حقوق بشر

'مرگ بر دیکتاتور': معترضین عصبانی در ایران خواستار پایان دادن به رژیم شدند

سلام تایمز و ای اف پی

ده ها هزار ایرانی به تاریخ ۲۳ جدی در آخر هفته به جاده ها برآمدند و بدون وقفه به فریاد زدن «مرگ بر دیکتاتور» -- اشاره به آیت الله علی خامنه ای رهبر بزرگ مذهبی -- «مرگ بر دروغگوها» و دیگر شعارهای ضد رژیم، ادامه دادند.

تهران -- بعد از اعتراف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مبنی بر شلیک کردن یک هواپیمای مسافربری اوکراینی هفته گذشته، اعتراضات ضددولتی دوباره در ایران در حال افزایش است.

در حالی که این اعتراف چشم انداز های تنش بیشتر بین المللی را فرونشاند، ولی اعتراضات ضد دولتی در داخل کشور را دوباره تازه کرد. قبل از اینکه رژیم آنها را با خشونت سرکوب کند تظاهرات علیه افزایش قیمت پطرول در خزان گذشته کشور را لرزاند.

ده ها هزار ایرانی روز دوشنبه (۲۳ جدی) با طغیان تازه در آخر هفته به جاده ها برآمدند و بدون وقفه ادامه تظاهرات را ادامه دادند.

معترضین با شعارهای «مرگ بر دیکتاتور» - اشاره به آیت الله علی خامنه ای رهبر بزرگ مذهبی -- «مرگ بر دروغگوها»، و دیگر شعارهای ضد رژیم فریاد زدند.

در این تصویر، ده ها هزار ایرانی مشاهده می شوند که، در جاده ها برآمدند و خواستار استعفای رهبران ارشد رژیم شدند. [آرشیف]

در این تصویر، ده ها هزار ایرانی مشاهده می شوند که، در جاده ها برآمدند و خواستار استعفای رهبران ارشد رژیم شدند. [آرشیف]

در تصویر، معترضین به تاریخ ۲۳ جدی در پوهنتون شریف در تهران نشان داده شده اند. [آرشیف]

در تصویر، معترضین به تاریخ ۲۳ جدی در پوهنتون شریف در تهران نشان داده شده اند. [آرشیف]

ویدیوهای متعددی منتشر شده در رسانه های اجتماعی نشان می دهند که تظاهرکنندگان خواستار استعفای خامنه ای شدند و کسانی که مسئول سقوط هواپیما هستند تحت پیگرد قانونی قرار بگیرند.

تظاهرکنندگان شعار دادند، «خامنه ای شرم کن. کشور را ترک کن.»

برخی از معترضین محصل همچنان سپاه پاسداران را «بی کفایت» و «مایه شرم مردم» خواندند.

در بسیاری از تظاهرات در سراسر کشور از گاز اشک آور استفاده شد و همچنان استفاده از مهمات زنده نیز گزارش شده است.

به گزارش ای اف پی، پولیس در حوالی میدان آزادی تهران در جنوب این مرکز حضور سنگین داشت و پولیس ضد آشوب مسلح به توپ آبی و چوب در پوهنتون های امیرکبیر، شریف و تهران و همچنان میدان انقلاب دیده شدند. حدود ۵۰ نفر از نیروهای بسیجی که اسلحه های پینت بال را با خود داشتند، احتمالاً معترضین را به مقامات نشان می دادند، در نزدیکی امیرکبیر نیز دیده شدند.

رهبران جهانی از رژیم ایران می خواهند كه به حقوق ملت ایران احترام بگذارد تا مخالفت خود را ابراز كند و سرکوب خونین را كه فقط دو ماه پیش رخ داد، تکرار نشود.

یک تصمیم حیرت انگیز برای تحمیل افزایش قیمت پطرول تظاهرات سراسری را در عقرب گذشته برانگیخت.

با دستگیری هزاران معترض، ژورنالست، فعال حقوق بشر و محصل، این تظاهرات ها به خشونت تبدیل شدند -- چون رژیم یک «سرکوب بی رحمانه» را انجام داد.

به گزارش سازمان بین المللی عفو یا امنستی انترنشنل، از تاریخ ۲۴ عقرب تا ۲۷ عقرب «به دلیل استفاده از نیروی کشنده توسط مقامات»، دست کم ۳۰۴ نفر کشته و هزاران نفر زخمی شدند.

در اوج ناآرامی، تهران به منظور جلوگیری از پخش شدن تصاویر و ویدیوهای وحشیگری رژیم به جهان، انترنیت را مسدود کرد.

سپاه پاسداران خطای غم انگیز را پذیرفت

هواپیمای اکراینی به تاریخ ۱۸ جدی فقط چند دقیقه پس از برخاستن -- و درست چند ساعت پس از آنکه تهران موشک هایی را علیه نیروهای امریکایی در عراق برای انتقام قتل تورن جنرال قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه شلیک کرد، در تاریکی سقوط کرد. یک حمله هواپیمای بدون سرنشین امریکایی سلیمانی را به تاریخ ۱۳ جدی به قتل رساند.

