حقوق بشر

شکنجه وغرق شدن مهاجرین افغان توسط مرزبانان ایرانی باعث ایجاد خشم شده است

سلام تایمز و ای اف پی

در تصویر اجساد دو مهاجر افغان به تاریخ ۱۳ ثور در شهر هرات دیده می شود که طبق گزارشات پس از آن غرق شدند که نگهبانان ایرانی آنها را به داخل دریا مجبور کردند. [عمر]

در تصویر اجساد دو مهاجر افغان به تاریخ ۱۳ ثور در شهر هرات دیده می شود که طبق گزارشات پس از آن غرق شدند که نگهبانان ایرانی آنها را به داخل دریا مجبور کردند. [عمر]

هرات -- حکومت افغانستان در مورد ادعا هایی تحقیق می کند، که گویا مهاجرین افغان که قصد ورود به ایران را داشتند پس از آن غرق شده اند، که مرزبانان ایرانی آنها را شکنجه کرده و جبراً به دریا انداختند.

رسانه های محلی گزارش دادند، این حادثه به تاریخ ۱۲ ثور رخ داده است.

به تاریخ ۱۳ ثور، وزارت خارجه افغان گفت كه تحقیقات در مورد این گزارش ها آغاز شده است.

رادیوی اروپای آزاد/رادیوی آزادی گزارش داد، مقامات افغان به تاریخ ۱۴ ثور عملیاتی را برای یافتن و بازیابی این اجساد آغاز کردند.

محمد عارف جلالی رئیس شفاخانه حوزوی هرات گفت که این شفاخانه اجساد پنج مهاجر افغان را دریافت کرد که چهار نفر از آنها در آب غرق شده بودند.

احمد کروخی، یک عضو شورای ولایتی هرات گفت، دوازده نفر افغانان به جایگاه امن شناکردند، در حالی که جستجوگران هفت جسد را از دریای هریرود در ولایت هرات یافته اند.

قونسلگری ایران در هرات این گزارش ها را رد کرد و گفت که، هیچ اتباع افغان در این منطقه دستگیر نشده اند.

وزارت خارجه ایران در اعلامیه ای گفت، «این حادثه در خاک افغانستان رخ داده است و گزمه مرزی ایران هرگونه ارتباط با این اتفاق در خاک کشور ما را رد کرده است.»

سفارت افغانستان در تهران گفت، كشته شدن افغان ها توسط ارتش ایران «یک فاجعه» بود و تحت تحقیقات قرار دارد.

'همه ما گریه می کردیم'

شماری از افغانانی که از این حادثه جان سالم به در بردند، با سلام تایمز در مورد رفتار خشونت آمیز سربازان ایرانی صحبت کردند.

عبدالسلام ۵۷ ساله گفت، «وقتی وارد ایران شدیم، نیروهای مرزی ایران ما را دستگیر کردند و ما را به یک پوسته بردند. در آنجا، آنها ما را به زمین خواباندند و ما را بر پشت لگد زدند. پولیس ایران ما را شلاق زدند و با بیل لت و کوب کردند.»

وی گفت، «آنها ما را در حال لت و کوب کردن به دریا بردند و به ما گفتند كه خودمان را به دریا بیاندازیم. سپس آنها ... ما را به داخل آب انداختند و چند شلیک کردند.»

سلام با افزودن اینکه همراهانش بین ۱۱ الی ۵۰ سال سن داشتند گفت، «بیشتر دوستان من غرق شدند.»

شیرآقا طاهری، یک نجات یافته دیگر، از شکنجه ها و لت و کوب های مشابه حکایت کرد.

وی گفت، «آنها از هیچ کس صرف نظر نکردند و حتی یک کودک ۱۱ ساله را که همراه ما بود به شدت شکنجه کردند.»

طاهری گفت، «برخی از افغان هایی که در آن طرف دریا بودند، سعی کردند تا ما را نجات دهند اما سربازان ایرانی به سمت آنها شلیک کردند و اجازه ندادند که ما را نجات دهند.»

شاه ولی، یکی دیگر از نجات یافتگان گفت، «ما ۵۷ نفر بودیم و ۲۳ نفر غرق شدند. همه ما گریه می کردیم و به نیروهای ایرانی التماس می کردیم که ما را به داخل آب نیندازند، اما به هر صورت این کار را کردند.»

ولی گفت، یکی از این قربانیان یک کودک ۱۳ ساله بود که غرق شد.

