اقتصاد

ایران با منحرف کردن مسیر سرمایه گذاری از افغانستان بحران اقتصادی را تشدید می کند

گزارش از عمر

معترضان افغان در جریان تظاهرات به تاریخ ۲۲ حمل، در عکس العمل به گزارش های منتشر شده مبنی بر آزار و اذیت مهاجرین افغان در ایران، به ساختمان کنسولگری ایران در شهر هرات سنگ پرتاب کردند. [محسن کریمی/ای اف پی]

معترضان افغان در جریان تظاهرات به تاریخ ۲۲ حمل، در عکس العمل به گزارش های منتشر شده مبنی بر آزار و اذیت مهاجرین افغان در ایران، به ساختمان کنسولگری ایران در شهر هرات سنگ پرتاب کردند. [محسن کریمی/ای اف پی]

هرات -- در شرایطی که اقتصاد افغانستان با مشکلات رو به رو است، تهران تلاش می کند تا سرمایه گذاران و کارفرمایان افغان را به سرمایه گذاری در ایران تشویق نماید.

رژیم ایران به حدود ۲۰ سرمایه گذار افغان به تاریخ ۲۰ ماه ثور تابعیت اعطا کرد.

ایران قول داده است که از سرمایه گذاران افغان حمایت همه جانبه نماید، وعده ای که به گفتۀ برخی کارشناسان قصداً به هدف تضعیف ساختن اقتصاد افغانستان داده شده است.

احمد ضیاء منیر، یک کارشناس مسایل اقتصادی در شهر هرات گفت، رژیم ایران از بحران موجود در افغانستان برای تشویق افغانها جهت سرمایه گذاری در ایران استفاده می کند.

وی گفت، «وضعیت نامعلوم و نا امید کنندۀ فعلی در افغانستان، رژیم ایران را به سوی جلب سرمایه گذاران ناامید افغان سوق داده است.»

وی اضافه کرد، «ایران در جریان چند سال گذشته از هیچگونه تلاش مخرب برای آسیب رسانیدن به فضای تجارت و سرمایه گذاری افغانستان دریغ نه کرده است و حالا با جذب سرمایه گذارای می خواهد که اقتصاد این کشور را از بین ببرد.»

این تصمیم ایران مبنی بر اعطای تابعیت به سرمایه گذاران افغان در حالی اتخاذ شده است که اقتصاد خود ایران به شدت تحت تاثیر تحریم های جهانی قرار گرفته است.

اقدام اخیر زمانی بیشتر مورد توجه قرار میگیرد که ایران یکی از سخت ترین شرایط را برای اعطای تابعیت به اتباع خارجی دارد.

به عنوان مثال، ایران از آن جمله کشورهایی است که به گونۀ اتومات به هیچ یک از افراد مقیم خارج از این کشور از طریق تولد تابعیت نه میدهد.

ضربه زدن به صنایع افغانستان

در جریان سال های گذشته، پالیسی های رژیم ایران منجر به بسته شدن ۵۰ فیصد فابریکه های شهرک صنعتی هرات گردیده است.

ناظران می گویند، بازارشکنی غیرقانونی تولیدات ارزان قیمت ایران در افغانستان منجر به شکست تولیدات داخلی افغانستان گردیده است.

حمیدالله خادم رئیس اطاق تجارت و صنایع هرات گفت، از جملۀ ۴۰۰ فابریکۀ فعال در شهرک صنعتی هرات، بیش از ۲۰۰ فابریکه مجبور شده اند که فعالیت های خود را به دلیل پالیسی بازارشکن کشورهای همسایه متوقف کنند.

وی افزود، سرمایه گذاران افغان در سال های گذشته سرمایه های شان را از افغانستان خارج کرده و بیشتر آنرا دوباره در ایران سرمایه گذاری کرده اند.

