اقتصاد

با بهبود اوضاع امنیتی در بدخشان گردشگری افزایش یافته است

گزارش از هدایت الله

در تصویر تیمی از کوهنوردان افغان به تاریخ ۱۶ اسد در قله نوشاخ در کوه های هندوکش در ولایت بدخشان دیده می شوند. این بلندترین قله در افغانستان است که ۷۴۹۲ متر ارتفاع دارد. [اداره گردشگری بدخشان]

در تصویر تیمی از کوهنوردان افغان به تاریخ ۱۶ اسد در قله نوشاخ در کوه های هندوکش در ولایت بدخشان دیده می شوند. این بلندترین قله در افغانستان است که ۷۴۹۲ متر ارتفاع دارد. [اداره گردشگری بدخشان]

كندوز -- مقامات محلی می گویند، گردشگری در ولایت بدخشان كه سالها به دلیل فعالیت جنگجویی در این منطقه محدود شده بود، با بهبود امنیت دوباره در حال افزایش است.

لعلزاد صدیقی، مدیر گردشگری در ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت بدخشان گفت، در سال خورشیدی ۱۳۹۸ به تعداد ۴۷۲ بازدید کننده خارجی و ۴۵۰۰۰ گردشگر افغان از این منطقه بازدید کردند.

لعلزاد گفت، «گردشگران خارجی از ۳۸ کشور به شمول هالند، بریتانیا، دنمارک، ایتالیا، ایالات متحده و سایر کشورها سال گذشته از طریق تاجیکستان به بدخشان داخل شده و از این ولایت بازدید کردند.»

وی گفت، «گردشگران خارجی و محلی از اشكاشم، شغنان، شهدا، واخان و بخش هایی از شهر فیض آباد، مرکز این ولایت بازدید می كنند. آنها صنایع دستی و سایر محصولات ساخته شده توسط زنان و باشندگان دیگر بدخشان را به عنوان سوغات خریداری کرده و با خود می برند.»

در این تصویر یک گردشگر بریتانیایی دیده می شود که، به تاریخ ۲۷ میزان ۱۳۹۷ به یک خواننده محلی در ولسوالی اشکاشم، ولایت بدخشان گوش فرا می دهد. [اداره گردشگری بدخشان]

در این تصویر یک گردشگر بریتانیایی دیده می شود که، به تاریخ ۲۷ میزان ۱۳۹۷ به یک خواننده محلی در ولسوالی اشکاشم، ولایت بدخشان گوش فرا می دهد. [اداره گردشگری بدخشان]

به گفته مقامات محلی، سال گذشته گردشگری بیش از ۷۰ میلیون افغانی (۹۰۰ هزار دالر) درآمد داشته است.

لعلزاد گفت، بسیاری از گردشگران خارجی امسال نتوانستند از این منطقه بازدید کنند زیرا مرز بین تاجیکستان و افغانستان امسال به دلیل همه گیر کووید-۱۹ بسته شده بود.

وی بدون اینکه تعداد بازدید کنندگان را ارائه کند افزود، اما بازهم گردشگران محلی از ولایات مختلف توانستند که از این منطقه بازدید کنند.

جلب کردن گردشگران

سید عبدالله نوری، یک باشنده و صاحب یک دکان در اشکاشم گفت، گردشگران خارجی و محلی در جریان بازدیدهای خود، محصولات و صنایع دستی محلی را در بازار مشترک زنان افغانستان و تاجیکستان که سه سال پیش در ولسوالی اشکاشم تأسیس شده است، خریداری می کنند.

وی گفت، «من لباس، چادر، دستمال، گلدوزی، دستکول، کفش و سایر محصولات افغانی را که توسط زنان ساخته می شوند، می فروشم. معمولاً گردشگران خارجی هر کدام بین ۷۸۰۰ تا ۳۹۰۰۰ افغانی (۱۰۰ تا ۵۰۰ دالر) با خریدن صنایع دستی محلی بدخشان در تابستان، مصرف می کنند.»

وی افزود، اگر وضعیت اجتماعی و سیاسی در کشور بهبود یابد، اقتصاد رشد خواهد کرد و کشور ما خودکفا خواهد شد.

لعلزاد مدیر گردشگری گفت، به طور اوسط مبلغ پولی که هر گردشگر خارجی در سال گذشته در بدخشان خرج کرده است در حدود ۱۵۶۰۰۰ افغانی (۲۰۰۰ دالر) تخمین می شود، و باشندگان محلی بزرگترین ذیمنفعان افزایش در گردشگری هستند.

