جنایت و عدالت

نفرت و خشم به دلیل سوختن و کشته شدن مهاجرین افغان توسط نیروهای ایرانی

گزارش از عمر

این تصویر از ویدیوی یک رهگذر، یک وسیله نقلیه حامل مهاجرین افغان را پس از آنکه نیروهای ایرانی به تاریخ ۱۴ جوزا در شهر مهریز در ولایت یزد بالای آن آتش گشودند، در حالت سوختن نشان می دهد.

این تصویر از ویدیوی یک رهگذر، یک وسیله نقلیه حامل مهاجرین افغان را پس از آنکه نیروهای ایرانی به تاریخ ۱۴ جوزا در شهر مهریز در ولایت یزد بالای آن آتش گشودند، در حالت سوختن نشان می دهد.

هرات -- کشته شدن بی رحمانه سه مهاجر افغان به دست منسوبین امنیتی ایران که ویدیوی آن گرفته شده و در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است، باعث خشم و محکومیت گسترده در افغانستان شده است.

این ویدیو که به تاریخ ۱۴ جوزا گرفته شده است، سوختن یک موتر با تعدادی از مسافرین کشته شده بر اثر سوختن در مهریز ولایت یزد، را نشان می دهد.

شخصی با لهجه ایرانی در این ویدیو می گوید، «گزمه آنها را تعقیب می کرد؛ آن گزمه بالای اینها حمله كردند و [منطقه] را ترک كردند.»

دو جوان در لباس افغانی در نزدیکی یک موتر پس از آتش سوزی دیده می شوند. یکی از آنها می گوید که این وسیله نقلیه پس از حمله نیروهای امنیتی ایران آتش گرفت.

در این تصویر دیده می شود که، عبدالغفور لیوال سفیر افغانستان در ایران به تاریخ ۱۷ جوزا با یکی از مجروحین در شفاخانه ولایت یزد در حالی که دستانش به بستر شفاخانه ولچک شده اند، ملاقات می کند. [تصویر از سفارت افغانستان در تهران]

در این تصویر دیده می شود که، عبدالغفور لیوال سفیر افغانستان در ایران به تاریخ ۱۷ جوزا با یکی از مجروحین در شفاخانه ولایت یزد در حالی که دستانش به بستر شفاخانه ولچک شده اند، ملاقات می کند. [تصویر از سفارت افغانستان در تهران]

در این تصویر ده ها تن از باشنده گان هلمند دیده می شوند که، به تاریخ ۲۰ جوزا در جریان یک اعتراض ضدایرانی در لشکرگاه، ولایت هلمند، بیرق ایران را می سوزانند. [سلام تایمز]

در این تصویر ده ها تن از باشنده گان هلمند دیده می شوند که، به تاریخ ۲۰ جوزا در جریان یک اعتراض ضدایرانی در لشکرگاه، ولایت هلمند، بیرق ایران را می سوزانند. [سلام تایمز]

مقامات ایرانی دست داشتن در این حادثه را تائید کردند، که سه کشته و هشت زخمی شدید برجا گذاشت.

عباس علی بهدانی، قوماندان امنیه ولایت یزد به تاریخ ۱۵ جوزا به رسانه های ایرانی گفت، «دیروز، نیروهای پولیس یزد که در مسیرهای حمل و نقل به سمت ولایت یزد گزمه می کردند، به برخی از وسایل نقلیه مشکوک حامل اتباع خارجی و مواد مخدر دستور توقف دادند.»

وی گفت، «افسران امنیتی یزد توانستند سه وسیله نقلیه را پس از آنکه به آنها اشاره دادند متوقف كنند، تعدادی از اتباع خارجی را دستگیر كرده و مقداری مواد مخدر را نیز ضبط كردند.»

بهدانی ادعا كرد، «اما يكی از وسايل نقليه اشاره ها و شليک های هشداردهنده پوليس را ناديده گرفت و [برای فرارکردن] سرعت گرفت. پوليس تایرهای آن را شليک كرد و باعث شد که موتر به محدوده سرک برخورد كند و آتش بگیرد.»

