اقتصاد

هدف پالیسی های لیلامی ایران، تضعیف کردن صنعت کفش در هرات است

گزارش از عمر

به گفته باشنده گان و مقامات، پالیسی های بازارستیزی ایران و همچنان قاچاق کفش، صنعت کفش را در ولایت هرات افغانستان تهدید می کند. [عمر]

هرات -- باشنده گان و مقامات می گویند، بازارستیزی و قاچاق کفش ایران، صنعت کفش رو به رشد ولایت هرات را تهدید می کند.

محمد شریف، رئیس اتحادیه کفش سازان در ولایت هرات گفت، تا دو سال پیش بیش از ۵۰۰ تولیدکننده کوچک و بزرگ کفش در هرات فعالیت می کردند، اما سال گذشته به دلیل مشکلات اقتصادی و رقابت ناعادلانه از سوی ایران، ۲۰۰ تولیدکننده بسته شدند.

وی با افزودن اینكه واردكنندگان آنوقت می توانستند یک جوره كفش كه قبلاً ۱۰۰ افغانی (۱.۳ دالر) قیمت داشت در مقابل ۳۰ افغانی (۰.۴ دالر) خریداری کنند و پس در هرات بفروشند گفت، وقتی ریال ایرانی ارزش را بر اثر موارد متعدد اقتصادی از دست داد، قیمت ها در ایران ۷۰٪ پائین آمدند.

شریف گفت، این وضعیت رقابت با کفش های ایرانی را دشوار کرده و باعث بسته شدن ۲۰۰ فروشگاه شد.

در تصویر یک کفش دوز به تاریخ ۲۷ دلو در شهر هرات نشان داده شده است. [عمر]

در تصویر یک کفش دوز به تاریخ ۲۷ دلو در شهر هرات نشان داده شده است. [عمر]

شریف افزود، «ما توانسته ایم از واردات کفش از کشورهای همسایه به ویژه از ایران جلوگیری کنیم، اما قاچاق کفش از ایران به افغانستان همچنان یک مسئله جدی باقی مانده است.»

وی گفت، در حال حاضر، تقریبا ۳۰۰ تولید کننده کوچک، متوسط و بزرگ باقی مانده حدود ۲۰۰۰ کارمند دارند که روزانه بیش از ۷۰۰۰ جوره کفش در ولایت هرات تولید می کنند.

شریف گفت، «کفش های ساخته شده در هرات ۶۰٪ از تقاضای بازارهای هرات و برخی از ولایات همجوار را برآورده می کنند ... [و] به فراه، غور، بادغیس و برخی ولایات دیگر به شمول کابل ارسال می شوند.»

وی افزود، «ده ها نوع کفش بر استندردهای بین المللی در هرات ساخته می شوند که شامل کفش های پسرانه، دخترانه، برای کودکان و زنان و همچنان سربازان است.»

رقابت غیرمنصفانه

عبدالوهاب قاضی زاده، رئیس یک کارخانه کفش در شهر هرات گفت، دستکاری های مالی رژیم ایران ضربه سختی را بر صنعتکاران کفش افغان زده و ضررهای مالی قابل توجهی را به آنها واگذار کرده است.

وی گفت، اگر واردات کفش از ایران متوقف شود، کارخانه های داخلی کفش می توانند تمام تقاضای بازارها در هرات و ولایات همجوار را برآورده کنند.

قاضی زاده افزود، «ما از حکومت می خواهیم تا تعرفه ها بر کفش های کشورهای همسایه را افزایش دهد تا بتوانیم با آنها رقابت کنیم. با این اقدام توسط حکومت، کاروبارهای ما احیا خواهند شد و ما قادر خواهیم بود که تولید خود را چندین برابر افزایش دهیم.»

وی گفت، «وقتی کشورهای همسایه می بینند که یک صنعت در افغانستان در حال رشد است، آنها دخالت می کنند و محصولات کم کیفیت خود را با قیمت پائین تر داخل می کنند تا بازارهای داخلی در افغانستان را مختل کنند و مانع رشد آن شوند.»

به گفته حمیدالله خادم، رئیس اتاق صنایع و معادن هرات، کفاشی یک تجارت قدیمی در افغانستان است.

وی گفت، پیش از این، این ولایت کفش های ابتدایی را می ساخت، اما طی دو دهه گذشته، کیفیت کفش های ساخته شده در هرات بهبود یافته است. کفش های ساخت هرات بهتر از کفش هایی است که از کشورهای همسایه وارد می شود.»

