پناهندگان

افغان ها میان ایران و سایر کشورهای میزبان مهاجرین فرق نشان می دهند

گزارش از عمر

اکثریت کشورهای غیر اسلامی بر خلاف ایران به افغان های آسیب پذیر که سال گذشته از این کشور فرار کرده بودند پناه دادند. در ویدیوهای اخیری که در شبکه های اجتماعی دست به دست میشوند نگهبانان مرزی و اوباشان ایرانی نشان داده می شوند که مهاجرین افغان را لت و کوب و مورد شکنجه قرار می دهند. [رسانه های اجتماعی/عمران/ سلام تایمز]

هرات -- آن عده افغان های که از بدرفتاری با هموطنان شان در ایران به خشم آمده اند، تفاوت میان سیاست های این کشور با سیاست های سایر کشورهای که برای افغان ها پناه داده اند را واضح میکنند.

هفتۀ گذشته، افغان ها که از دیدن ویدیوهایی عصبانی هستند که نشان می داد ایرانی ها افغان ها را لت و کوب می کنند، در مقابل قونسلگری ها و سفارت ایران تظاهرات کردند.

در ماه قوس گذشته، لاس انجلس تایمز گزارش داد که بیشتر از سه میلیون افغان در ایران زندگی میکنند، اما اکثر شان در ایران احساس امنیت نه می کنند و از بدرفتاری آنها ناراضی هستند.

غنچه گل کریمی یک باشندۀ هرات گفت، مهاجرین افغان در ایران در ترس و به طور مخفیانه زندگی می کنند.

تعدادی از افغان هایی که از ایران اخراج شده اند، به تاریخ ۲۱حمل در یک کمپ مهاجرین ملل متحد در شهر هرات دیده می شوند. [عمران/سلام تایمز]

تعدادی از افغان هایی که از ایران اخراج شده اند، به تاریخ ۲۱حمل در یک کمپ مهاجرین ملل متحد در شهر هرات دیده می شوند. [عمران/سلام تایمز]

وی افزود، «درحالیکه افغان ها در چند ماه گذشته مجبور شدند که کشورشان را ترک کنند، ایران به جای اینکه با آنها کمک و سرپناهی بدهد، آنها را شکنجه و اخراج کرده است.»

کریمی با شکایت گفت، «مهاجرین افغان برای حکومت ایران یک تجارت پرمنفعت هستند،پول زیادی را در بدل ویزه از آنها می گیرد و بعدا به نام های مختلف و همه روزه از کارگران افغان در ایران باج گیری میکنند.»

عبدالرحیم سروری یک باشندۀ شهر هرات گفت، بد رفتاری ایران با مهاجرین افغان در حالیکه کشورهای غیر اسلامی به آنها کمک کرده و به آنها پناه می دهند، شرمندگی زیادی را برای آن رژیم اسلامی به بار می آورد.

وی افزود، «رهبران ایران در رسانه ها همیشه ادعا می کنند که آنها دوستان افغان ها هستند و همیشه برای کمک با افغان ها حاضر می باشند، اما در حقیقت، آنها برعکس عمل میکنند.»

وی افزود، «دولت ایران تا چه وقت به ظلم و ستم علیه افغان ها ادامه خواهد داد؟ ۴۰ سال می شود که همه چیز را ازما گرفته است، دیگر بس است.»

سروری گفت، مهاجرین افغان در سراسر جهان، در آرامش زندگی میکنند، اما در ایران نی.

دشمنی آشکار با افغان ها

دو قتل در مشهد ایران، دشمنی ایرانی ها با مهاجرین افغان را نمایان کرده است.

بعد از قتل دو ملا به تاریخ ۱۶حمل، با وجود آن که مامورین ایرانی یک مظنون را دستگیر و او را یک ازبک تبار معرفی کردند، یک کمپاین عمومی بر ضد مهاجرین افغان در ایران شروع شد.

به جای مقابله در برابر تعصب بر علیه افغان ها، گزارش های وجود دارد که پولیس و افراد ملکی در سراسر کشور در جستجوی مهاجرین افغان هستند و به مجردی که انها را پیدا کنند، بر آنها حمله نموده و به افغانستان رد مرز میکنند.

بعضی از افغان های مقیم ایران ادعا می کنند که بعد از این قتل هاآزار و اذیت افغان ها در ایران افزایش یافته است.

