پناهندگان

پس از آنكه افغان ها برای كارگران غرق شده عدالت خواهی کردند، تهران اخراج مهاجرین را تسریع کرد

گزارش از عمر

به گفته مقامات افغان، در پاسخ پیگیری عدالت توسط افغانستان برای کارگران افغان که بر اساس گزارش ها مرزبانان ایرانی در اواسط ماه ثور آنها را غرق کردند، رژیم ایران اخراج مهاجرین افغان را با یک روش بی سابقه تسریع کرده است. [عمر]

هرات -- مقامات می گویند، در پاسخ به اعتراضات عدالت خواهی برای کارگران مهاجر افغان که بر اساس گزارشات نیروهای مرزی ایران ماه گذشته آنها را غرق کردند، رژیم ایران با اخراج کردن تعداد زیادی از مهاجرین افغان، اخراج کردن آنها را افزایش داده است.

گفته می شود که، به تاریخ ۱۲ ثور، نیروهای ایرانی ۴۷ نفر افغان ها را به دریایی در منطقه مرزی دهن ذوالفقار انداختند، که منجر به غرق شدن ۲۹ نفر شد. این حادثه خشم گسترده ای را در افغانستان نسبت به ایران برانگیخت.

به گفته کمیته تحقیقاتی حکومت افغان، مقامات افغان اجساد ۱۲ نفر کارگران غرق شده را کشف کرده اند. ۱۷ نفر دیگر هنوز هم مفقود باقی مانده اند.

احمد جاوید نادم، رئیس اداره مهاجرین و عودت کنندگان هرات گفت، «سرعت اخراج افغان ها از ایران در طی دو ماه گذشته افزایش یافته است.»

در تصویر پناهجویان افغان اخراج شده از ایران به تاریخ ۲۲ حوت در اسلام قلعه، ولایت هرات دیده می شوند. [عمر]

در تصویر پناهجویان افغان اخراج شده از ایران به تاریخ ۲۲ حوت در اسلام قلعه، ولایت هرات دیده می شوند. [عمر]

وی گفت، «روند اخراج مهاجرین از ایران به سرعت شتاب گرفته است. به طور روزانه، گروه های متشکل از ۲۰۰ تا ۳۰۰ و گاهی ۷۰۰ مهاجر از ایران به افغانستان اخراج می شوند.»

نادم افزود، «از اواسط ماه حمل تا اواسط ماه ثور ۱۳۹۹، بیش از ۵۰۰۰ مهاجر به طور اجباری از ایران اخراج شدند و طی ۱۴ روز اخیر ماه ثور، بیش از ۲۸۰۰ نفر مهاجرین افغان به افغانستان اخراج شدند.»

نادم گفت، كارگران جوان، پیر و زنان و كودكان از جمع مهاجرینی هستند كه تهران آنها را اخراج می کند.

عبدالله جلالی، یک باشنده ولایت کندوز که مقامات ایرانی اخراج اش کردند گفت، پولیس ایران در شهرها و روستا ها به دنبال خانواده ها و کارگران افغان اند، و سپس آنها را فوراً دستگیر کرده و به افغانستان ارسال می کنند.

وی گفت، «کارگران افغان در حالیکه در محل کار هستند پولیس ایران آنها را دستگیر می کنند و آنها را به کمپ ها می برند. من در تهران کار می کردم و پولیس هنگامی که من در محل کار بودم – حتی در لباس کار بودم -- مرا دستگیر کردند و سپس مرا اخراج کردند. من برای یک ماه در آنجا کار کردم و هنوز دستمزدم را نگرفته بودم. من به آنها عذر کردم که در اخراج کردنم تأخیر کنند تا که من دستمزدم را از استخدام کننده بگیرم، اما نیروهای ایرانی به من گوش ندادند.»

انتقام وحشیانه

بین ۱.۵ میلیون تا ۳ میلیون پناهنده افغان در ایران زندگی و کار می کنند که بیشتر آنها به عنوان کارگر در پروژه های ساختمانی کار می کنند.

شماری از مهاجرین و کارگران افغان که توسط نیروهای ایرانی اخراج شده اند، از بی رحمی ها و انتقام جویی هایی که رژیم ایران پس از اعتراضات افغان ها در کشور خود انجام می دادند، حکایت کردند.

در یک حادثه به تاریخ ۱۴ جوزا که ویدیوی آن گرفته شده است، نیروهای ایرانی بالای یک وسیله نقلیه حامل مهاجرین افغان در شهر مهریز، ولایت یزد شلیک کردند، که بر اثر آتش سوزی ناشی از این شلیک ها سه نفر کشته شدند و هشت نفر به شدت زخمی شدند.

علی حسین ابراهیمی، یک باشنده ولایت دایکندی که اخیراً از ایران اخراج شده است گفت، پولیس ایران انتقام اعتراضات افغان ها علیه ایران را از مهاجرین می گیرند.

