبان [سال های ۱۳۷۵-۱۳۸۰] در خانه های خود محدود شده بودند، با زنان امروزی بسیار متفاوت هستند. زنان طی دو دهه گذشته دستاوردهای چشمگیری داشته اند

وی گفت، «تیم مذاکره کننده و طالبان نباید دستاوردهای زنان افغان را نادیده بگیرند زیرا زنان افغان جایگاه خود را در جامعه پیدا کرده اند.»

احمد جاوید بیدار، سخنگوی والی فاریاب گفت، «بر اساس قانون اساسی افغانستان، زنان حق دارند در کنار مردان در خارج از خانه کار کنند و حکومت به تطبیق قانون متعهد است.»

وی گفت، «خوشبختانه، زنان در فاریاب طی سال های اخیر دستاوردهای بزرگی را کسب کرده اند و زنان در خدمات ملکی مانند تعلیم و تربیه، صحت عامه، تحصیلات عالی، دفتر والی و سایر نهادها حضور چشمگیری دارند.»

وی گفت، «حکومت محلی به منظور تشویق زنان در جامعه، همواره تلاش كرده است كه تعداد زیادی از برنامه ها را كه برای زنان زمینه دفاع از حقوق قانونی خود را مساعد می سازند، گسترش دهد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

همه دست آورد های ۲۰ ساله زنان باید حفظ شود و در گفتگوهای بین الافغان از آن دفاع شود.

پاسخ

زنان بازگشت به گذشته را قبول ندارند اما قراین نشان میدهد که قضیه برعکس است، یعنی طالبان دوباره بر اریکه قدرت تکیه خواهند زد و نظام سیاه شان را دوباره تاسیس خواهند کرد که در آن وقت زنان اجازه کار کردن بیرون از خانه را نخواهند داشت. همین لحظه در سراسر افغانستان جنگ ادامه دارد و پیشرفت ها از سوی طالبان صورت می گیرد و روزانه دهها نیرو های امنیتی افغان را به قتل می رسانند. و اگر جنگ و پیشروی طالبان به همین گونه ادامه داشته باشد تا یک سال آینده نظام کنونی را سرنگون و بعوض آن نظام امارت اسلامی خود شان را بر پا خواهند کرد.

پاسخ

زنده باد زنان شجا و نترس افغان. زنده باد زنان نظامی کشور.

پاسخ

اگر اینبار طالبان هم بر سر قدرت برسند، برای زنان اجازه ای کار را خواهند داد، زیرا اکنون زمان تغییر کرده است و بدون نقش زنان در اجتماع ناممکن است. این حقیقت را طالبان نیز اکنون درک کرده اند که باید برای زنان در چهار چوب قانون اجازه کار وفعالیت داده شود. در چندین کنفرانس های بین المللی که طالبان در آن اشترک کردند به رسانه ها تاکید کردند که آنها آماده هستند که برای زنان در حکومت شان اجازه کار را بدهند ولی در حجاب اسلامی. از این جهت قسمیکه در گزارش شما گفته شده زنان دیگر عقب بر نخواهند گشت و مثل دوران سابق طالبان در خانه های شان نخواهند ماند. آنها در اجتماع ظاهر خواهند شد و در بازسازی کشور شان نقش شان را ایفا خواهند کرد.

پاسخ