وی افزود، «تمدید جوازهای تجارتی برای شرکت های سیاحتی، هوتل ها، مسافرخانه ها، راهنمایان سیاحتی، حمل و نقل، برای ترجمانان و سایر خدمات، دلیل اصلی افزایش درآمدهای محلی است.»

علاوه بر صنایع دستی و سایر اجناس محلی، محیط شاداب بدخشان که دارای جنگل های متراکم، حیوانات وحشی، جهیل ها و آبشارها است، جلب کننده گردشگران است.

نقیب الله ثاقب یار، رئیس اطلاعات و فرهنگ بدخشان گفت، بیش از ۸۰۰ نوع پرندگان در ساحات مختلف این منطقه وجود دارند.

ثناء الله روحانی سخنگوی قوماندانی امنیه بدخشان گفت، «هم اکنون در ولایت بدخشان هیچ موانعی برای گردشگران وجود ندارد. آنها می توانند بدون هیچ مشکلی از طبیعت زیبای بدخشان بازدید کنند.»

انکشاف محلی

تحلیلگران اقتصادی می گویند، علاوه بر بهبود امنیت و فراهم کردن امکانات برای گردشگری، انکشاف بازارهای محلی و بازارهای مشترک مرزی می تواند باعث تقویت بیشتر گردشگری و بهبود اقتصاد این ولایت شود.

حشمت الله احدی، یک تحلیلگر اقتصادی در ولایت بدخشان گفت، برای رونق بیشتر صنعت گردشگری، حکومت در قدم نخست باید امنیت قابل اطمینان را به منظور جلب بازدید کنندگان خارجی بیشتر، تأمین کند.

وی گفت، «گردشگران محلی و خارجی هر سال از اماکن جذاب در بدخشان بازدید می کنند که هم برای حکومت و هم برای مردم محلی، باعث افزایش درآمد می شود.»

احدی گفت، «حکومت باید تلاش کند تا امنیت را بهبود بخشد و هوتل ها، مناطق تفریحی و جاده ها را برای ارتباط بهتر با تاجیکستان و بازارهای مشترک مرزی اعمار کند تا این صنعت حتی بیشتر رشد کند. گردشگری، که یک صنعت سودآور است، می تواند به انکشاف اقتصاد محلی در این ولایت کمک کند.»

نیک محمد نظری سخنگوی والی بدخشان گفت، حکومت محلی در ولایت بدخشان علاوه بر بهبود امنیت، خدمات حمل و نقل را برای گردشگران فراهم کرده است.

نظری گفت، گردشگری به عنوان یک صنعت پردرآمد، برای حکومت محلی از اولویت های بالایی برخوردار است و با حمایت نیروهای امنیتی تلاش می کند تا امنیت را بهبود بخشد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

قسمت دوم: مشکلی اصلی مردم که خیلی در مسیر راه به تکلیف هستند مسایل خوردن, نوشیدن, رفع ضرورت است. بلخصوص طبقه اناث که خیلی خیلی بی حرمتی به انها میشود. شما فکر کنید هرگاه سرویس برای ادا نمازخواند به یک جایی ایستاد میشود . طبقه ذکور خو کدام مشکل نیست به کجا که شود میروند وضو خود را تازه میکند و رفع حاجت را براورده میسازد. اما طبقه اناث درزمین مسطح و دشت صاف که از 200 متری بدن عوریان خانم ها نمایان میگردد چه کار کنند؟ آیا از لحاظ دینی, فرهنگی؛عرف و پسند مورید قبول است؟ آیا دراروپا که مردم اش ازاد اندیش هستند چنین عمل مورید تایید جامعه و نظام ان کشور است؟ بدون شک نخیر. شما ببینید یک تکت هرات الی کابل از شرکت مسافربری احمدشاه ابدالی و دیگر نماینده گی 1050 افغانی است. چه میشود که دولت اجباراً ,به زورو جبر بالای این نماینده گی ها در مسیر راه و ایستگاه های مخصوص تعداد زیاد وضوخانه و دستشویی بسازد تا مردم ازین مشکل رهایی یابند. به والله این نماینده گی ها به اندازه مردم را رنج دادن و دزدی کردن که از جناج های حزبی بدتر و خطرناکتر. احزاب سیاسی با مرمی و تفنگ مردم را کشتند و این نماینده گی ها با خنده و فریب و حیله. تا به کی بی عزتی بی حرمتی به ناموس مردم؟بخدا قسم مردم یک روز قبل از سفر چیزی نمیخورند ازترس اینکه مبادا در مسیرراه مریض شوندو جایی برای رفع مشکل انها نیست؟ که بعدا انواع تکالیف معده وغیره برای مسافرین پیش میشود. از ویب سایت خبری شما جدا تقاضا دارم که این مشکل را به گوش مسولین برسانید. هرنماینده گی باید ایستگاه مشخص با سرویس بهداشتی منظم در مسیر راه جور کند. که مردم دیگرازین به تکلیف نشوند. هم زمینه کار به چند نفربیکار جور میشودو هم مردم راحت میشوند.

