اقتصاد

واردات عسل ایرانی با کیفیت پایین، صنعت زنبورداری هرات را تخریب می کند

گزارش از عمران

در حالی که در سال جاری زنبورداری و تولید عسل در هرات افزایش یافته است، ایران نیز صادرات عسل بی کیفیت به این ولایت را افزایش داده است. عسل کم کیفیت ایرانی به صورت غیرقانونی قاچاق، و در مواردی از طریق گمرکات وارد افغانستان می شود. [عمران/سلام تایمز]

هرات -- واردات قانونی و غیرقانونی عسل بی کیفیت و تقلبی ایرانی به افغانستان با کاهش تقاضا برای تولیدات داخلی، مانع صنعت زنبورداری هرات شده است.

به گفته انجمن زنبورداران هرات، حدود ۵۰٪ از بازار عسل هرات را عسل ایرانی گرفته است.

محمدعارف واصل، رئیس انجمن گفت، ۵۰ درصد عسل تولید داخل سال گذشته به دلیل موجودیت عسل مصنوعی ایرانی در بازار امکان فروش نداشت.

وی گفت، «زنبورداران متحمل خسارات مالی زیادی شدند و پس از فروش نرسیدن ۵۰٪ محصول خود از ادامه زنبورداری منصرف شدند.»

یک دوکاندار بتاریخ ۳‍۱ جوزا یک بوتل عسل افغانی را به مشتری اش در شهر هرات می دهد. [عمران/سلام تایمز]

یک دوکاندار بتاریخ ۳‍۱ جوزا یک بوتل عسل افغانی را به مشتری اش در شهر هرات می دهد. [عمران/سلام تایمز]

وی اضافه کرد، «برخی از زنبورداران هرات به دلیل موجودیت عسل بی کیفیت ایرانی وعدم تقاضا برای تولیدات داخلی، فارم های زنبورداری خود را تعطیل کرده و به کشورهای همسایه مهاجرت کرده اند.»

وی افزود، «برخی از کشاورزان همچنان در تلاش برای فروش فارم های خود و خروج از کشور هستند.»

واصل گفت، وجود عسل بی‌کیفیت ایرانی در بازار موجب دلسردی زنبورداران و از بین رفتن انگیزه‌های سرمایه‌گذاری در آینده شده است.

وی افزود، «وقتی عسل داخلی به فروش نمی رسد، زنبورداران مجبور می شوند زنبورداری را کنار بگذارند و به کارهای دیگر روی بیاورند.»

عبدالغفار صدیقی، یک فروشنده عسل در شهر هرات گفت که عسل بی کیفیت و مصنوعی ایرانی که به کشور قاچاق می شود، به تجارت زنبورداران آسیب زیادی وارد کرده است.

وی گفت، «عسل کم کیفیت ایرانی بر کیفیت عسل داخلی تاثیر گذاشته است.»

وی افزود، «یک کیلوگرام عسل ایرانی به قیمت ۲۰۰ افغانی (۲.۳۰ دالر) در بازار فروخته می شود، در حالی که تولید یک کیلوگرام عسل خالص داخلی بیش از ۷۰۰ افغانی (۸ دالر) مصرف دارد.»

وی افزود، «عسل کم کیفیت ایرانی در فروشگاه های شهر هرات موجود است که از پودر، آب و شکر تهیه شده و کاملا مصنوعی است. ما به خاطر عسل بی کیفیت و ارزان ایرانی ضررهای زیادی متحمل شده ایم.»

صدیقی گفت، ایران عسل خوب خود را به افغانستان صادر نمی کند. این کشور عسل بی کیفیت را فقط برای تخریب بازار و آسیب رساندن به صنعت زنبورداری در افغانستان صادر می کند.

تهدید برای صحت

برخی از داکتران می گویند، عسل بی کیفیت و پر از شکر ایران برای صحت مردم بسیار خطرناک است.

خالد خپلواک، متخصص داخله در شهر هرات گفت که عسل کم کیفیت به دلیل داشتن قند زیاد باعث مرض شکر می شود.

