پناهندگان

ریکارد بی سابقه افغان های مهاجر عودت کننده از ایران در سال میلادی ۲۰۱۸

سلام تایمز و خبرگزاری فرانسه

جریان افغان های که ایران را ترک کرده اند، در سال ۲۰۱۸ به شدت افزایش یافت و به ریکارد بی سابقه -- در حدود ۸۰۰ هزار نفر -- عودت کننده رسید. [عارف کریمی، راتب نوری/ تلویزیون خبرگزاری فرانسه/ خبرگزاری فرانسه]

هرات -- جریان افغان های که ایران را ترک کرده اند، در سال ۲۰۱۸ به شدت افزایش یافت و به ریکارد بی سابقه -- در حدود ۸۰۰ هزار نفر -- عودت کننده رسید.

لورنس هارت، رئیس هیأت سازمان بین المللی مهاجرت در افغانستان، گفت که ۷۷۳۱۲۵ عودت کننده داوطلب و اخراج شده ۶۶ فیصد زیادتر از تعداد این افراد در سال میلادی ۲۰۱۷ بوده و انتظار می رود که این روند ادامه یابد.

او به خبرگزاری فرانسه گفت: «دلیل عودت مردم، کاهش یافتن فرصت های اقتصادی در منطقه ... بشمول ایران می باشد.»

در سال ۲۰۱۸ این مقدار به بالاترین رقم خود از سال ۲۰۱۲ یعنی از زمانی که سازمان بین المللی مهاجرت شروع به ثبت سیستماتیک حجم عودت کننده گان به افغانستان کرد، به بالاترین رقم خود رسید.

اتباع افغانستان بتاریخ ۱۲ جدی به یک مرکز ترانزیت سازمان بین المللی مهاجرت در شهر هرات بعد از بازگشت از ایران وارد می شوند. جریان افغان های که ایران را ترک کرده اند، در سال ۲۰۱۸ به شدت افزایش یافت و به ریکارد بی سابقه -- در حدود ۸۰۰ هزار نفر -- عودت کننده رسید. [هوشنگ هاشمی/ خبرگزاری فرانسه]

اتباع افغانستان بتاریخ ۱۲ جدی به یک مرکز ترانزیت سازمان بین المللی مهاجرت در شهر هرات بعد از بازگشت از ایران وارد می شوند. جریان افغان های که ایران را ترک کرده اند، در سال ۲۰۱۸ به شدت افزایش یافت و به ریکارد بی سابقه -- در حدود ۸۰۰ هزار نفر -- عودت کننده رسید. [هوشنگ هاشمی/ خبرگزاری فرانسه]

افغان های عودت کننده بتاریخ ۱۲ جدی در یک مرکز ترانزیت سازمان بین المللی مهاجرت در شهر هرات بعد از بازگشت از ایران نان صبح صرف می کنند. [هوشنگ هاشمی/ خبرگزاری فرانسه]

افغان های عودت کننده بتاریخ ۱۲ جدی در یک مرکز ترانزیت سازمان بین المللی مهاجرت در شهر هرات بعد از بازگشت از ایران نان صبح صرف می کنند. [هوشنگ هاشمی/ خبرگزاری فرانسه]

مریم ۳۵ ساله و سه پسرش بتاریخ ۲۷ اسد در کمپ بیجا شده گان ملل متحد در ولایت هرات مشاهده می شوند. مقامات ایران این فامیل را از آن کشور اخراج کرده اند. [نصیر صالحی]

مریم ۳۵ ساله و سه پسرش بتاریخ ۲۷ اسد در کمپ بیجا شده گان ملل متحد در ولایت هرات مشاهده می شوند. مقامات ایران این فامیل را از آن کشور اخراج کرده اند. [نصیر صالحی]

اما در مقابل، تنها کمتر از ۳۳ هزار افغان از پاکستان عودت کردند؛ بسیاری از افغان ها از سال ۱۹۷۹ میلادی و با گریختن از اشغال شوروی ها در پاکستان زندگی می کنند.

افغان ها سالیان طولانی مبالغی را به قاچاقبران پول پرداخته اند تا در جستجوی فرصت های شغلی بهتر از خلاءهای موجود در مرز با ایران عبور کرده و به این ترتیب از فامیل های نیازمند شان حمایت کنند.

آنها ارقامی بین ۳۰۰ دالر تا ۵۰۰ دالر (۲۲۷۷۷افغانی تا ۳۷۹۶۲ افغانی) به قاچاقبران می پردازند و این پدیده به یک صنعت چند ملیون دالری تبدیل شده است.

کمیسیاریای عالی پناهنده گان ملل متحد در ماه سنبله به نقل از برآوردهای حکومتی گفت که تخمین زده می شود که ۱.۵ تا ۲ ملیون افغان «بدون مدارک» در ایران زنده گی می کنند.

این تعداد علاوه بر یک ملیون افغان استند که بحیث مهاجر ثبت نام شده اند.

بسیاری از خانواده های مهاجران از زارعین استند که به خاطر سخت ترین خشکسالی افغانستان در دوران معاصر در رنج بسر می برند. این خشکسالی مصیبت های ناشی از ۱۷ سال جنگ را چند برابر کرده و نشان می دهد که آنها چه قدر به حواله جات که از کشورهای خارج دریافت می کنند، متکی استند.

«من هرگز به ایران بازنخواهم گشت.»

محمد سرور ۳۹ ساله که بحیث یک کارگر مدت چهار ماه در ایران کار می کرد و بعد توسط پولیس ایران دستگیر و اخراج شد، گفت: «در افغانستان کار موجود نبود، بنا من به ناچار برای کار کردن به ایران رفتم.»

