جنایت و عدالت

نشر ویدئوی لت و کوب مهاجرین افغان توسط یک افسر ایرانی خشم عمومی را برانگیخت

نوشته عمر

پناهنده گان افغان که از ایران اخراج شده اند، بعد از انتشار ویدیو لت و کوب و تحقیر مهاجرین افغان توسط یک افسر مرزی ایران در یک مکان اعلام نشده در این باره صحبت می کنند. [عمر]

هرات -- یک ویدئو که نگهبانان مرزی ایران را در حال اذیت و آزار و تحقیر شدید مهاجران افغان نشان می دهد اخیرا در رسانه های اجتماعی نشر یافته است و موجب شده است تا انتقادها و خشم عمومی شدید افغان ها بشمول کسانی که خود شان در معرض این خشونت قرار گرفته بودند، برانگیخته شود.

این ویدیو نشان می دهد که مهاجران افغان در یک صف ایستاده اند. یک نگهبان مرزی ایرانی در حالی که بر سر آنها فریاد می زند، بر صورت شان سیلی می زند. زمان و مکان ضبط این فیلم مشخص نشده است.

وزارت امور خارجه افغانستان بتاریخ ۲ جدی ضمن احضار معاون کاردار دفتر نماینده گی ایران در کابل، با انتشار خبرنامه ای «این ضرب و شتم و توهین به مهاجران افغان را در ایران محکوم کرده و آن را غیر انسانی نامید.»‌

این وزارتخانه در مکتوبی بتاریخ ۲۹ قوس خطاب به کنسولگری ایران در کابل گفته است: «اخیرا ویدیویی در رسانه های مهم ملی و بین المللی دست به دست می شود که ظاهرا گواه برخورد نامناسب، تحقیرآمیز و برخورد زشت نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی ایران با برخی از مهاجران افغان می باشد.»

مهاجرین افغان که از ایران اخراج شده اند برای دریافت کمک در یک کمپ بیجا شده گان ملل متحد در شهر هرات بتاریخ ۲۸ قوس در صف ایستاده اند. [عمر]

مهاجرین افغان که از ایران اخراج شده اند برای دریافت کمک در یک کمپ بیجا شده گان ملل متحد در شهر هرات بتاریخ ۲۸ قوس در صف ایستاده اند. [عمر]

این وزارتخانه گفت: «وزارت خارجه افغانستان مراتب نگرانی خود را در رابطه به رویداد مذکور ابراز نموده است.»

در این مکتوب گفته شده است: «موجب امتنان می داند تا سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل، مراتب فوق را به اطلاع مقامات ذیربط جمهوری اسلامی ایران رسانده، از نتیجه بررسی ها در زمینه،‌ این وزارت را مطلع سازد.»

به روز چهارشنبه ۲۸ قوس،‌ شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان، در یک پیام واتس آپ به گروهی از خبرنگاران گفت که حکومت افغانستان این موضوع را از طریق مجراهای دیپلماتیک به گونه یی بررسی می کند.

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات، به سلام تایمز گفت: «ما هم تصویرهایی را در مورد لت و کوب افغان ها از سوی نیروهای امنیتی ایران را در شبکه های اجتماعی دیده ایم. این مسئله برای اداره محلی هرات نگران کننده است و حتما پیگیری می شود.»

فرهاد گفت: «پیش از این نیز گزارش هایی مبنی بر آزار و اذیت مهاجرین افغان از سوی نیروهای انتظامی ایران برای ما رسیده بود و ما نگرانی خود را با حکومت مرکزی [افغانستان] و از طریق نهادهای دیپلماتیک با حکومت ایران در میان گذاشتیم. ما خواهان پایان هر نوع خشونت در برابر مهاجرین در ایران استیم.»

احمد جاوید نادم، رییس اداره امور مهاجران و عودت کننده های هرات، به سلام تایمز گفت: «واقعا وضعیت مهاجرین در ایران بسیار نگران کننده است.»

او گفت: «ما هم این تصاویر دلخراش را در صفحات اجتماعی به مراتب دیدیم که مهاجرین افغان که بیشتر شان نوجوانان و اطفال استند از سوی نظامیان ایرانی شکنجه می شوند.»

نادم گفت: «مهاجرینی که مورد لت و کوب و آزار و اذیت قرار می گیرند به گونه یی رسمی شکایت نمی کنند؛ چون ترس دارند که اگر دوباره ایران بروند به سرنوشت سختی دچار خواهند شد. این موضوع کار ما را مشکل ساخته است.»

او گفت که اما به شکل شفاهی، مهاجرین افغان بازگشته از ایران، ادعاها و شکایات جدی در مورد عملکرد خشن حکومت ایران دارند.

