دیپلماسی

بر اثر موانع ساختمان قونسولگری ایران در هرات، عصابیت افزایش یافت

گزارش از عمر

در این تصویر دیده می شود که، قونسولگری ایران در شهر هرات، افغانستان، در پروژه ساخت جاده عمومی این شهر همچنان به عنوان یک مانع بزرگ باقی مانده است. به گفته مقامات محلی و باشنده گان، مقامات این قونسولگری از برداشتن دیوار پیش روی ساختمان در طی سه سال گذشته امتناع کرده اند، که این امر مانع توسعه جاده مرکزی این شهر شده است. [عمر]

هرات -- مقامات محلی و باشندگان می گویند، ساختمان قونسولگری ایران در هرات همچنان به عنوان یک مانع بزرگ برای پروژه ساخت جاده عمومی این شهر باقی مانده است.

کار برای توسعه این جاده عمومی در سال ۱۳۹۴ آغاز شد و یک سال بعد به پایان رسید -- به جز از بخش هایی که قونسولگری در آن قرار دارد.

این جاده ۷۰ متر عرض و ۱۸ کیلومتر طول دارد، و درختان بلندی در دو طرف آن وجود دارد.

غلام رسول عظیمی، سخنگوی شاروالی هرات گفت، مقامات ایرانی چندین بار قول داده اند كه دیوار پیش روی قونسولگری را به عقب برگردانند، اما آنها هرگز عملی نکردند.

در تصویر قونسولگری ایران در شهر هرات به تاریخ ۱۰ جوزا نشان داده شده است. دیوار بیرونی ساختمان به طور قسمی عبور و مرور را محدود می کند. [عمر]

در تصویر قونسولگری ایران در شهر هرات به تاریخ ۱۰ جوزا نشان داده شده است. دیوار بیرونی ساختمان به طور قسمی عبور و مرور را محدود می کند. [عمر]

وی گفت، «دیوار پیش روی قونسولگری مانعی برای تطبیق پروژه جاده عمومی شهر هرات است. گسترش جاده عمومی در همه قسمت های دیگر به پایان رسیده است، و باشنده گان استفاده از این جاده را شروع کرده اند. یگانه مانع بزرگ برای کار توسعه شاروالی هرات، دیوار این قونسولگری است.»

عظیمی گفت، «در جریان ۵ سال گذشته، مقامات قونسولگری ایران قول داده اند که آنها در برداشتن دیوار قونسولگری از وسط جاده [توسعه یافته] کمک خواهند کرد، اما آنها هرگز به قول خود عمل نکرده اند، و همیشه بهانه ای را می سازند.»

عظیمی گفت، مقامات محلی موضوع را با قونسولگری «چندین بار ... مطرح کردند و از آنها خواسته اند که برای رسیدگی به این مسائل کمک کنند، اما قونسولگری همیشه از کمک کردن انکار کرده است، که این از روند انکشاف در این شهر مانع می شود».

فشار سیاسی

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات گفت، «حکومت افغان تمام چینل های دیپلوماتیک و همسایگی را برای قناعت ایران به خاطر عقب بردن دیوار قونسولگری خود در شهر هرات به کار برده است، اما ایران برای حل این مسئله هیچ اقدامی نکرده است.»

وی در اشاره به دو محله در کابل گفت، «در عوض ساحه با مساحت ۱۶۰۰ متر مربع قونسولگری که با از بین بردن دیوار پیش روی آن از دست می دهد، حکومت افغان پیشنهاد داده است که ۲۲۴۶ متر مربع زمین در دارالامان و ۳۶۹۰۰ متر مربع زمین در شهرنو به ایران بدهد. این پیشنهاد توسط کابینه افغانستان تصویب شده است.»

توریالی طاهری، معاون شورای ولایتی هرات گفت، «باشنده گان شهر هرات به دلیل [ساختمان] قونسولگری ایران رنج می کشند، و به دلیل بسته شدن جاده و ازدحام ترافیک تصادم ها رخ می دهند.»

به گفته جواد عمید، یکی از فعالان جامعه مدنی در شهر هرات، حکومت ایران در تلاش است تا از این اوضاع استفاده کند.

وی گفت، «ایران از این مسئله برای بدست آوردن اهداف سیاسی خود در افغانستان استفاده می کند.»

وی گفت، تهران در رابطه با مسئله دیوار قونسولگری اکثراً بالای حکومت افغان فشار آورده است.