او در مرکز ترانزیت مزدحم در هرات گفت: «من اگر در اینجا بتوانم عایدی و پیسه به دست بیاورم، هرگز به ایران برنخواهم گشت.»

عبدالحکیم ۲۸ ساله، بعد از یک ماه انتظار و پرس و جو توانسته بود کاری در ایران پیدا کند که او هم دستگیر و اخراج شد. او که تلاش می کند زن و سه طفل خردسال اش را تامین کند، با آینده نامعین رو به رو است.

برخی دیگر، مانند ناصرالدین ۷۵ ساله که فقط نام کوچک اش را گرفت، بدون کدام پیسه به افغانستان عودت کرده اند.

وی گفت: «من چندین ماه آنجا بودم. مگر پولیس من را دستگیر کرد.» وی افزود: «من دیگر هیچ پولی ندارم.»

تقریبا نصف از عودت کننده گان -- یعنی ۳۵۸۰۶۵ نفر از آانن -- داوطلبانه و بعد از آن که دیدند عایدی شان بشدت کاهش یافته و شغل شان از بین رفته است، داوطلبانه به افغانستان عودت کردند.

سال پار ریال ایران در حدود نصف ارزش خود در برابر دالر را از دست داد.

اقدامات غیرانسانی

مهاجرین افغان در ایران همچنان از اذیت و آزار مقامات محلی در ایران خبر داده اند.

مثلا یک ویدئو که نشان می دهد ماموران سرحدی ایرانی با خشونت به آزار و تحقیر مهاجرین افغان پرداخته اند، اخیرا در رسانه های اجتماعی نشر یافت و با انتقادها و خشم شدید عمومی افغان ها رو به رو شد.

این ویدئوها مهاجرین افغان را نشان می دهد که در یک صف ایستاده اند و مرزبانان ایرانی آنها را یکی بعد از دیگری سیلی می زنند.

وزارت خارجه افغانستان در نامه های خطاب به سفارت ایران در کابل بتاریخ ۲۹ قوس گفت که این ویدیو «به نظر می رسد مدرک دال بر رفتار ناشایست، تحقیرآمیز، و شنیع اعضای نیروی انتظامی ایران با برخی مهاجرین افغان باشد.»

بتاریخ ۲ جدی این وزارتخانه نایب رئیس هیات دیپلماتیک ایران در کابل را احضار کرد تا درباره این ویدئو با او گفت و گو کند.

این وزارتخانه گفته است که لت و کوب و اهانت به این مهاجران افغان در ایران را محکوم کرده و این اقدام را غیرانسانی خوانده است.

احمد جاوید ندیم، مدیر ریاست امور مهاجرین و عودت کننده گان در شعبه هرات، به سلام تایمز گفت: «اوضاع مهاجرین افغان در ایران بشدت نگران کننده است.»

«زنده گی ما مصیبت بار بود»

سایر مهاجرین افغان اخراج شده از ایران گفته اند که آنها از اذیت وآزار رنج برده اند.

نادر طاهری، باشنده ۳۱ ساله هرات که اخیرا از ایران اخراج شده است، گفت: «نیروهای مرزی ایران با ما مثل حیوانات رفتار می کردند و بشدت لت و کوب مان می کردند.»

او به سلام تایمز گفت: «آنها لباس های مان را درآوردند و ما را چند ساعت در یک جا نگه داشتند. در آنجا در مقابل چشمان مان به زور به چند کودک تجاوز کردند.»

عبدالرزاق ایوبی ۲۹ ساله، که باشنده ولایت بدخشان است و حالا ایران را ترک کرده و در کمپ بیجا شده ملل متحد در شهر هرات زنده گی می کند، گفت: «آنها ما را لت و کوب کردند، آزار کردند، و به ما ناسزا گفتند.»

او گفت: «آنها کودکان کم سال را بشدت لت و کوب می کردند تا جایی که دست و پاهای شان شکستاندند.»

حبیب الله ۲۶ ساله، یک باشنده دیگر هرات که فقط نام کوچک اش را گرفت، به سلام تایمز گفت: «ما صدای جیغ و فریاد کودکانی را که با ما بودند و سربازان ایرانی به آنها تجاوز می کردند را می شنیدیم. ما برایمان جهنم بود و هر لحظه می توانستیم مرگ را در مقابل چشمان مان ببینیم.»

بر علاوه این اذیت و آزارها، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران مرتبا از تاکتیک های فشار، ارعاب، تطمیع مالی، و وعده های دروغین از جمله تضمین اقامت ایران برای متقاعد کردن هزارن افغان آواره بی پناه برای جنگیدن -- و مردن -- در سوریه استفاده می کند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

با این گزارش های دروغین در مورد رفتار مردم و مسئولین کشور ایران نوکری خود را در حد عالی به آمریکای تروریست ثابت کرده اید

پاسخ

اصطلاح «مهاجر افغان» غلط است و حتی در لسان انگلیسی هم صحیح نمی باشد. اولین بار این اصطلاح توسط پاکستان ها به افغان هایی اطلاق شد که به پاکستان مهاجرت کرده بودند و به خاطر این که پناهنده گان هندی در آنجا بودند، این ها را نیز مهاجران افغان خواندند. رسانه های افغانستان بهتر از به جای مهاجرین افغان از اصطلاح افغان های مهاجر استفاده کند؛ زیرا افغان ها در این رابطه به دو دسته افغان های محلی و افغان های مهاجر تقسیم می شوند. تشکر.

پاسخ