پناهندگان

علمای اسلامی رفتار ایران در مقابل افغان ها را غیر اسلامی و غیر انسانی دانستند

گزارش از عمر

بعد از نشر گزارش های اخیر در مورد بد رفتاری رژیم ایران در مقابل مهاجرین افغان علمای دینی افغان ضمن محکوم کردن محکومیت آن، آنرا غیراسلامی و غیر انسانی خوانده اند. [عمران/سلام تایمز]

هرات -- بعد از نشر گزارش های اخیر در مورد خشونت، شکنجه و بد رفتاری رژیم ایران با مهاجرین افغان، علمای هرات ضمن محکوم کردن آن، آنرا غیراسلامی و غیرانسانی خوانده اند.

ایران از ده ها سال بدینسو میزبان میلیون ها مهاجر افغان بوده است، اما موج تازۀ مهاجرین افغان از که از ماه اسد سال گذشته به این کشور سرازیر شده است صبر مقامات و شهروندان عادی این کشور را به امتحان گرفته است.

در ماه های اخیر تصاویر و ویدیوهای وحشتناکی از وضعیت مهاجرین در ایران در شبکه های اجتماعی دست به دست می شوند که جوانان خون الود افغان را نشان می دهند که با چاقو و سایر اشیاء کشنده مورد حمله قرار گرفته اند.

تظاهرات ماه گذشته در هرات پس از پخش ویدئوهایی که نشان می‌داد مرزبانان ایرانی و غیرنظامیان در حال ضرب و شتم افغان‌ها بودند، در هرات آغاز شد، هرچند مشخص نبود این تصاویر چه زمانی و کجا فیلم‌برداری شده‌اند.

یک افغان رد مرز شده پس از شکنجه از سوی مقامات ایرانی در یک کمپ مهاجرین ملل متحد در شهر هرات به تاریخ ۳۰ ماه حمل دیده می شود. [عمران/سلام تایمز]

یک افغان رد مرز شده پس از شکنجه از سوی مقامات ایرانی در یک کمپ مهاجرین ملل متحد در شهر هرات به تاریخ ۳۰ ماه حمل دیده می شود. [عمران/سلام تایمز]

علمای دینی افغان می گویند، رژیم ایران به ارزش های اسلامی احترام نه گذاشته و با شکنجه کردن و کشتن افغان های بی گناه احکام اسلامی را زیر پا می کند.

مولوی عبدالله مولوی زاده، یک عالم دین در شهر هرات گفت، «از نظر اسلام و احادیث پیامبر اسلام محمد (ص)، شکنجه و بد رفتاری با مهاجرین افغان در ایران کاملاٌ ممنوع است.»

وی افزود، «اگر نظامیان ایرانی واقعاً مسلمان می بودند، هیچ وقت در مقابل مهاجرین افغان بد رفتاری نه کرده و آنها را لت و کوب و شکنجه نه می کردند.»

مولوی زاده گفت، اگر یک مسلمان مجبور شود که به یک کشور اسلامی مهاجرت کند، این وظیفۀ آن کشور است که به او پناه بدهد.

مولوی غلام محمد محمدی یکی دیگر از علمای دینی در شهر هرات گفت، درحالیکه حکومت ایران خودش را به عنوان یک حکومت اسلامی معرفی می کند، اما رفتار آن با مهاجرین افغان کاملاً غیراسلامی است.

وی افزود، خشونت ایرانیان برعلیه مهاجرین افغان غیر انسانی و در مغایرت با قوانین شریعت است.

وی با تاکید کردن بر اینکه اسلام دین برادری و مهربانی است گفت، ایران نمی تواند با مهاجرین بی پناه و بیچارۀ افغان که برای پیدا کردن کار و نان به آن کشور می روند، بد رفتاری کرده و با آنها به خشونت برخورد کند.

به گفتۀ علمای دینی افغان، از نظر اسلام یک همسایۀ مسلمان حقوق زیادی دارد که سایر همسایه گان مسلمانش باید به آنها احترام کند.

قاری محمد عارف نوری، یکی دیگر از علمای دینی در شهر هرات گفت که حقوق مهاجرین افغان به گونۀ بیش از حد نقض گردیده اند.