جنایت علیه بشریت

مقامات گفتند، ارتش ایران در این حادثه تمام اصول حقوق بشر و قوانین بین المللی را نقض کرد.

عبدالقادر رحیمی، رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، خواستار پیگرد این مجرمین از طریق محاکم بین المللی شد.

وی گفت، «نیروهای ایرانی حق ندارند مردم ملکی را بکشند وقتی بدون سلاح وارد کشور آنها می شوند، و این خلاف اصول حقوق بشر و قوانین پذیرفته شده به سطح بین المللی مهاجرت است.»

وی گفت، «آنها [مهاجرین افغان] باید به ادارات قضایی تحویل داده می شدند و از طریق چینل های قانونی تحت پیگرد قانونی قرار می گرفتند.»

رحیمی گفت، «ارتش ایران مرتكب قتل شده است و این قابل بخشش نیست. کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در تلاش است تا این جنایت را با نهادهای بین المللی آشکار سازد تا افراد مسئول این رویداد هولناک مجازات شوند.»

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در اعلامیه ای «نگرانی شدید از چنین رفتارهای ظالمانه، تکان دهنده و فاجعه آمیز با افغان ها» را ابراز کرد.

این کمیسیون، از کمیشنری عالی پناهندگان ملل متحد (UNHCR)، شورای حقوق بشر ملل متحد و سایر نهادهای بین المللی خواست تا با دولت های افغانستان و ایران همکاری کنند تا یک تحقیق جامع در مورد این حادثه صورت بگیرد.

محمد سردار بهادری، یک عضو شورای ولایتی هرات گفت، ایران ادعای دوستی و همسایگی با افغانستان را دارد، اما در عمل حتی به کارگران فقیر افغان رحم نمی کند.

وی گفت، «این افراد فقط می خواستند برای خانواده های خود غذا را روی میز بگذارند، اما آنها به طرز وحشیانه ای کشته شدند.

از ۱.۵ میلیون الی ۳ میلیون افغان در ایران زندگی و کار می کنند که بیشتر آنها به عنوان کارگران مزدورکار در پروژه های ساختمانی کار می کنند.

ده ها هزار نفر پس از شیوع ویروس کرونای کووید-۱۹ در ایران، به افغانستان بازگشتند، اما با کاهش محدودیت ها در این کشور آسیب دیده، بسیاری دوباره در آنجا به دنبال کار هستند.

انکار دولت ایران از غرق شدن کارگران مهاجر، توسط افغانها در رسانه های اجتماعی به تمسخر گرفته شد.

مصدق پارسا، با اشاره به انکار اولیه تهران مبنی بر اینکه این کشور مسئول سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی نبوده است که تمام ۱۷۶ نفر در آن کشته شدند، در توییتر خود نوشت، «دولت ایران ادعاهایی مبنی بر اینکه افغان ها را به داخل آب انداخته اند رد کرد. آنها راست می گویند زیرا آنها هواپیمای [اوکراینی] را نیز شلیک نکردند.»چند روز بعد تهران به گناه خود اعتراف کرد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

6 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

او ایرانی بی ناموس شرم نکن. او جرام زاده مادر جنده.ما اگه نبودیم داعش مامان همتونو می گایید پس خفه شوید و شکر کنید که ما داریم از شما محافظت می کنیم. کاری نکنید که ما داعش بعدی باشیم و آنوقت کسی نیست که از ناموست محافظت کنه

پاسخ

سلام شما افغانی ها از جون مردم ایران چی میخاین؟؟؟ تا کی ما باید جنگ و درگیری و مشکلات شما رو بر عهده بگیریم لطفا تو کشور خودتون بمانید ما اینجا ب اندازه خودمون مشکل داریم بمونید و کشورتونو بسازید درضمن تو ایران هیچکس از مرگ هیچ شهروند افغانستانی خوشحال نشده و نخواهد شد

پاسخ

درمورد سوال شما باید گفت که مهاجرت نه تنها مشکل مردم افغانستان است بلکه مشکل جهانی است شما با این حرف تان سیلی محکمی به روی خود تان میزنید
نمونه اش ببنید که چقدر از شهروندان شما ایرانی ها حالا در کشورهای اروپایی و امریکای زیست دارند
تابعیت دوگانه دارند و مهاجرین زیادی حالا در ترکیه و یونان و همچنان کشورهای دیگری میباشد
پس شما با کدام دلیل برای مردم افغانستان تعین تکلیف میکنید؟
شما باید مدیون افغانستانی ها باشید امروز در کشورهای چون یمن عراق و سوریه همین مردم است که از شما و مردم شما نگهداری میکنند.
باید کمی تعقل کرد و وضعیت را بررسی.

