جنایت و عدالت

‍ معترضین برای محکوم کردن کشته شدن مهاجرین افغان در ایران به جاده ها برآمدند

گزارش از عمر

در این تصویر از هفته گذشته دیده می شود که، صدها افغان برای محکوم کردن قتل اخیر مهاجرین افغان توسط نیروهای ایرانی تظاهرات کردند. معترضین در این راهپیمایی ها گفتند که حفظ عدالت برای قربانیان افغان و مجازات افراد دخیل در این ظلم و ستم بسیار ضروری است. [عمر]

هرات -- خشم به دلیل قتل های اخیر مهاجرین افغان توسط نیروهای ایرانی در حالی ادامه دارد که برای محکوم کردن تهران معترضین در سراسر کشور تظاهرات می کنند.

ادعا شده است که، به تاریخ ۱۲ ثور، نیروهای ایرانی ۴۷ نفر افغان را به دریایی در منطقه مرزی دهن ذوالفقار انداختند، که منجر به غرق شدن ۲۹ نفر شد.

به گفته کمیته تحقیقاتی حکومت افغان، مقامات افغان اجساد ۱۲ نفر کارگران غرق شده را کشف کرده اند. ۱۷ نفر دیگر هنوز هم مفقود باقی مانده اند.

در همین حال، در یک حادثه به تاریخ ۱۴ جوزا که ویدیوی آن گرفته شده است، نیروهای ایرانی بالای یک وسیله نقلیه حامل مهاجرین افغان در شهر مهریز، ولایت یزد شلیک کردند، که بر اثر آتش سوزی ناشی از این شلیک ها سه نفر کشته شدند و هشت نفر به شدت زخمی شدند.

در تصویر دیده می شود که، یک معترض جوان افغان به تاریخ ۲۱ جوزا در مقابل قونسولگری ایران در شهر هرات لوحه ای را در دست دارد که می گوید «همسایه، ظلم و ستم دیگر بس است». هفته گذشته صدها نفر از معترضین برای محکوم کردن رژیم ایران به دلیل رفتار آن با مهاجرین افغان، به جاده ها برآمدند. [عمر]

در تصویر دیده می شود که، یک معترض جوان افغان به تاریخ ۲۱ جوزا در مقابل قونسولگری ایران در شهر هرات لوحه ای را در دست دارد که می گوید «همسایه، ظلم و ستم دیگر بس است». هفته گذشته صدها نفر از معترضین برای محکوم کردن رژیم ایران به دلیل رفتار آن با مهاجرین افغان، به جاده ها برآمدند. [عمر]

در این تصویر مشاهده می شود که، تظاهرکنندگان در مقابل قونسولگری ایران در شهر هرات به تاریخ ۲۱ جوزا، شعارهایی را علیه حکومت ایران می دهند. [عمر]

در این تصویر مشاهده می شود که، تظاهرکنندگان در مقابل قونسولگری ایران در شهر هرات به تاریخ ۲۱ جوزا، شعارهایی را علیه حکومت ایران می دهند. [عمر]

این حوادث باعث تعدادی از اعتراضات ضدایرانی در ولایات کابل، هلمند، فراه و هرات شدند که شرکت کنندگان در آن بیرق ایران و همچنان تصاویر رهبران آن کشور را به آتش کشیدند.

یک روز پس از آنکه حدود ۱۰۰ نفر از باشنده گان هرات در مقابل قونسولگری ایران در شهر هرات جمع شدند تا شعارهایی را سر دهند که رژیم ایران را به عنوان قاتل افغان ها متهم می کردند، بیش از ۱۰۰ نفر از باشنده گان ولایت فراه به روز پنجشنبه (۱۲ جوزا) در جاده های شهر فراه مظاهره کردند.

این اعتراضات پس از یک گردهمایی روز دوشنبه (۱۹ جوزا) برگزار شد که در آن ده ها جوان افغان و فعالان جامعه مدنی در مقابل دفتر سازمان ملل متحد در ولسوالی گذره ولایت هرات تظاهرات کردند تا از سازمان ملل متحد و جامعه جهانی بخواهند که بالای تهران فشار بیاورند تا کشتن مهاجرین و کارگران افغان در ایران را متوقف کند.

عبدالطیف احمدی، یک باشنده شهر هرات که در تظاهرات ۲۱ جوزا شرکت کرده بود گفت، رژیم ایران مرتکب جنایات ظالمانه و غیرانسانی ای علیه مهاجرین بی گناه افغان در دهن ذوالفقار و ولایت یزد شده است که قابل بخشش نیست.