سفارت افغانستان در تهران کشته شدن سه افغان را تائید کرد و گفت که تحقیقات خود در مورد این حادثه با همکاری قونسولگری افغانستان در ولایت زاهدان را آغاز کرده است.

عبدالغفور لیوال، سفیر افغانستان در ایران گفت، «وقتی سفارت افغانستان اطلاع یافت که یک وسیله نقلیه ای که مهاجرین افغان را حمل می کرد آتش گرفت، و برخی از هموطنان ما را کشته و زخمی کرد، ما در اولین لحظات به این حادثه واکنش نشان دادیم و آن را از طریق چینل های دیپلوماتیک با ادارات مربوطه ایرانی به اشتراک گذاشتیم.»

وی گفت، «ما برای اطلاعات بیشتر در مورد این حادثه و تحقیقات بهتر در این زمینه کار می کنیم.»

یک جرم نابخشودنی

به نظر می رسد که این در کمتر از دو ماه دومین بار است که نیروهای ایرانی مهاجرین افغان را کشته اند.

به تاریخ ۳ ثور، نیروهای مرزی ایران ۴۷ افغان را در منطقه مرزی دهن ذوالفقار به یک دریا انداختند، که منجر به غرق شدن ۲۹ نفر از آنها شدند. تهران این اتهامات را رد می کند، اما افغانستان تحقیق می کند.

سید اشرف سادات، یکی از فعالان جامعه مدنی در هرات گفت، حوادث اخیر نشان می دهد که حکومت ایران یک موقف خطرناکی را در قبال مهاجرین افغان انتخاب کرده است.

وی گفت، «یک روز افغان ها در دریا پرتاب می شوند و روز دیگر وسیله نقلیه ای که آنها را حمل می کند شلیک می شود و مسافرین زنده می سوزند. این نقشه های خطرناک علیه مهاجرین افغان از سالها بدینسو در ایران ادامه داشته است.»

سادات گفت، «موارد قتل و شكنجه افغان ها به ندرت در رسانه ها افشا می شوند زیرا همیشه توسط حکومت ایران پنهان می شوند.فقط موارد غرق شدن کارگران و آتش گرفتن وسیله نقلیه حامل مهاجرین به رسانه ها راه یافته است.»

عبد الستار حسینی، یک عضو ولسی جرگه از ولایت فراه گفت، «سوزاندن انسان های زنده، دقیقاً مانند یک عمل گروه داعش است، و نیروهای ایرانی نشان دادند که آنها در وحشت به عین اندازه گروه داعش ظالم هستند.»

وی پرسید، «از جرم سوزاندن انسان های زنده چه چیزی بدتر است؟»

حسینی گفت، قبل از اینکه مسئله غرق شدن دسته جمعی گزارش شده حل شود، نیروهای ایرانی یک جرم حتی تکان دهنده تری را مرتکب شدند.»

وی گفت، «ما باید به وحشیگری ایران در برابر مهاجرین و کارگران بی گناه افغان پاسخ دهیم. کسانی که مرتکب این جنایات شده و از آن بی خیال می شوند، باید شناسایی شوند و مجازات شوند. ادامه چنین بی رحمی ها و جنایات دیگر قابل قبول نیست.»

یک دشمن افغانستان

افغان ها این حادثه را یک جنایت بی رحمانه و غیرقابل بخشش خوانده اند.

ده ها تن از باشنده گان هلمند به تاریخ ۱۸ جوزا، در یک اعتراض علیه رژیم ایران و برخورد آن با پناهندگان افغان، بیرق ایران را در لشکرگاه آتش زدند.

