پناهندگان

نشر ویدیوهای لت و کوب مهاجرین افغان از سوی ایرانی ها تظاهرات قهر آمیز را بر انگیخت

گزارش از عمر و ای اف پی

ده ها افغان به تاریخ ۲۲ حمل در حالیکه شعار مرگ بر ایران را سر میدادند بعد از نشر ویدیوهایی که در آن مهاجرین افغان توسط ایرانی ها لت و کوب میشوند در مقابل قنسولگری ایران در شهر هرات مظاهره میکنند. [عمر/سلام تایمز]

هرات - - ویدیوهایی که در آن نگهبانان سرحدی ایران و مردم عادی ایران مهاجرین افغان را لت و کوب میکنند؛ به روز های دو شنبه و سه شنبه (۲۲ الی ۲۳ حمل) اعتراضات قهر آمیز را در سراسر افغانستان بر انگیخت.

به روز سه شنبه نزدیک به ۲۰۰ افغان در حالیکه لوحه های را با شعارهای «ایران باید به ظلم خود پایان دهد» و «ما عدالت میخواهیم» را حمل میکردند در یک چهارراهی در مرکز شهر کابل تجمع کردند.

معترضان به روز سه شنبه خشمگین بر قنسولگری هرات بوسیلۀ چوب و سنگ حمله کردند و قسمت های از دیوار و کمره های امنیتی این قسنولگری را تخریب کردند.

معترضان در حالیکه شعار «مرگ بر ایران» و «ایران یک کشور قاتل است!» را سر میدادند، بیرق ایران را اتش زدند، که دود ناشی از آتشی که توسط معترضان در دروازۀ ورودی قنسولگری روشن شده بود در سراسر شهر هرات دیده میشد.

معترضین افغان به تاریخ ۲۲ حمل در مقابل قنسولگری ایران در شهر هرات بر ضد ایران شعار میدهند. [عمر/سلام تایمز]

معترضین افغان به تاریخ ۲۲ حمل در مقابل قنسولگری ایران در شهر هرات بر ضد ایران شعار میدهند. [عمر/سلام تایمز]

به تاریخ ۲۲ حمل افغان ها در اعتراض به نشر ویدیوهای که نشان میدهد مامورین ایرانی افغان های مهاجر در ایران را مورد لت و کوب قرار میدهند، بیرق ایران را در بیرون از قنسولگری ایران در شهر هرات آتش میزنند. [عمر/ سلام تایمز]

به تاریخ ۲۲ حمل افغان ها در اعتراض به نشر ویدیوهای که نشان میدهد مامورین ایرانی افغان های مهاجر در ایران را مورد لت و کوب قرار میدهند، بیرق ایران را در بیرون از قنسولگری ایران در شهر هرات آتش میزنند. [عمر/ سلام تایمز]

تظاهرات مشابه ضد ایران روز دوشنبه در خوست و بیرون سفارت ایران در کابل برگزار شد.

حکومت ایران به روز سه شنبه اعلام کرد که تا اطلاع ثانوی تمامی نمایندگی های خود در افغانستان را بسته میکند.

سفارت ایران به روز یکشنبه با رد کردن ویدیوهای لت و کوب گفت که این ویدیوها «بی اساس و بی اعتبار» هستند که هدف پخش آن آسیب زدن به روابط تاریخی بین این دو کشور است.

اما برای بسیاری از مهاجرین افغان که ظلم و وبی رحمی نیروهای امنیتی و یا هم کارفرمایان ایرانی را تجربه کرده اند، این تصاویر حقیقت را نشان میدهد. از میان بسیاری از این گونه حوادث، مامورین ایران در سال ۱۳۹۹ سه افغان را با ضرب گلوله در یک موتر در ولایت یزد به قتل رسانیدند و همچنان متهم شدند که ده ها مهاجر افغان را مجبور کردند تا خود شان را به دریا بیاندازند جایی که در ان غرق شدند.

سال گذشته ده ها جسد افغان ها در حالی به یک بندر سرحدی در ولایت نیمروز انتقال داده شدند که پس از انتقال به شفاخانه های نظامی ایران، بسیاری از اعضای حیاتی بدن شان مفقود گردیده بودند.