وی گفت، «اگر ایران به خواست ما برای عدالت پاسخ ندهد، ما تحصن هایی را در مقابل قونسولگری ایران در شهر هرات برگزار خواهیم کرد و دفاتر آن را بند خواهیم کرد.»

وی افزود، علاوه بر این، تحریم ها علیه استفاده از محصولات ایرانی به زودی در ولایت هرات آغاز خواهند شد.

شکیب پردیس، یک باشنده شهر هرات در جریان تظاهرات در مقابل دفتر سازمان ملل متحد در شهر هرات به تاریخ ۱۹ جوزا گفت، حکومت ایران همیشه مرتکب جنایات وحشتناک علیه مهاجرین افغان شده است و این جنایات باید متوقف شود.

وی گفت، «ما در این تظاهرات اشتراک کردیم تا جنایات رژیم ایران را با سازمان ملل متحد شریک سازیم و از سازمان ملل متحد خواستیم که ایران را مطابق قوانین مهاجرت مجازات کند تا دیگر به کشتن مهاجرین و کارگران بی گناه افغان متوسل نشود.»

محمد، یکی از باشنده گان شهر هرات گفت، «ما می خواهیم سازمان ملل متحد صدای ما را به جهان برساند تا هر کس از وحشیگری های حکومت ایران آگاه شود.»

وی گفت، تهران باید عاملین این قتل ها را مجازات کند و برای خانواده های قربانیان جبران خسارت بپردازد.

وی گفت، «ما ۱۰ روز مهلت به ایران می دهیم تا عاملینی را که این مهاجرین را به قتل رسانده اند محاکمه کند، در غیر آن اقدامات جدی تری را علیه این کشور انجام خواهیم داد.»

محمد مهدی، یک باشنده شهر هرات گفت، «تا زمانیکه ایران قاتلین مهاجرین افغان را مجازات نکند و دست از انجام دادن جنایات علیه کارگران افغان دست برندارد، ما اعتراضات خود را علیه ایران ادامه خواهیم داد. من می دانم که ایران دشمنی قدیمی خود با افغانستان را دنبال می کند، اما نباید کارگران بی گناه را به قتل برساند.»

وی افزود، «ما قونسولگری ایران در شهر هرات را تا زمانی که خواسته های ما برآورده نشود بسته نگه خواهیم داشت.»

الگوی از جنایات

در همین حال، مقامات افغان به دنبال اطمینان از این هستند که این حوادث مرگبار توسط هر دو کشور به طور کامل بررسی شوند.

رئیس جمهور اشرف غنی در جلسه کابینه به تاریخ ۱۹ جوزا به محمد حنیف اتمر، سرپرست وزارت خارجه، دستور داد تا از طریق راه های دیپلوماتیک، درباره حادثه مرگبار سوختن وسیله نقلیه در ولایت یزد تحقیق کند.

وزارت خارجه افغانستان در یک اعلامیه خبری به روز چهارشنبه (۲۱ جوزا) گفت، حکومت ایران کشته شدن مهاجرین افغان در این کشور را بررسی می کند، در حالی که یک هیئت افغان به زودی به ایران سفر خواهد کرد تا این رویداد مرگبار در ولایت یزد را بررسی کند.

این وزارت به تاریخ ۲۱ جوزا گزارشی را از کشته شدن مهاجرین افغان توسط نیروهای ایرانی در جلسه شورای امنیت ملی افغانستان ارائه کرد.

این وزارت در این اعلامیه گفت، «در جلسه شورای امنیت ملی تصمیم گرفته شد كه یک هیئت عالی رتبه افغان به ایران اعزام شود تا راه های حل را جستجو کند، از تکرار دوباره حوادث وحشتناک مانند موارد اخیر جلوگیری كنند و علت های این حوادث خونین را پیدا کند.»

دادالله قانع، یک عضو شورای ولایتی فراه گفت، ظلم هایی که توسط نیروهای ایرانی صورت گرفته است چیز جدیدی نیست.

وی گفت، «حکومت ایران سال هاست که در قبال مهاجرین و کارگران ظالم بوده است. کشته شدن افغان ها توسط نیروهای ایرانی ظالم ترین کاری است، که ما آن را به شدت محکوم می کنیم.»

