پناهندگان

کارفرمایان ایرانی با پولیس دست یکی می کنند تا کارگران افغان را بدون پرداخت حقوق شان اخراج کنند

گزارش از علی

کارگران مهاجر افغان که اخیراً از ایران اخراج شده اند می گویند، پولیس ایران و کارفرمایان سابق آنها باهم دست یکی کرده اند تا آنها را قبل از اخراج شان از آن کشور از چندین ماه حقوق محروم کنند. [عمر/سلام تایمز]

هرات -- کارگران مهاجر افغان که اخیراً از ایران اخراج شده اند می گویند، پولیس ایران و کارفرمایان سابق آنها باهم دست یکی کردند تا آنها را قبل از اخراج شان از آن کشور از چندین ماه حقوق محروم کنند.

این کارگران می گویند که آنها در مورد حقوق پرداخت نشده شان به کارفرمایان خود مراجعه کردند، اما کارفرمایان به جای پرداخت پول به افغانها، با پولیس تماس گرفتند و سپس پولیس کارگران را بلافاصله بدون پروسه قانونی اخراج کردند.

گلاب شاه، یک باشنده ولسوالی انجیل هرات گفت، وی بیش از یک سال به حیث کارگر ساختمانی در شهر اصفهان کار کرده بود. اما قبل از اینکه مزد خود را دریافت کند، پولیس ایران وی را بازداشت کرد و سپس در ماه جوزا به افغانستان اخراج نمود.

وی گفت، «یک ساعت در ایران کار می کردم و ساعت دیگر از آن کشور اخراج شدم.»

مهاجرین اخراج شده افغان به تاریخ ۹ جوزا در کمپ سازمان ملل برای مهاجرین در شهر هرات دیده می شوند. [عمر/سلام تایمز]

مهاجرین اخراج شده افغان به تاریخ ۹ جوزا در کمپ سازمان ملل برای مهاجرین در شهر هرات دیده می شوند. [عمر/سلام تایمز]

وی افزود، «ما در راه بازگشت به افغانستان از سوی ارتش ایران بسیار شكنجه شدیم.»

گلاب شاه از زمانیکه بازگشته است در تلاش است تا به کارفرمای خود برسد و مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال (۱۸۷۰۰۰ افغانی/ ۲۴۰۰ دالر امریکایی) که وی قرضدارش اش است تقاضا کند اما فایده ای ندارد.

وی گفت، «اگر به ایران برگردم، باید وكیل بگیرم اما توان مالی آن را ندارم.»

وی افزود، «این امر برای كارفرمایان ایرانی معمول شده است که با پولیس دست یکی كنند تا كارگران افغان را بدون پرداخت حقوق شان اخراج كنند.»

شکنجه، لت و کوب، اخاذی

اکثر مهاجرین اخراج شده افغان داستانهای تکان دهنده ای از شکنجه و حمله توسط نیروهای امنیتی ایران، از جمله لت و کوب شدید، گرسنگی، بدرفتاری جسمی و اخاذی را باز گو کرده اند.

صدیق الله باشنده اصلی غزنی اخیراً توسط پولیس ایران اخراج شده و از آن زمان به بعد، به وی در کمپ مهارجرین سازمان ملل در شهر هرات سرپناه موقت داده شده است.

وی گفت، پولیس به تاریخ ۲۰ جوزا در محل کار او آمدند و او را پیش از آنکه حتی وسایل ساختمانی، لباس یا پول خود را جمع آوری کند با خود برد.

صدیق الله گفت، «لباس و پول من در دسترس بود -- فقط دو متر دورتر بود -- اما مامورین پولیس اجازه نه دادند که آنها را بگیرم.»

وی گفت، «هنگامی که من تلاش کردم تا وسایل خود را بگیرم، پولیس مرا مورد لت و کوب قرار داد و در نتیجه انگشتم به شدت آسیب دید.» وی اضافه كرد كه یک هفته قبل از اعزامش به افغانستان هنگامی که وی در کمپ ورامین، جنوب تهران منتظر بود، آنها به وی اجازه نمی دادند که زخم خود را پانسمان کند.

صدیق الله گفت، «اکنون زخم من میکروبی شده است.»

وی گفت كه كارفرمای وی ۲۱۰ میلیون ریال (۳۹۲۰۰۰ افغانی/ ۵۰۰۰ دالر امریكایی) دستمزدی را كه از وی قرضدار بود پرداخت نكرده و همچنین وسایل ساختمانی خود را كه حدود ۳۰۰ میلیون ریال (۵۶۰۰۰۰ افغانی/ ۷۱۰۰ دالر امریكایی) ارزش داشت، پس نداد.

سیف الله که باشنده ولسوالی پغمان کابل است گفت، در کمپ های ایرانی نگهبانان از نام حیوانات برای مهاجرین افغان استفاده می کنند و در صورتی که آنها باهم یکجا دیده شوند آنها را با لگد می زنند.

وی به یاد آورد که آنها حتی پسر ۵ ساله او را لت و کوب کردند.

