حقوق بشر

هزاران ایرانیان طی سرکوب پس از تظاهرات، با شکنجه و اعدام روبرو می شوند

سلام تایمز

نیروهای امنیتی ایران، به شمول اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و نیروی شبه نظامی بسیج، اقدام به سرکوب وحشیانه معترضین ماه عقرب کردند. تخمین ها می گویند بیش از ۷۰۰۰ نفر بازداشت و بیش از ۱۰۰۰ کشته شده اند. اکنون بسیاری می ترسند که زندانیان با شکنجه و اعدام احتمالی رژیم ایران روبرو شوند. منبع: ویدیو هایی از معترضین که در رسانه های اجتماعی ارسال شده اند.

تهران -- سازمان عفو بین المللی به روز دوشنبه (۲۵ قوس) گزارش داد، مقامات ایران در پی اعتراضات ضددولتی که از ماه گذشته آغاز شده و هزاران نفر معترضین، ژورنالستان، فعالان حقوق بشر و محصلین را دستگیر کرده اند، «سرکوب ظالمانه» را انجام می دهند.

یک تصمیم شوک برای تحمیل افزایش قیمت پطرول به تاریخ ۲۴ عقرب، باعث تظاهرات در سراسر کشور شد.

به گزارش سازمان عفو بین المللی یا امنیستی انترنشنل، بین تاریخ ۲۴ الی ۲۷ عقرب در نتیجه استفاده از اسلحه مرگبار توسط مقامات برای سرکوب تظاهرات، دست کم ۳۰۴ نفر کشته و هزاران نفر زخمی شدند.

مقامات ایرانی می گویند، بین ۱۲۰ هزار تا ۲۰۰ هزار نفر در این تظاهرات شرکت کردند. دولت آمار رسمی معترضین کشته، زخمی یا دستگیرشده را ارائه نداده است.

این تصویری است که در جریان ناآرامی های ماه عقرب در ایران، در رسانه های اجتماعی منتشر شد. [آرشیف]

این تصویری است که در جریان ناآرامی های ماه عقرب در ایران، در رسانه های اجتماعی منتشر شد. [آرشیف]

نیروهای شبه نظامی بسیج که در تصویر دیده می شوند، در ماه نوامبر به ساحه تظاهرات در ایران در حال حرکت هستند. [آرشیف]

نیروهای شبه نظامی بسیج که در تصویر دیده می شوند، در ماه نوامبر به ساحه تظاهرات در ایران در حال حرکت هستند. [آرشیف]

فیلیپ لوتر، رئیس تحقیقات بخش شرق میانه و آفریقای شمالی در سازمان عفو بین المللی گفت، «شواهد ناگوار از شاهدان عینی نشان می دهد كه تقریباً بلافاصله پس از آنكه مقامات ایران صدها نفر از اشتراک كنندگان در اعتراضات سراسری را قتل عام كردند، آنها به منظور ایجاد کردن ترس و جلوگیری از اینکه کسی در مورد آنچه که اتفاق افتاد صحبتی بکند، یک سرکوبی را در مقیاس وسیع مهندسی کردند.

وی گفت، «بدون فشار فوری بین المللی، هزاران نفر در معرض خطر شکنجه و سایر بدرفتاری ها خواهند بود.»

بازداشت با مصؤنیت از مجازات

این سازمان مستقر در لندن، با ده ها نفر از مردم داخل ایران مصاحبه كرد كه توضیح دادند، «چگونه مقامات ایرانی در روزها و هفته های پس از اعتراضات، بازداشت شدگان را به صورت تماس ناپذیر نگهداشته و آنها را در معرض ناپدید شدن، شكنجه و سایر بدرفتاری ها قرار داده اند».

