پناهندگان

افغان های اخراج شده می گویند، رژیم ایران مرتکب جنایات علیه بشریت می شود

گزارش از عمران

افغان های اخراج شده از ایران می گویند که مردم و رژیم ایران با آنها رفتار غیر عادلانه کرده و مرتکب جنایت علیه بشریت می شوند. آنها خواستار رسیدگی به اقدامات جنایتکارانه ایران هستند. [عمر/سلام تایمز]

هرات -- ذبیح الله شفاهی اخیراً با خانواده اش از ایران اخراج شد و حکایات تلخی از شکنجه و بدرفتاری هایی که توسط نیروهای ایرانی متحمل شده بود را بازگو کرد.

شفاهی که با خانواده اش در کمپ پناهندگان سازمان ملل متحد در شهر هرات زندگی می کند، گفت که پولیس ایران هزاران پناهجوی افغان را برای مدت طولانی بدون آب و غذا در هنگرها (گدام ها) نگهداری می کند.

پدر چهار فرزند که ۴۵ سال سن دارد و باشندهء پنجشیر است، بتاریخ ۲۱ حمل صحبت می کرد، گفت که مقامات ایرانی حتی به پناهندگان اجازه استفاده از حمام را نمی دهند.

او گفت، «ده پناهجو به دلیل کمبود اکسیجن در گدام ضعف کردند. پولیس ایران به ما اجازه نداد آنها را از گدام بیرون بیاوریم و می‌گفتند بگذارید که بمیرند. پولیس ایران حتی کسانی را که بیهوش شده بودند توسط چوب گاو می زدند.»

ذبیح الله شفاهی، ۴۵ ساله (از سمت چپ اول)، به همراه همسر، چهار فرزند و اعضای یک خانواده دیگر بتاریخ ۲۱ حمل در کمپ پناهندگان سازمان ملل در شهر هرات دیده می شود. [عمر/سلام تایمز]

ذبیح الله شفاهی، ۴۵ ساله (از سمت چپ اول)، به همراه همسر، چهار فرزند و اعضای یک خانواده دیگر بتاریخ ۲۱ حمل در کمپ پناهندگان سازمان ملل در شهر هرات دیده می شود. [عمر/سلام تایمز]

ذبیح الله افزود که دو پناهجو به دلیل کم آبی و کمبود اکسیجن در گدام جان باختند.

او گفت، «پولیس ایران با پناهندگان مانند حیوانات رفتار می کند و آنها را در مقابل صدها نفر به شدت لت و کوب می کنند.»

وی افزود، «من موافقم که پناهندگان در بازداشت هستند، اما حتی زندانیان حق دارند غذا بخورند، بنوشند و از تشناب استفاده کنند، در حالیکه در ایران، پناهندگان بازداشت شده حتی از حقوق اولیه خود نیز محروم هستند.»

شفاهی گفت، پولیس ایران حتی به مدت ۲۴ ساعت در حالی که آنها در راه بودند به او اجازه خرید آب و شیر برای پسر شیرخوارش را نداد و او را دچار گرسنگی شدید کرد.

وی افزود، «جمهوری اسلامی ایران اسلامی نیست، فقط اسمش جمهوری اسلامی است نه عمل. جمهوری اسلامی؟ ایران آمریکا و اسرائیل را تشنه به خون می خواند، اما این ایران است که در واقع خونخوار است.»

او گفت، «امریکا افغان ها را به فاصله ۱۸ساعت از طریق هوا می برد، به آنها غذا و آب فراهم می کند، و فرزندانشان را در مکاتب امریکا شامل می سازد، در حالیکه در ایران، کودکان افغان نمی‌ توانند به مکتب بروند و والدین شان از کار کردن می‌ترسند».

جنایات علیه بشریت

برخی از فعالان حقوق بشر در واکنش به افزایش بد رفتاری و شکنجه پناهجویان افغان در ایران، اقدامات ارتش ایران علیه افغان‌ها را نقض آشکار حقوق بشر می‌دانند.

این اواخر تصاویر هولناکی از پناهجویان افغان در ایران در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود. این تصاویر جوانان خون آلود افغان را نشان می دهد که با چاقو و سایر اشیاء مرگبار مورد حمله قرار گرفته اند.

صادق مصدق، فعال حقوق بشر در شهر هرات گفت، که بد رفتاری با پناهجویان افغان در ایران بی سابقه است و به طور فزاینده ای به فاجعه تبدیل می شود.

وی افزود، «در هیچ کجای دنیا با پناهندگان به گونه ای که در ایران با آنها رفتار می شود، رفتار نمی شود. رفتار با پناهندگان در ایران که تنها هدفشان یافتن کار و غذا است، جنایت علیه بشریت است».

وی گفت، «نقض آشکار حقوق بشر افغان ها در ایران باید فورا متوقف شود. اگرچه افغان‌ها همیشه در ایران از حقوق خود محروم بوده‌اند، اما در این اواخر جنایات ضد بشری علیه افغان‌ها اتفاق می‌افتد.»

مصدق هشدار داد اگر نقض حقوق پناهندگان افغان در ایران فورا متوقف نشود، به زودی یک فاجعه انسانی قریب الوقوع است.

موسی صافی، ۲۲ ساله، باشنده کاپیسا، که اخیراً از ایران اخراج شده است، گفت که برخی از ایرانیان و ارتش آنها پناهندگان افغان را انسان نمی دانند.