با وجود اینکه مشخص نیست که ویدیوهای اخیر چه وقت ثبت شده اند، اما در یکی از این ویدیو ها دیده میشود که مامورین سرحدی ایران در یک اطاق در حال لت و کوب مهاجرین افغان هستند، در تصاویر دیگر نشان داده میشود که گروهی از ایرانی ها یک تعداد از مهاجرین را در یک ساختمان روی زمین میکشانند و لت و کوب می کنند.

ایران که میزبان بیش از ۵ میلیون مهاجرین افغان است، از زمان سقوط حکومت افغانستان در ماه اسد شاهد هجوم موج تازۀ مهاجرین افغان که وارد این کشور شده اند، میباشد.

یک جمهوری غیر اسلامی

میرحمزه خادم یکی از معترضین در هرات گفت، «حکومت ایران جمهوری اسلامی نیست، بلکه جمهوری کافرستان است.»

وی گفت، «نیروهای امنیتی و افراد ملکی ایرانی به خانه های مهاجرین افغان در ایران حمله کرده، پول و اموال آنها را غارت کرده اند.»

وی گفت، «علاوه بر لت و کوب و شکنجۀ کودکان مهاجر افغان، نیروهای امنیتی همچنان بالای آنها تجاوزجنسی کرده اند.»

وی گفت، «ما امروز با آمدن به اینجا به سوی قنسولگری ایران سنگ پرتاب کردیم تا درد خود را که توسط ایرانی ها به ما داده شده است کم کنیم. وی اضافه نمود، خشونت علیه مهاجرین افغان غیر قابل قبول است.»

وی گفت، «ما از حقوق مردم خود دفاع خواهیم کرد.»

همایون کاکر یکی از مظاهره کننده گان دیگر گفت، «ایرانی ها به این فکر هستند که آنها در مقابل جنایات خود پاسخگو نه خواهند بود، اما افغان ها خاموش نه خواهند ماند و انتقام خود را خواهند گرفت.»

وی گفت، «ما امروز اینجا در مقابل قنسولگری ایران گردهم آمده ایم تا به جهان بگوییم که مهاجرین افغان هم مانند سایر مهاجرین انسان هستند و باید حق کار و زندگی داشته باشند.»

وی اضافه کرد، «حکومت ایران اسلامی نیست و همیشه با مهاجرین بیچارۀ افغان بدرفتاری کرده است.»

یک همسایۀ بی رحم

بر اساس گزارش رسانه ها و شاهدان عینی، خشونت علیه مهاجرین افغان در ایران در روز های اخیر افزایش یافته است.

افتتاح بند کمال خان توسط افغانستان در سال گذشته و قطع جریان آب رایگان دریای هلمند به ایران که باعث خشم تهران گردید یکی از دلایل به وجود آمدن این وضعیت است.

تصاویری که نشان می دهد جوانان افغان به شدت زخمی و خون آلود هستند در شبکه های اجتماعی دست به دست میشود. گفته میشود که این جوانان افغان با چاقو و سایر وسایل کشنده مورد حملۀ نیروهای امنیتی و افراد ملکی ایرانی قرار گرفته اند.

غلام فاروق یکی از معترضین در حالیکه عکس یک مهاجر خون آلود افغان را که اخیرا در ایران با چاقو زخمی شده بود در دست داشت گفت، « به خاطر لت و کوب و کشتن مهاجرین افغان در ایران از دست قهر خونم به جوش می اید.»

وی با اشاره به فرماندۀ سابق نیروی قدس سپاه پاسداران که در سال ۱۳۹۹در بغداد کشته شد، گفت، «خون یک قاتل مانند قاسم سلیمانی برای ایران با ارزش است اما خون فرزندان ما که در ایران کشته میشوند برای آنها هیچ ارزشی ندارد؟»

فاروق گفت، «ایران یک کشور اسلامی نیست و برخورد آنها با مهاجرین و جوانان افغان بی رحمانه و غیر انسانی است.»

وی اضافه کرد، «ایران قاتل افغان ها است و باید به محاکم بین المللی کشانیده شود.»

جاوید کریمی یکی دیگر از معترضین گفت، افغان ها سال ها است که ایران را یک همسایۀ دوست و همزبان میدانند، اما ایران همیشه با افغان ها دشمنی کرده است.

