امنیت

واکنش ترسوی تهران به قتل سلیمانی شکنندگی رژیم را تائید می کند

سلام تایمز و ای اف پی

ده ها هزار نفر ایرانیان در آخر هفته به جاده ها برآمدند و بدون وقفه به صداهای «مرگ بر دیکتاتور» -- اشاره ای به علی خامنه ای رهبر بزرگ ایران -- «مرگ بر دروغگوها» و دیگر شعارهای ضد رژیم، ادامه دادند.

کابل -- شجاعت اولیه ایران پس از حمله هواپیمای بدون سرنشین ایالات متحده که در اواسط جدی یک فرمانده ارشد نظامی را کشت، سریعاً ناپدید شد و یک علامه ناتوانی را پدیدار ساخت که ثبات رژیم را تهدید می کند.

این حمله که به تاریخ ۱۳ جدی منجر به کشته شدن تورن جنرال قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بغداد شد، موجب خواست های متعددی برای انتقام مرگبار شد.

آیت الله علی خامنه ای، رهبر بزرگ ایران و رئیس جمهور حسن روحانی راجع به «انتقام شدید» هشدار دادند.

شورای عالی امنیت ملی، اعلی ترین نهاد امنیتی تهران گفت، ایالات متحده «در مکان و زمان مناسب ... با انتقام شدید روبرو خواهد شد.»

در این تصویر، رهبران ارشد نظامی ایران در رویدادی به تاریخ ۲۴ جدی در تهران، ناراحت و آشفته به نظر می رسند. [وزارت دفاع ایران]

در این تصویر، رهبران ارشد نظامی ایران در رویدادی به تاریخ ۲۴ جدی در تهران، ناراحت و آشفته به نظر می رسند. [وزارت دفاع ایران]

در این تصویر که به تاریخ ۲۳ جدی در تلگرام منتشر شده است، زنی در تهران را نشان می دهد که آشکارا از یکی از سربازان امنیتی ایران انتقاد می کند. [آرشیف]

در این تصویر که به تاریخ ۲۳ جدی در تلگرام منتشر شده است، زنی در تهران را نشان می دهد که آشکارا از یکی از سربازان امنیتی ایران انتقاد می کند. [آرشیف]

محسن رضایی، فرمانده پیشین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، که اکنون منشی مجمع تشخیص مصلحت نظام این کشور است در تویتر خود نوشت، تهران «انتقام دقیقاً همانگونه وحشتناک را از امریکا خواهد گرفت.»

تخت روانچی، سفیر ایران در سازمان ملل گفت، قطعاً انتقام جوئی خواهد بود، انتقام شدید.

تورن جنرال عبدالرحیم موسوی، لوی درستیز ایران تا جایی پیش رفت که گفت، ایالات متحده فاقد «جرئت» برای شروع درگیری است.

سروصدا

پس از همه لفاظی های نمایشی، «واکنش قاطع» رژیم، همانگونه که روحانی از آن یاد کرد، به تاریخ ۱۸ جدی رخ داد هنگامی که ۲۲ موشک را به دو پایگاهی که نیروهای ایالات متحده و سایر نیروهای خارجی در عراق در آن مستقر بودند، شلیک کرد.

در آن زمان، رسانه های دولتی ایران ادعا می کردند که در این حمله دست کم ۸۰ سرباز امریکایی کشته شدند. در عین حال، مقامات امریکایی و عراقی عدم وجود تلفات را تائید کردند.

در حقیقت، این موشک ها فقط باعث ادناترین خسارت مادی شده اند.

سپاه پاسداران در آن زمان ادعا كرد، «هر نوع اقدام نفرت آنگیز یا حرکت خصمانه با واکنش های حتی دردناکتر و ویرانگرتر روبرو خواهد شد.»

اما پس از آن، رهبران سپاه پاسداران از لافزنی قبلی خود شروع به عقب نشینی کردند.

حسین سلامی فرمانده ارشد سپاه پاسداران روز یکشنبه (۲۲ جدی) با اشاره به عملیات موشکی ۱۸ جدی به پارلمان گفت، «هدف ما واقعاً کشتن سربازان دشمن نبود. این مهم نبود.»

وی در یک سخنرانی بر تلویزیون دولتی گفت، «تخریب فزیکی فقط به این دلیل بود كه می خواستیم بگوییم كه ما بسیار برتر از دشمن هستیم.»

بریدجنرال امیرعلی حاجی زاده، فرمانده هوایی و فضایی سپاه پاسداران مجدداً آن روایت را تکرار کرد.

وی طبق گفته رسانه های دولتی ایران گفت، «ما قصد کشتن را نداشتیم.»

'مبالغه در همه چیز'

ضرورت رهبران ایران به چنین اندازه هایی که در توانایی های رژیم مبالغه کنند و شرم آور بودن «انتقام خراب» ارتش، ضعف های اساسی نهادهای روحانی و نظامی را در معرض نمایش گذاشته است.

عزیز احمد وردک، یک تحلیلگر نظامی مستقر در کابل گفت، «توانایی های نظامی ایالات متحده و ایران کاملاً غیرقابل مقایسه است.»

وی گفت، پس از مرگ سلیمانی، تهران در توانایی های خود مبالغه کرد و گفت که انتقام شدید خواهد گرفت و امریکایی ها را از منطقه اخراج خواهد کرد.

