پناهندگان

افغان ها پس از گم شدن اعضای اجساد مهاجرین در ایران خواهان تحقیقات شدند

گزارش از عمر

با اینکه بحران مهاجرت در افغانستان شدت یافته و موج ‌هایی از افغان ‌ها به کشورهای همسایه مهاجر شدند، سربازان ایرانی در شش ماه گذشته حملات مرگباری را علیه مهاجرین افغان انجام داده ‌اند. جسد سهراب به تاریخ ۱۸ دلو به هرات رسید. وی ۱۶ ساله بود و توسط نظامیان ایرانی در داخل ایران مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود. [عمر/سلام تایمز]

هرات -- در حالیکه سربازان ایرانی به حملات مرگبار علیه مهاجرین افغان ادامه می دهند و برخی از افغان ها ارتش ایران را به برداشتن اعضای بدن آنها متهم می کنند، درخواست ها برای تحقیقات افزایش می یابند.

این خبر در حالی منتشر می ‌شود که مقامات ایرانی حتی به افغان ‌هایی که اسناد معتبر دارند، اجازه ورودی نداده و هزاران نفر آنها را از کشور اخراج می‌ کنند تا با آینده نامعلوم و ترس روبرو شوند.

در جریان این مدت، ایران تقریباً ۱۰۰ جسد مهاجرین افغان را تنها از طریق گذرگاه نیمروز به افغانستان بازگردانده است. اکثریت این مهاجرین برای فرارکردن از فقر و وضعیت نامعلوم و پیداکردن کار به طور غیرقانونی وارد ایران شده بودند.

همه کشته شدگان افغان که شامل کودکان و نوجوانان هستند، با شلیک نیروهای ایرانی کشته شدند.

اقارب سهراب ۱۶ ساله تابوت وی را به تاریخ ۱۸ دلو در یک آمبولانس در شهر هرات پس از آن حمل می کنند که توسط نیروهای ایرانی در داخل ایران مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد. [عمر/سلام تایمز]

اقارب سهراب ۱۶ ساله تابوت وی را به تاریخ ۱۸ دلو در یک آمبولانس در شهر هرات پس از آن حمل می کنند که توسط نیروهای ایرانی در داخل ایران مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد. [عمر/سلام تایمز]

مقامات ایرانی در اواسط ماه دلو در ظرف سه روز اجساد ۹ مهاجر را به افغانستان فرستادند. محمد هاشم حنظله کمیشنر سرحدی ولایت نیمروز به روز سه شنبه (۱۹ دلو) گفت که همه آنها تیرباران شده بودند.

وی گفت، «روزانه دو یا سه جسد از طریق گذرگاه مرزی میلک از ایران وارد ولایت نیمروز می شوند. این قربانیان اکثراً در ناحیه سینه یا سر شلیک شده اند.»

وی افزود، «نظامیان ایرانی بسیاری از مهاجرین افغان را به شدت مورد لت و کوب قرار داده و آنها را با بی آبرویی و بدون هیچ گونه تداوی به افغانستان اخراج کردند.»

حنظله گفت، اکثریت این قربانیان جوانانی هستند که می خواستند به ایران بروند و یا از طریق ایران به ترکیه و سایر کشورهای اروپایی بروند.

غلام جیلانی شریفی آمر بخش نرسنگ شفاخانه نیمروز گفت، بیش از ۲۰ نفر از افغان هایی که همه آنها با شلیک گلوله زخمی شده اند، اخیراً پس از اخراج شدن از ایران در شفاخانه بستری شده اند.

شریفی گفت، «اکثریت این مجروحین به طور دایمی معلول شده اند زیرا گلوله ها به اعضای حیاتی آنها آسیب رسانده اند.»

وی گفت، در میان زخمی ها کودکان نیز شامل هستند.

شریفی گفت، «افرادی که در ایران مورد شلیک قرار گرفته اند در شرایط وخیم تنها رها شده بودند. بسیاری از مجروحین به دلیل از دست دادن خون فوت می شوند زیرا به موقع به شفاخانه رسیده نمی توانند.»

برداشتن اعضای بدن

بعضی از کسانی که مورد شلیک قرار می گیرند حتی سرنوشت بدتری را متحمل می شوند.

سهراب ۱۶ ساله مورد شلیک نیروهای ایرانی قرار گرفت که وی را به شفاخانه نظامی منتقل کردند.

نجیبه مادر سهراب گفت، هنگامی وی که به شفاخانه منتقل شد، داکتران ایرانی اعضای بدنش را برداشتند.

خانواده اش گفت، جسد سهراب به روز دوشنبه به هرات رسید. وقتی خانواده اش جسدش را بیرون کردند، اعضای بدنش گم شده بودند.

وی افزود، «پسرم پس از شلیک شدن به مدت دو ساعت زنده بود و در شفاخانه تحت تداوی بود، اما به دلیلی که وی کاملاً تنها بود، آنها وی را کشتند و اعضای بدنش را برداشتند.»

وی افزود، «حکومت ظالم ایران قاتل پسرم است. من هرگز این ظالمان را نخواهم بخشید. آنها بالای یک کودک رحم نکردند و بعد از کشتن شکمش اش را پاره کردند.»

