پناهندگان

استقبال پناهنده گان افغان در پاکستان از وعده اعطای تابعیت

نوشته اشفق یوسف‌زی

بتاریخ ۲۶ سنبله، یک پناهنده افغان در پیشاور مصروف فروش سبزیجات است. [اشفق یوسف‌زی]

بتاریخ ۲۶ سنبله، یک پناهنده افغان در پیشاور مصروف فروش سبزیجات است. [اشفق یوسف‌زی]

پیشاور -- بعد از آن که عمران خان، صدراعظم پاکستان، اعلام کرد که به پناهنده گان افغان در کشور میزبان تابعیت اعطا می کند،‌ افغان های پناهنده باشنده در پاکستان غرق سرور و شادی شده اند.

خان بتاریخ ۲۵ سنبله در کراچی از قصد خود برای حل مشکلات فراروی پناهنده گان افغان و بنگلادشی، که بیش از چهار دهه قبل به پاکستان آمده اند، خبر داد.

او گفت: «وقتی کسانی که در پاکستان متولد و بزرگ شده اند بدلیل فقدان تذکره وظیفه پیدا کرده نمی توانند، درگیر اعمال خلاف می شوند.» او افزود که آواره گانی که مدت بیش از ۴۰ سال در پاکستان زنده گی کرده اند، ‌تذکره های ملی و پاسپورت دریافت خواهند کرد.

خان کمی بعد بتاریخ ۲۷ سنبله و در زمان سخنرانی در مجلس ملی این کشور تصمیم خود را تایید کرد. او گفت که مطابق قانون حق تابعیت پاکستان متعلق بسال ۱۳۳۰ متولدین پاکستانی که والدین شان پناهنده پاکستان می باشند، مستحق دریافت تابعیت پاکستان استند.

در این عکس که بتاریخ ۲۸ جدی گرفته شده، یک کودک دستفروش آواره افغان در بیرون منزل خشتی اش در یک کمپ آواره گان در اسلام آباد شیرینی جات می فروشد. [عامر قریشی/ خبرگزاری فرانسه]

در این عکس که بتاریخ ۲۸ جدی گرفته شده، یک کودک دستفروش آواره افغان در بیرون منزل خشتی اش در یک کمپ آواره گان در اسلام آباد شیرینی جات می فروشد. [عامر قریشی/ خبرگزاری فرانسه]

دختران آواره افغان بتاریخ ۱۲ دلو در یک کمپ پناهنده گان در حومه اسلام آباد بعد از ساعت مکتب می دوند. [عامر قریشی/ خبرگزاری فرانسه]

دختران آواره افغان بتاریخ ۱۲ دلو در یک کمپ پناهنده گان در حومه اسلام آباد بعد از ساعت مکتب می دوند. [عامر قریشی/ خبرگزاری فرانسه]

او گفت: «بر اساس معاهده های سازمان ملل متحد ما آنها را مجبور به عودت به کشورشان کرده نمی توانیم.»‌

او با اشاره به وضعیت بلاتکلیف پناهنده گان افغان باشنده فعلی در پاکستان پرسید: «ما نه آنها را به زور اخراج می کنیم و نه به آنها تابعیت می دهیم. پس تکلیف آنها چه می شود؟»

بنا بر تخمین کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده گان تقریبا سه میلیون پناهنده افغان در پاکستان زنده گی می کنند.

این رقم شامل حدود ۱.۴ میلیون پناهنده ثبت شده و ۸۵۰ هزار پناهنده ثبت نشده است که کارت های تابعیت افغانستان را از پاکستان دریافت کرده اند که بر روی این کارت ها یادآور شده است که آنها پناهنده گان استند که غیرقانونی در آن کشور زنده گی می کنند.

به گفتهء کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده گان، تقریبا ۶۰ فیصد از جمعیت پناهنده گان افغان در پاکستان، متولدین پاکستان استند که این یعنی در حدود ۱.۵ میلیون نفر از این تصمیم بهره مند خواهند شد. هر سال تعداد پناهنده گان افغان در نتیجه ۸۰ هزار طفل که از والدین پناهنده در پاکستان متولد می شوند، افزایش می یابد.