اخاذی، خشونت

مهاجرین افغان که به اجبار از ایران اخراج شده اند، حکایت های دلخراش و هولناک از برخورد نامناسب نیروهای ایرانی دارند.

نادر طاهری ۳۱ ساله، باشنده هرات که به تازه گی از ایران اخراج شده است، به سلام تایمز گفت: «رفتار سربازان ایرانی با ما غیر انسانی بود. وقتی آنان مارا به اردوگاه آوردند بچه های خردی با ما بودند، [نظامیان ایرانی] بر این بچه ها تجاوز کردند.»

او گفت: «وقتی گروه ما را دستگیر کردند، نیروهای امنیتی ایران به مانند حیوانات با ما رفتار کردند و به شدت مورد لت و کوب قرار دادند.»

طاهری گفت: «لباس های ما را بیرون کردند و در یک محیط برای چند ساعت ما را نگهداشتند. نیروهای نظامی ایران آنجا بر شماری از اطفال که در میان ما بودند در پیش چشمان ما تجاوز کردند.»

عبدالرزاق ایوبی ۲۹ ساله، باشنده ولایت بدخشان که پس از خروج از ایران در یک کمپ مهاجرین سازمان ملل متحد در شهر هرات به سر می برد، گفت: «نیروهای پولیس ایران ما را بعد از دستگیری به زندان بردند،‌ و به ما گفتند که باید پول جمع آوری کنید و برای ما بدهید، اما ما پول نداشتیم.»‌

او به سلام تایمز گفت: «آنها ما را زدند و آزار و اذیت کردند و فحش دادند. بچه های خردسال را به شدت لت و کوب کردند و دست و پای شان را شکستاندند.»

ایوبی گفت: «نیروهای انتظامی ایران برای ما می گویند که شما افغانی استید و بی پدر و مادر استید. خیلی از افغان ها را دیدیم که دست و پای شان از سوی نیروهای ایرانی شکستانده شده بود.»

حبیب الله ۲۶ ساله، باشنده ولایت هرات، به سلام تایمز گفت: «من را که پولیس ایران دستگیر کرد در پاسگاه اول خیلی لت و کوب کردند و وقتی پاسگاه دوم هم بردند بازهم من را لت و کوب کردند.»

او گفت: «ما ۳۶ نفر بودیم. آنها ما را بردند داخل یک خانه کوچک که سقف نداشت،‌ لباس های همه ما را بیرون کردند و سرهای ما را به دیوار زدند و گفتند که یکدیگر را نبینیم. سرو صدای اطفال را که با ما بودند می شنیدیم که بر آنها سربازان ایرانی تجاوز می کردند. خیلی سختی کشیدیم و هر لحظه مرگ را در پیش روی خود می دیدیم.»

حبیب‌الله گفت که سه سرباز من را به شدت لت و کوب کردند و حتی با قنداق تفنگ اش به سینه من زدند. او افزود که من «هنوز هم در اثر آن مریض استم.»

علی ۲۵ ساله باشنده ولایت بامیان، که پس از خروج از ایران در یک کمپ مهاجرین سازمان ملل متحد در شهر هرات به سر می برد، به سلام تایمز گفت: «بدرفتاری نیروهای ایرانی با ما خیلی شدید بود. وقتی من را به زندان شان بردند خیلی مورد ضرب و شتم قرار گرفتیم. ما را شوک برقی می کردند و از گاز اشک آور استفاده می کردند.»

وی افزود: «نیروهای ایرانی چند نفر مهاجری که پول نداشتند آنها را آوردند و دست و پای شان را شکستاندند.»

نقض حقوق بشر

عبدالقادر رحیمی، رییس ساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشر در ولایت هرات، گفت: «ما شکایت های مهاجرین عودت کننده و مهاجرینی که به اجبار از سوی حکومت ایران اخراج شده اند را ثبت کرده ایم.»

او گفت: «آنان واقعا با بدرفتاری نیروهای انتظامی ایران مواجه شده اند.»

رحیمی گفت: «لت و کوب مهاجرین از سوی نظامیان ایرانی مایه نگرانی ما است. ما شکایت های این مهاجرین را هم به نهادهای دولتی رساندیم و هم در گزارش ها سالانه و عمومی کمیسیون مستقل حقوق بشر نشر کرده ایم.»

عبدالکریم حقیار، کارشناس حقوقی در ولایت هرات، به سلام تایمز گفت: «هم از لحاظ قوانین داخلی و هم از لحاظ قوانین بین المللی این را به صراحت می گویند که هر جرمی علیه اتباع یک کشور از سوی اتباع یک کشور دیگر مرتکب می شود،‌ کشور متبوع که شهروند آن مرتکب جرم شده است باید رسیده گی کند تا جنجالی به سطح بین المللی به وجود نیاید.»

او گفت: «کشور متبوع کسی که مرتکب جرم شده است در قدام اول مکلفیت دارد که رسیده گی کند.»

