اقتصاد

پالیسی های بازارشکن تهران، ۸ فابریکه هرات را به عدم فعالیت مجبور کردند

گزارش از عمر

به گفته مقامات افغان، پالیسی های بازارشکن ایران باعث غیرفعال شدن هشت کارخانه در شهرک صنعتی هرات شده است. [عمر]

هرات -- به گفته مقامات و صنعتگران در ولایت هرات، پالیسی های بازارشکن کشورهای همسایه، به ویژه ایران، اخیراً باعث غیرفعال شدن ۸ کارخانه در شهرک صنعتی هرات شده است.

این کارخانه ها کیک، کلچه و مرمر تولید می کردند و صدها کارگر را استخدام کرده بودند.

حمیدالله خادم، رئیس اتاق صنایع و معادن هرات گفت، چندین کارخانه در شهرک صنعتی هرات، تحت تأثیر پالیسی های بازارشکن کشورهای همسایه قرار گرفته اند که سرمایه گذاران و صنعتگران را دلسرد کرده است.

وی گفت، این هشت کارخانه در کمتر از یک ماه مجبور شدند که فعالیت خود را متوقف کنند.

یک ماشین پروسیس کاشی های مرمر به دلیل پالیسی های بازارشکن ایران، به تاریخ ۱۲ سنبله در یک کارخانه سنگ مرمر در شهرک صنعتی هرات غیرفعال است. [عمر]

یک ماشین پروسیس کاشی های مرمر به دلیل پالیسی های بازارشکن ایران، به تاریخ ۱۲ سنبله در یک کارخانه سنگ مرمر در شهرک صنعتی هرات غیرفعال است. [عمر]

وی افزود، «افغانستان در ۲۷ سکتور خودكفا شده است، كه همه آنها در این شهرک صنعتی فعالیت می کنند. تعرفه های وضع شده توسط حکومت برای محصولات مشابه از خارج به رشد این محصولات کمک کرد.»

این سکتورها نمک، بیسکویت و کیک، نوشابه ها، مرمر و اجناس دیگر را تولید می کنند.

وی افزود، «اما محصولات مشابه روزانه از كشورهای همسایه به ویژه از ایران وارد می شوند كه این امر كارخانه ها را تا حد سقوط متأثر کرده است.»

عبدالرازق تیموری، رئیس سخاوت تیموری، یک شرکت تولیدکننده کیک گفت، شهرک صنعتی هرات برای رژیم ایران به یک منطقه ناراحت کننده تبدیل شده است و این کشور قصد دارد تا با حمایت از جنگ سالاران و گروه های مافیایی، آن را فلج سازد.

وی گفت، «کشورهای همسایه به طور قصدی محصولات مشابهی را به افغانستان صادر می کنند تا صنایع داخلی و محصولات ما نتوانند رشد کنند.»

وی افزود، آنها نمی خواهند رشد صنایع در ولایت هرات را ببینند؛ بنا براین، آنها محصولات بی کیفیت خود را از طریق مسیرهای مختلف صادر می کنند و آنها را با قیمت پائین می فروشند که رقیبان افغان نتوانند با آن رقابت کنند.

پالیسی های مخرب اقتصادی ایران

مقامات محلی می گویند، خوشبختانه حکومت افغانستان در تلاش است تا با پالیسی های بازارشکن کشورهای همسایه مبارزه کند.

سید وحید قتالی، والی هرات، به تاریخ ۷ سنبله به رسانه ها گفت، صادرات غیرقانونی محصولات مشابه از کشورهای همسایه به هرات، یک مسئله جدی است و مبارزه با آن آغاز شده است.

وی گفت، «ما متعهد هستیم تا واردکردن محصولاتی که در داخل، در شهرک صنعتی هرات تولید می شوند، به هر شکل ممکن به افغانستان جلوگیری كنیم. ما به طور جدی از واردکنندگان افغان می خواهیم تا محصولات مشابه را وارد نکنند، و در صورت ادامه این کار، آنها با عواقب روبرو خواهند شد.»

قتالی گفت، «چندین کارخانه در شهرک صنعتی طی سال های اخیر به شدت تحت تأثیر واردات محصولات مشابه و پالیسی های مخرب کشورهای همسایه قرار گرفته اند و آنها نمی توانند رقابت کنند.»

وی افزود، «ما به هیچ كشوری اجازه نخواهیم داد که به صنایع ما آسیب برساند، و ما با پالیسی های مخرب همسایگان مبارزه خواهیم كرد.»

محمد یعقوب مصحوف، یک تحلیلگر اقتصادی در هرات گفت، تهران به دلیل تحریم هایی كه جامعه جهانی بر آن تحمیل كرده است، با مشكلات اقتصادی جدی روبرو است و این امر موجب می شود تا ایران محصولات خود را در بازارهای افغانستان لیلام کند.