مصطفی احمدی یکی از اقارب سهراب گفت، حکومت ایران اعضای بدن را می فروشد.

وی گفت، «در ایران با افغان ها بدرفتاری صورت می گیرد. نیروهای امنیتی ایران بسیاری از جوانان را به خاطر اعضای بدنشان می کشند.»

احمدی افزود، «سازمان های حقوق بشر در مورد این جنایات که توسط حکومت ایران انجام می شوند، نباید خاموشی اختیار کنند. اگر چنین حوادثی در کشورهای دیگر رخ دهند، جهان تکان خواهد خورد، اما روزانه ده ‌ها افغان در ایران قتل عام می ‌شوند و هیچ‌ کس ناراحت نمی ‌شود.»

عبدالحکیم یک باشنده نیمروز گفت، حکومت ایران مهاجرین افغان را به عنوان انسان نمی داند.

وی گفت، «بسیاری از افغان ها مجبور هستند که برای سیرکردن کودکان گرسنه خود به ایران بروند، اما حکومت ایران آنها را شکنجه می کند.»

وی افزود، «من بسیاری از افغان‌ ها را می ‌شناسم که برای کارکردن به ایران رفته ‌اند اما اجساد آنها به افغانستان بازگردانده شدند. حکومت ایران اعضای بدن این افغان ‌ها را بر می دارند تا آنها را به اتباع کشور خود پیوند کنند.»

یک جرم وحشتناک

محمد یوسف علیمی یک فعال حقوق بشر در هرات گفت، قتل جوانان افغان در ایران و استفاده از اعضای بدن آنها تکان دهنده است و باید از سوی سازمان های معتبر بین المللی بررسی شود.

وی گفت، «بر اساس ارزش ‌های حقوق بشر و کنوانسیون ‌های بین ‌المللی، نیروهای امنیتی ایران حق ندارند که بالای مهاجرین افغان شلیک کنند. مهاجرین در سراسر جهان مورد حمایت قرار می گیرند. اگر آنها به طور غیرقانونی از مرز عبور کنند، آنها بازداشت شده و به کشورهایشان اخراج می شوند.»

وی افزود، «سالانه ده ها هزار نفر از اتباع کشورهای مختلف به اروپا مهاجرت می کنند، اما سربازان کشورهای اروپایی هرگز بالای مهاجرین شلیک نکرده و اعضای بدن آنها را بر نداشته اند.»

علیمی گفت، حکومت ایران بر خلاف تمام ارزش های انسانی، از سال‌ ها بدینسو افغان ‌ها را می‌ کشند و شکنجه می کنند، اما هرگز پاسخگو نبوده است.

محمد نذیر هدفمند یک فعال جامعه مدنی در شهر زرنج مرکز ولایت نیمروز گفت، هیچ کس در مورد قتل مهاجرین افغان تحقیق نمی کند.

وی افزود، «در شرایط فعلی که افغان ‌ها کاملاً تنها هستند، این وظیفه سازمان‌ های حقوق بشر و ملل متحد است که اوضاع را نظارت کرده و از جنایات ایران علیه مهاجرین افغان جلوگیری کنند.»

هدفمند گفت، «نیروهای امنیتی ایران جنایات غیرانسانی ای را علیه مهاجرین انجام می دهند. سازمان های حقوق بشر باید بالای حکومت ایران فشار بیاورند تا به ظلم خود پایان دهد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

یک همین را کم داشتیم که ایران با ما نکرده بود. حالا اعضای بدن مردم را دزدی می کنند، آیا ایران یک کشور انسان ها است یا درندگان؟ ایرانی ها قصاب های وحشی و ظالم هستند که قطعاً هیچ کار آنها مشابه انسان ها نبوده و آنها از تمام استبدادگرایان تاریخ بدتر هستند. رژیم شیطانی ایران نه انسانی است و نه اسلامی، بلکه کاملاً شیطانی است. ما افغان ها همان روز بدبخت شدیم که با ایران شیطان و پاکستان نجس همسایه شدیم.

پاسخ

در این شکی نیست که ایران جنایات زیادی را علیه افغان ‌ها مرتکب شده و به آن ادامه می دهد، اما من از سلام تایمز و سایر رسانه‌ ها می‌ خواهم که به شعله های جنگ میان افغان ‌ها و همسایه هایشان دامن نزنند. افغان ها از جنگ خسته شده اند. افغان ‌ها توسط روس‌ ها، پاکستانی ‌ها، ایرانی‌ ها، امریکایی ‌ها و سایر متجاوزین تحت ظلم و ستم قرار گرفتند. افغان ها دیگر نمی توانند ظلم خارجی ها را تحمل کنند. در عین زمان، من تصمیم جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده مبنی بر دزدیدن دارایی های ملی مردم افغانستان و توزیع آن در میان امریکایی ها را به شدت محکوم می کنم. این نه فقط از سوی حکومت بایدن، بلکه از سوی تمام امریکایی ها یک خیانت در برابر افغان ها است. اگر امریکا به امانت افغان‌ ها خیانت کند، افغان ‌ها دیگر نباید بالای امریکا و امریکایی‌ ها اعتماد کنند.

پاسخ