وی گفت، « افغانها برای کار و پیدا کردن نان به ایران میروند اما رژیم ظالم و مردم ایران با این کارگران بیچاره بد رفتاری میکنند.»

وی اضافه کرد، «با وجودیکه حکومت ایران ادعا میکند که دوست افغانستان است اما در واقعیت دشمن افغان ها است.»

کریمی خواستار این شد که «جهان نه باید در قبال جنایات ایران علیه افغان ها خاموش بماند و عاملین آن را باید به پنجۀ قانون بسپارد.

پشیمانی جنگجویان فاطمیون

یکی از معترضین در هرات از زمان عضویت خود در لوای شبه نظامی فاطمیون تحت حمایت سپاه پاسداران که توسط سلیمانی برای جنگ در سوریه بنیانگذاری شده بود یاد آوری کرد.

سید حسین حسینی ۲۷ ساله گفت، وی پنج سال به عنوان یک عضو لوای فاطمیون در سوریه علیه داعش جنگیده است.

حسینی یک سال بعد از بازگشت از جنگ سوریه توسط مامورین ایرانی در تهران دستگیر وبه روز شنبۀ گذشته به افغانستان اخراج شد.

حسینی گفت، «سپاه پاسداران در بدل جنگ در سوریه به من قول داده بود که برایم خانه و تابعیت بدهد، اما هیچ وقت به وعده های خود عمل نه کرد.»

دو برادر دیگر وی نیز در سوریه جنگیدند که در جریان جنگ معلول شدند و اکنون در خانۀ شان در هرات به سر میبرند.

حسینی گفت، «حکومت ایران در بدل جنگ سوریه برای من پاسپورت ۱۰ ساله داده بود اما وقتیکه توسط مامورین ایرانی دستگیر شدم، آنها پاسپورت ایرانی من را پاره کرده و مرا به زور به افغانستان اخراج کردند.

وی با عصبانیت گفت، «اگر ایرانی ‌ها واقعاً مرد هستند و اگر سلیمانی واقعاً مرد بود، من به آنها چلینج میدهم که با من روبرو و ایستاد شوند. من به آنها نشان خواهم داد که مرد واقعی کیست.»

وی گفت، ایرانی ها بخاطری افغان ها را به خط اول جنگ میفرستند که خود شان« غیرت رفتن به میدان جنگ و جنگ کردن را ندارند.»

حسینی گفت، از جنگ کردن در سوریه پشیمان است و کاش هیچ وقت فریب وعده های دروغین حکومت ایران را نمی خورد.

نذیر احمد غلامی، یکی از دوستان حسینی ویکی از جنگجویان سابق فاطمیون که وی نیز درعین وقت از ایران اخراج شده است گفت، حکومت و مردم ایران بدون اینکه بالای کسی رحم بکنند یک کمپاین بی رحمانۀ را بر ضد افغان ها به راه انداخته است.

وی گفت، برای سربازان ایرانی هیچ تفاوت بین فاطمیون و غیر فاطمیون وجود ندارد. آنها افغان ها را در هرجاییکه پیدا کنند دستگیر کرده و بدون هیچگونه تحقیق آنها را دوباره به افغانستان اخراج می کنند.

وی گفت، حکومت ایران تا زمانی که به فاطمیون ضرورت داشت، آنها را به جنگ در سوریه و عراق می فرستاد و افغان ها را با خطر مواجه میساخت، اما اکنون که دیگر ضرورتی به فاطمیون نیست، تهران وعده های خود را زیر پا گذاشته و اعضای فاطمیون را به افغانستان اخراج می کند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

برای من جای سئوال است که اگر در ایران این قدر به افغانی ها سخت می گذرد چرا روزی ده هزار نفرشان بصورت غیرقانونی به ایران می آیند؟ چرا 5 میلیون نفر در ایرانند؟ اگر در افغانستان بهشت برین است چرا به منازل خود برنمی گردند و از ظلم ایرانی ها فرار نمی کنند؟ یک چوپان زابلی از ایران راه خود را گم کرده بود و با گوسفندانش وارد نیمروز شده بود دستگیر شد و حدود سه سال در زندان شکنجه شد فقط به جرم ورود غیرقانونی به افغانستان. تازه بیچاره خبر نداشت که وارد اون خاک شده.