سیف الله از کمپ سازمان ملل در هرات که وی و خانواده اش از تاریخ ۹ جوزا زمانیکه آنها اخراج شدند و تا اکنون در آن اقامت دارند، گفت، «اقامت در آن کمپ ها حتی برای یک روز غیر قابل تحمل بود.»

وی گفت که ارتش ایران خانواده های افغان را بدون دادن آب و غذای مناسب برای چندین روز در این کمپ ها نگهداری می کرد.

سیف الله گفت، «وقتی که آنها را از شیراز به تهران انتقال می دادند، همه مجبور شدند که بین ۱۰۰۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰۰ تومان (۲۳ الی ۴۶ دالر امریکایی) برای حمل و نقل بپردازند در حالی كه هزینه واقعی برای هر نفر از ۵۰۰۰۰ تومان (۱۲ دالر امریکایی) بیشتر نبود.»

زهرا، مادر هفت فرزند و باشنده اصلی سرپل تجربه مشابهی را بازگو کرد.

وی گفت، وقتی که خانواده اش به یکی از کمپ های ایرانی اعزام شد، سربازان آنجا به اطفال او برای چندین روز غذا و آب ندادند.

وی گفت، «پولیس ایران در مقابل کوکان خورد سال من بالای دو پسر نوجوان من حمله وحشیانه کرد. کودکان من پس از مشاهده آن صحنه دلخراش ترسیدند و دچار تکلیف روحی شدند.»

وی گفت، زنان و کودکان خورد سال نیز از سوی سربازان ایرانی قربانی بدرفتاری و شکنجه بودند. وی افزود که آنها مهاجرین را تهدید کردند که اگر آنها دوباره در ایران پا بگذارند آنها را خواهند کشت.

وی و فرزندانش اخیراً از ایران اخراج شده و اکنون در کمپ سازمان ملل زندگی می کنند.

در همین حال، تهران یک کمپاین دوامدار را به راه انداخته است تا از آسیب پذیری مهاجران افغان مقیم ایران برای استخدام آنها در لشکر فاطمیون که یک گروه شبه نظامی متشکل از افغانها به کارگردانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است سوء استفاده کند.

به طور مثال، تهران سال گذشته وعده داده بود که نمرات رهایشی را به خانواده های کسانی که حین خدمت در لشکر فاطمیون در سوریه کشته شده اند توزیع می کند، اقدامی که توسط بسیاری از مردم به حیث تلاش از سوی رژیم ایران تلقی شد که این کشور افغانهای را که تحت شرایط رقت آور در ایران زنده گی می کنند فریب میدهد تا به این شبه نظامیان بپیوندند.

اخراج بی سابقه

بر اساس وزارت مهاجرین و عودت کننده گان، طی ۱۸ ماه گذشته بیش از ۱،۳ میلیون مهاجر افغان که اکثر آنها توسط رژیم ایران اخراج شده اند به افغانستان بازگشته اند.

عبدالباسط انصاری سخنگوی وزارت امور خارجه در یک پیام ویدیویی ثبت شده که به تاریخ ۲۰ جوزا در رسانه ها منتشر شده، گفت، حدود ۸۶۰۰۰۰ مهاجر افغان در سال ۲۰۲۰ میلادی از ایران بازگشتند و ۵۰۰۰۰۰ دیگر تا اکنون در سال ۲۰۲۱ میلادی بازگشتند.

وی گفت که روزانه به طور اوسط ۵۰۰۰ مهاجر به افغانستان برمی گردند که اکثر آنها اخراج شده هستند.

وی افزود، «ما در ماه های گذشته تعداد بی سابقه ای از اخراج شده ها را ثبت کرده ایم.»

وکیل احمد حبیبی، یک فعال جامعه مدنی از شهر هرات گفت، «رژیم ایران به نقض قوانین معمول بین المللی مهاجرین و اصول حقوق بشر به شکنجه و اخراج مهاجرین افغان ادامه می دهد.»

حبیبی گفت، جنایات ارتش ایران علیه مهاجرین افغان گسترده است و این جنایات شامل سوزاندن آنها، پرتاب کردن آنها به دریا، به گلوله بستن آنها، شکنجه و سایر بدرفتاری می باشد.

وی گفت، «اما آنها به خاطر جنایات غیرانسانی که مرتکب شده اند نه مورد پیگرد قانونی قرار گرفتند و نه هم مسئول دانسته شدند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

تشکر که گزارش های آن سوی مرز را به ما میرسانید سلام تایمز. من در بدخشان زندگی می کنم و دو تن از اقارب من در ایران به سر می برند. وقتی شما همچو گزارش ها را پخش می کنید، ما در بدخشان باخبر می شویم که در ایران چه جریان دارد و ایران با هموطنان ما چه ظلم می کند. ایران مار آستین برای افغانستان است و بعد از پاکستان دشمن درجه دوم افغانستان ایران است. نابود و شرمنده باد ایران و پاکستان

پاسخ