انجیلا عمر، یک باشنده شهر هرات، در خطاب به رژیم ایران گفت، «اگر شما خودتان را انسان می نامید، شرم باد بر شما. حتی سوگواری مهاجرین بی گناه که شما در دریا انداخته اید تمام نشده بود که یک ملت را با یک عمل وحشیانه دیگر اندوهگین کردید و انسانیت را مسخره کردید

وی پرسید، «آیا ساختمان های بلند شما با کمک این کارگران ساخته نشده اند؟ آیا این کافی نبود که شما آنها را در مقابل دستمزدهای ناچیز به کار گرفتید؟»

وی افزود، «شما آنها را تحقیر کردید و حقوق آنها را نقض کردید؛ آن کافی نبود پس اکنون شما ناجوانمردانه آنها را به قتل می رسانید؟»

نبی الله بینش، یک خبرنگار محلی در ولایت بادغیس، در یک پیام فیسبوکی نوشت، «این چیزی است که ما از جمهوری اسلامی ایران دریافت می کنیم... آن کشور خود را ثابت کرد که یک دشمن و شیطان برای افغانستان است.»

وی گفت، «در کمتر از دو ماه، ده ها تن از شهروندان افغان با غیرانسانی ترین روش توسط نیروهای امنیتی جمهوری شیطانی ایران کشته شدند.»

بینش گفت، «این مهاجرین افغان کشور خود را ترک کرده و برای کار به ایران می روند، اما حکومت ظالم ایران از آنها چنین استقبال می کند.»

سید عابد پیمان در یک پست فیسبوکی گفت، «نیروهای ایرانی گلوله ها را به وسیله نقلیه حامل مهاجرین افغان شلیک کردند تا اینکه آتش گرفت.»

«در این حادثه، همانطور که می توانید در ویدیو مشاهده کنید، تعدادی از مهاجرین زنده می سوزند، و کسانی که فرار کرده اند در وضعیت بسیار بدی قرار دارند. یکی از این افراد بیچاره فریاد می زند، 'من سوختم؛ کمی آب بیاورید'.»

وی افزود، «جمهوری شیطانی ایران یکی از ظالم ترین کشورها در جهان است؛ شرم بر رژیم کافر ایران و متحدین آن.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

6 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

دولت مردان ایرانی با این کار خود که سه تن از افغان های بیگناه مانرا به کام مرگ کشاندند و آنها را بشکل بیرحمانه سوختاندند یک بار دیگر نشان دادند که خواص شان از یک کافر که دشمن مسلمان است پس نیست یعنی خاطر نشان ساختند که چیزی بنام انسانیت و شرف انسانی را یاد ندارند و نمیفهمند. در روی کره زمین هیچ افغانی وجود ندارد که بدون داغ از کشور های خارجی نباشد. خداوند هر کسی را که بالای افغانی های ما رحم نمیکد در روز آخرت برای شان رحم نکند

پاسخ

وای به حال این ملت بیچاره که از فرصت طلبان از هربحران به مثابه بهترین فرصت استفاده می نمایند اگر دل سوزی میبود ازشهید شدن سربازان قهرمان ما که از ابتدا سال جاری تاکنون طور دسته دسته شهید میشود ویا زنان حین زایمان وکودکان پا به هسته زنده گی گذاشته اند ویا ملت که درسوگواری عزیزان شان ویا مردم که درمراسم مذهبی شان تیر باران میگردید به این اندازه عکس العمل نشان داده نشد.

پاسخ

مرگ به حکومت دیکتاتور ایران. خداوند به قهر و عضب خود گرفتار کند این حکومت ظالم را. انشاالله خداوند انتقام خون مهاجران افغان بیچاره را از نزد حکومت و نیرو های تروریست این کشور ار خواهد گرفت و این نظام مستبد را سرنگون خواهد کرد.