قانع افزود، «ما از حکومت افغان می خواهیم كه یک هیئت عالی رتبه به ایران بفرستد تا بتواند از حقوق شهروندان افغان دفاع كند. حکومت باید سیاست فرمانبرداری خود را متوقف کند و از حقوق آنها [افغان ها] براساس قوانین بین المللی و توافق های سیاسی دفاع کند.»

افسوس ناچیز

رژیم ایران به نوبه خود افسوس ناچیزی را نسبت به این اقدامات وحشیانه ابراز کرده است. این رژیم به غرق کردن این کارگران در دریا، اعتراف نکرده است.

مقامات افغان گفته اند، در پاسخ به اعتراضات عدالت خواهی برای این حوادث مرگبار، رژیم ایران با اخراج کردن تعداد زیادی از مهاجرین افغان، اخراج کردن آنها را افزایش داده است.

در عین حال، این رژیم با حمایت مداوم خود از طالبان در امور افغانستان به مداخلات خود ادامه می دهد.

شاه محمد، یک باشنده شهر فراه که به تاریخ ۲۲ جوزا علیه رژیم ایران اعتراض کرد، تهران را به دلیل تلاش های آن برای حمایت از گروه های تروریستی ای که به دنبال بی ثبات کردن افغانستان هستند، محکوم کرد.

وی گفت، «بند برق آبی بخش آباد باید چند سال قبل ساخته می شد، اما ایران تمام تلاش خود را برای جلوگیری از ساخت این بند به خرج داد. این کشور هنوز از طالبان پشتیبانی می کند تا با گسترش خشونت و ناآرامی بتواند کار روی این بند را متوقف کند.»

وی با افزودن اینکه حکومت ایران بسیاری از درگیری ها در ولایت فراه را رهبری می کند که در آن نیروهای امنیتی و مردم ملکی کشته می شوند، گفت، رژیم ایران همواره با کمک گروه هایی که [در ساحه] از آن حمایت می کند، در کشتار و قتل عام های افغان ها دست داشته است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

10 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

بخوانید که چگونه انگلیسها افغانستان را از ایران جدا کردند تا انها را بی دفاع و مظلون به تاراج ببرند و نابود کنند . (افغانستان مهد فرهنگ ایران بوده و هنوز هم (من ایرانی) به افغانهای ایران عشق میورزم و احترام میگذارم ) . ظلمی که به افغانها روا میشود از ایرانیان نیست از فقریست که انگلیسها و غربیها بر انها روا داشته اند . به خدا که خود افغانها در ایران به خاطر فقر به محله های خطرناک ایران میروند و زندگی میکنند(من ایرانی جرات به رفتن به این محله ها را نمیکنم)

پاسخ

افغانها ایرانیانی بودند که سالهای گذشته، ایران را نپسندیدند و جدا شدند. حال 3 ملیون افغان در بین ایرانیان زندگی میکنند و حاظرند خطرات مهاجرت غیر قانونی را به جان بخرند و از افغانستان فرار کنند.از طرفی ما موریت یک نظامی مرزی در همه جای دنیا جلوگیری از ورود غیر قانونی مهاجران میباشد(کار دیگری ندارد). حال چرا دولت افغانستان راهی برای ورود قانونی افغنهای مظلوم برای مردم افغان نمیکند . چرا دولت افغانستان راه آسانی برای مهاجرت افغانها نمیگذارد ؟

پاسخ

به جهنم بروید با چنین کلمات تان. کی میگوید که افغانها ایرانی بودند؟ آیا می دانید ایران از چه زمانی ایجاد شده است؟ ایران در سال ۱۳۴۳ ایجاد شد. قبلا از آن فارس نامیده میشد، فارس در زمان میرویس هوتک و احمد شاه درانی دو پادشاه افغانستان بخشی از امپراطوری افغانستان بود. تاریخ را تغییر ندهید. تاریخ را به طور مستقل بخوانید و به رژیم احمق ایران اعتماد نکنید که در جریان تظاهرات مردم خود را می کشد و سپس کسانی را که دست به اعتراضات مدنی می زنند دستگیر می کند. افغان ها به طور غیرقانونی مهاجرت نمی کنند. این ایران و پاکستان هستند که حملات تروریستی را در افغانستان راه اندازی می کنند، افراد ملکی بی گناه را می کشند، بندهای برق را تخریب می کنند. به زودی زمانیکه وضعیت افغانها را اجازه دهد، ما حکومت های ایران و پاکستان را به دادگاه جنایی بین المللی خواهیم کشاند و از آنها به خاطر اقدامات شرم آور شان که حمایت از گروه های مسلح علیه حکومت و مردم ملکی ما است پرسان خواهیم کرد.