وردک گفت، «اما تا به امروز، نه انتقام شدید گرفته و نه امریکایی ها را مجبور به خروج از منطقه کرده است. چنین اظهاراتی فقط برای ترساندن کشورهای منطقه است.»

وی گفت، «ارتش ایران، به ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، همه چیز راجع به خودش دروغ می گوید و مبالغه می کند. حقیقت این است که ایران توانایی های نظامی و رزمی را که ادعا می کند ندارد.»

عزیز استانکزی، تحلیلگر نظامی مستقر در کابل گفت، سپاه پاسداران «برای کنترل افکار مردم در کشور به دروغگویی متوسل شده است.»

وی گفت، رهبران ایران «شروع به پخش تبلیغات از طریق رسانه های خود کرده اند و ادعا کردند که ۸۰ نفر امریکایی در حملات موشکی آنها بر پایگاه های امریکایی در عراق کشته شدند».

وی گفت، «مقامات سیاسی و نظامی ایران عواقب انتقام شدید را پیش بینی کرده بودند؛ بنابراین، آنها عمداً نمی خواستند به نیروهای امریکایی در عراق آسیب برساند.»

وی گفت، «حکومت ایران و ارتش آن کشور می دانند که آنها قادر به مقابله با قدرتمندترین ارتش جهان نیستند.»

'مرگ بر دیکتاتور'

شکنندگی رژیم بیشتر توسط موج اعتراضات داخلی در سراسر کشور در معرض نمایش قرار گرفته است.

پس از آنكه سپاه پاسداران اعتراف كرد به تاریخ ۱۸ جدی به طور تصادفی یک هواپیمای مسافربری اوکراینی را در بحبوحه ناآرامی شلیک كرده است، ده ها هزار ایرانی در آخر هفته، با عصبانیت تازه به جاده ها برآمدند. اعتراضات بدون وقفه ادامه داشته است.

معترضین فریادهای «مرگ بر دیکتاتور» -- اشاره ای به خامنه ای -- «مرگ بر دروغگوها» و دیگر شعارهای ضد رژیم را سر دادند.

ویدیوهای متعدد منتشر شده در رسانه های اجتماعی نشان می دهند که تظاهرکنندگان خواستار استعفای خامنه ای و پیگرد قانونی افرادی که مسئول سقوط هواپیما هستند، بودند.

تظاهرکنندگان شعار دادند، «خامنه ای، شرم کن. کشور را ترک کن.»

این هواپیمای اوکراینی تنها چند دقیقه پس از برخاستن -- و فقط چند ساعت پس از آن که رژیم ایران حملات موشکی خود را در عراق آغاز کرد، در تاریکی سقوط کرد. همه ۱۷۶ مسافر و خدمه کشته شدند.

علی رغم ویدیو و شواهد و مدارکی وابسته که نشان می دهند موشک نوع زمین- به -هوا بر هواپیما حمله کرد، تهران برای چند روز به انکار کردن ادامه داد که موشک آنها هواپیمای بین المللی پرواز PS752 اوکراینی را سقوط داده است.

اما روحانی که به تاریخ ۲۱ جدی با فشارهای بین المللی و داخلی روبرو شد، سرانجام این حقیقت را پذیرفت -- که ارتش ایران در یک «اشتباه فاجعه بار» هواپیما را سقوط داد.

به تاریخ ۲۴ جدی، قوه قضائیه نخستین دستگیری ها را به دلیل اشتباهات فاجعه بار اعلام کرد، بدون آنکه مشخص کند چند دستگیری.

برخی از معترضین محصل همچنان سپاه پاسداران را «بی کفایت» و «شرم مردم» خواندند.

فائزه هاشمی، یک فعال سیاسی، وکیل پیشین پارلمان و دختر علی اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور پیشین ایران، در حمایت از معترضین سخنرانی کرد.

وی در یک مصاحبه صوتی که توسط سرویس فارسی بی بی سی پخش شده است، خواستار کناره گیری خامنه ای شد تا تغیرات ساختاری به وجود بیایند. وی همچنان ادامه اعتراضات جاده ای را ترغیب کرد.

مهدی کروبی رئیس پیشین پارلمان و سیاستمدار برجسته مخالف دولت نیز گفت که خامنه ای «فاقد شرایط لازم» برای رهبری کشور است.

کروبی در نامه ای جسورانه خطاب به رهبر بزرگ گفت، خامنه ای هیچ یک از صلاحیت های مندرج در قانون اساسی جمهوری اسلامی برای رهبری کشور را ندارد.

کروبی افزود، خامنه ای «مسئولیت مستقیم» شلیک هواپیمای اوکراینی و کشته شدن همه افراد در هواپیما را بر عهده داشت.

وی گفت، «این شرم آور است که شما از این حادثه به روز چهارشنبه [۱۸ جدی] آگاه بودید و هنوز هم به مقامات نظامی و ملکی و دستگاه تبلیغاتی کشور اجازه داده اید تا مردم را به مدت سه روز فریب دهند.»

وی با اشاره به برخی از گزارش های رسانه ای مبنی بر اینکه مادونان دو روز پس از این واقعه، به خامنه ای اطلاع دادند گفت، «این نیز شرم آور است اگر شما دو روز از فاجعه آگاه نبودید.»

[سلیمان از کابل در این گزارش همکاری داشته است.]]

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500