وی افزود، «عسل خالص به کنترل مرض شکر و برخی بیماری های دیگر در انسان کمک می کند، اما واردات عسل بی کیفیت به مانند بازی کردن با زندگی انسان ها می باشد.»

وی افزود، «مرض شکر به ویژه در میان سالمندان رو به افزایش است که یکی از دلایل اصلی شیوع آن عسل بی کیفیت است. فروش عسل بی کیفیت و مملو از شکر مصرف کنندگان را فریب می دهد و زندگی آنها را به خطر می اندازد.»

خپلواک گفت، باید عسل بی کیفیت را ممنوع قرار داد تا باعث مرض شکر و سایر بیماری ها نشود.

وی افزود، «مرض شکر دقیقاً قابل درمان نیست و بیماران مبتلا به آن باید تمام عمر خود دوا مصرف کنند. استفاده از عسل مصنوعی و کم درجه طول عمر را تا حد زیادی کوتاه می کند.»

ویس غرنی، باشنده شهر هرات، می گوید که در سابق عسل ایرانی را به دلیل ارزان بودن می خرید، اما به دلیل داشتن قند زیاد، این کار را متوقف کرده است.

او گفت، «من قبلاً ۱ کیلوگرام عسل را به قیمت ۲۰۰ تا ۳۰۰ افغانی (۲.۳۰ تا ۳.۴۰ دالر) می خریدم، اما هیچ طعمی نداشت.»

وی افزود، عسل ایرانی از آب و شکر تشکیل شده و برای صحت شما مضر است.

غرنی افزود، «مدتی است که عسل وطنی می خورم. عسل تولیدی هرات کیفیت خوبی دارد و طعم آن نیز عالی است.»

خودکفایی

مقامات می گویند که هجوم عسل ارزان ایرانی در حالی صورت می گیرد که هرات از نظر تولید عسل به خودکفایی رسیده است.

به گفته ریاست زراعت، آبیاری و مالداری هرات، تولید عسل در هرات در سال جاری نسبت به سال گذشته دو برابر شده است.

سید معصوم سادات، مدیر مالداری این ریاست گفت که امسال بیش از ۱۵۰ تون عسل در هرات تولید شده است که نسبت به سال گذشته که ۸۰ تون بود، به حدی قابل ملاحظه افزایش یافته است.

وی گفت، «تولید عسل هرات این ولایت را به خودکفایی رسانده است که برای مصرف ولایات همجوار نیز کافی است».

وی افزود، «عسل ایرانی به دلیل کیفیت پایین قابل استفاده نیست و برای صحت انسان مضر است.»

نامبرده گفت، «تنها هدف از صادرات عسل ایرانی بی کیفیت به هرات، نابودی صنعت جوان زنبورداری در افغانستان است

سادات گفت، نیازی به واردات عسل خارجی در زون غرب نیست.

در سال های اخیر زنبورداری در هرات رشد زیادی داشته است.

۸۰۰ فارم زنبورداری کوچک و بزرگ در هرات فعال است که بیش از ۳۰۰۰ کارگر که نیمی از آنها زن هستند، در آن مشغول به کار هستند.

خلیل احمدی بهمنش، یک زنبوردار در شهر هرات گفت که بازار در فصل های برداشت عسل داخلی مملو از عسل ارزان قیمت ایرانی است.

وی گفت، فراوانی عسل ایرانی در بازار فروش عسل داخلی را کاهش می دهد.

نامبرده گفت، «امسال، فروش ما بیش از ۷۰٪ کاهش یافته است.»