وی گفت، «از زمانیکه اعتراضات در افغانستان برای محکوم کردن پرتاب مهاجرین افغان در دریا آغاز شده اند، نیروهای مرزی ایران به فشار آوردن بر کارگران افغان در کشور خود شروع کرده اند و آنها را به زور اخراج می کنند. آنها حتی به اینها اجازه نمی دهند که [قبل از اخراج] دستمزدهای خود را از استخدام کنندگان خود دریافت کنند.»

وی افزود، «وقتی پولیس ایران ما را به کمپ ها برد، آنها ما را مورد لت و کوب قرار دادند و موبایل های ما را شکستند و به ما گفتند که هیچ یک از ما نمی توانیم ویدیو بگیریم زیرا این صحنه ها نباید افشا شود. پولیس گفت که ویدیو های مشابه چندین بار در رسانه ها پخش شده و علیه آنها استفاده شده است.»

ابراهیمی گفت، وقتی نیروهای ایرانی وی را به همراه برخی از دوستانش دستگیر کردند، آنها به طور وحشیانه افغان ها را زدند و به آنها دستور دادند تا صداهای حیوانات را دربیاورند.

وی افزود، «نیروهای ایرانی با مهاجرین بسیار بد رفتار می کنند. آنها ما را شکنجه کردند. در کمپ، به ما گفتند که صداهای خر و سگ دربیاوریم، و ما مجبور شدیم این کار را انجام دهیم.»

محمد عظیمی، یک باشنده ولایت هرات که وی نیز از ایران اخراج شده بود گفت که نیروهای ایرانی به وی و سایر زندانیان گفتند که وقتی افغان ها علیه سیاست های ایران اعتراض می کنند، باید در مورد پیامدها برای مهاجرین باقی مانده در ایران فکر کنند.

وی افزود، «وقتی نیروهای ایرانی ما را دستگیر کردند، آنها پول ما را گرفتند و ما را بی رحمانه زدند. در سه روز که ما در بازداشت بودیم، آنها هیچ آب یا غذا به ما ندادند و لباس های ما را بردند.»

وی گفت، «پولیس ایران شكنجه زیادی به مهاجرین افغان می دادند. آنها پول اینها را گرفتند و موبایل های اینها را شکستند. آنها [حتی] زنان و کودکان را مورد لت و کوب قرار دادند و همه را تحقیر کردند.»

عبدالباقی، یک باشنده ولایت غور و اخراج شده از ایران گفت، «نیروهای امنیتی ایران بر مهاجرین رحم ندارند و هر جا که آنها را پیدا کنند، آنها را مورد لت و کوب قرار داده و آنها را به کمپ می برند. آنها بسیاری از زنان و کودکان را دستگیر کردند و آنها را از سرپرستان جدا کردند و آنها را به افغانستان اخراج کردند.»

وی افزود، «من برای کار به ایران رفتم زیرا [در افغانستان] بیکار و فقیر بودم. من سه ماه در آنجا کار کردم، اما قبل از اینکه [از استخدام کننده ام] دستمزد خود را دریافت کنم، پولیس مرا دستگیر کردند و به من فرصت دریافت کردن معاشم را ندادند.»

تحقیقات در حال انجام

سید وحید قتالی والی ولایت هرات، به تاریخ ۸ جوزا در شهر هرات گفت، حکومت افغان متعهد است که حادثه کارگران غرق شده افغان در دهن ذوالفقار را بررسی کند، و هرگز از کشته شدن این کارگران بی گناه چشم پوشی نخواهد کرد.

قتالی گفت، «دوسیه غرق شدن کارگران افغان هنوز واضح نیست، و ما تا زمانی که کسی مسؤلیت آن را نپذیرد، کار خود را ادامه خواهیم داد.»

وی افزود، «اسناد و شواهد بسیار واضح است، اما ما به ایران این فرصت را داده ایم كه در این تحقیق سهم بگیرد تا اطمینان حاصل شود. تحقیقات انجام شده توسط هر دو کشور با اظهارات اولیه مقامات امنیتی کشور همسایه مغایرت دارد، که در آن آنها از دست داشتن خود انکار کردند.»

جان محمد میرزایی، کسی که پسر خود را در این حادثه از دست داده است گفت، خانواده های قربانیان غرق شده در افغانستان بر اثر خسارات خود سوگواری می کنند.

دو کودک ۱۱ ساله و ۱۲ ساله از جمله کسانی بودند که پس از پرتاب شدن در این دریا غرق شدند. جستجوگران افغان اجساد آنها را کشف کردند.

وی گفت، «نیروهای مرزی ایران که مرتکب این جنایت شده اند باید در یک محکمه بین المللی محاکمه و مجازات شوند. آنها کارگران بی گناه را کشتند، و آنها نباید از آن بی خیال رها شوند. حکومت ایران باید پاسخگو باشد.»