وی گفت، «پالیسی های بازارشکن بسیار خطرناک است و می تواند صنایع جدید افغانستان را به راحتی از بین ببرد. برای تصرف بازار افغانستان، ایران نخست محصولات خود را بسیار ارزان می فروشد، اما وقتی کارخانه های پارک صنعتی غیرفعال شوند، قیمت های محصولات خود را چندین برابر افزایش می دهد.»

مصحوف گفت، «حکومت افغانستان باید به طور جدی با پالیسی های بازارشکن که توسط کشورهای همسایه اتخاذ شده است، مبارزه کند.»

وی افزود، «در صورت حل نشدن این مشکل، صنایع و تولیدات داخلی توانایی رقابت با محصولات وارداتی را از دست خواهند داد و در نهایت سقوط خواهند کرد.»

فلج ساختن صنایع افغانستان

به گفته مقامات هرات، از جمع ۵۰۰ کارخانه در شهرک صنعتی هرات، بیش از ۲۰۰ کارخانه به دلیل واردات ارزان و پالیسی های لیلامی کردن حکومت ایران، فعالیت خود را متوقف کرده اند.

تعدادی از صنعتگران که کارخانه های آنها در ولایت هرات مجبوراً غیرفعال شده اند، از حکومت افغانستان خواستند تا از اقدامات مخرب رژیم همسایه جلوگیری کند.

عبدالقیوم علیزاده، رئیس یک کارخانه سنگ مرمر در هرات گفت، سنگ بی کیفیت و ارزان ایرانی به هرات می آید و سنگ با کیفیت داخلی نمی تواند با آن رقابت کند.

وی افزود، «من بیش از ۶۰۰,۰۰۰ هزار دالر (۴۶ میلیون افغانی) در این کارخانه سرمایه گذاری کرده ام. این کارخانه روزانه ۳۵ تون سنگ مرمر تولید می کرد، که ۵۰ نفر کارگر در آن کار می کردند، اما اکنون حتی یک کارگر نداریم و ماشین آلات ما از چند هفته بدینسو غیرفعال شده اند.

علیزاده گفت، سنگ ایران کیفیت بسیار پائینی دارد، که قابل مقایسه با سنگ افغانستان نیست، اما از آنجا که ارزان است، مشتریان آن را ترجیح می دهند.

ویس وردک، رئیس یک کارخانه دیگر مرمر در شهرک صنعتی هرات گفت، سنگ ایرانی از طریق راه های غیرقانونی وارد می شود، که حکومت افغانستان گمركات خود را از آن گرفته نمی تواند، و در بازارها با قیمت بسیار كم فروخته می شود.

وی گفت، «ما قبلاً ۴۰ نفر کارگر داشتیم که روزانه بیش از ۲۰ تون سنگ تولید و پروسیس می کردند، اما اکنون هیچ کارگرانی نداریم. اکنون تولیدات نداریم و ماشین آلات ما غیرفعال اند.»

وی افزود، «سنگ ایران به طور قصدی به افغانستان صادر می شود و این باعث می شود که کارخانه های ما غیرفعال شوند. سنگ بی کیفیت ایرانی مانع بازسازی و انکشاف زیربنایی افغانستان می شود

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

5 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

مردم افغانستان از تولیدات داخلی خود حمایت نمی کند اگر مردم افغانستان از تولیدات داخلی خود حمایت کنند و اجناس که از کشور همسایه ما ایران به افغانستان می یاید هیچ واقت خریداری نه کند تاجر افغانی مجبور می شود که دیگر اجناس کشور ایران را وارد نکنید . یک چیز که من خودم دیدم فرض کو خانه خود رنگ میکردم رنگ مال گفتم بیا که رنگ را خریداری کنم رنک مال برای دوکان دار مکوید رنگ پاکستان دارند دوگان دار میکوید نخیر رنک پاکستان ندارم ولی رنگ تولید کشور خودمان را دارم با کیفیت هم است واکر کیفیت خراب داشت دوباره پول شما را من مدهم رنگ مال میکوید نخیر من رنگ پاکستانی را می خواهم اینجا در داخل یک قوطی رنک پاکستانی یک جایزه 100افغانکی است که این جایزه برای رنگ مال می باشد ودر داخلی قعطی رنگ تولید خودما جایزه ندارد همین طور همه چیز ها ی تعمیراتی به کمشن فروخته می‌شود نل دوان برقی. کاشی کار رنگ مال همه از دوگان تقاضای کمشن را دارند در افغانستان کیفیت مهم نیست بلکه هر دوکان دار برای کاریکار کمشن بشتر بدهید مال همان دو گان دار از هر کشوری که باشد اصلی است. اکسر تاجران ما قصدی مال بی کیفیت را از کشور های همسایه وارد می کند از قبیل دوا مواد غذایی آتا شیر اطفال را هم بی کیفیت وارد می کند . مشکلات که کارخانه‌های تولیدی دارد مشکل برق است که کارخانه‌های تولیدی ما برق 24ساعته ندارد به خاطر همین مشکل برق بیسار کارخانه‌های مسدود است. سقوط حکومت های پی درپی نداشدان حکومت پایدار باعث شده که تاجران کارخانه‌های خود مسدود کنند کمبود کارخانه‌های داخلی ما افغانان 96% اجناس ضرورت خود را تولید کرده نمی توانم ما افغانان مجبور میشوم که اجناس کشور های مختلف را خریداری کنم