اقدامی به سود همه‌گان

برید (متقاعد) محمود شاه، تحلیلگر امنیتی ارشد باشنده پیشاور، به پاکستان فوروارد گفت که اعطای تابعیت به پناهنده گان که مدت ها در این کشور بوده اند «روابط بین افغانستان و پاکستان را تقویت خواهد کرد و [نبرد با تروریست ها را مؤثریت بیشتر خواهد داد].»‌

او گفت: «این امر همچنان موجب خوشحالی حکومت افغانستان خواهد شد. افغان های باشنده پاکستان در قبال امراض آسیب پذیر استند و فاقد اماکن و امکانات پایه ای می باشند و بنا بر این، این اقدام [در جهت اعطای شهروندی به آنان] کمک بسیار ضروری به این قشر منزوی شده ارائه خواهد داد.»‌

شاه اقدام خان را یک گام مثبت خواند و افزود که این اقدام کمک خواهد کرد تا احساسات ضد پاکستانی گسترده میان افغان ها از بین برود.

عبدالرحمان، یک استاد علوم سیاسی در پوهنتون پیشاور، گفت که پناهنده گان افغان در پاکستان باید مدت ها قبل تابعیت خود را دریافت می کردند؛ زیرا اکثریت آنان متولدین پاکستان استند و هیچ قصدی برای رفتن به افغانستان ندارند.»‌

او گفت: «جوانان افغان که در مکتب ها، کالج ها، و پوهنتون ها تعلم می کنند، از حضور در پاکستان خوشحال استند؛ زیرا اوضاع در کشور [افغانستان] زیاد خوب نیست. بنا برین، مفکوره [اعطای تابعیت] بسیار قابل تقدیر است. کسب تابعیت یگانه راه افغان ها برای ورود به جامعه محلی است.»‌

او افزود: «این کار به حکومت کمک خواهد کرد تا اگر [پناهنده گان افغان] در هر گونه فعالیت های تبهکاری اشتراک کرده باشند، ‌آنها را ردگیری کنند.»

میان افتخار حسین، رهبر حزب ملی عوامی در پیشاور، گفت که این اعلان صدراعظم یک حرکت پسندیده بود.

او گفت: «[افغان ها] اصلی ترین قربانیان تروریسم بوده اند و آنها باید مطابق با اصول بشردوستانه از همه گونه امکانات برخوردار شوند.»

وی ادامه داد که اکثریت افغان ها از ملزومات اساسی زنده گی محروم استند و پاکستان باید آنها را بحیث شهروندان آن کشور شناسایی کند تا آنها بتوانند زنده گی آسوده داشته باشند و انرژی های شان را در جهت انکشاف پاکستان مصرف کنند.

سرور و شادمانی پناهنده گان افغان

شفاعت‌الله شاه، یک پناهنده ۲۰ ساله افغان باشنده پیشاور، به پاکستان فوروارد گفت: «ما از مفکوره صدراعظم [پاکستان] جهت اعطای تابعیت به ما بسیار مشعوف استیم. ما هرگز در افغانستان نبوده ایم و پاکستان را وطن مان می دانیم.»

شاه، که در یک پوهنتون شخصی در پیشاور در رشته علوم تحصیل می کند،‌ گفت: «والدین‌ام ۳۰ سال قبل و به خاطر خشونت های اتفاق افتاده در وطن به پیشاور مهاجرت کردند و من اینجا متولد و بزرگ شده ام. اعطای تابعیت به ما اعتماد بنفس می دهد تا در اینجا زنده گی محترمانه داشته باشیم.»

عزیزگل، یک پناهنده افغان که ۲۵ سال پیش از ولایت هرات به پیشاور آمد و در برد بازار یک دوکان بقالی دارد، گفت که او از اعلان خان چه قدر خوشحال است.