وی گفت، «ما از حکومت افغان می خواهیم كه از کشته شدن این كارگران چشم پوشی نكند و اقدامات لازم را برای دفاع از خون آنها انجام دهد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

به نام خدایی ک جزاو خدایی نیست... تو را ب قرآن مسلمان کشی نکنید ای مسلمانان کشتن انسانها در کجای قرآن نوشته شده این کارگرای افغانی گرسنه اند ک ب کشور همسایه شان پناه می‌آورند برای مقداری رزق و روزی یکم فکر کنید انسان اشرف مخلوقات است.. کسی می‌تواند ببیند بچه هایش گرسنه باشند... آنان مجبورند از جان خود مایه بگذارند بروند برای کسب درآمد ب کشورهای مختلف بخدا خون هیچی انسانی ک بدون دلیل ریخته می‌شود درنزد خداوند پایمال نمی‌شود... با افغانهای جنگ زده هم دردی کنید من از کشور ایران ب عنوان ی ایرانی از رهبر عزیزمان درخواست دارم ک اجازه بدهند افغانها درایران زندگی بکنند و رزقشون را دریافت کنند... متشکرم

پاسخ

مردم افغانستان گرسنه و جنگ زده اند دولت ایران مسلمان هستن... پس کجاست معنی مسلمان بودن آیا مسلمانی شما ب ظاهر است اگر مهدی بیایید همه انسانها به چشم ایشان یکی ست.. خدا خودش حق مظلوم را از سالم بستاند تو هر دین و مذهبی ک می‌خواهد باشد

پاسخ

مردم بیچاره افغانستان غمخوار ندارند، هر کسی یا هر کشور که بالای شان ظلم کردند، کسی از نزد شان پرسان نکردند که چرا بالای افغانها ظلم می کنید. چه شد نتیجه تحقیقات هیت که از سوی حکومت افغانستان بخاطر بررسی غرق ساختن مهاجران افغان تعین شده بود؟ بعد از تکمیل تحقیات هیت کسی محاکمه شد؟ آیا حکومت ایران از مردم افغانستان معذرت خواست؟ ریختاندن خون افغان اصلن ارزش ندارد. وقتیکه ما خود ما به خون هموطنان ما احترام نمی کنیم و هر روز برادران خود را به قتل می رسانیم، آیا کسی دیگر بالای ما رحم می کند؟ آیا ما افغانها باهم متحد هستیم؟ آیا ها همه از حکومت خود حمایت می کنیم؟ نخیر که نمی کنیم. یک تعداد ما پشت جنگسالاران می دویم، یک تعداد دیگر ما پیشت طالب می دویم، یک تعدا ما پشت داعش می دویم، یک تعدا ما از اشرف غنی حمایت می کنیم، یک تعداد ما از عبدالله عبدالله حمایت می کنیم. وطن به این شکل آباد نمی شود. ما همه باید از نظام دفاع و حمایت بکنیم نه از فرد. اگر حکومت مفسد است باید همه از آن انتقاد کنیم. تا زمانیکه ما یک نظام مقتدر در کشور نداشته باشیم، ما هر روز از سوی کشور های بیگانه خصوصاً همسایه های افغانستان شکنجه می شویم و بی رحمانه کشته می شویم.

پاسخ

اگر حکومت افغانستان ذره هم وجدان و غیرت داشته باشد، باید هر چه عاجل همه مهاجرین افغان را از ایران بر گرداند و در همه مرز های افغانستان که به ایران منتهی می شوند پاسگاه های امنیتی افراز کنند تا دیگر مهاجرین افغان از راه قاچاق داخل ایران نشوند. همه روز ما حکومت و نظامیان ایران را بخاطر شکنجه کردن، سوختاندن، غرق ساختن و کشتن پناه جویان افغان متهم می کنیم. زمانیکه حکومت ایران و مردم ایران بالای هوطنان ما در آن کشور ظلم می کنند، دیگر ضرور نیست که ما اجازه دهیم تان آنها در آنجا بمانند و یا از افغانستان مردم ما به ایران سفر بکنند. معلوم شد که حکومت ایران و مرد این کشور دیگر دوست مردم افغانستان نیستند، پس ضرور نیست که ما منحیث همسایه به ایران نگاه کنیم و به این کشور رفت آمد انجام دهیم. حکومت هر روز بعوض تعیین کردن هیئت بخاطر تحقیقات در مورد کشتن کار گران افغان در ایران، چند فابریکه ای تولیدی بسازند تا برای این کار گران زمینه ای کار مساعد شوند و مردم بی کار کشور ما به ایران بخاطر یافتن کار سفر های غیر قانونی نکنند. این چه گونه حکومت است که در آن میلیون ها جوان بی کار است. هزار ها جوان ما سالانه کشور شان را ترک می کنند و به مسافرت های غیر قانون می پردازند و به ایران، ترکیه و یونان و سایر کشور های سفر می کنند. تعداد آنها یا در راه ایران و ترکیه کشته می شوند یا در آب های یونان غرق می شوند. جوانان سرمایه یک کشور است. آنها نیروی بشری یک جامعه را تشکیل می دهد. بخاطریکه گپ را کوتا کنم، میخواهم بگویم که مقصر اصلی جنگ و بیکاری در این کشور است و همچنان حکومت افغانستان و جامعه جهانی خصوصاً امریکا مقصر است که در ۲۰ سال گذشته نتوانیستند برای بیکاری و فقر زدایی در افغانستان کار کنند.

پاسخ