پاسخ

سلام همه گپا شما قابل قبل هست گپ اینجا هست کارخانه تولیدی افغانستان فایده کم قبل ندارن برین برسی کنید ببیند چند درصدر فایده میخورن حال میگن محصولات ایران کیفیت اش کم تر هست خودتان ببنید قضاوت کنید کیفیت تولیدات خارجی کیفیت دارد یا داخلی مردم چشم دارن میبنن خرید میکنن از ایران مواد غذایی میاد کرایه میخوره گمرک میشه فایده تاجر میخورن دوکاندار عهده فروش میخورن پرچون فروش میخورن همه اینها فایده میخورن برای شان صرف دارد چرا محصولات داخلی برای شان صرف نداشته باشد اینها همه برسی شود مردم چی دارن شرایط اقتصادی خوبی دارن فایده زیاد میخورن این کارخانه ها خودشان نگاه کنی همه قصر زدن بهترین موتر داره فامیل اش خارج از افغانستان هست این کارخانه ما فایده کم قناعت ندارن گپ این هست ایران جنس خو لیلام نکرده پول یک ماه پیش پرداخت از جنس می‌گیرد بعدش بارگیری میکنن می‌فرسته اگر کارخانه افغانستان درست کارکنن فایده کم قناعت داشته باشد هیچ تاجر محصولات خارجی بفروش نمیرساند

پاسخ

وارد شدن کالای ایرانی به افغانستان به واقعیت که که خارخانه های کشور را فلج ساخته اند. تشکر می کنیم از رسانه شما که به همچو موضوع مهم و اقعیت پرداخته اید. رسانه های دیگر این گونه موضوعات را نشر نمی کنند. آنها همواره مسایل جنگ و کشتار را نشر می کنند. یا اینکه رسانه های تذکره به این گونه موضوعات که شما نشر کردید علاقه مندی ندارند و یا از سوی کشور های خارجی تمویل می گردند و به خواست کشور های بدخواه گزارش نشر می کنند. وارد شدن کالای های ایرانی به افغانستان یک معضل بزرگ به متشبیثین و صنعت گران تبدیل شده است. در طی سال های گذشته آنها زیان های هنگفتی را متقبل شده اند. حکومت بعوض اینکه از ورود کالا های خارجی ممانعت کند و محصولات داخلی را تشویق کنند و مردم را ترغیب کنند که محصولات داخلی را خریداری نمایند، آنها به تجاران اجازه می دهند که کالای های ایرانی را به داخل افغانستان وارد کنند. این گونه وضعیت به کشور و متشبثین ضربه های سنگین اقتصادی وارد می کنند. خواست از ما از حکومت و جامعه جهانی این است که در بخش تولید در افغانستان سرمایه گذاری بکنند و فابریکه های خصوصی را همکاری کنند تا اینکه ما محصولات داخلی داشته باشیم و کشور ما ترقی کند.

پاسخ

حکومت افغانستان باید وارد کردن هر گونه اجناس ایرانی را به داخل کشور ممنوع اعلام کنند. همین اکنون در بازار های کشور اجناس ایرانی نسبت به اجناس چینایی که در گذشته هشاد در صد از همه اجناس خارجی در افغانستان تکشیل میداد بیشتر می باشد. علاقه مندی به خریدن اجناس ایرانی در کشور به سرعت در حال رشد است و مردم افغانستان اجناس ایرانی را نسبت به اجناس چینایی زیاد می پسندند زیرا کیفیت اجناس ایرانی نسبت به اجناس چینایی و پاکستانی خوب تر است. همه ای این پول های که ایران با صادر کردن اجناس ایران به افغانستان بدست میاورد در تمویل گروه های تروریستی به مصرف می رسد و حتی باعث وخیم شدند وضعیت امیتی افغانستان می گردد. تمام اجناس ایرانی و پاکستانی باید در بازار های افغانستان اعم از سوی حکومت و شهروندان کشور تحریم شود. برای پاکستان و ایران به وضاحت گفته شود که تا زمانیکه این دو کشور دست از مداخله در افغانستان بر نمی دارند، اجناس شان به داخل افغانستان ممنوع است و تجار های که اجناس ایرانی و پاکستانی را به داخل خاک افغانستان وارد می کنند جریمه گردد.

پاسخ

این فعالیتهای ایران را باید فعالیتهای تروریستی دانست. ایران و پاکستان سعی دارند تا به هر قیمت از پیشرفت در افغانستان جلوگیری کنند. ایران و پاکستان می خواهند افغانستان را به بازار فروش محصولات شان تبدیل کنند.

پاسخ