تمام ۱۷۶ مسافر و خدمه کشته شدند که شامل ۸۲ ایرانی، ۶۳ کانادایی، ۱۱ اوکراینی، ۱۰ سوئدنی، چهار افغان، سه آلمانی و سه انگلیسی بودند.

علی رغم ویدیو و شواهد و مدارکی وابسته که نشان می داد موشک نوع زمین-به-هوا بر هواپیما حمله کرد، تهران برای چند روز به انکار کردن از حمله موشکی ادامه داد که هواپیمای اوکراین انترنیشنل ایرلاینز PS752 را از بین برد.

علی عابدزاده، رئیس هوانوردی ایران و معاون وزارت ترانسپورت، به تاریخ ۲۰ جدی در یک کنفرانس خبری در تهران گفت، یک چیز یقینی است که: این هواپیما با موشک اصابت نکرده بود.

اما روز شنبه (۲۱ جدی)، که با فشارهای بین المللی و داخلی روبرو شد، سرانجام حسن روحانی رئیس جمهور ایران واقعیت را پذیرفت -- که ارتش ایران در یک «اشتباه فاجعه بار» این هواپیما را شلیک کرده سقوط داده است.

فرمانده هوایی و فضایی سپاه پاسداران مسئولیت كامل در مورد سقوط به تاریخ ۱۸ جدی را پذیرفت، اما گفت كه گرداننده موشک به طور مستقل عمل كرد و هواپیمای مسافربری را به اشتباه «موشک كروز» هدف قرار داد.

بریدجنرال امیرعلی حاجی زاده روز شنبه در سخنان خود بر تلویزیون دولتی گفت، «این یک موشک با پوشش کوتاه بود که در نزدیک هواپیما منفجر شد. به همین دلیل هواپیما توانست پرواز را برای مدتی ادامه دهد، «هنگامی که به زمین برخورد کرد، منفجر شد.»

وی گفت، این گرداننده به دلیل اختلال در سیستم ارتباطات، نتوانست اجازه مقامات بلندتر را کسب کند.

ایران دارای سیستم دفاع هوایی ساخت روسیه است که از نرم افزار قدیمی استفاده می کند که قادر به تشخیص هواپیماهای نظامی و ملکی نیست.

ولادیمیر زلینسکی رئیس جمهور اوکراین از تهران خواست که مسؤلین را مجازات کند، تاوان را پرداخت کند و معذرت خواهی کند.

وی در فیسبوک نوشت، «ما انتظار داریم که ایران ... مقصرین را محاکمه کند.»

جاستن ترودو، نخست وزیر کانادا گفت، پس از اعلان ایران باید معلوم شود که دقیقاً چه اتفاق افتاده است، پاسخگو کیست و همچنان کسانی که مسؤل هستند باید محاکمه شوند.

وی خواستار «شفافیت و عدالت برای خانواده ها و عزیزان قربانیان» شد.

شکافها در داخل رژیم ایران

با افزایش خشم مردم از سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین -- و آنچه بسیاری از ناظرین به عنوان تلاش دولت برای پنهان کردن این حادثه می بینند -- شکافهای عمیقی بین رهبری سیاسی ایران و رهبری نظامی پدید می آیند.

چندین روزنامه ایرانی از سقوط این جیت و عواقب ناشی از آن، به شمول نحوه برخورد با آن، دولت را مورد انتقاد قرار دادند.

روزنامه اصلاح طلب اعتماد روز یکشنبه (۲۲ جدی) «عذرخواهی کن، استعفا کن» را سرخط اخبار کرد.

روزنامه رسمی دولت ایران که نام همه قربانیان را بر روی تصویر دم هواپیمای سیاه منتشر کرده است، می گوید، «غیرقابل بخشش».

روزنامه همشهری تهران در صفحه اول خود «شرم» را با حروف سرخ پخش کرد.

عنوان صفحه اول آرمان ملی، یک روزنامه دیگر اصلاح طلب می خواند، «باور نکردنی».

کیهان، یک روزنامه سختگیر، به «دستورات قاطع» خامنه ای برای پیگیری «حادثه دردناک سقوط هواپیما» پیشتازی کرد.

خبرگزاری نیمه رسمی فارس نیوز، که وابسته به سپاه پاسداران است، با محکوم کردن «کاستی های» رهبران ایرانی که باعث شد فاجعه سقوط هواپیما «دو برابر تلخ» شود، اظهارات تندی را منتشر کرد.

در این اظهارات آمده است، «این مهم است كه كسانی كه حقیقت را از مردم پنهان می كردند ... پاسخگو باشند. ما نمی توانیم از این کار بگذریم.»

صفحه اول جوان، که همچنان به سپاه پاسداران نزدیک است گفت، «عذرخواهی عمیق از اشتباه دردناک.»

دفتر خامنه ای با افزودن این که وی «تسلیت مخلصانه» خود را به خانواده های متوفی ابراز کرد گفت، خامنه ای به سپاه پاسداران دستور داد تا «کاستی ها» را برطرف کند تا اطمینان حاصل شود که این نوع خطا دوباره رخ نمی دهد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500