جوانان

تعداد نگران کننده جوانان افغان که بحیث معتاد از ایران به کشور بازمی گردند

نوشته نصیر صالحی

تعداد از جوانان افغان که در جست و جوی شغل به ایران رفته بودند، بعد از اجبار کارفرمایان شان به مصرف مواد مخدر جهت کار کردن در ساعت های طولانی بحیث معتاد به کشور عودت کرده اند.

هرات -- جوانانی که برای کار کردن به ایران می روند بحیث معتادین به مواد مخدر به کشور شان باز می گردند. کارفرمایان ایرانی برای کشیدن کار بیشتر از جوانان افغان،‌ آنها را مجبور می سازند تا از مواد مخدر استفاده کنند.

برخی از این کارگران جوان که از ایران استرداد شده و اکنون در ولایت هرات زنده گی می کنند، شرح دهشتناک معتاد شدن شان را به سلام تایمز بازگو کردده اند.

احمد ۲۸ ساله، که اخیرا پس از کار در یک شرکت سنگ بری در اصفهان به هرات بازگشته است، گفت: «من نمی خواستم که معتاد شوم، مگر صاحب کار (کار فرما) ایرانی من را معتاد ساخت.»

او به سلام تایمز گفت: «[کارفرمایم] به من گفت که این مواد مخدر را استفاده کنی بهتر کار کرده می توانی. من هم در مورد مواد مخدر چیزی نمی دانستم. او همیشه برای من تریاک میاورد.»‌

تصویر گرفته شده از یک ویدئوی سلام تایمز افغان های را نشان می دهد که بتاریخ ۲۸ سنبله از معبر مرزی اسلام‌قلعه به ولایت هرات بازمی گردند.

تصویر گرفته شده از یک ویدئوی سلام تایمز افغان های را نشان می دهد که بتاریخ ۲۸ سنبله از معبر مرزی اسلام‌قلعه به ولایت هرات بازمی گردند.

وی گفت: «سرانجام، وقتی متوجه شدم که من را معتاد ساخته است دیگر همه چیز از دستم رفته بود.»

محمد ابراهیم ۳۵ ساله، که باشنده اصلی ولایت پنجشیر است،‌ داستان مشابهی را بیان کرد.

ابراهیم، که پس از معتاد شدن به مواد مخدر در ایران در هرات مستقر شده است، به سلام تایمز گفت: «در یک شرکت در ایران کار می کردم. صاحب کار ام باعث شد تا من معتاد شوم تا انرژی ام زیادتر شده و از من بیشتر کار بکشد.»

وی گفت: «من مریض کمردرد شدم. صاحب کار ایرانی برایم گفت که اگر از این مواد مخدر استفاده کنی دردت تمام می شود و می توانی خوب کار کنی. سرانجام من را معتاد کرد و آخر من را از کار اخراج کرد و پول من را هم نداد.»

عبدالله، که اکنون در کنار جاده در شهر هرات زندگی می کند، گفت: «من همراه یک ایرانی در یک شرکت کار می کردم، او معتاد بود و تریاک می کشید.»

او به سلام تایمز گفت: «من هیچ اعتیادی نداشتم و هر روز که سر کار می رفتم رئیسم برایم می گفت دو دود [تریاک] بکش هر قدر کار که کنی خسته نمی شوی. از دو دود شروع کردم و آخر سر معتاد شدم.»

«یک دلیل نگرانی»

طبق گزارش سال ۲۰۱۵ دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد، بیش از سه میلیون جمعیت افغانستان معتاد به انواع مواد مخدر هستند.

طبق برخی برآوردها، تا سال ۲۰۱۳ بیش از شصت هزار تن فرد معتاد در ولایت هرات زندگی می کرده اند. بیشتر این افراد در کشورهای همسایه به ویژه در ایران گرفتار مواد مخدر شده اند.

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات، به سلام تایمز گفت: «متاسفانه در سال های اخیر شاهد این بودیم جوانانی که از ایران به کشور بازگشته اند معتاد به مواد مخدر هستند و این مایه نگرانی ما است.»