وی گفت، «حکومت ایران در برطرف کردن فرهاد نیایش، شاروال پیشین شهر هرات، نقش مستقیم داشت. [وی] تصمیم گرفته بود تا بلوک های پیش روی قونسولگری ایران را برای بازکردن پیاده رو بردارد، اما این شاروال با واکنش شدید حکومت ایران روبرو شد. این کشور از طرف های مختلفی فشار آورد که به برطرف شدن شاروال انجامید.»

عمید گفت، «سخنان مقامات ایرانی کاملاً با عملکرد آنها مغایرت دارد و آنها هرگز به وعده های خود عمل نمی کنند.»

وی افزود، «مسئله دیوار قونسولگری ایران در شهر هرات نشان می دهد که این قونسولگری نماینده وزارت خارجه ایران نیست، بلکه مربوط به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سایر حلقه های طرفدار خشونت است، که نمی خواهند این موضوع حل شود.»

دامن زدن به عصبانیت

با مسئله حل نشده ساختمان قونسولگری، به علاوه تجاوز اخیر ارتش ایران و غرق کردن گزارش شده کارگران مهاجر افغان، عصبانیت نسبت به ایران رو به افزایش است.

نوراحمد نظری، باشنده شهر هرات گفت، رژیم ایران همیشه ادعا کرده است که دوست افغانستان است، اما در حقیقت، این رژیم دشمن مردم و حکومت افغانستان است.

وی گفت، «ایران با گذاشتن دیوار در وسط جاده، جاده ای را در کشور خودمان مسدود کرده است. ما این عمل را محكوم می كنیم، زیرا این امر دشمنی ایران نسبت به افغانستان را نشان می دهد. ایران جاده عمومی شهر را بسته است. ما هر روز شاهد حوادث و ازدحام ترافیکی در مقابل قونسولگری ایران هستیم.»

وی در اشاره به حادثه تاریخ ۱۲ ثور، که در آن نیروهای ایرانی ۴۷ مهاجر افغان را به داخل دریا انداختند گفت، «ایران همیشه ثابت کرده است که دشمن افغانستان است.»

در همین حال، در یک حادثه به تاریخ ۱۴ جوزا که ویدیوی آن گرفته شده است،نیروهای ایرانی بالای یک وسیله نقلیه حامل مهاجرین افغان در شهر مهریز، ولایت یزد شلیک کردند، که بر اثر آتش سوزی ناشی از این شلیک ها سه نفر کشته شدند و هشت نفر به شدت زخمی شدند.

حامد حیدری، یک باشنده شهر هرات، موافقت کرد که مسئله قونسولگری به خشم افغان ها دامن می زند.

وی گفت، «ساختمان قونسولگری ایران در شهر هرات به یک مانع بزرگ تبدیل شده است و باعث وقوع حوادث ترافیکی و پریشانی می شود.»

وی افزود، «این قونسولگری نمونه ای از تلاش های مخرب ایران در افغانستان است. هر وقت دیوار قونسولگری ایران [در وسط جاده] در شهر هرات را می بینیم، نفرت ما نسبت به ایران بیشتر می شود.»

وی گفت، «ما از دخالت ایران در کشور خود مصؤن نیستیم و پناهندگان افغان ما توسط حکومت وحشیانه در ایران مورد آزار و اذیت قرار می گیرند. هیچ کس در جهان این نوع جنایات را که حکومت ایران علیه افغان ها مرتکب می شود، ندیده است.»

مصطفی احمدی، یک باشنده شهر هرات گفت، تهران از برداشتن دیوار قونسولگری در هرات به عنوان یک نمایش قدرت، ممانعت می کند.

وی گفت، «همه دکان ها، خانه ها و مساجد در طول جاده به عقب كشیده شده اند تا امکان توسعه این جاده فراهم شود، اما قونسولگری ایران تطبیق این پروژه را مختل كرده است.»

وی گفت، «ما هر روز شاهد ازدحام بزرگ ترافیکی در مقابل قونسولگری ایران هستیم. در جریان شیوع ویروس کرونا، ازدحام ها می توانند برای صحت مردم بسیار خطرناک باشند و این وضعیت زندگی بسیاری از مردم را تهدید می کند.»

احمدی گفت، «ما از حکومت افغان می خواهیم كه به این مقاومت و نمایش قدرت ایران پاسخ دهد و دیوار این قونسولگری را در اسرع وقت از وسط جاده بردارد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

6 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

نظری ندارم

پاسخ

اگر به دقت مطالعه گردد، آبادی ایران توسط مهاجرین افغان صورت گرفته، رژیم ظالم ایران با نادیده گرفتن زحمات افغانهاهنوز هم درداخل کشور ما دست به تخریبات می زند، همین کنسولگری ایران درهرات به زخم شادی جهت عقب مانی پلانهای شهری مبدل گردیده است.