گل به پاکستان فوروارد گفت: «تروریسم افغانستان را هدف قرار داده است. [افغانستان] همچنان فرصت های کمتر برای کار و تحصیل نسبت به پاکستان دارد. اطفال ما نمی خواهند به [افغانستان] عودت داده شوند. بنا برین، دادن تذکره و اوراق هویت به آنها توسط پاکستان تصمیم معقول می باشد.»

او گفت: «سه فرزند من در پیشاور به یک مکتب شخصی می روند و بسیار خوشحال استند. به خاطر حضور ما در پاکستان است که من شغل دارم و آنها از تحصیلات بهره مند شده اند. اینجا ما برق و شفاخانه داریم. اما در افغانستان جنگجویان همه چیز را ویران کرده اند.»

مهمند اکرم، یک موی سپید افغان باشنده پیشاور، گفت که اکنون سه نسل از افغان ها در پاکستان زنده گی می کنند و آن را وطن شان می دانند.

اکرم گفت: «اعطای شهروندی پاکستان به افغان ها که هم اکنون با چالش های مختلف روبرو استند، به سود [آنها] می باشد. ما می خواهیم این شهروندی به [افغان های] ساکن تمام ساحات پاکستان اعطا شود.»

او افزود: «ما از پاکستان بخاطر میزبانی از ما طی چند دهه گذشته متشکریم و امیدواریم فرزندان مان بتوانند اینجا تابعیت کسب کنند.»‌

جنت گل، یک فروشنده تره کاری در پیشاور، گفت که والدین اش در سال ۱۳۷۷ از جلال آباد ولایت ننگرهار به پاکستان مهاجرت کردند، مگر خود او هرگز در آنجا نبوده است.

او گفت: «من در اینجا متولد شدم و [پاکستان] را وطن‌ام می دانم. اعلان عمران خان هدیه بزرگی برای ما است و ما می خواهیم حکومت افغانستان پاکستان را نسبت به اجرای این پلان ترغیب نماید.»

پیشنهاد حمایت از سوی پاکستانی ها

پاکستانی ها، بشمول افسران مهاجرت در میدان هوایی بین المللی بچه خان در پیشاور، از ایده خان حمایت کرده اند.

یک افسر مهاجرت، که نخواست نامش گرفته شود، به پاکستان فوروارد گفت: «پاکستان هیچ گونه توافق با افغانستان که اجازه تابعیت دوگانه بدهد را ندارد. هر کسی که متقاضی پاسپورت و تذکره پاکستانی است، اول باید تابعیت افغان اش را ترک کند.»

او گفت: «ما تعداد بسیار کلان از افغان ها را به جرم داشتن پاسپورت ها و تذکره های تقلبی پاکستانی دستگیر کرده ایم و اعطای تابعیت به افغان ها زنده گی جدید را به آنها خواهد داد.»

شوکت یوسف‌زی، سخنگوی حکومت ولایت خیبر پختونخوا، به پاکستان فوروارد گفت که وزارت داخله پاکستان از همه ولایت ها خواسته است که جزئیات مربوط به پناهنده های افغان باشنده در آن ولایت ها را ارائه دهند.

او گفت: «ما مصروف بررسی وضعیت استیم و قوانینی را برای اجرای این پلان تهیه خواهیم کرد.»

وی افزود که دولت خان می خواهد پالیسی پناهنده گی را تبعین نماید و اردو از هم اکنون نصب نرده در مرز پاکستان با افغانستان را شروع کرده است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

باقی مانده

پاسخ

این واقعا اقدام خوبی از سوی نخست وزیر عمران خان است. من فکر می کنم که تصمیم او زندگی جدید را برای پناهندگان افغان باشنده پاکستان رقم خواهد زد. پس من به نماینده گی محصلین پناهنده از نخست وزیر پاکستان بسیار تشکر دارم و از اظهارات او در حمایت از پناهندگان پشتیبانی می کنم. من امیدوارم که این پروسه هرچه زودتر شروع شود تا بهترین روابط بین پاکستان و افغانستان رقم بخورد.

پاسخ