وی افزود، «عسل بی کیفیت ایرانی عمداً به افغانستان صادر می شود تا زنبورداران داخلی را از ادامه کار منصرف سازد. وقتی تولید داخلی متوقف شود، عسل خارجی بازار را تسخیر خواهد کرد

بهمنش گفت، هیچ فرد یا موسسه ای از تولیدات داخلی حمایت نمی کند. بنابراین تقاضا برای عسل بی کیفیت ایرانی در حال حاضر زیاد است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

ادعاها و انتقادات زنبورداران هرات واقعیت است. در افغانستان نه تنها عسل ایرانی بلکه عسل بی کیفیت پاکستانی نیز به فروش می رسد. با در نظرداشت اینکه اقتصاد افغانستان ضعیف است، اکثریت آنها مواد ارزان را بدون در نظرداشت عوارض جانبی آن خریداری می کند. طرف دیگر قضیه این است که کشورهای خارجی قصدا جهت در دست گرفتن بازار و تضعیف سرمایه گذاران افغان صادرات عسل بی کیفیت را انجام می دهند، زیرا در حال حاضر هدف اصلی آنها بدست آوردن مارکیت است. در حقیقت، عسل تولید شده در افغانستان اکثرا از گل های طبیعی بوجود می آید، زیرا زنبورداران زنبورها را به جاهای طبیعی می برند. مسؤلین باید با زنبورداران همکاری نموده و واردات عسل از کشورهای خارجی را متوقف سازند و درعین حال افغانهای مالک فارمهای عسل باید روی بسته بندی و اعلانات شان کار کنند تا مردم را جذب نموده و اعتبار آنها را کسب کنند. همچنان، آنها باید اقشار فقیر جامعه را در نظر بیگیرند/ تولیدات با کیفیت پایین را مطابق وضعیت و خواست های اقتصادی آنها برای شان تهیه کنند.

پاسخ

مشکل اصلی در مردم ما است. آنها فقط در جستجوی اشیای ارزان قیمت هستند بدون توجه به کیفیت جنس و یا هم اینکه از کجا وارد شده است. مردم ما اګر واقعا از تولیدات داخلی شان حمایت می کردند حالا با این وضعیت روبرو نمی بودیم و کارخانه های ما یکی پی دیګر ورشکسته نمی شد. در سایر کشور ها مردم کوشش می کنند که تا حد نهایی از تولیدات وطنی شان استفاده کنند اما برای ما استفاده از وسایل و تولیدات خارجی یک نوع افتخار است. به همین خاطر من می ګویم که تا زمانیکه مردم از تولیدات داخلی حمایت نه کنند، تولیدات بی کیفیت خارجی در بازار سرازیر خواهند شد.

پاسخ

در جهان سه شیطان وجود دارد، یکی شان اسرائیل است، دومی شان پاکستان و سومی اش ایران است. این سه کشور به نام دین تاسیس شده اند و به دیگران به چشم انسان نگاه نمی کنند. در میان آنها پاکستان کثیف ترین شان است. پاکستان سرطان منطقه است که در آن مسلمانها، مسیحیان و یهودیان احساس آرامش نه می کنند. آیا می دانید که چگونه پشتون های بی گناه را کشتند؟ چگونه آنها را به فروش رسانیدند؟ چگونه آنها را از بین بردند؟ https://twitter.com/i/status/1543982645209694210

پاسخ

این گناه تجار افغانی خود ما است. در غیر آن وقتیکه در افغانستان مواد موجود باشد چرا آنرا باید از سایر کشورها وارد کرد؟ قیمت عسل وارد شده از بازارهای ایران نازلتر خواهد بود اما کیفیت آن نیز بسیار پایین است. عسل افغانی و هر چیز دیگری که در افغانستان تولید می شوند قابل اطمینان بوده و کیفیت آن چندین برابر بیشتر از دیگران است و فایدۀ آن نیز به جیب یکی از هموطنان ما می افتد. از این لحاظ من فکر می کنم که اتاق تجارت باید بفهمد که هر آن چیزی را که در داخل کشور داریم نه باید از سایر کشورها وارد شود. زمانیکه ما چیزهایی را که خودما داریم و آنرا از کشورهای دیگر وارد می کنیم، سرمایه گذاران مجبور میشوند که فابریکه ها/دوکان های خود را بسته نمایند که این کار به سرمایه گذاران آسیب رسانیده و کارمندان آنها را بیکار می سازد. پس تجار افغان نه باید خیانت کنند و نان مردم خود را در دهن دگیران قرار دهند. بگذارید که فایده به جای ایرانی ها، پاکستانی ها، روس ها و عرب ها به خانهء یک افغان برسد.

پاسخ