جنایت و عدالت

وزارت خارجه شکایت تهران در رابطه با اعتراضات مهاجرین را رد کرد

گزارش از خالد زیری

در این تصویر ده ها تن از باشنده گان ولایت ننگرهار دیده می شوند که، برای محکوم کردن قتل اخیر مهاجرین افغان توسط نیروهای ایرانی، به تاریخ ۲۱ جوزا ۱۳۹۹ در مقابل قونسولگری ایران در جلال آباد تجمع کردند. [خالد زیری]

جلال آباد -- وزارت خارجه افغانستان شکایت ایران در مورد تظاهرات جاری در سراسر افغانستان پیرامون این سلسله حوادث در رابطه با کشته شدن مهاجرین افغان به دست نیروهای امنیتی ایران، را رد کرده است.

وزارت خارجه افغانستان در اعلامیه ای گفت، وزارت خارجه ایران به روز شنبه (۲۴ جوزا)، عبدالغفور لیوال سفیر افغانستان در ایران را به دلیل تظاهرات ضدایرانی در افغانستان احضار کرد.

وزارت خارجه گفت، «سفیر افغانستان خاطرنشان كرد كه هر شهروند افغان حق دارد كه یک گردهمایی مسالمت آمیز را مطابق با قوانین و حقوق شهروندی ترتیب دهد.»

به تاریخ ۱۴ جوزا در یک حادثه ایکه ویدیوی آن ثبت شده است، نیروهای ایرانی بالای یک وسیله نقلیه حامل مهاجرین افغان در شهر مهریز ولایت یزد تیراندازی کردند، که در آتش سوزی ناشی از آن سه نفر کشته و ۸ نفر به شدت مجروح شدند.

در تصویر دیده می شود که، باشنده گان ننگرهار به شمول زنان به تاریخ ۲۱ جوزا در مقابل قونسولگری ایران در جلال آباد ولایت ننگرهار در جستجوی عدالت برای مهاجرین افغان تجمع می کنند که هفته گذشته توسط نیروهای ایرانی در ولایت یزد کشته شدند. [خالد زیری]

در تصویر دیده می شود که، باشنده گان ننگرهار به شمول زنان به تاریخ ۲۱ جوزا در مقابل قونسولگری ایران در جلال آباد ولایت ننگرهار در جستجوی عدالت برای مهاجرین افغان تجمع می کنند که هفته گذشته توسط نیروهای ایرانی در ولایت یزد کشته شدند. [خالد زیری]

این حادثه در ولایت های کابل، هلمند، فراه و هرات مؤجب تظاهرات ضدایرانی شد که شرکت کنندگان در آن بیرق ایران و همچنان تصاویر رهبران این کشور را به آتش کشیدند.

ده ها تن از باشنده گان ننگرهار به تاریخ ۲۱ جوزا در مقابل قونسولگری ایران در شهر جلال آباد برای اعتراض به قتل مهاجرین افغان توسط نیروهای امنیتی ایران تجمع کردند، و خواستار تحقیقات شدند.

رقیه، یک دختر ۱۴ ساله که در این تظاهرات شرکت کرده بود، یک قطعه کاغذ را در دست داشت که نوشته بود «سوزاندن و غرق کردن کارگران بی گناه توسط رژیم ظالم آیت الله علی خامنه ای، یک جرم نابخشودنی است».

رقیه گفت، «ما در اینجا جمع شده ایم تا پیام خود را به ایران ارسال كنیم كه ما قتل كارگرانی را كه آنها شلیک كردند و آتش زدند، نخواهیم بخشید.»

احمد شرق، یکی از شرکت کنندگان در این تظاهرات به خبرنگاران گفت، «ایرانیان رحم نکردند؛ آنها برادران ما را که می خواستند به ایران بروند، کشتند و آتش زدند. نه تنها این، بلکه آنها مجروحین را نیز در شفاخانه ولچک کرده بودند، که این یک عمل غیرانسانی است.»

وی گفت، «ما می خواهیم كه حکومت افغان به طور جدی در مورد این موضوع تحقیق كند و آنها [ایران] را مجازات كند.»

زهرا، یکی دیگر از معترضین گفت، رژیم ایرانی «همواره بالای افغان ها ظلم کرده است، که ما دیگر نمی توانیم در مورد آن سکوت کنیم.»

