حقوق زنان

'ملکه زنبورها' برای دور زدن محدودیت های جنسیتی در افغانستان، لباس مردانه می پوشد

گزارش از عمر

یک زنبوردار زن افغان، غنچه گل کریمی، طی یک سال گذشته علیرغم محدودیت های موجود در کار و فعالیت زنان در افغانستان، برای ادامه کار در خارج از خانه خود از روش بی نظیری استفاده کرده است. کریمی، مادر ۷ فرزند که ۳۴ سال دارد و شوهرش برای یافتن کار به ایران رفته است، با لباس مردانه به محل کارش در ولسوالی انجیل هرات رفت و آمد می کند، از روسری خود به عنوان عمامه برای پوشاندن سرش استفاده می‌کند و لباس زنبورداری می پوشد. [عمر/سلام تایمز]

هرات -- یک زنبوردار زن افغان، غنچه گل کریمی، طی یک سال گذشته علیرغم محدودیت های موجود در کار و فعالیت زنان در افغانستان، برای ادامه کار در خارج از خانه خود از روش بی نظیری استفاده کرده است.

کریمی ۳۴ ساله، مادر هفت فرزند که شوهرش برای یافتن کار به ایران رفته، یک زنبوردار است.

وی با لباس مردانه به محل کارش در ولسوالی انجیل هرات رفت و آمد می کند، از روسری خود به عنوان عمامه برای پوشاندن سرش استفاده می‌کند و لباس زنبورداری می پوشد.

او به تنهایی با موترسایکل اش از کوچه‌های آرام ولسوالی عبور می‌کند تا به فارم زنبور عسل خود که در ۵ کیلومتری خانه‌اش قرار دارد، برسد.

غنچه گل کریمی، ۳۴ ساله، به تاریخ ۱۰ عقرب به فارم زنبور عسل خود در ولسوالی انجیل، ولایت هرات می رود. [عمر/سلام تایمز]

غنچه گل کریمی، ۳۴ ساله، به تاریخ ۱۰ عقرب به فارم زنبور عسل خود در ولسوالی انجیل، ولایت هرات می رود. [عمر/سلام تایمز]

غنچه گل کریمی، ۳۴ ساله، به تاریخ ۱۰ عقرب زنبورهای خود را در فارم زنبورهایش در نزدیکی خانه اش در ولسوالی انجیل، ولایت هرات، بررسی می کند. [عمر/سلام تایمز]

غنچه گل کریمی، ۳۴ ساله، به تاریخ ۱۰ عقرب زنبورهای خود را در فارم زنبورهایش در نزدیکی خانه اش در ولسوالی انجیل، ولایت هرات، بررسی می کند. [عمر/سلام تایمز]

کریمی گفت که برای رفع محدودیت های جنسیتی و هرگونه واکنش احتمالی به لباس مردانه روی آورده است.

هدف او زنده نگه داشتن کسب و کار و دستاوردهایش است.

او گفت، «وقتی با پوشیدن لباس های مردانه از خانه خارج می شوم، احساس عجیبی می کنم، اما محدودیت ها را نیز احساس نمی کنم. وقتی مردان مرا می بینند، مانند یک مرد با من خوش آمدید می کنند ... زنان از من روی خود پنهان می کنند.»

او افزود، «من نمی خواهم تجارت خود را رها کنم و کشور را به دلیل محدودیت های جنسیتی فعلی ترک کنم.»

کریمی کسب و کار زنبورداری خود را حدود ۱۳ سال پیش با سرمایه گذاری اولیه ۶۵۰۰ افغانی (۷۳ دالر) آغاز کرد و او را به اولین زن با چنین سرمایه گذاری در هرات تبدیل کرد.

تجارت او که شامل ۱۰۰ کندوی زنبور عسل است، اکنون حدود ۴۵۰۰۰۰ افغانی (۵۰۷۸ دالر) ارزش دارد.

برخی از ساکنان هرات از آن زمان به کریمی لقب ملکه زنبورها داده اند.

دستیابی به اهداف

کریمی با وجود محدودیت های جنسیتی، به طور خستگی ناپذیر و مشتاقانه به رشد کسب و کار خود ادامه داده است.

او گفت که در لباس‌های زنانه احساس راحت بیشتری می‌کند، اما چاره‌ای جز ظاهر شدن مانند مردی در جامعه ندارد.

او گفت، «اگر یک زن مصمم باشد، می تواند به آرزوهایش برسد.»

کریمی افزود، «با وجود فقر گسترده در سراسر کشور، مناسب نیست که فقط مردان کار کنند و نیمی از جمعیت - زنان - در خانه بنشینند. وضعیت اقتصادی بسیار شکننده است و ایجاب می کند که مردان و زنان با یکدیگر همکاری کنند تا خانواده های خود را از گرسنگی نجات دهند.»

مژده خالقی، ۳۲ ساله، دوست «ملکه زنبورها» گفت که عزم و تعهد کریمی برای او و سایر زنان الهام‌ بخش بوده است.

