امنیت

پاکستان احداث حصار مرزی با افغانستان را شروع می کند

نوشته عدیل سعید

در این عکس که به تاریخ 30 جوزا نشر گردیده حصار جدیدالاحداث سرحدی در امتداد سرحد پاکستان با افغانستان دیده می شود. پاکستان در ساحات «با قابلیت نفوذ بالا» حصار نصب می کند تا از تحرکات مرزی شبه نظامیان جلوگیری کرده و امنیت منطقوی را تقویت کند. [آی اس پی آر]

در این عکس که به تاریخ 30 جوزا نشر گردیده حصار جدیدالاحداث سرحدی در امتداد سرحد پاکستان با افغانستان دیده می شود. پاکستان در ساحات «با قابلیت نفوذ بالا» حصار نصب می کند تا از تحرکات مرزی شبه نظامیان جلوگیری کرده و امنیت منطقوی را تقویت کند. [آی اس پی آر]

پیشاور -- پاکستان احداث حصار در مرز خود با افغانستان را به حیث اقداماتی جهت بهبود امنیت و محدود کردن تحرکات فرامرزی تروریست ها از هر دو طرف شروع کرده است.

روابط عمومی اینترسرویس (آی اس پی آر) ساحه رسانه ای اردوی پاکستان اعلام کرد که این تصمیم حسب دستور جنرال قمر جاوید بجوا، رئیس اردو، جهت بهبود امنیت سرحدی اتخاذ شده است.

در یک بیانیه روابط عمومی اینترسرویس مورخ 30 جوزا آمده است: «وجود سرحدات ایمن بین پاکستان و افغانستان به نفع هر دو کشور است و یک مکانیسم امنیت مرزی هماهنگ شده جهت صلح و ثبات دوام دار ضروری می باشد.»

این پروژه در دو فاز اجرا خواهد گردید: اول «ساحات با قابلیت نفوذ بالا» در ایجنسی های باجور، مهمند، و خیبر حصار خواهند شد و سپس حصارکشی سایر ساحات سرحدی، به شمول ساحات بلوچستان، اجرا خواهد گردید.

در این بیانیه آمده است که علاوه بر حصارکشی سرحد، اردوی پاکستان و سپاه سرحدی خیبر پختونخوا با مشارکت هم، مقرها و پوسته های سرحدی جدیدی را جهت «تقویت نظارت و قابلیت دفاع» احداث می کنند.

بهبود امنیت

پرویز اقبال چیما، رئیس پوهنتون دفاع ملی (اِن دی یو)، در اسلام آباد گفت: «حصارکشی بخشی از پالیسی مدیریت سرحدی است که جهت امنیت بهتر در منطقه توسط پاکستان اتخاذ شده است.»

او به پاکستان فوروارد گفت: «اقدامات اتخاذ شده توسط پاکستان به نفع هر دو کشور می باشد؛ چون شکایات مربوط به تحرکات مرزی تروریست ها از جانب هر دو کشور مطرح گردیده است.»

او گفت که اگرچه حصارکشی مرز بر جمعیت پشتون ساکن ساحات مرزی تأثیر خواهد گذاشت، اما تأثیر بسیار مثبتی از نقطه نظر امنیتی در پاکستان و افغانستان هم خواهد داشت.»

او گفت: «پاکستان مجبور است که این کار را بکند؛ چون هیچ گزینه دیگری جهت محدود کردن تحرکات تروریست ها در امتداد سرحدات طولانی و نفوذپذیر این کشور با افغانستان ندارد.»

او گفت که امنیت یک مسئله بسیار جدی است و هر دو کشور باید تمام اقدامات ممکن را جهت تأمین ایمنی شهروندان اتخاذ کنند. وی افزود: «ما بدون وجود صلح نمی توانیم به پیشرفت و رفاه برسیم.»

لطف الرحمان، یک تحلیل کننده ارشد بنگاه خبرپراکنی پاکستان، که برای پروژه داکتری خود در پوهنتون دفاع ملی مصروف تحقیق در رابطه با خط دوراند است، گفت که حصارکشی مرز «از تحرکات فرامرزی شبه نظامیان جلوگیری خواهد کرد و به حفظ قانون و نظم کمک شایانی خواهد نمود.»

وی به پاکستان فوروارد گفت: «حصارکشی به بهبود مدیریت سرحدی بین پاکستان و افغانستان کمک خواهد کرد و این شماطت ها و اتهام زنی های متقابل در رابطه با نفوذهای مرزی را خاتمه خواهد داد.»

او گفت: «افغانستان باید از این تحولات که هدف از آن مقابله با تروریسم و تأمین امنیت باشندگان منطقه است، استقبال کند.»

رحمان گفت که دولت همچنان باید حصار مرزی را در ولسوالی های دیر پایین و چیترال در خیبر پختونخوا احداث کند. این ولسوالی ها اکثرا از مناطق ناهموار و تپه دار تشکیل شدند و برای محدود کردن تحرکات شبه نظامیان به این اقدامات ضرورت دارند.

تقلیل قاچاق بری و مبارزه با تروریسم

محمد ارشاد، رئیس برد عایدات فدرال، چهارشنبه (7سرطان) در یک مراسم در پیشاور که پاکستان فوروارد هم در آن حضور داشت، گفت: «حصارکشی سرحد بین پاکستان با افغانستان یک قدم قابل تقدیر است. این اقدام علاوه بر محدود کردن تحرکات مرزی تروریست ها، قاچاق را نیز مهار خواهد کرد.»

وی گفت که قاچاق بری سالانه ملیاردها روپیه به پاکستان خسارت می زند. او پیش بینی کرد که این حصار مرزی «اقتصاد را تحریک خواهد کرد.»

محمد آصف نور، یکی از مؤسسان و مدیر انستیتوت صلح و مطالعات دیپلوماتیک، که یک اتاق فکر غیردولتی در اسلام آباد است، گفت: «این تحول خوبی در رابطه با مبارزه جاری ماه علیه تروریسم است.»

او به پاکستان فوروارد گفت که ایمن کردن سرحدات یک «مسئله پیچیده» است و «حصارکشی به هر دو دولت کمک می کند تا تحرکات تروریست ها را مهار کنند.»

آصف توصیه کرد که جهت کمک به قبایلی که در امتداد سرحدات زندگی می کنند و خط دوراند آنها را به دو بخش تقسیم می کند، به آنها جهت تحرکات آزادانه مرزی مجوزهای مخصوص اعطا شود.

او گفت: «صدها فامیل از دیر پایین در خیبر پختونخوا تا چمن در بلوچستان چند تکه شده و همه روزه از مرزها عبور می کنند. به این مردم باید ... مجوزهای مخصوص داده شود تا آنها بتوانند بدن کدام مانع اقربایشان را ملاقات کنند.»

جمیل احمد چیترالی، مدیر انستیتوت مطالعات صلح و جنگ در پوهنتون پیشاور، گفت که مدیریت مرزی با افغانستان «بسیار مهم» می باشد.

او به پاکستان فوروارد گفت: «این یک قدم بسیار ضروری جهت محدود کردن توانایی تروریست ها در اعمال خشونت بالای بیگناهان بود.»

وی افزود: «مسدود کردن عبور و مرور غیرقانونی در سرحد پاکستان با افغانستان به امر [ضروری] تبدیل شده است تا این نفوذها از هر دو طرف متوقف شوند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500