پناهندگان

پاکستان اجازه می دهد تا پناهجویان افغان حساب های بانکی باز کنند

نوشته عدیل سعید

یک زن پناهجو در یک عکس بدون تاریخ، کارت تمدید شده (گواهی ثبت نام) خود را در مرکز تمدید کارت گواهی ثبت نام در پیشاور دریافت می کند. پاکستان در حدود ۱.۴ ملیون پناهجوی افغان را در خاک خود دارد. [کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل پاکستان]

یک زن پناهجو در یک عکس بدون تاریخ، کارت تمدید شده (گواهی ثبت نام) خود را در مرکز تمدید کارت گواهی ثبت نام در پیشاور دریافت می کند. پاکستان در حدود ۱.۴ ملیون پناهجوی افغان را در خاک خود دارد. [کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل پاکستان]

پیشاور -- پاکستان اجازه می دهد تا صدها هزار پناهجوی ثبت نام شده افغان در یک اقدام حسن نیت حساب بانکی باز کنند که این به آنها امکان می دهد تا معاملات پولی مطمئن و قانونی را انجام دهند.

عمران خان صدراعظم پاکستان، در ماه حوت در یک تویت اعلام کرد: «من امروز دستورالعمل های را صادر کرده ام که طی آن پناهجویان افغان می توانند حساب های بنکی افتتاح کنند و از این به بعد قادر باشند در اقتصاد رسمی کشور اشتراک کنند. این کار باید خیلی زودتر از این انجام می شد.»

این اقدام عمران خان مورد تشویق سازمان های بین المللی بشمول کمیشنری عالی پناهندگان سازمان ملل و سازمان عفو بین الملل قرار گرفت.

بنا بر نیوز اینترنشنال، سازمان عفو بین الملل جنوب آسیا بتاریخ ۷ حوت گفت: «در زمانی که بسیاری از مردم جهان به پناهجویان پشت کرده اند، حکومت پاکستان یک قدم عالی را برای کمک به آنها بحیث احیای منزلت شان انجام داده است.»

او در یک خبرنامه گفت که فلیپو گراندی، کمیشنر عالی امور پناهنده گان سازمان ملل، این تصمیم را «یک حرکت رو به جلو و سخاوتمندانه در راستای اهمیت همبستگی جهانی برشمرد.»

وی افزود: «من از صدراعظم عمران خان، حکومت پاکستان و مردم آن بحیث برداشتن این گام مهم در حمایت از پناهجویان قدردانی می کنم.»

قیصر خان افریدی، سخنگوی کمیشنری عالی سازمان ملل پناهنده گان در پاکستان، به پاکستان فوروارد گفت که پاکستان میزبان بیش از ۱.۴ ملیون پناهجوی افغانی ثبت نام شده بشمول کسانی که از افغانستان گریخته اند و فرزندان شان در پاکستان متولد شده اند،‌ می باشد.

بنا بر افریدی، تعداد پناهجویان ثبت نام نشده افغانستان در پاکستان بالغ بر صدها هزار نفر است. او افزود که پاکستان یکی از بزرگترین کشورهای میزبان پناهجو در جهان است.

معاملات مطمئن

به گفته یک تاجر افغان بنام عتیق‌الله مؤمن زاده، صاحب گروه صنعتی مؤمن، این حرکت حکومت پاکستان به این معنی است که پناهجویان اکنون به خدمات معاملات پولی مطمئن دسترسی دارند.

او به پاکستان فوروارد گفت که تا کنون، افغان ها «با استفاده از شبکه های غیر رسمی برای معاملات پولی که برای ما ناامن استند، استفاده می کردند و حالا به دلایل امنیتی بنک ها را انتخاب می کنیم. همه پناهجویان افغان در مورد این تصمیم گیری خرسند و نسبت به آن بسیار خوشبین استند.»

مومن زاده گفت که خان با این حرکت در قلب های پناهجویان افغان جای گرفت و افزود که این حرکت امیدها برای این که به زودی پناهجویان موتر ها را به نام خودشان خریداری کرده بتوانند، افزایش داده است.