وی گفت، «تولید کننده گان افغان توانایی رقابت در بازارهای داخلی را از دست داده اند، زیرا کشورهای همسایه و بخصوص ایران موفق شده اند که به طور غیرقانونی محصولات بی کیفیت و بسیار ارزان را به افغانستان صادر نمایند. این کار باعث بسته شدن اکثر فابریکه ها شده است.»

خادم گفت، و حالا «اعطای تابعیت به سرمایه گذاران افغان به اقتصاد افغانستان آسیب رسانیده و منجر به سرازیرشدن سرمایه های افغانستان به ایران گردیده است.»

محمد صدیق افضلی صاحب یک فابریکۀ مواد غذایی در شهرک صنعتی هرات می گوید، میزان تولیدات فابریکۀ وی در سال های اخیر به دلیل واردات بیش از حد مواد غذایی از ایران ۷۰ فیصد کم شده است.

وی افزود، «من در این فابریکه ۲۵ میلیون دالر سرمایه گذاری کرده ام و تولیدات ما شامل کیک، بسکیت، و انواع شرینی می گردد. ما نتوانستیم که در بازار داخلی رقابت کنیم زیرا عین محصولات از ایران به قیمت بسیار پایین وارد گردیده اند.»

وی گفت، «ایران در فلج کردن سکتور صنعتی ما نقش مستقیم داشته است.»

افضلی گفت، هدف اصلی رژیم ایران شکست دادن سکتور صنعتی افغانستان و جلوگیری از رشد آن است تا به این وسیله بازارهای این کشور به محصولات ایرانی وابسته باشند.

آزار و اذیت مهاجرین آسیب پذیر

تلاش های تهران برای جذب سرمایه های افغانستان در حالی صورت می گیرد که اکثریت مهاجرین افغان در ایران با وضعیت متفاوتی روبرو هستند.

ایران از ده ها سال بدینسو میزبان میلیون ها مهاجر افغان بوده است، اما موج تازۀ مهاجرین افغان که از ماه اسد سال گذشته به این کشور سرازیر شده است صبر مقامات و شهروندان عادی این کشور را به امتحان گرفته است.

در ماه های اخیر تصاویر و ویدیوهای وحشتناکی از وضعیت مهاجرین در ایران در شبکه های اجتماعی دست به دست می شوند که جوانان خون آلود افغان را نشان می دهند که با چاقو و سایر اشیای کشنده مورد حمله قرار گرفته اند.

تظاهرات ماه گذشته در هرات پس از پخش ویدئوهایی که نشان می‌داد مامورین سرحدی و غیرنظامیان ایرانی در حال لت و کوب افغان‌ها بودند، در هرات آغاز شد، هرچند مشخص نبود این تصاویر چه زمانی و کجا فیلمبرداری شده‌اند.

مقامات ایرانی روزانه در حدود ۲۰۰۰ نفر را از طریق بندر اسلام قلعه رد مرز می کنند. به گفتۀ ریاست مهاجرین هرات، روزانه به همین تعداد پناهندگان از طریق سرحد ولایت نیمروز رد مرز می شوند.

اسدالله نظری یک باشندۀ ولایت بدخشان که اخیراً از ایران رد مرز شده است به تاریخ ۲۶ ماه ثور گفت، نیروهای امینتی ایران به گونۀ فعالانه افغانها را برای دستگیری و رد مرز کردن جستجو می کردند.

نظری در یک کمپ مهاجرین ملل متحد در هرات گفت، «من در یک شرکت ساختمانی در تهران کار می کردم، پولیس به صورت ناگهانی مرا دستگیر و حتی اجازۀ تبدیل کردن لباس را برایم نداد.»

وی افزود، «آنها مرا به نظارت خانه بردند، و اجازه ندادند که پول و وسایل شخصی خود را بردارم.»