او اظهار داشت: «بر اساس گزارش هایی که ما داریم کارفرمایان ایرانی به خاطر استفاده بیشتر از نیروی کار جوانان افغان آنها را تشویق می کنند که از مواد مخدر استفاده کنند.» وی با تکرار همان حرف های ابراهیم باشنده اصلی ولایت پنجشیر، گفت: «در درازمدت این جوانان به مواد مخدر آغشته گردیده و معتاد می شوند.»

او گفت: «ما می خواهیم از مجراهای سیاسی این موضوع را پیگیری کنیم تا از حقوق شهروندی و انسانی این جوانان دفاع کنیم.»

وی اظهار داشت: «جوانان افغان در ایران به گونه یی کتلوی معتاد ساخته می شوند و ایران موظف است به این موضوع رسیدگی کند. ما فکر می کنیم که این جوانان به گونه ای هدف مندانه معتاد ساخته می شوند و نیاز است هوشیار و مراقب باشیم.»

سلامت عظیمی، وزیر مبارزه با مواد مخدر افغانستان، گفت که بیشتر جوانان افغان که برای کار کردن به کشور ایران می روند، معتاد به کشورشان باز می گردند.

او بتاریخ ۱۴ جدی گفت: «هم وطنان سالم ما که برای کار کردن به کشورهای همسایه از جمله ایران می روند استفاده از مواد مخدر را به شکل مدرن آن یاد گرفته اند و به عنوان افراد معتاد به کشور بر می گردند.»

توطئه برای نابودی جوانان افغان

سید اشرف سادات، فعال مدنی در ولایت هرات، گفت: «اعتیاد سریال دردآوری است که سال ها می شود جوانان را به تباهی می کشاند و منشاء‌ آن کشور ایران است.»

او گفت: «متاسفانه در ایران یک سلسله برنامه های کاذبی هستند که جوانان را در دام اعتیاد گرفتار می کنند. [یکی از این برنامه ها] کارفرمایان ایرانی استند که به خاطر کشیدن کار زیاد از جوانان افغان، آنان را به اعتیاد دچار می کنند.»

وی گفت که کارگران به مواد مخدر اعتیاد پیدا می کنند در حدی متوجه نمی شوند که حتی به آنها پرداخت نمی شود.

سادات افزود: «جوانان افغان را در ایران به طور قصدی اول معتاد می سازند و بعد به وسیله آنان مواد مخدر را به فروش می رسانند. افراد و گروه هایی در ایران هستند که از این درک پول هایی کلانی به دست می آورند.»

او گفت: «زمانی که این جوانان به درد شان نمی خورند آنها را رها می کنند و از سوی دولت ایران به افغانستان بازگشتانده می شوند.»

او گفت: «حکومت افغانستان برای جلوگیری از معتان شدن جوانان افغان در ایران برنامه نداشته و هرگز از حکومت ایران بابت این مسئله نپرسیده است.»

مداوای معتادان مواد مخدر

مقامات افغان می گویند که در تلاشند تا معتادان را مداوا کنند، اما یک وظیفه بسیار دشوار است.

احمد جاوید نادم، رئیس اداره امور مهاجران و عودت کننده های ولایت هرات، گفت که روزانه به طور میانگین از ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ تن از شهروندان افغانستان از طریق سرحد اسلام قلعه ولایت هرات از ایران به افغانستان می آیند.

او گفت: «۸۰ معتاد افغان در جریان سال روان از ایران به افغانستان اخراج شده اند.» وی افزود که هر هفته ۵ تا ۱۰ فرد معتاد از ایران به افغانستان می آیند.

او به سلام تایمز گفت: «ما این معتادان را به مراکز ترک اعتیاد معرفی می کنیم تا تداوی شوند.»

غلام رسول حیدری، سرپرست ریاست مبارزه با مواد مخدر ولایت هرات، پذیرفته است که منشاء‌ اصلی اعتیاد جوانان افغان در ایران است.

او به سلام تایمز گفت: «اینکه جوانان افغان در ایران معتاد می شود یک واقعیت است. مشکل اصلی ما این است که هرات مرکز تردد معتادان است.»

حیدری گفت: «باشنده های سایر ولایت های افغانستان وقتی از ایران اخراج می شوند ... در هرات می مانند.»‌

فرهاد، سخنگوی والی هرات، گفت: «شمار معتادان در ولایت هرات روز به روز افزایش می یابند. این مسئله ما را در زمینه تداوی معتادان با مشکلات جدی روبه رو ساخته است.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500