مبین احدی یک باشندۀ شهر هرات گفت، کمپاین بر ضد مهاجرین افغان توسط ایران یک جنایت است و آنرا یک تلاش از قبل پلان شده خواند.

وی افزود، «با وجود اینکه هیچ جنایتی را مرتکب نشده اند، مردان و زنان افغان، پیر و جوان، در ایران مورد حمله قرار گرفته و شکنجه می شوند. این اوج خصومت و تبعیض علیه افغان ها است.»

محمد رفیع حسینی یک باشندۀ شهر هرات گفت، مجازات هزاران مهاجر بی گناه به خاطر قتل دو ملا که توسط شخص دیگری انجام شده است، غیر انسانی است.

وی به یک حملۀ بدون خونریزی در ایالات متحده که یک یک زن به یک مهاجر ایرانی در انتقام قتل قاسم سلیمانی، فرماندۀ نیروی قدس سپاه پاسداران بالای یک مرد امریکایی با چاقو حمله کرد اشاره کرد، و پرسید که، «ایا مردم امریکا در عکس العمل به آن بر همۀ مهاجرین ایرانی در ایالات متحده حمله کردند و آنها را شکنجه دادند؟»

وی افزود، «حکومت ایران از ده ها به این سو با افغان ها مانند یک دشمن رفتار میکند و این کار را از یک سو با شکنجۀ مهاجرین افغان و از سوی دیگر با مداخله در امور داخلی افغانستان انجام میدهد.»

حسینی افزود، «ملل متحد و سایر سازمان های حقوق بشر باید بالای ایران فشار وارد کنند تا جلو بد رفتاری با مهاجرین افغان را بگیرد.»

زیرپا کردن حقوق

پس از بدرفتاری های اخیر با مهاجرین افغان توسط حکومت ایران، تعدادی از افغان ها ایران را منحیث یک همسایۀ بد و بی رحم یاد کردند.

سید رحیم یکی از باشنده گان ولایت هرات گفت، ایران همیشه با افغان ها بدرفتاری کرده است.

وی افزود، «ما بخاطر زبان و دین مشترکی که با ایران داریم به ایران می رویم، اما حکومت ایران به جای اینکه به ما پناه بدهد با ما بدرفتاری می کند.»

وی گفت، «قیمت ویزۀ ایران برای افغان ها ۱۵۰۰۰ افغانی (معادل ۱۷۱ دالر) است. هیچ کشور همسایۀ دیگر برای ویزۀ اینقدر پول زیاد دریافت نمی کند.

سید رحیم گفت، افغان ها مجبور هستند به ایران مهاجرت کنند زیرا این کشور با افغانستان هم مرز است.

محمد نادر مظفری یک باشندۀ شهر هرات گفت، مهاجرین در سراسر جهان حقوق مشخصی دارند، اما تهران حقوق مهاجرین افغان را پامال می کند.

وی افزود، «ما افغان ها به فکر این که این کشور یک کشور اسلامی است برای کار به آنجا می رویم، اما رفتار ایران با ما افغان ها نه اسلامی است و نه هم انسانی.»

وی افزود، «برخی از عکس های که در شبکه های اجتماعی دست به دست می شوند یک فیصدی کمی از وحشیگری ایران را بر علیه افغان ها نشان می دهد، اگر تمام جنایات ایران مستند سازی شوند، جهان حیرت زده خواهد شد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

6 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

شما چرا به ایران می آیید؟ به عربستان سعودی، پاکستان و یا چین بروید.

پاسخ

خب به کشور ایران نروید بروید به کشورهایی که برایتان فرش قرمز پهن کردند! ویک سوال بی جواب: اگر ایرانی ها اینقدر با شما بدرفتاری می کنند پس این جمعیت ملیونی افغان در ایران چی می کند شمارا بخدا کمی انصاف داشته باشید همین شما اگر فردا هزار نفر ایرانی بخواهند به افغانستان مهاجرت کنند چی می کنید؟ شما با هموطنان خود از قوم دیگر دشمن خونی استید ان وقت از ایران انتقاد می کنید؟ هر کشوری برای خود مرزی دارد نمی شود که بی هیچ تخصصی وسرمایه ای به سوی کشور دیگر به راه بیفتید. در کشور زیبای خود بمانید وبه ایران نیایید کسی برایتان دعوت نامه نفرستاده است