وی افزود، «بد رفتاری و ظلم بالای مهاجرین افغان در ایران برخلاف ارزش های اسلامی بوده و اسلام این گونه بدرفتاری را رد می کند.»

نوری گفت، مسلمانان با هم برادر هستند. یک برادر نباید با برادر دیگرش بدرفتاری کند.

صبغت الله عظیمی یک باشندۀ هرات گفت، «ایران هیچ وقت یک دوست خوب برای هیچ یک از همسایه گان خود نبوده است و همیشه به دنبال تامین منفعت خودش به قیمت نابودی همسایه گان خود بوده است.»

وی افزود، «حکومت ایران مهاجرین افغان را به چشم انسان نه می بیند.»

محاکم بین المللی باید اقدام کنند

شماری از تحلیلگران و وکلای افغان از محاکم بین المللی می خواهند تا در مورد بد رفتاری با مهاجرین افغان در ایران تحقیق کنند.

محمد عارف آریافر یک وکیل مدافع در شهر هرات گفت، بر اساس قوانین بین المللی مهاجرت، رژیم ایران نه باید با مهاجرین افغان بدرفتاری کند.

وی گفت، «ما شاهد نقض آشکار حقوق بشر مهاجرین افغان در ایران بوده ایم. این مهاجرین واقعاٌ بیچاره بوده و هیچ وسیلۀ برای دفاع از خودشان ندارند

وی افزود، «گزارش های تکان دهندۀ ای هم وجود دارند که بر اساس آن ادعا می شود که حکومت ایران مهاجرین بی گناه افغان را به دلایل مختلف می کشد و اعضای بدن آنها را به فروش می رساند.»

آریافر گفت، تمام این جنایات ادعا شده باید از سوی سازمان های معتبر بین المللی بررسی شوند.

وی افزود، «تمام کسانیکه در شکنجه و کشتار مهاجرین افغان در ایران دست دارند باید شناسایی شده و مسؤل دانسته شوند. مهاجرین افغان ده ها سال می شود که در ایران تحت ظلم و ستم بوده اما ما هیچ وقت شاهد محاکمۀ عاملین آن نبوده ایم.»

محمد ظاهر اندیشمند تحلیلگر امور سیاسی در غور گفت، ظلم، بدرفتاری و کشتار مهاجرین افغان در ایران یک جنایت علیه بشریت است که باید به صورت همه جانبه بررسی شود.

وی در مورد وضعیت در ایران گفت، «هیچکس به شکایات مهاجرین افغان رسیدگی نمی کند.»

نامبرده گفت، ملل متحد باید با توجه به وضعیت وخیم مهاجرین افغان در ایران مداخله کرده و از بد رفتاری و ظلم بیشتر جلوگیری کند.

اندیشمند گفت، «ما تعداد زیادی از افرادی را می شناسیم که از سال ها بدینسو در ایران مفقود شده اند و افزود که ایران به هیچ اداره ای اجازۀ تحقیق در مورد افراد ناپدیده شده را نمی دهد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

7 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

سلام من یک اتباع افغانی درایران هستم من به امید این که دولت ایران یک کشور اسلامی شیعه است شایدماشیعیان راآزارازیت نکند دراین کشورآمدم بعداززخم زبان شنیدن هرروز شهروندان ایرانی وضلم سیستم آنها بالای مهاجرین به این نتیجه رسیدم که اگرقرارباشدیک روزها ازعمرمامانده باشددروطن خدباشیم ماقبل کردیم اگرکوشته شویم باید به دست هم وطن خدکشته شویم نه بدست راه زن ایرانی نه بدست هجوم مردوم ایران که یکتاپرستی شأن شده نژادپرستی مهاجرین افغان هرروز درایران تحت ضلم سیستم قرارمیگردازدرخانه خدبرایم تاداخیل تاکسی امنیت نداریم داخیل تاکسی هم باهزارتعنه وه زخم زبان ایرانی هاروبرویم اردوان اسلامی امارت برادران طالبان خواهید متدین زمینه برگشت مهاجرین خدرابه وطن مهیاسازدعفوعمومی راهنمای کن که دگرصبرحوصیله برای این ملت معلوم درایران نمانده.