وی گفت، «به مهاجرین افغان در ایران به نظر حیوان دیده می شود، و زمانیکه مقامات ایرانی بفهمند که ما افغان هستیم، آنها شروع به دشنام دادن به ما کرده و برخی حتی از شکنجه و لت و کوب ما دریغ نمی کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

6 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

حکومت افغانستان باید تابعیت آنعده افرادی را که تابیعت ایران و پاکستان را دریافت کرده اند، لغو کند. آنهایی که توسط دو کشور متذکره تجهیز و تامین مالی می شوند وبعد این گونه با تابعیت تمجید می گردند، قطعاً برای افغانستان نیت بد دارند و در آینده می توانند برای افغانستان خطراتی را ایجاد کنند.

پاسخ

خوب از کشوری چون ایران دیګر چه توقوع میتوان داشته باشیم؟ ایران که با مردم خودش رویهٔ خوب ندارد، از بیت المال ایرانی دزدی می کند، منابع ایران را به چین و روسیه می فروشد، آزادی بیان را در کشور خود خفه می کند، معترضان صلح آمیز را با شلیک ګلوله بر سر شان می کشد، فعالین جامعهٔ مدنی و مخالفین را بدون هیچګونه مدرک و سند قانونی اعدام می کند؛ با افغان ها چګونه رفتار خواهند کرد؟ رژیم غیرانسانی ایران که به نام اسلام بر مردم اش ظلم می کند در حقیقت یک رژیم ضد انسانی و اسلامی است که جز به منافع ګروه کوچکی از دزدان ماهر که همه چیز را از فرهنګ، اقتصاد، معارف، ارتش و سیاست خارجی ګرفته تا مسایل بسیار کوچک در کنترول دارند به هیچ چیز دیګر فکر نه می کند. به امید روزی که رژیم آخوندی هم مانند سایر رژیم های مستبد و دیکتاتور دنیا بوسیلهٔ انقلاب های مردمی سرنګون شده و مردم ایران، افغانستان و جهان از شر این شیطان بزرګ رهایی یابند.

پاسخ

تنها سرمایه گذاری و پول فزیکی نیست که ایران در تلاش دزدیدن و منحرف کردن آن به سود خود است. بلکه ایران پلان های بزرگتری را جهت مکیدن منابع معدنی افغانستان روی دست دارد. چند سال پیش روزنامۀ نیویارک تایمز در گزارشی درباره معادن افغانستان نوشته است که افغانستان از لحاظ منابع زیر زمینی یکی ثروتمندترین کشور جهان است. روزنامۀ نیویارک تایمز نوشته که میزان ذخایر تازه‌ کشف شده‌ لیتیوم، آهن، مس، کوبالت و طلا در جنوب افغانستان به اندازه ای است که می‌تواند این کشور فقیر را به یکی از کشورهای مهم جهان تبدیل کند. در این گزارش آمده است که ارزش لیتیوم افغانستان برابر با نفت عربستان است و ذخایر مس افغانستان با بزرگترین ذخیره مس چیلی برابری می کند. منبع افزوده، معدن حاجی گگ، دو میلیارد تُن ذخیره آهن دارد، اورانیوم افغانستان در جهان بی‌نظیر است و ارزش گاز افغانستان یک تریلیون دالر است. در گزارش آمده است که حتی زمرد افغانستان از زمرد کلمبیا و الماس افغانستان از الماس افریقا هم با کیفیت تر است. با توجه به موجودیت این تعداد منابع سرشار دولت ایران چشم به معادن افغانستان دوخته است تا از این طریق نیز منابع این کشور را غارت کند. به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «حسین سلیمی» رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان با اشاره به آخرین وضعیت تجاری دو کشور اظهار داشت که پیشنهاد ورود به معادن افغانستان ارائه شده تا این کشور واردات را در سطح قبلی ادامه دهد. وی افزود، پیشنهاد داده‌ایم که در معادن افغانستان ورود کرده و از طریق سرمایه‌گذاری و صدور خدمات فنی و مهندسی درآمدشان را از معادن افزایش دهیم تا بتوانند واردات را در همان سطح قبل ادامه دهند. رهبران فعلی افغانستان باید متوجه چشم های حریص ایران باشند.

