جنایت و عدالت

باشنده گان بادغیس علیه رژیم 'خصومت آمیز' ایران اعتراض کردند

گزارش از عمر

در این تصویر دیده می شود که، بیش از ۱۰۰ نفر باشنده گان ولایت بادغیس به تاریخ ۱۷ سرطان برای محکوم کردن مداخلات تهران در امور داخلی افغانستان و کشته شدن مهاجرین افغان به دست نیروهای امنیتی ایران، در جاده های قلعه نو اعتراض کردند. [شامل ماشال]

هرات -- بیش از ۱۰۰ نفر باشنده گان ولایت بادغیس به تاریخ ۱۷ سرطان برای محکوم کردن مداخلات تهران در امور داخلی افغانستان و کشته شدن مهاجرین افغان به دست نیروهای امنیتی ایران، در جاده های مرکز ولایتی اعتراض کردند.

معترضین در قلعه نو، که از جوانان، فعالان مدنی و علمای دینی متشکل بودند، شعارهای ضد تهران را سر دادند و برای غرق شدن ۲۹ مهاجر افغان در ماه ثور، خواستار پیگرد قانونی شدند که گفته می شود مرزبانان ایرانی آنها را به دریا انداختند.

این گروه همچنان برای اعتراض به حادثه تاریخ ۱۴ جوزا گردهمایی کردند که نیروهای ایرانی بالای وسیله نقلیه حامل مهاجرین افغان در شهر مهریز ولایت یزد شلیک کردند و در آتش سوزی ناشی از آن سه نفر کشته و ۸ نفر به شدت زخمی شدند.

رئیس جمهور اشرف غنی دستور داد تا در مورد مسئله غرق شدن تحقیقات انجام شود.

در تصویر دیده می شود که، باشنده گان ولایت بادغیس به تاریخ ۱۷ سرطان در قلعه نو تجمع می کنند تا رفتار ایران با مهاجرین افغان و مداخله این رژیم در امور داخلی افغانستان را محکوم کنند. [شمیل مشعل]

در تصویر دیده می شود که، باشنده گان ولایت بادغیس به تاریخ ۱۷ سرطان در قلعه نو تجمع می کنند تا رفتار ایران با مهاجرین افغان و مداخله این رژیم در امور داخلی افغانستان را محکوم کنند. [شمیل مشعل]

مقامات ایرانی این اتهامات غرق کردن را رد کردند و گفتند که این حادثه در داخل خاک افغانستان رخ داده است. آنها همچنان اتهام می بندند که بالای افراد کشته شده در حادثه وسیله نقلیه پس از آن شلیک صورت گرفت که «آنها از دستورات پولیس سرکشی کردند، و نتوانستند در یک پوسته تلاشی توقف کنند».

افغان ها با رد کردن این توضیحات،‌در اعتراض علیه تهران در تعدادی از ولایات به شمول کابل، هرات، هلمند، و ننگرهار گردهمایی کرده اند.

فاروق شاه ایماق، یک باشنده قلعه نو گفت، قتل های بی رحمانه این کارگران، دشمنی کاملی را نشان می دهد که رژیم ایران نسبت به مهاجرین افغان دارد.

ایماق گفت، «کارگران افغان به خاطر فراهم نمودن غذا برای خانواده های خود به ایران رفتند، اما آنها توسط ارتش ایران به روش غیر انسانی به دریا انداخته شدند یا به آتش کشیده شدند.»

وی افزود، «علی رغم اینکه مرتکب اصلی قتل عام مهاجرین و کارگران افغان است، حکومت ایران بی شرمانه از هرگونه دست داشتن انکار می کند. چنین جنایاتی علیه مهاجرین در هر کشوری بی سابقه است. فقط حکومت ایران با مهاجرین و کارگران بی گناه به گونه ای غیر انسانی و شیطانی رفتار می کند.»

نیازمحمد احمدی، یک باشنده قلعه نو و یک شرکت کننده در گردهمایی ضد تهران گفت، «پرتاب کردن افراد بیگناه به دریا و یا سوزاندن آنها، وحشیگری شدید نیروهای امنیتی ایران را نشان داد.»

«حکومت ایران نه به ارزش های همسایگی احترام می گذارد و نه به ارزش های اسلامی اهمیت می دهد.»

فراخوانی برای عدالت

احمدی افزود، کارگران در بازسازی و رونق ایران نقش مهمی را ایفا کرده اند، اما به جای قدردانی از این کارگران به خاطر خدمات شان، حکومت ایران به انجام دادن چنین بی رحمی ها متوسل می شود.

بر اساس گزارش کمیشنر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، حدود ۳.۵ میلیون افغان، به شمول تقریباً یک میلیون پناهنده، در ایران زندگی می کنند.

معترضین در قلعه نو خواستار این شدند که سربازان ایرانی که در کشتار مهاجرین افغان دست داشته اند توسط محکمه های بین المللی محاکمه شوند و به خاطر اعمال شان با عدالت روبرو شوند. علاوه بر این، آنها از سازمان ملل متحد خواستند كه علیه رژیم ایران اقدام كند.

احمدی گفت، «خواست ما از حکومت افغان و جامعه جهانی این است كه آنها جنایات حکومت ایران علیه مهاجرین را به طور جدی بررسی كنند و اجازه ندهند كه قاتلین این كارگران آزادانه زندگی كنند.»