پاسخ

آه، قلب من، چرا از دیدن این قدر غم نمی ترقی؟ در یک گزارش تحقیقی که توسط مجلۀ مشهور المانی به نام اشپیگل نوشته شده آمده است که اکثر افغان های که پس از رفتن به ایران با بیماری ها یا جراحات معمولی در شفاخانه های ایران بستری شده اند به طور ناگهانی فوت کرده اند. اجساد آنها به افغانستان برگردانده شدند و معلوم گردید که گرده ها و سایر قسمت های سالم از بدن آنها خارج گردیده اند. بر اساس گزارش شپیگل، تیم تحقیقاتی آنها چندین روز را در سرحد مشترک افغانستان و ایران سپری نموده و گزارش شان را بعد از مصاحبه با پناهندگان، رانندگان، خانواده های قربانیان و مامورین سرحدی افغان تکمیل کردند. این است همسایۀ مسلمان (!) ما که بسیاری از جاسوسان وغلام پیشۀ کشورما در ستایش آن گلو و مقعد شانرا پاره می کنند. آنها بعداً آنها را شوهران مادر شان گفته و بر تقدس و بزرگی آنها ایمان دارند. به جلال و بزرگی خداوند(ج) قسم، انسان های ظالم تر، بی رحم تر و خدا ناور تر از ایرانیان روی زمین وجود ندارد و افغان ها در نظر آنها انسان نیستند. لعنت خداوند(ج) و رسولش (ص) بر ایران، بر مسلمان(!) بودنشان، بر تمدن (!) شان و برهمه چیزشان باشد. عبدالاحد حیران

پاسخ

دروغ، دروغ، دروغ.

پاسخ

ایران دشمن تاریخی و قسم خوردهٔ مردم افغانستان که در طول تاریخ از هیچګونه ظلم و ستم بر علیه افغانها دریغ نه کرده است. با وجود شعارهای مقامات ایران که ګویا ایران کشور دوست و برادر افغانستان است اما ایران در عمل از هر فرصتی برای ضربه زدن به افغانها و افغانستان استفادهٔ اعظمی کرده است. متأسفانه جامعهٔ بین المللی هیچګاه نخواسته است یا نتوانسته است مسؤلیت اش را در قبال مهاجرین افغان در ایران به درستی ادا نمایند. از این لحاظ افغانها باید خودشان هوشیار شوند، به یکدیګر دست بدهند و یک کشور قدرتمند بسازند همچنان یکایک از این ظلم ها و ناروایی های مردم و حکومت ایران را به یاد داشته باشند و در زمان مناسب ایران را درقبال آن پاسخګو سازند.

پاسخ

شما بسیار خوش شانس خواهید بود که حکومت ایران یک بار دیگر شما مردم بیچاره و سرزمین بدبخت تان را تحت تمدن بزرگ ایران بیآورند.

بروید نمایندگان تانرا به تهران بفرستید تا دست آیت الله خامنه ای را ماچ کنند و به او زاری کند، خوب درست زاری کنند تا خوشبختی بیعت با ایران را برای تان به ارمغان بیآورد.

شماچیزی به جز از توتهء شکستۀ شرق ایران نیستید. اجداد و نیاکان شما خانۀ مشترک شان را ویران کردند، خودشان رفتند و از ایران جدا شدند و خود را در کثافت به نام افغانستان انداختند.
در حالیکه ایران پیشرفت کرده است شما در ویرانه کلبه های که نیاکان تان ساخته اند ناله میزنید.

پاسخ

خدامارادرروزمحشرازجمله ملت ایران قرارندهداگرخداوندمارادرقیامت در ردیف ملت ایران قراردهدازخدامیخواهیم مارامحوکنددرجمله انسان قرارندهد

پاسخ

ما از سابق دو دشمن به نام های شوروی و پاکستان داریم. اول، افغان ها باید انتقام ظلم ها، وحشت ها و قتل هایی را که پاکستان در طول ۴۵ سال گذشته علیه آنها انجام داده است، بگیرند و بعد ممکن در رابطه به ایران فکر کنند. لطفا سعی نکنید دشمنان ما را از ما گم کنید. ایران و پاکستان دارای سلاح هسته ای هستند. اگر شما به درد افغان ها اهمیت می دهید به آنها اسلحه بدهید تا از ایران و پاکستان انتقام بگیرند زیرا این دو کشور حامی و مربی تروریست ها هستند.

پاسخ