او به تاریخ ۲۱ حمل، زمانی که در کمپ پناهندگان سازمان ملل در هرات بود، گفت، «پولیس مرا از اتاقم در تهران برد.»

وی گفت، «آنها حتی به من اجازه ندادند تلیفون همراه و لباس‌هایم را ببرم. دست‌هایم بی‌حس شده بود زیرا آنها را محکم بسته بودند. بیش از ۱۰۰ نفر را در یک وسیله نقلیه ۳۰ نفره سوار کردند.»

او افزود، «پولیس همه را در گدام بازداشت پناهجویان لت و کوب کردند. آنها بسیار وحشی هستند.»

فراخوان ها برای تحقیق

برخی از فعالان حقوق بشر و شهروندان افغان از سازمان‌های حقوق بشر می‌خواهند تا جنایات ضد بشری را که علیه پناهجویان افغان در ایران انجام می‌شود، بررسی کنند.

محمد جاوید سیلاب، یک فعال حقوق بشر در فیروز کوه، مرکز ولایت غور، گفت که پناهندگان حقوق جهانی خاصی دارند که کشورهای میزبان باید به آنها احترام بگذارند.

وی با بیان اینکه نقض حقوق پناهجویان افغان در ایران مستند شده است، گفت که سازمان های بین المللی حقوق بشر باید به این مسائل رسیدگی کنند.

وی گفت، «سال هاست که جنایات هولناکی علیه پناهجویان افغان در ایران به صورت مخفیانه صورت می گیرد، اما برخی از سوء استفاده‌ها و ظلم‌های ایرانی‌ها که اخیراً در رسانه‌ها منتشر شده است، فرصتی برای بررسی است.»

وی افزود، «اخیراً بسیاری از پناهجویان افغان در ایران کشته شده‌اند، اما متاسفانه هنوز هیچ سازمانی به این موارد رسیدگی نکرده است.»

سیلاب گفت که وظیفه سازمان های حقوق بشر و حمایت از پناهندگان است که از نقض حقوق پناهجویان افغان در ایران جلوگیری کنند.

سید اشرف سادات، فعال جامعه مدنی در هرات گفت که افغان ها در ایران بدون اینکه مرتکب جرمی شده باشند مجازات می شوند.

او گفت، «ما در موارد بسیاری دیده‌ایم که پناهندگان بی‌گناه سال‌ها زندانی شده‌اند یا حتی به اعدام محکوم شده‌اند.»

وی افزود، «مهاجرین افغان در ایران به عدالت دسترسی ندارند و دولت ایران هر طور که بخواهد درباره سرنوشت آنها تصمیم می گیرد».

سادات خواستار این شد که این جنایات باید مورد بررسی قرار گیرند و دست اندرکاران باید به دست عدالت سپرده شوند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

وزیر امور خارجۀ ایران: «ترکیه می خواهد بر روی آب در طول سرحد مشترک با ما بند برق بسازد. وی می گوید، ما با صراحت به آنها اعلام میکنیم که جریان آب را قطع نه کنید، ما مخالف این تصمیم شما هستیم.» اگر آمریکا یا هر کشور دیگری بخواهد ایران را مورد تعرض قرار دهد، پیدا کردن دشمنی بین افغان ها و ایرانی ها غیرضروری است. در این قرن بیست و یکم، مردم باید از مغز و اقتصاد خود استفاده کنند. بنابراین ایالات متحده می توانست به مصرف نزدیک به ۵۰۰۰ میلیون دالر در افغانستان جلو سرازیر شدن آب افغانستان به پاکستان و ایران، دو کشور حامی تروریزم را بیگیرد.

پاسخ

در این شکی نیست که ایران بر افغان ها ظلم کرده و هنوز هم می کند، اما چرا از پاکستان نمی نویسیم؟ با این حال، پاکستان از سال ۱۳۵۳ به آموزش، تسلیح و تأمین مالی شورشیان پرداخته و با دولت مرکزی افغانستان می‌جنگد. شورشیان آموزش دیده توسط پاکستان چندین دولت را در کشور ما سرکوب کردند. آنها ارتش و پولیس ما را نابود کردند و ده ها هزار نفر را کشتند. آیا شما کورهستید که نمی توانید آنها را ببینید؟ آیا کر هستید که آن را نمی شنوید؟ ایران یک دهم آسیب پاکستان به افغان ها و افغانستان وارد نکرده است. پاکستان نسل های ما را نابود کرده است. اگر به ارتباط افغانستان و افغان ها ناراحت هستید لطفا از جنایات پاکستان علیه افغانستان بنویسید.

پاسخ

این وب سایت ممکن است متعلق به ارتش پاکستان باشد. اینها هرگز از سیاست های تروریستی پاکستان و حمایت آنها از تروریست ها در افغانستان نمی نویسند. همین دو هفته پیش ارتش تروریست پاکستان تا ۵۰ تن از مردم بیگناه به شمول زنان و کودکان را در خوست کشت، اما این وب سایت حتی یک گزارش سه کلمه ای از آن منتشر نکرد. بر اساس گزارش یونیسف، ۲۰ نفر از کشته شدگان خوست تنها کودک بودند. آیا مدیران این وب سایت نابینا هستند؟ در همان شب لشکر حرامزاده و مرتد پاکستان کنر را نیز بمباران کردند، اما اینها چیزی در این باره ننوشتند.

پاسخ