«منابع مؤثقی» به عفو بین المللی گفتند، صدها نفر از بازداشت شدگان – به شمول کودکان -- توسط موترلاری ها به زندان رجایی شهر کرج ولایت البرز منتقل شدند. به گفته آنها، بازداشت شدگان ولچک شده و چشم بسته، روزانه توسط نیروهای امنیتی با مشت، چوب و شلاق مورد لت و کوب قرار می گیرند.

در ده ها موردی که به سازمان عفو بین المللی گزارش شده است، بازداشت شدگان از دسترسی به وکلا محروم هستند و ارتباط چندانی با خانواده هایشان نداشته اند. در بعضی موارد، شرایط بازداشت تا حد «ناپدید شدن اجباری» است.

مادران گروهی از فعالان حقوق اقلیتها که در جریان حملات ها در ولایت آذربایجان شرقی و ولایت آذربایجان غربی دستگیر شدند گفتند که، مقامات به آنها گفتند که «قصد ندارند» اطلاعاتی را به آنها ارائه دهند.

یکی از مقامات گفت، «ما می توانیم هر کاری را که می خواهیم با فرزندانتان انجام دهیم. ما می توانیم آنها را به هر اندازه که بخواهیم بازداشت کنیم، حتی برای مدت ۱۰ سال ... ما آنها را اعدام خواهیم کرد و شما قادر به انجام کاری در مورد آن نخواهید بود.»

نیروهای ایرانی 'برای کشتن تیراندازی می کردند'

میشل باچلت، کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد به تاریخ ۱۵ قوس از ادامه عدم شفافیت رژیم ایران در مورد تلفات و برخورد با بازداشت شدگان، ابراز نگرانی کرد.

دفتر کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد گزارش داد که، دست کم ۷۰۰۰ نفر در ۲۸ از جمع ۳۱ ولایت ایران دستگیر شده اند.

باچلت گفت كه وی «علاوه بر شرایطی كه تحت آن آنها دستگیر شده اند، به شدت نگران رفتارهای فزیکی با آنها، نقض حق آنها برای انجام مراحل قانونی و احتمال وجود تعداد قابل توجهی از آنها به جرائمی است كه مجازات اعدام را به همراه دارد.»

گروه رضاکار رسانه های اجتماعی سازمان عفو، با حمایت شواهد توسط شاهدعینی، صحت فیلمبرداری را تصدیق می کند كه نشان می دهد، «نیروهای امنیتی ایران در حال شلیک کردن معترضین غیرمسلح بودند كه هیچ خطری قریب الوقوع نداشتند.»

بیشترین مرگ و میر که این سازمان ثبت کرده است، «نتیجه شلیک گلوله به قسمت سر، قلب، گردن و سایر اندام های حیاتی بود که نشانگر این بود که نیروهای امنیتی برای کشتن تیراندازی می کردند.»

دفتر کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد همچنین تائید کرد که رژیم ایران از نیروی بی رحمانه علیه معترضین غیرمسلح، استفاده کرد.

دفتر کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد گزارش داد، «نیروهای امنیتی با استفاده از توپ آب، گاز اشک آور، میله ها و در بعضی موارد مهمات علیه تظاهرکنندگان غیرمسلح که هیچ تهدیدی قریب الوقوع از مرگ یا جراحات جدی به همراه نداشتند، به این اعتراضات پاسخ دادند.»

باچلت گفت، «ما همچنین ویدیو هایی را دریافت کرده ایم که به نظر می رسد نیروهای امنیتی در حالی که فرار می کنند، تظاهرکنندگان غیرمسلح را از پشت تیراندازی می کنند، و دیگران را مستقیماً در قسمت روی و اندام های حیاتی شلیک می کنند -- به عبارت دیگر تیراندازی برای کشتن.»

دفتر کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت، اعضای شبه نظامیان بسیج و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در تیراندازی به معترضین شرکت داشتند.

دست کم ۱۳ زن و ۱۲ کودک در میان کشته شدگان بودند.