وی با افزودن اینکه این رژیم «همیشه بالای مهاجرین ظلم کرده و در قبال آنها مرتکب خشونت شده است» گفت، «ما علیه [رژیم ایران] آواز خود را بلند می كنیم و از جامعه بین المللی می خواهیم كه این آخوندها را به خاطر قتل افغان ها مجازات کنند.»

رئیس جمهور اشرف غنی در جلسه کابینه به تاریخ ۱۹ جوزا به محمد حنیف اتمر، سرپرست وزارت خارجه، دستور داد تا از طریق راه های دیپلوماتیک، درباره حادثه مرگبار سوختن وسیله نقلیه در ولایت یزد تحقیق کند.

وزارت خارجه افغانستان در یک اعلامیه خبری به تاریخ ۲۱ جوزا گفت، حکومت ایران کشته شدن مهاجرین افغان در این کشور را بررسی می کند، در حالی که یک هیئت افغان به زودی به ایران سفر خواهد کرد تا این رویداد مرگبار در ولایت یزد را بررسی کند.

این وزارت به تاریخ ۲۱ جوزا گزارشی را از کشته شدن مهاجرین افغان توسط نیروهای ایرانی در جلسه شورای امنیت ملی افغانستان ارائه کرد.

این وزارت در این اعلامیه گفت، «در جلسه شورای امنیت ملی تصمیم گرفته شد كه یک هیئت عالی رتبه افغان به ایران اعزام شود تا راه های حل را جستجو کند، از تکرار دوباره حوادث وحشتناک مانند موارد اخیر جلوگیری كند و علت های این حوادث خونین را پیدا کند.»

این وزارت در یک اعلامیه دیگر به تاریخ ۲۴ جوزا گفت، این هیئت «در چارچوب ارتباطات منافع دوجانبه، حفظ دوستی و توسعه همکاری، برای این مشکلات یک راه حل را جستجو خواهد کرد».

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

شورای امنیت شرم باد.(علت های خونین،جلوگیری تکرار حادثه)؟؟؟!!!... هرات غرب افغانستان یک شهر کاملا ایرانی شده است. شاروال اسبق هرات آقای نورزیی را به دلیل از میان برداشتن قنسولگری ایران از وسط سرک به زندان معرفی شد! جوان تحصیل کرده آقای نورزیی کسیکه نقشه شهری فعلی را چندین سال قبل ریخت بر اثر ترزیق دواهای روانی به حالت جنون بسر میبرد!. به نظر شما آیا حکومت افغانستان است،حکومت ایران و یا حکومت طالبان؟ چی کسی اینجا حکم میراند؟ گاهی حتی باید به حکمروایی خدا اینجا شک کرد. ملت سر به پایین حکومت های جکوار اقتصادی ملیتاری ما حکومت و ملت نیستیم.

پاسخ

اصطلاحات (رژیم حیوان صفت ایران) (رژیم حیوان صفت خامنه ای) و (رژیم شیطانی ایران) که برای حکومت ایران به کار برده می شود، خوشم آمد. این درست نیست که همچو حیوانات وحشی را با نام مقدس اسلام خطاب کنیم. ایران، پاکستان، داعش، طالبان، تروریست، شیطان... همه اصطلاحات اند که میتوان بعوض یکی دیگراستفاده شود.

پاسخ

مردم افغانستان حالی هوشیار شدند و اگر ایران فکر می کند که این کشور هر ورز مردم بیچاره افغانستان را به قتل میر ساند و افغانها صدای شان را بلند نمی کنند، این کشور اشتباه می کند. شما دیدید که در طی یک هفته گذشته مردم در سراسر جهان بر علیه ایران مظاهره کردند. در امریکا، لندن، کانادا، المان و سایر کشور ها مردم بر علیه حکومت دیکتاتور ایران به جاده ها برامدند و بر ضد این کشور شعاد سر دادند و پرچم و تصاویر رهبران ایران را به آتش کشیدند. این اقدام مردم افغانستان و جامعه مدنی واقعاً قابل ستایش است، خدوند همه ی شان را خیر بدهد.

پاسخ

ایران بسیار یک کشور دیکتاتور و مغرور است. این کشور حتی برای تظاهرات در افغانستان اجازه نمی دهد. اینها می گویند که هر ظلم که بالای افغانها در ایران می کنیم باید افغانها صدای شان را بلند نکنند. مرگ به حکومت خونخوار ایران.

پاسخ