پاسخ

حق با شماست، اما واقعیت این است که افغانستان باید معادن خود را استخراج کند. شما به دزدی های پاکستان اشاره نکرده اید. پاکستان نیز امروز گفته است که می خواهد از طریق چترال خود را به کنر و نورستان برساند و حتی الاغ هم می داند که می خواهد چوب جنگل ها یا معادن افغانستان را از آنجا بدزدد. نکته این است که افغانستان نمی تواند از شر دزدان دولت های ایران و پاکستان، دلسوزان افغان ها و به ویژه آمریکا که ده ها سال است به افغان ها در این زمینه کمک می کند، در امان بماند. آنها می توانند در آموزش افراد حرفه ای و تهیه تجهیزات و تدارکات به افغانستان کمک کنند.

پاسخ

این مطلب ناامید کننده است. خداوند بی شرم ترین، بی وجدان ترین، بی رحم ترین، وحشی ترین، حریص ترین و منافق ترین همسایه در جهان را به افغانستان داده است. تا اکنون هیچ کشور دیگری به اندازۀ ایران و پاکستان همسایه خود را مورد آزار و اذیت قرار نداده است. دو رویی و منافقت این کشورها زمانی غیرقابل تحمل می شود که بیبینی رهبران ظالم و احمق شان در رسانه ها در مورد دوستی شان با افغان ها و حمایت از آنها فریاد می زنند. به هرحال، این کشورهای نامرد هرگز از تخریب افغان ها و افغانستان دست برنداشته اند. کارگران افغان در زمان شاه ایران بیشترین نقش را در ساخت و ساز و توسعۀ ایران داشتند و از برکت آنها ایران توسعه یافته تلقی می شد. بعد از آن مهاجرین افغان در جریان جنگ عراق و ایران، به دلیل اینکه شجاعت شان بیشتر از ایرانی ها بود در خط اول جنگ جنگیدند و ایران را آزاد کردند. اخیراً نیز ایران با استفاده از نیروی جوانان افغان، مخالفین خود را در جریان جنگ سوریه شکست داد، اما دربدل همۀ اینها، افغان‌ها چیزی را به جز از آزار و اذیت، شکنجه، لت و کوب، توهین، تبعید، کشتن و حتی بریدن اعضای بدن شان از ایران دریافت نه کردند. ما افغان‌ها کسی را به جز از خداوند (ج) نداریم که به داد حالت و وضعیت ما برسد، پس از خداوند (ج) می‌خواهم که به زودی ایران را ذلیل ساخته و به وضعیت فعلی ما دچار نماید.

پاسخ

برادر، در این دنیا هرکس در تلاش تامین منافع خودش است. آنها مانند رهبران ما نیستند که در مقابل یک مشت پول، مقام و یا موتر، نظام کامل دولتی خود را از بین ببرند. بهتر است که به جای بد دعا کردن به ایران، برای افغان ها دعای خیر کنید، که یک کمی سرعقل بیایند و یکدیگر را به این نام و آن نام نه کشند. ملت های هوشیار دیگران را ملامت نمی کنند. بلکه، آنها به مسائل و مشکلات خود توجه نموده و غرض اباد کردن کشور خود سعی و تلاش می کنند. آنها گریه نمی کنند، تمام روز بد دعا نمی کنند و از خدا نمی خواهند که دشمنانشان را ضعیف ساخته و یا از بین ببرد. به گونۀ مثال به ایران و آذربایجان نگاه کنید و ببینید که با یکدیگر چقدر مشکلات دارند و ایران چقدر تلاش کرده که در آنجا مداخله نماید. اما چون در آذربایجان یک دولت قوی وجود دارد که از مردم خود حمایت می کند، به همین دلیل است که منافقت ایرانی ها نتیجه نمی دهد. وقتی در مورد افغان ها گپ زده می شود، اگر آنها هم این گونه حکومت قوی بسازند، نه تنها کشورما ویران نخواهد شد بلکه ما ضرورت نخواهیم داشت که به دیگران بد دعا کنیم. با تشکر

پاسخ