وی افزود، «این رفتار وحشیانه حکومت ایران با مهاجرین افغان سالهاست که ادامه دارد. این حکومت مهاجرین را به بهانه های مختلف در زندان می اندازد، آنها را شکنجه می کند و حتی آنها را اعدام نیز می کند. این رفتار غیرانسانی ایران بر خلاف تمام ارزش های انسانی و اسلامی است.»

وی گفت، مهاجرین و پناهندگان در سراسر جهان از حقوق خاصی برخوردار هستند و هیچ حکومتی حق ندارد آنها را شکنجه کند یا آنها را بکشد.

جنیدالله اشکانی، یک فعال جامعه مدنی در قلعه نو گفت، این اقدامات نیروهای ایرانی «نابخشودنی» است.

وی گفت، «ما کشتار اتباع و مهاجرین افغان در ایران را به شدت محکوم می کنیم. این یک جرم غیرقابل بخشش و غیرانسانی است که نیروهای امنیتی ایران انجام داده اند.»

وی افزود، کشتار مهاجرین افغان در ایران هیچ جایگاهی در قوانین بین المللی ندارد و بر خلاف اصول همسایگی خوب است.

اشكانی گفت، «نیروهای امنیتی ایران همیشه در كشتن و شكنجه کردن مهاجرین افغان دست دارند، اما این موارد توسط رسانه ها پوشش داده نشده و پنهان مانده است. آخرین دو حادثه ای که آنها مهاجرین را به دریا انداخته و آنها را به آتش کشیدند، نشان دهنده خشونت حکومت ایران علیه مهاجرین بی گناه است.»

وی با افزودن اینکه رفتار خشونت آمیز این رژیم با مهاجرین افغان برای هیچكس قابل قبول نیست و جنایتی علیه بشریت است گفت، سازمان ملل متحد و سازمان هایی كه از حقوق بشر و پناهندگان حمایت می كنند، باید فوراً اقدامی كنند تا ظلم ایرانیان بر مهاجرین و كارگران متوقف شود.

وی گفت، «حکومت افغان در هماهنگی با سازمان های بین المللی باید بر ایران فشار بیاورد. اگر مرتکبین این قتل ها این بار مجازات نشوند، در آینده مهاجرین و کارگران بی گناه بیشتری کشته خواهند شد.»

یک 'دشمن' به عنوان همسایه

عبدالسمیع قادری، یک باشنده شهر قلعه نو گفت، حکومت ایران ادعا می كند که دوست افغانستان است، اما اقدامات آن نشان می دهد كه دشمن افغانستان است.

وی افزود، «ما این اقدامات وحشیانه، بزدلانه و زشت حکومت خصمانه ایران را به شدت محکوم می کنیم. من از آنها می خواهم كه این خشونت غیر ضروری علیه مهاجرین افغان را متوقف كنند.»

وی گفت، «در حلقه های رسمی، حکومت ایران ادعا می کند که دوست حکومت و مردم افغانستان است و می گوید که هر دو این کشورها هم زبان و هم دین هستند، اما در پشت صحنه، این یک دشمنی است که افغانستان را از پشت با خنجر می زند.»

محمد انور وکیلی، یک تحلیلگر امور سیاسی در ولایت بادغیس گفت، رژیم ایران نه تنها در این کشتار مهاجرین دست دارد، بلکه همچنان در کشتار افغان ها در داخل افغانستان توسط طالبان و سایر گروه های تروریستی نیز دست دارد.

وی افزود، با فراهم کردن پول و اسلحه به طالبان، حکومت ایران مستقیماً در کشتار مردم ملکی بی گناه و نیروهای امنیتی افغان دخیل است.

وی افزود، «خواست ما از جامعه بین المللی این است كه بالای ایران فشار بیاورد تا از دخالت در امور داخلی افغانستان دست بردارد و از آزار و اذیت مهاجرین دست بكشد. کسانی که در غرق کردن و سوزاندن مهاجرین دخیل هستند باید شناسایی و به محاکمه کشیده شوند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

بهترین راه حل این است که تمامی مهاجرین افغان را از ایران به افغانستان برگردانیم و تمام مررز های افغانستان که به این کشور منتهی می شوند، مسدود نماییم. اکنون مظاهر کردند ما بر علیه ایران بی منعا است. ما در حال حاضر میلیون ها مهاجر افغان در خاک ایران داریم و هر روز بر ضد ایران در افغانستان مظاهر می کنیم و شعار میدهیم. این کار برای افغان های ما که در ایران به سر می برند، مشکل ایجاد می کنند. اگر ما این کار ها را ادامه دهیم شفاخانه های ایرانی آماده نخواهند بود تا مریضان مهاجرین افغان را در آن کشور بپذیرند و مکاتب آنها کودکان افغان را داخله نخواهند داد. از این جهت بایید اول کشور خود را امن بسازیم، مهاجرین افغان را از کشور های همسایه چون ایران و پاکستان برگردانیم ، برای اقتصاد مردم کار کنیم و کشور خود را توسعه دهیم، بعداً با ایران دشمنی خود را اعلان کنیم زیرا با دست خالی هیچ کاری نمی شود. ما هیچ چیزی در کشور خود نداریم، فقر و گرسنگی در این کشور به اوج خود رسیده، میلیون ها تن در کشور بیکار است. طالبان عملاً با دولت افغانستان در جنگ است. از این رو، نخست صلح را در کشور خود تامین کنیم، بعداً برای بهبود اقتصاد کشور خود فکر کنیم و فرصت های شغلی را ایجاد نماییم و مهاجرین خود را به کشور برگردانیم، بعدً مررز های کشور خود را به روی ایران ببندیم.

پاسخ