پاسخ

واقعیت اینست که میلیون ها افغان در ایران زندگی می کنند که بیشتر آن ها محفوظ نیستند. آنها توسط ایرانی ها آزار، اذیت و لت و کوب شده و مورد توهین قرار می گیرند. ایرانی ها تعداد زیاد مهاجرین افغان را کشته اند و تا اکنون هیچ کس از آنها در این مورد سوال نه کرده است. اما من در مورد پالیسی سلام تایمز متعجب هستم. هر کاری را که ایران با افغان ها می کند، این ویبسایت آنرا تحت پوشش قرار می دهد. اما اگر پاکستان تمام افغانستان را ویران کند، در بارۀ آن حتی یک گزارش ساده هم نه می نویسد تا مردم را از آن با خبر کنند. شما چه نوع پالیسی دارید؟ چرا در قبال جنایات پاکستان در مقابل افغانستان و افغان ها خاموش هستید؟ چرا در این مورد گزارش و یا خبری را نشر نه می کنید؟ من میخواهم یادآوری کنم که به روز شنبه (۲۷ حمل) جت های ارتش پاکستان چندین منطقه را در ولایات خوست و کنر بمباران کردند که تلفات سنگینی را به بار آورد. ویبسایت بی بی سی پشتو به نقل از صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) در گزارشی اعلام کرد که در حملات هوایی در ولایت های خوست و کنر۲۰ کودک به شمول ۱۵ دختر و ۵ پسر کشته شده اند. در این گزارش به نقل از محمد ایویا رئیس ادارۀ یونیسف در افغانستان گفته شده است، این کودکان در خانه های خود و در حالت خواب کشته شدند. طالبان گفتند، در حدود ۵۰ غیر نظامی در حملات هوایی پاکستان در این دو ولایت کشته شده اند. از همین خاطر من تعجب می کنم که چرا پالیسی سلام تایمز این گونه است که از یک گوشۀ افغانستان خبر میدهد اما از گوشۀ دیگر هیچ خبر نه میدهد، این یک تراژیدی بزرگ و غم انگیز است. من تا اکنون نه دیده ام که شما از منطق پشتون نشین خبری را نوشته و نشر کرده باشید، و اگر نشر هم کرده اید دو یا سه فیصد است، آخر چرا؟ لطفا به

پاسخ

برعکس، همیشه و من تاکید می کنم که همیشه، این شهروندان افغانستان هستند که دخترها را به صورت گروهی مورد تجاوز قرار داده، یا همۀ خانواده ها را هنگام دزدی و غارت قتل عام می کنند.

چرا این ۵ میلیون که بیشترشان مسلمانان سنی مذهب افغانستان هستند ایران را ترک نمی کنند؟

از اروپا، هند و یا عربستان سعودی بخواهید که به آنها جای بدهند.

البته من این را میفهمم که پشت سر همه اینها وحشت تعصب مذهبی علیه شیعه قرار دارد.

بروید با دیوبندی ها زندگی کنید، کشورما را به حالش بگذارید.

پاسخ

ارتش مرتد پاکستان سه روز پیش در یک بمباران وحشیانه در ولایت های خوست و کنر افغانستان ده ها پشتون را به طور فجیعی کشت، اما سلام تایمز کلمه ای در مورد آن ننوشته است. اگر اخبار و گزارش هایی را برای پشتون های افغان منتشر می کنید، پس یک طرفه عمل نکنید. در مورد تمام دشمنان افغانستان و فعالیت های وحشیانه آنها بنویسید. ایران در واقع دشمن افغانستان و افغانستان است، اما نادیده گرفتن اقدامات ارتش و استخبارات مرتد پاکستان در افغانستان، جهات مطلق شماست. اولین دشمن ما پاکستان است. دشمن دوم ما ایران، روسیه و چین است.

پاسخ

عجب! ایران دشمن دوم است؟ حکما آمریکا هم دوست اول هست و انگلیس دوست دوم و استرالیایی که سربازانش را برای آمادگی وعادت به قتل وکشتار به افغانستان فرستاد ودهها نفر را بیگناه کشت دوست عزیزتر از جان..
امان از جهل! امان از نادانی!امان از تبلیغات گمراه کننده

پاسخ