حقیار گفت: «از مجراهای قانونی حکومت افغانستان می تواند بالای سفارت ایران در کابل فشار بیاورد تا ارگان های عدلی و قضایی ایران به این مورد رسیده گی بکند.»

وی افزود: «از این طریق، پولیس ایران اقدام به گرفتاری عاملان این رویداد بکند و آنان را به میز محکمه بکشاند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

8 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

ایران بسیارظلم می کنند امرای ماظلم کد پاسپورت داشتم امرای ویزه امادرورگاه زندان انداخت مامدت20روز بسیارظلم ازحد می کنند

پاسخ

وقتی یک افسر امریکایی افغانستانی‌الاصل و یک خبرنگار وابسته پشت پرده سناریوی توطئه‌آمیز امریکا علیه ایران درحادثه غرق کردن مهاجران افغان در داخل کشور افغانستان قرار دارند دیگر دست پنهان دولت امریکا در پشت پرده حقایق تلخ غرق شدن مهاجران افغان در داخل مرز افغانستان و دسیسه‌ سازی علیه ایران ثابت شده است بعد از این همه خدمتی که دولت و مردم ایران به مهاجران افغان در طول تاریخ کرده اند حال این نوکرهای آمریکایی با غرق کردن هم وطنان خود می خواهند برای کشور ایران مشکل درست کنند خجالت بکشید انتشار این دروغ ها مشکلی از مردم افغانستان که فقط حضور نیروهای تروریست آمریکایی در کشور افغانستان است را حل نخواهد کرد

پاسخ

سلام بر ادمین این وب سایت اگر آیا اجاده هست ویدیو لت وکوب افغانی ها را توسط ایرانی یک گزارش برای یوتیوب درست کنم؟

پاسخ

ایران بدترین نظام را در سراسر جهان اسلام دارد که هیچ گونه رحم شفقتی ندارد.

پاسخ

این سیلی زدن و لت و کوب از طرف نیروهایی انتظامی ایران بر مهاجرین مظلوم افغانی که یک چیز عادی است اخاذی و زور گیری از مهاجران افغان در ایران یک چیز عادی است آنها فراتر از این لت و کوب های که همه تان میبینید بر مهاجرین مظلوم افغانی ظلم و ستم کرده آن...!

پاسخ

ما گفته می توانیم که دیگر کافی است. حکومت افغانستان باید بیجا شده گان که توسط ایران و پاکستان عودت داده می شوند را مجددا بازگردانند. این ویدئو که ما امروز اینجا در انترنت دیدیم، ویدئوی عزت است. آنها با افغان ها آنقدر بد رفتار می کنند که انسان با مشاهده اش به گریه می افتد. پس نام خداافغان ها دیگر برادران شان را به دست هم از بین نبرند. شاید بهتر باشد آنها بیجا شده گان را عودت دهند و باید به آنها کمک شود. خیلی بد است که آنها نیامده اند. شاید بهتر باشد آنها به کشور برگردند. کسی بازگشت آنها را منع نشده است. آنها در کجا خانه ساخته می توانند. آنها این جا نه ملک دارند، نه خانه دارند، و نه شغلی و فرصت شغلی تا برای کودکان شان کسب معاش کنند، منزل بخرند، یا کاری کنند. با احترام.

پاسخ

هر بلایی سر مردم افغانستان میاید از بی ارزه گی و بی کفایتی غ و غ است

پاسخ

وزارت امور خارجه افغانستان خودش پر از عوامل و افراد طرفدار ایران است. شما می توانید از نامه های شان به سفارت ایران ببینید که انگار آن سفارتخانه مالک افغانستان است و آنها مانند نوکران شان عمل می کنند. آنها باید به سفارت ایران اعتراض می کردند و از آنها می خواستند جزئیات دوسیه را در این مدت کشف کنند و در غیر این صورت باید وسایل شان را بردارند و کشور را ترک کنند. ما نه ایران را می خواهنیم و سفارت اش را. مگر مسؤولین ما می دانند دلیل فقر و ناامنی در کشور نتیجه فساد و خیانت [خود شان] است و این ها مجبورند به پاکستان و ایران فرار کنند. از مجموع زیادتر از ۱۰۰ ملیادر دالری که آمریکاییان می گویند به افغانستان آمده است، حتی اگر یک ملیارد دالر آن به درستی برای عودت دادن بیجا شده گان از پاکستان و عراق استفاده می شد، حالا ما نه دیگر به ایرانیان کثیف نیاز داشتیم و نه به پنجابی های سیاه‌رو و کثیف ضرورت می داشتیم. اما بدبختانه فساد از حکومت کرزی شروع شد و آن قدر توسعه یافت که حالا حذف آن ناممکن است.

پاسخ