سرکوب ظالمانه ادامه دارد

چندین منبع به طور مستقل به سازمان عفو بین المللی گفتند كه، نیروهای امنیتی هنوز در حال انجام حمله در سراسر ایران هستند و ایرانیان را در خانه ها و محل های كار دستگیر می كنند.

به گفته این سازمان، کودکان تا سن ۱۵ سالگی در کنار بزرگسالان دستگیر و بازداشت شده اند، به شمول زندان فشافویه در ولایت تهران که «به دلیل شکنجه و سایر بدرفتاری ها» مشهور است.

لوتر گفت، «به جای ادامه این کارزار سرکوب ظالمانه، مقامات ایران باید فوراً و بدون قید و شرط همه کسانی را که به طور فرضی بازداشت شده اند آزاد کنند.»

ژورنالستان، محصلین و مدافعین حقوق بشر، به شمول حقوق اقلیت ها و فعالان حقوق کار و اعضای گروه های اقلیت قومی، برای دستگیری و بازداشت فرضی مورد هدف قرار می گیرند.

دست کم دو نفر از معترضین به عفو بین المللی گفتند كه از جان خود می ترسند و بسیاری دیگر نیز در وضعیت مشابهی قرار دارند.

یک نفر گفت، «من از زمانی که در اعتراضات توسط نیروهای امنیتی دیده و فیلمبرداری شده ام مخفی شده ام. آنها قبل از فرار مرا با یک میله ضرب و شتم کردند. من اکنون با یک مصدومیت جدی پا در حال مخفی شدن هستم.»

«من مصؤن نیستم زیرا آنها برای دستگیری من به خانه من رفته اند. وضعیت من در حال حاضر فرقی با زندانی بودن ندارد.»

شخص دیگری گفت، یکی از اعضای خانواده که دستگیر شده و با قرار وثیقه و ضمانت آزاد شده است، کبودی و بریدگی روی و سر وی ظاهر شده و چنان از تجربه او آسیب دیده است که از ترک خانه خودداری می کند.

ریشه های مشکل اقتصادی

ایران با رکود شدید نرخ تورم و افزایش قیمت واردات، رکود اقتصادی شدیدی را تجربه کرده است.

در حالی که اعتراضات ناشی از افزایش قیمت پطرول است، مقیاس ناآرامی ها از بخش قرضه بانکی گرفته تا نقش بزرگ و غیرقابل نفوذ سازمان های مرتبط با اردو در اقتصاد -- به مشکلات عمیق اقتصادی اشاره دارد.

بسیاری از ایرانیان می گویند که این رژیم با انتخاب کردن پشتیبانی از جنگ های نیابتی در منطقه، به جای سرمایه گذاری در کشور خود، مشکلات اقتصادی مردم خود را تشدید می کند.

بیشتر خشم مردم نسبت به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و اینکه مصارف دولت به تناسب بالا به جنگ های نیابتی سپاه پاسداران در خارج از کشور، به ویژه در سوریه، عراق و یمن می روند، تمرکز دارد.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران به تاریخ ۱۷ قوس «بودجه مقاومت» را با حمایت «سرمایه گذاری» ۵ میلیارد دالری روسیه اعلام کرد. این بودجه پیشنهادی برای سال مالی است که از ماه حمل شروع می شود.

رژیم های ایران و روسیه در سالهای اخیر روابط را تقویت کرده اند و هر دو رئیس جمهور بشارالاسد را در جنگ داخلی سوریه حمایه می کنند.

کریملین غالباً از قرضه ها به عنوان ابزاری برای دستکاری در دولتهای ضعیف خارجی و به منظور ترقی خود در سایر کشورها برای منافع روسیه استفاده می کند.

تخمین ها متفاوت است، اما برخی ارقام حاکی از آن است که ۴۰٪ از ایرانیان -- بیش از ۳۰ میلیون شهروند -- حتی در حالی که دولتشان زندگی ها و خزانه را برای ماجراهای گران قیمت خارجی می گذراند، زیر خط فقر تضعیف می شوند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500