خالقی گفت، «غنچه گل مشکلات زیادی را متحمل شده است، اما او همیشه مانند کوه قوی بوده است. او هرگز تسلیم نشده و به تعقیب ارزوهای خود ادامه داده است. او بخاطر بدست آوردن نفقه برای خانواده خود مانند یک مرد کار می کند.»

او گفت، «زنان حق دارند درست مانند مردان در جامعه کار کنند. زنانی که می توانند کار کنند از نظر اقتصادی خودکفا هستند و می توانند به پیشرفت کمک کنند.»

حفظ دستاوردها

کریمی تنها زن افغان نیست که با وجود محدودیت ها به کار خود ادامه داده است.

فرخنده فخری ۲۵ ساله در شهر هرات یک دوکان خیاطی دارد.

فخری در ماه اسد گذشته کار خود را متوقف کرد اما پنج ماه پیش به دوکان خود بازگشت. او اکنون شش شاگرد دارد که همه آنها از رفتن به مکتب منع شده اند.

فخری گفت که اجازه نخواهد داد محدودیت های جنسیتی مانعی برای پیشرفت او ایجاد کند.

او گفت، «من هرگز تسلیم نخواهم شد و به مبارزه خود تا آخر ادامه خواهم داد.»

او گفت، «زمانی که کارم را بازگشایی کردم، شش دختر را استخدام کردم که بسیار ناامید شده بودند، بخاطریکه آنها از حصول آموزش محروم بودند.»

فخری گفت، از آن زمان، «آنها امید خود را دوباره به دست آورده اند و اکنون پس از یادگیری خیاطی درآمد کسب می کنند». وی تاکید کرد که دختران و زنان افغان اجازه نخواهند داد که دستاوردهای دو دهه گذشته به کلی از بین برود.

مریم نبی زاده، ۳۸ ساله، صاحب دوکان در مارکیت زنانه خدیجه الکبری در شهر هرات، نیز سه ماه است که سر کار بازگشته است.

او بیش از ۱۵ سال است که مشغول کار ساخت لباس زنانه است. نبی زاده پس از گذراندن یک سال سخت در خانه که از استرس و اضطراب رنج می برد، در نهایت تصمیم گرفت تجارت خود را از سر بگیرد.

او گفت که ماندن در خانه و زندگی در ترس راه حل نیست و ارزوها و رویاهای زنان را از بین می برد.

وی افزود، «با وجود اینکه محدودیت هایی وجود دارد و بسیاری از افراد با کار زنان در جامعه مخالف هستند، تصمیم گرفتم به کار خارج از خانه برگردم و با این کار درآمد کسب می کنم و می توانم خانواده خود را از لحاظ مالی کمک کنم.»

مریم نبی زاده گفت، «زنان افغان در دو دهه گذشته دستاوردهای ملموسی داشته اند. ما خود را قربانی افراط گرایی نخواهیم کرد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

پس از آن که طالبان قدرت را در دست گرفتند، تعداد افرادی که افغانستان را ترک می کردند به سرعت افزایش یافت. عوامل اصلی بیکاری، سرنوشت نامعلوم زندگی، مشکلات اقتصادی و مشکلات امنیتی است زیرا بسیاری از مردم به ویژه جوانان کشور را ترک می کنند. بسیاری از جوانان تلاش می ورزند از راه های قانونی وغیرقانونی از هرات و نیمروز که با ایران مرز مشترک دارند عبورکنند. آنها اغلب با برخورد شدید و ضرب و شتم پولیس ایران مواجه می شوند و حتی آنها را می کشند. همچنین طالبان به جای افراد حرفه ای فقط به دوستان خود شغل می دهند که این کار قشر تحصیل کرده را ناامید کرده است.

پاسخ

اگر ظلم های پولیس ترکیه را که در حق افغان ها انجام می دهند، ببینید، متوجه می شوید که ایرانی ها بهتر از آنها هستند. هر دوی آنها اولاد سگ هستند.

پاسخ

این قهرمانی است که این زن انجام داده است. رفتن به چنین جامعه مردسالار و با چنین لباس ها کار بزرگی است.

پاسخ

کس اکر کار کند هرچیز امکان پذیر است در هر شرایطی که باشید .غنچه گل کریمی نشان می‌دهد که به لباس مردانه ازخانه خود به فارم زنبور داری خود هرروز به مشکلات فراوانی میرود . یک کپ غنچه گل خوش من آمد که کفت که وطن خود را رها نکردم و به کار خود ادامه دادیم واز همین طریق برای اطفال خود یک لقمه نان بیاده می کنم. کار غنچه گل را باید دیگر زنان هم باید بکند امیدوارم که روزهم بیاید که به گفتی خود غنچه گل که ملکه زنبورعسل تمام افغانستان شود.تصمیم شرد اول موفقیت است اول غنچه گل نشان داده که در شرایطی کنونی هم توانست که سرمایه خود از۶۵۰۰افغانی ۴۵۰۰۰۰برساند این یک کار مهم است که غنچه گل توانست این کار بکند . زنان دیگر کشور ما هم متوجه شوند مسل غنچه گل کار کنند شاهد آینده درخشان داشته باشد

پاسخ