خادم افزود، کیفیت بالاتر کفش تولید شده در هرات باعث شده تا مشتریان از این محصولات استفاده کنند و بیشتر کفش های موجود در بازارهای هرات در هرات ساخته شده اند.

جلیل احمد، صاحب یک کارخانه کفش در هرات گفت، تولید کفش در هرات نسبت به دو سال پیش بهبود یافته است و مشتریان به خرید محصولات داخلی علاقه مند شده اند.

وی افزود، «پائین بودن قیمت کفش های بی کیفیت از کشورهای همسایه، برخی از خریدارانی را که با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند ترغیب کرده است که این کفش ها را بخرند، اما بیشتر مشتریان کفش های ساخت هرات را بر کفش های وارداتی بی کیفیت، ترجیح می دهند.»

وی گفت، «ما از حکومت می خواهیم كه از واردات كفش های بی كیفیت جلوگیری كند.»

حکومت از تولیدات داخلی حمایت می کند

مقامات محلی در هرات گفتند، حکومت افغان متعهد است که از واردات کفش های بی کیفیت ایرانی و چینایی جلوگیری کند و از صنعت کفش در این ولایت حمایت کند.

غلام داؤد هاشمی، معاون والی ولایت هرات گفت، حکومت افغان همیشه از محصولات داخلی حمایت کرده است.

وی افزود، «کفش های ساخت هرات از کیفیت بسیار بالاتری نسبت به کفش های وارداتی از کشورهای همسایه برخوردار بوده و توانایی رقابت با محصولات خارجی را دارند.»

هاشمی افزود، پالیسی های حکومت برای حمایت از تولیدات داخلی در گمرکها تطبیق می شوند.

وی گفت، «در گمرکها، تعرفه های بالاتر برای محصولاتی که مشابه محصولات داخلی است وضع شده است تا محصولات داخلی بتوانند توانایی خود را در رقابت با محصولات وارداتی حفظ کنند.»

خادم، رئیس اتاق صنایع و معادن هرات گفت، از پالیسی های مخرب کشورهای همسایه به شمول ایران، در برابر محصولات داخلی افغانستان باید جلوگیری شود.

وی گفت، «هر سکتوری که در افغانستان رونق کرده است، دولت ایران سعی کرده است آن را با تخنیک های لیلامی خود نابود کند. کفاشی یکی از صنایعی است که لیلامی ایران آن را تحت تأثیر قرار داده است.»

خادم گفت، «بهترین واکنش به پالیسی لیلامی ایران جلوگیری از قاچاق کفش ایرانی و وضع کردن تعرفه بالاتر بر روی محصولات آنها است.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

ایرانی ها مردم بسیار متعصب و متنفرهستند. ارزشهای انسانی نزد آنها مساوی به صفر است. آنها تحت نام شیعه ایزم می خواهند سیاست فریبنده خود را به پیش برده و برای توسعه طلبی کار کنند، اما با تمام پستی و اوصاف کثیف که دارند، باز هم نمی توانند در خصوص دهشت و سایر کارهای خطرناک به پاکستان برسند. هردوی آنها دشمن افغانستان و جهان هستند.

پاسخ

افغانستان مثل یک شهر بی دروازه است. هر کشور که هر کاری در افغانستان انجام دهد، کسی نیست از او پرسان کند که چرا این کار را انجام میدید؟ این چرقم حکومت است که مردم ایران باعث تضعیف اقصاد تجاران و کسبه کاران ما می شوند و حکومت هیچ اقدام نمی کند.

پاسخ

حکومت افغانستان باید قاچاق هر نوع مواد را به ایران مند نمایند. و قاچاق بران که از افغانستان به ایران کفش صادر می کنند دستگیر و به اورگان های عدلی و قضایی معرفی نمایند. حکومت افغانستان همچنان از وارد کردن اموال ایرانی از قیل شیر، آب میوه، روغن و غیره را نیز جلوگیری کنند. حالا همه این تولدات در ولایت هرات و کندهار تولید می شود. اگر مردم محصولات ایرانی و پاکستانی را وارد نکنند، مردم از تولیدات وطن خود شان استفاده می کنند وصنعت و تولید در کشور ما رشد می کنند و زمینه کار برای هزار ها تن در کشور مساعد می شود. باز نیاز نیست که مردم به ایران بروند و آنجا همراه شان مثل حیوان رفتار صورت بگیرد. ما از دولت جداً می خواهیم که در برابر قاچاق و وارد کردن اموال خارجی اقدام جدی نمایند.

پاسخ