پاسخ

با وجودیکه ظلم حکومت و مردم ایران یک جنایت نا بخشودنی است و احساسات هر انسان را جریحه دار می سازد و ما افغان ها با بی صبری منتظر روزی هستیم که بتوانیم حساب تمامی این ظلم و جنایت را با ایران تصفیه کنیم اما یک چیز را باید گفت که این جنایت ها و برخود زشت با مهاجرین افغان در ایران یک جنبۀ مثبت نیز دارد. و این جنبۀ مثبت این است که افغان ها نه باید و تحت هیچ شرایطی بر همسایه های حریص و خونخوا خود باور کنند. ظلم را که حکومت ایران بر فامطیون انجام میدهد و آنها را به زور رد مرز و از ایران اخراج میکند یک درس عبرت برای تمامی افغان ها است. فاطمیون از جملۀ جنگجویانی بودند که برای منافق کشور ایران برای سال ها در سوریه جنگیدند، ده ها دوست و خویشاوند خود را در این جنگ که اصلا مربوط شان نه میشد از دست دادند و حتی باعث این شد که داعش جهت انتقام کشیدن از لشکر فاطمیون شیعه ها در افغانستان را هدف قرار دهد و در مقابل ایران نیز آنها را به نام دفاع از زیارت های شیعه یان در سوریه تشویش میکرد به انها معاش های گزاف پرداخت میکرد و خانواده های آن ها را نیز تحت حمایت خود قرار میداد اما وقتیکه جنگ سوریه شدت اولیۀ خود را از دست داد و عساکر بشارالاسد میتوانند که به تنهایی با مخالفین خود بجنگد ایران با همان لشکری که زمانی آنرا قهرمانان و مدافعین حرم میخواندند بدرفتاری را آغاز کردند. این نشان میدهد که جنگ ایران در سوریه جنگ مذهبی و برای دفاع از زیارت های مقدس شیعه یان نبود بلکه تنها و تنها برای منافق یک گروپ کوچک از ملاها ایران در آن جنگ ها دخیل بود و افغان ها را به کشتن میداد. به امید اینکه تمامی افغان ها این منافقت ایران را درک کرده باشند و دوباره تحت تاثیر وعده های دروغ و چرب ان ها قرار نه گیرند.

پاسخ

افغان ها از سوی هرکس مورد ظلم قرار گرفته اند. ایران یک نوع از این ظلم را بر افغان ها عملی میکند. جنایات دیگر توسط پاکستان انجام می شود. یک نمونۀ دیگری از ظلم را آمریکایی ها انجام می دهند. انگلیس ها یک نوع ظلم دیگری را انجام دادند. روس ها از نوع دیگری ظلم استفاده کردند. کسی نمی پرسد که چرا مردم جهان این همه ظلم و ستم را مرتکب می شوند؟ پاکستان چهل و سه سال می شود که ملیشه ها را علیه افغانستان آموزش میدهد و آنها را برای کشتن افغان ها و ویران کردن افغانستان به افغانستان می فرستد. در گذشته این کشور به کمک غرب این کار را می کرد و شرق را شکست داد، در ۲۰ سال گذشته با کمک غرب، چین و روسیه ملیشه ها را آموزش داده و آنها را برای ویران کردن افغانستان می فرستاد. از یک سو ایران افغان ها را برای جنگ در چوکات لوای فاطمیون فرستاد که تعدای کشته و برخی دیگر نیز زخمی شدند، از سوی دیگر ایران با طالبان برای ویران کردن افغانستان کمک می کرد. امریکایی ها و انگلیس ها قریه ها و خانه های افغانستان را به بهانۀ پنهان شدن تروریست ها در آنها بمباران کردند، اما وقتیکه رهبر تروریست ها در پاکستان پیدا شد، حتی از پاکستان پرسیده نه شد که چرا برای پنج سال وی را مخفی کرده اند؟ این دنیا صد چهره دارد. با تاسف که حالا تمامی چهره های بد و زشت جهان به سمت افغانستان روی آورده اند.

پاسخ