پاسخ

دولت اول اقدام کرد از راه دیپلوماتیک نتیجه نداده است تا حال حالا نوبت میرسد به مردم دولت باید اجازه بدهد تا مردم با اقدام عملی خود جوش این دیوار زور حکومت استبدادی ایران را از جاده عمومی بردارد تا ایران خود شرمنده شده ودرس باشد بر اینده اش که دو باره باعث مانعی توسعه کشور ما با فریب و نیرنگ نشود

پاسخ

من فکر می کنم که دیگر به قنسولگری های ایران در افغانستان نیاز نیست، زیرا ایران نشان داد که این کشور دیگر همسایه خوبی برای افغانستان نیست، بلکه تشنه خون افغان ها است و همیشه در امور داخلی افغانستان مداخله می کند. مرگ بر ایران و دست نشانده های آن در افغانستان.

پاسخ

حکومت افغانستان باید هر چه عاجل تمام قونسلگری های کشور ایران را در افغانستان ببندد، زیرا مردم افغانستان دیگر به سفارت ایرا و قونسلگری های این کشور نیاز ندارند. ما دیگر کشور ایران را منحیث یک همسایه نمی شناسیم، بلکه آن را به حیث دشمن خود میشناسیم. ایران و ایرانیان همواره تشنه خون مردم افغانسان بوده اند. هر گونه ظلم که به بوده که ایران و ایرانیان در حق مردم مظلوم ما انجام دادند. حکومت افغانستان باید کوشش کنند که در یک برنامه ای منظم همه مهاجرین که در کشور ایران و پاکستان مستقر هستند، به کشور انتقال دهند. زیرا اگر آنها در این دو کشور باقی بمانند، ادارات استخباراتی این کشور ها از مجبوریت و فقر یک تعداد افغان ها سوء استفاده نموده و آنها را به خاطر جنگ در افغانستان و دیگر کشور ها استخدام می کنند. شما دیدید که ایران هزار ها جوان افغان را در آن کشور مجبور ساختند که در گروه فاطمیون شامل شوند و در جنگ سوریه و یمن و عراق بخاطر منافع ایران بجنگند. و یک تعداد دیگر را به حیث جاسوس در افغانستان معرفی می کنند. و اکثر کسانیکه به حیث جاسوس ایران در افغانستان کار می کنند، محصلین بوده اند که در بورسیه ها به کشور ایران فرستاده شده اند. حکومت افغانستان دیگر محصلین را به ایران در بورسیه اعزام نکند. زیرا ایرانیان دهنیت این ها را تغییر میدهد. شما دیدید که سیاسون افغان و چهر های مشهور کشور ما مثل عبدالطیف پدرام که در ایران تحصیل کردند، نه تنها اینکه کشتن افغان ها را توسط نظامیان ایران محکوم نکردند بلکه خود افغان ها را مقصر دانستند. از این جهت نسبت حکومت ایران، این افراد برای افغانستان خیلی خطر ناک است زیرا این ها برنامه های آن کشور را در افغانستان پیاده می کنند و بخاطر منافع ایران در افغانستان کار می

پاسخ

من فکر می کنم بهتر است که افغانستان سفارتخانه ها و قنسولگری های پاکستان و ایران را بسته و مرزها را با آنها ببندد زیرا کشورها، قنسولگری ها و سفارتخانه ها را با کشورهای باز نگه می دارند که آنها در روابط شان فداکاری و صداقت داشته باشند. روابط دیپلماتیک با پاکستان و ایران چه معنا دارد، در حالی که آنها به ترورست ها پناهگاه های امن، آموزش، اسلحه، پول وغیره را میدهند و سپس آنها را بخاطر انجام فعالیت های مخرب به افغانستان می فرستند؟ و فواید باز نگه داشتن سفارتخانه ها و قنسولگری ها چه است؟ امریکا بیش از سه دهه است که با ایران روابط دیپلماتیک ندارد. امریکا چه ضررهایی را متحمل شده است؟ امریکا با این کارش از شر بدبختی ایران خلاص شد. همینطور افغانستان نیز باید از شر بدبختی و ریاکاری پاکستان منافق و ایران منافق خلاص شود، زیرا هر دو کشور همیشه با سوء استفاده از نام اسلام، تروریست ها را آموزش و تمویل نموده اند.

پاسخ