پاسخ

ایران دشمن دیرینه ای مردم افغانستان است. ارتش این کشور تشنه ای خون افغانها است. این راتش در حق این مهاجران بیچاره بسیار ظلم کلان را مرتکب شدند. شما حتی این ظالمان برای شخص که سوخته بود و صدا می زد که برایم یک کمی آب بدهید، آب ندادند، در حالیکه سالانه میلیون ها متر مکعب آب افغانستان به ایران می ریزد. حکومت افغانستان باید آب افغانستان را که سالها به خاک ایران مجانی سرازیر می شد، مهار کند و قضیه سوختاندن افغانها را جدی تعقیب نمایند. اگر حکومت افغانستان قضیه ای به دریا انداختن مهاجرین افغان و همچنان سوختاندان یک تعداد دیگر را جدی پی گیری نکنند، مردم افغانستان بر علیه حکومت در سراسر کشور تظاهرات خواهند کرد.

پاسخ

در مورد آبهای جاری افغانستان هم مساله مشابه است. نتواستیم آن را به نفع خود استفاده کنیم. حتی اگر اقتصادش را هم داشته باشیم، در صورت اقدام به ساختن بند برق و مدیریت آب، کشورهای ذی نفع منطقه مزاحمت چه که از طریق عمال خود حملات مرگ بار را سازماندهی کرده می‌توانند. مولفه‌هایی که قدرت ملی یک کشور را به عنوان یک عامل بازدارنده در مقابل اقدامات دیگران تقویت می‌کند متعدد هستند و بدون شک یکی از ابتدائی‌ترین و اساسی‌ترین آنها اتحاد و همگرائی شهروندان و روی کار آمدن یک نظام قوی است که پشتوانه مردمی داشته باشد. نظام فاقد پشتوانه ملی و متکی به بیرون بسیار شکننده و ضعیف است و با چرخش منافع حامیان آن به آسانی دستش تُهی می‌شود. به عنوان یکی از نمونه‌های موفق کشور ترکیه را ببینید. صرف نظر از خوبی یا خرابی شخص اردغان، او قبل از اینکه اقدامی مثل اعزام نیرو به سوریه و ... داشته باشد، ابتدا میلیون ها شهروند را یک صدا در پشت سر تصمیم خود به دنیا نشان می‌دهد و بعدا هم از مجاری قانونی مانند پارلمان تایید رسمی می‌گیرد. تایید از پارلمانی که شفافیت انتخابات آن را باخت تیم حکومتی در شهرهای بزرگ همچون استانبول در انتخابات شهرداری ها به مردم تضمین می‌کند تا سوالی در بین نباشد. (بخش دوم) با احترام محمد یلماز

پاسخ

آنچه که بر سر پناه جویان افغان در ایران اتفاق افتاد تاسف انگیز و جنایت هولناک است. اما مقصر اصلی کیست؟ وقتی که قدرت ملی یک کشور ضعیف است، کار خاصی به غیر از محکوم کردن و چند دشنام فیسبوکی در مقابل اقدامات دیگران نمی‌توان انجام داد. حتی دیدیم که متضررین واقعه در شفاخانه با دستان ولچک زده شده با سفیر کشور دیدار کردند. در زمان ریاست جمهوری کرزی آوازه‌ها برآمد که دفتر ریاست جمهوری از کشور ایران پول گرفته است. اگر اشتباه نکرده باشم، عمر داودزی رئیس دفتر ریاست جمهوری بود. بعدا گفته‌های سر چوک مطرح شد که ایران از معادنی که در سرحدات خاکش با افغانستان موقعیت دارد برای استخراج فلزات استفاده می‌کند. طوری که در سمت خودش معدن کم است و از طریق تونل‌های زیر زمینی از معدنی که در خاک افغانستان قرار دارد استفاده می‌کرده است. احتمال دارد مسئولین خبر داشتند و چون به هرحال زور افغانستان نمی‌رسید، در بدل امتیاز سکوت کردند و شاید گفتند بی ازو که استخراج می‌کنند و کاری هم از دست ما ساخته نیست، حداقل جیب خود را پر کنیم. وقتی که یک شایعه زیاد سر و صدا می‌کند، معمولا رگه‌هایی از واقعیت نیز در آن موجود می‌باشد. قضاوت درباره صحت و سقم این مساله را از قراین مختلف شما خود فکر کنید. (بخش اول)

پاسخ