پاسخ

به لحاظ خدا، این کشور اسلامی همسایه است!!! این مسلمانی است، این همسایگی است و این انسانیت است! خداوند ایران و ایرانیان را بخاطر کاری که در طول دو ماه گذشته انجام داده اند نفرین کند. آنها مانند سگها کشته شدند و غارها از آنها پر شدند. خداوند وضعیت آنها را بد تر کند، رفتاری که آنها با این مسافران کردند، یهودیان با فلسطینی ها نخواهند کرد. خوب، اگر شما نمی خواستید آنها وارد کشور تان شود، شما می توانستید آنها را مجبور بسازید تا برگردند، شما می توانستید آنها را در موتر های لاری قرار داده، رد مرز کنید. افسوس که دست افغانستان خالی است، ورنه، منافقین مانند ایران و پاکستان باید با نوعی سلاح هدف قرار بگیرند تا همه چیزیکه آنها در اختیار دارند باید در چند دقیقه نابود شوند. نفرین بر پاکستان و ایران زیرا آنها از کشتن افغان ها لذت می برند.

پاسخ

در مورد شکنگه کردن و غرق ساختن مهاجران افغان از سوی مرزبانان ایرانی میخواهم به سه نکته ایشاره کنم. ۱. ین وظیفه جدی و مهم دولت و نیروهای نظامی و امنیتی افغانستان است تا جلوی عبور غیرقانونی اتباع خود را که به سمت کشورهای مختلف از جمله ایران می ‌روند بگیرند و هر اتفاقی که برای این شهروندان در مسیر عبور غیرقانونی حادث می‌شود بخش اعظمی از آن بر عهده دولت افغانستان است زیرا کشورهای مختلف نمی‌توانند نسبت به مرزبانی و مرزداری خود بی‌تفاوت باشند. خصوصاً در این وضعیت که کرونا همه کشور ها را دچار مشکل جدی ساخته است. همه کشور ها در وازه های شان را به روی اتباع خارجی بسته کرده، پس این افغانها چه می کردند که در این وضعیت بحرانی کرونا به ایران سفر می کرند؟ ۲- نکته بعد متوجه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است. اگر این شهروندان افغانستان به صورت غیرقانونی در حال عبور از مرز بوده ‌اند برای برخورد با آنها قوانین خاصی وجود دارد. اگر شکنجه کردن فیزیکی این شهروندان افغانستان و موضوع به آب انداختن آنها تایید شود بدون ‌شک ‌باید بدون هیچ درنگ و مسامحه‌ ای تمام نیروهای دخیل در این حادثه را شناسایی و با شدید ترین نوع برخورد با آنها رفتار شود. سکوت فرماندهان ناجا در این مورد نیز پذیرفتنی نیست و می‌تواند لطمه‌ای جدی بر پیکره روابط میان دو ملت وارد سازد. ۳- مسئولان ایرانی و افغان باید با صداقت تمام نتیجه تحقیقات خود را در اختیار رسانه‌ها قرار داده و جلوی فضا سازی‌ های رسانه ‌ای مسموم را بگیرند. همانطور که ذکر شد در صورت تایید قصور باید با قاطعیت وجدیت با مقصرین برخورد شود.

پاسخ

بلی میدانم که غرق ساختن و شکنجه کردن این افراد خلاف کنوانسیون حقوق بشر,عرف , عادات ,فرهنگ و خلاف اصول انسانیست .افراد و اشخاصیکه بدون سند قانونی و مدرک مداراعتبار هستد و ازین نوارمرزی استفاده کند به عنوان متجاوز یاد میگردد. ولی میدانم که این معصیبتی است انکار ناپذیر. آیا این حکومت بی کفایت و رذیل تا کنون مشکلات دورنی خود را حل ساخته که به مشکلات بیرونی مردم بپردازد؟ دل سنگ به حال این جوانان میترکد چه رسد به یک انسان. تنها ایران تنها این نوع برخورد غیر انسانی با مردم ما ندارد. هرکس دردنیا اگر اسپی داشت و قدرت داشت بالای این ملت تاخت.

پاسخ