پناهجویان افغان در پاکستان، به دلیل ممنوعیت استفاده از شبکه های رسمی بانک برای معاملات، برای انجام تجارت در کشور با مشکلات بسیاری مواجه بودند. نعمان‌الحق، مدیر بخش خیبر پختونخوا اتاق بازرگانی و صنایع مشترک پاکستان و افغانستان، به پاکستان فوروارد گفت که آنها به جای آن بر یک سیستم به نام «هندی» که یک روش غیر رسمی برای انتقال پول بود، متکی بودند.

وی افزود که صاحبان کسب و کار افغان در پاکستان، برای استفاده از بنک می بایست از نام کارکنان محلی شان استفاده می کردند و به خاطر امنیت مالی از معاملات کلان خودداری می کردند.

او گفت که اکنون، جمعیت عظیمی از افغان ها در سرتاسر جهان قادر به ارسال پول از طریق بنک ها به فامیل هایشان که در پاکستان زندگی می کنند، استند.

نعمان گفت که این حرکت یک «تصمیم بسیار خوب» بود که نه تنها معاملات بنکی برای پناهجویان افغان را تسهیل کرده است، «بلکه با وارد کردن آنها به شبکه مالیاتی، مقدار مالیه جمع آوری شده در کشور را نیز افزایش خواهد داد.»

شاهد حسین، یک پاکستانی صادر کننده سمنت به افغانستان، گفت: «این تصمیم یک تقاضای طولانی مدت از سوی کسانی یود که با پناهجیوان افغان معامله می کردند.»

حسین، که یکی از اعضای اجرایی اتاق تجارت و صنایع مستقر در پیشاور است، به پاکستان فوروارد گفت که حکومت فعلی اقدامات زیادی را بحیث بهبود تجارت با افغانستان، بشمول تصمیم حکومت مبنی بر باز نگه داشتن تمام وقت معبر مرزی تورخم انجام داده است.

شاهد گفت که تجارت بین پاکستان و افغانستان پتانسیل بالایی دارد و چنین تصمیماتی به سود جمعیت هر دو کشور است و باعث ایجاد رفاه در منطقه خواهد شد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

در پاکستان افغانهای که زندگی می کنند اکثر شان اقتصاد خوب دارند . این افغانها تمامی پولهای شان را در صرافی های چوگ یادگار جمع می کردند . به این اعلان حکومت پاکستان افغانها مقیم پاکستان می توانند که پول نفت خود را در بانک های پاکستان جمع آوری کنند این کار جکومت پاکستان باعث این می شود که اقتصاد پاکستان قوی می شود . شاید بسیاری از افغانان مقیم پاکستان این کار نکنند چرا که افغانان آموخته‌ نیستند که در بانک ها اکونت داشته باشد یا هم اعتماد نه کنند بالای بانک های پاکستان .برای افغانها کار خوب شد بعد از این هر افغان مطمعین پول خود را در بانک نکهداری کرده می تواند .برای پاکستان هم خوب شد اکثر افغانها از پاکستانها کرده پول دار هستند به کار پاکستان اقتصاد پاکستان خوبتر می شود .

پاسخ

من از افغان های باشنده پاکستان می خواهم در آنجا حساب بانکی افتتاح نکنند. پاکستان این کار را از خاطر منافع افغان ها نمی کند، مگر آنها این کار را به خاطر منافع خودشان می دانند. اکنون پاکستان مشابه یک سگ ولگرد شده که نیازمند آن است که حتی یک کمپانی هم که می تواند بگیرد و صندوق بین المللی پول به آنها قرضه نمی دهد که دلیل آن حمایت شان از تروریست ها و افراط گرایان است. بگذارید این سیب نفاق تضعیف و تخریب و فاسد و تجزیه شود. بنابرین، همسایگان آن و کشورهای جهان از شر اقدامات شریرانه اش خلاص خواهند شد.

پاسخ