پاسخ

ایران یک کشور دیکتاتور و ظالم است. مقامات ایرانی سفیر افغانستان در تهران را احضار كرده اند و از وی پرسیده اند كه چرا مردم افغانستان علیه ایران تظاهرات می كنند. آنها حتی حق اعتراض کردن به مردم را نمی دهند. مرگ بر ایران و مزدوران ایران در افغانستان.

پاسخ

ایران هیچاهی از مردم افغانستان بخاطر قتل کردن افغانها معذرت نخواهد خواست. حکومت ایران مغرور ترین و دیکتاتور ترین حکومت دنیا است. برخی رسانه ها گزارش کردند که حکومت ایران سفیر افغانستان در تهران را احضار کرده که چرا وی با زخمی های حادثه اخیر که در آن یک تعداد مهاجران افغانستان در ایران از سوی نیروی های این کشور کشته ه و زخمی شده بودند عیادت کرده است. حکومت ایران به افغان در آن کشور بشمول دیپلومات های افغانستان مثل پشه اهمیت نمی دهد و نه به کلتور افغانها احترام می گذارند. شما پال سال دیدید که نیرو های حکومتی ایران مانع نماز عید افغانها که در سفارت افغانستان در تهران ادا شد و افغانها را نگذاشتند که نماز عید شان را در آن کشور بجا بیاورند. ایران این کار را بخاطر کرد که ایران همه ساله عید شان را یک روز بعد از سعودی تجلیل می کند و اما افغانستان همراه عربستان سعودی عید شان را یکجا تجلیل می کند. شما میدانید که سفارت های کشور ها در هر کشور که باشد محفوظ هستند و آنها میتوانند که مراسم مذهبی، روز های تاریخی و ملی همچان و فرهنگی شان را در سفارت ها تجلیل کنند و حکومت حق ندارند که به آنها بگویند که شما چرا در این روز مراسم مذهبی تان را تجلیل می کنید. سفیر افغانستان نیز یک شخص بزدل است اگر یک کمی هم غیرت افغانی میداشت فوراً آن کشور را ترک می کرد و به کشورش باز می گشت.

پاسخ

مرگ بر ایران و حسن روحانی که هر روز مردم بیگناه ما را به قتل می رسانند. خداوند همه کسانی را که به افغانستان و افغانها نیت بد دارند نیست و نابود نمایند.

پاسخ

من حالا فهمیدم که ایرانی ها چقدر مردم بی ادب و غیرمتمدن هستند. از یک طرف، این بدبختی کارگران افغان را در دریا غرق کرد، از طرف دیگر آنها موتر مهاجرین افغان را شلیک کرده و به آتش کشیدند، و به جای اینکه عذرخواهی کنند، روز شنبه عبدالغفور لیوال، سفیر افغانستان در تهران را به وزارت خارجه خود احضار کردند. دو همسایه افغانستان؛ پاکستان و ایران کشور های کاملاً کثیف، غیرمتمدن، نفرت انگیز و ظالم هستند.

پاسخ

کسی دعوتتون نکرده.ی مشت شپشو تریاکی،ریختن ایرانو ب گند کشیدن زبونشونم درازه.انگار ما اومدیم تو افغانستان آدم کشتیم.بیجد کردن غیرقانونی اومدن.مملکت بی صاحاب نی.راس میگید برید چین و ترکمنستان.این همه سال مفت چریدید وقتشه گورتونو گم کنید

پاسخ

مرگ به ایرن و حکومت دیکتاتور و مستبد آن. خداوند حکومت ظالم ایران را سرنگون کند. مردم ایران باید علیه حکومت این کشور قیام کنند و یک نظام دیموکراتیک را شکل دهند. زیرا اکنون نظام های دیکتاتور و مستبد نتیجه نمی دهد.

پاسخ

ایران جنایت کار است و قاتل کار گران فقیر افغان که در ایران به خاطر کار مهاجر شده بوند می باشد. نظامیان که در کشتن این مهاجران افغان بیچارده دست دارند باید در یک محکمه ای بین المللی به سزای اعمال شان برسند و حکومت ایران دستور دهند که دیگر نظامیان ایران حق شلیک بر مهاجران افغان را ندارند.

پاسخ