پاسخ

سلام وعرض ادب خدمت دست اندرکاران رسانه سلام تایمز. اولا تشکر میکنم از ویب سایت خبری خیلی مقبول شما.ثانیا میخواستم از شما پرسان کنم که ایا مردم رنج دیده ما که این ویب خبری شما را مطالعه میکنند و نظریات پیشنهادات و انتقادات دارند به سمع مقامات عالی رتبه رسانیده میشود یا خیر؟ آیا شما ازطریق همین رسانه شکایات و مشکلات مردم را به مقامات ذیربط ارجاع کردید؟ ایا مقامات کدام اقدام در عرصه راه حل مشکلات مردم کدام اقدامی کرده اند یا خیر؟ اگر کرده اند برای ما یک نمونه از لینک خبری خود ارسال بدارید ممنون میشوم. بنده مانند دیگر شهرواندان کشورمیخواهم یک نظر به ارتباط مشکل خیلی جدی مسافرین بدهم. مسافرین که میخواهند از هرات به کابل یا قندهار یا دیگر ولایات بروند. طوریکه خود میدانید مردم ما از لحاظ اقتصاد زیرخط فقر زنده گی میکنند و 90 فیصد مردم ما نمیتوانند از طریق هوا یا شرکت های هوایی مسافرت نمایند و مکلف هستند ازطریق زمین یا همان سرویس های 404 سفر نمایند. بر علاوه که در مردم ازاز نبود 100% امنیت رنج میبرند . از بی احتیاطی و سهل انگاری دیوران و شرکت های ترانسپورتی خیلی به تکلیف هستند.دولت ما به اندازه بی کفایت و بی احساس است که امنیت مردم خو بهرصورت که امنیت خود را گرفته نمیتواند. مردم به هزار تشویش و پریشانی این مسیر طولانی را طی میکند. و هرلحظه خطر حادثه ترافیکی و رهزنان در کمین شان است. این هم بهرصورت باز هم توسط طالبان رفع شده و مسیر راه از دست دزدان و قطاع الطریق ها تا حدودی پاک شده است. پایان قسمت اول

پاسخ

خداوند متعال صلح را در افغانستان برقرار کند تا اینکه همه مناطق زیبای کشور را ببینیم.

پاسخ

افغانستان صدها جاذبه های گردشگری دارد. اگر وضعیت امنیتی در این کشور خوب شود، افغانستان صرف از طریق گردشگری میتواند سالانه میلیون ها دالر عاید به دست بیاورد. افغانستان کشور است که فصل های مختلف و مناطق دارای آب و هوای مختلف دارد. اگر شما در فصل تابستان به برخی ولایات شما و شمال شرق سفر کنید حتی برف را به چشم سر خود می بینید و اگر در زمستان به برخی ولایات جنوب و ولایت ننگرهار سفر کنید شما فصل بهار را خواهند دید. از این جهت بسیار از کشور های اندک جهان این گونه اقلیم گوارا دارد. جامعه جهانی باید در قدم نخست صلح را در این کشور تامین کند. زمانیکه صلح در این کشور آمد، اقتصاد حکومت و مردم خود بخود بهبود می یابد و جامعه جهانی نگرانی این را نداشته باشد که به افغاستان دوامدار کمک کنند. مشکل عمده افغانستان امنیت است نه مشکلات اقتصادی. جامعه جهانی باید کوشش کنند که پروژه های زیربنایی را در افغانستان اعمار کند. این پروژه ها میتواند که افغانستان را خود کفا کنند.

پاسخ