پناهندگان

طرح ایران برای اخراج میلیون ها پناهجوی افغان با محکومیت مواجه شد

گزارش از عمر

اعلامیه مقامات ایرانی مبنی بر برنامه اخراج پنج میلیون پناهجوی غیرقانونی افغان، انتقاد افغان ها را برانگیخته است. ناظران می گویند، اخراج افغان ها از ایران بحران اقتصادی در داخل را بدتر خواهد کرد. [عمر/سلام تایمز]

هرات -- اعلامیه مقامات ایرانی مبنی بر اینکه آنها قصد دارند میلیون ها پناهجوی افغان بدون سند را از کشور اخراج کنند، انتقاد افغان ها را برانگیخته است.

احمد وحیدی وزیر امور داخله ایران به تاریخ ۵ میزان به خبرنگاران گفت که ایران تمام پناهجویان افغان را که فاقد سند اقامت هستند، اخراج خواهد کرد.

وحیدی گفت که پنج میلیون مهاجر افغان به صورت غیرقانونی در ایران زندگی می کنند.

ناظران می گویند، اخراج پناهجویان افغان از ایران بیکاری و فقر را در افغانستان بدتر خواهد کرد.

پناهجویان افغان اخراج شده از ایران به تاریخ ۱۲میزان در داخل کمپ پناهندگان سازمان ملل متحد در شهر هرات دیده می شوند. [عمر/سلام تایمز]

پناهجویان افغان اخراج شده از ایران به تاریخ ۱۲میزان در داخل کمپ پناهندگان سازمان ملل متحد در شهر هرات دیده می شوند. [عمر/سلام تایمز]

عبدالقادر کامل، تحلیلگر امور سیاسی مستقر در هرات گفت، «چهار دهه درگیری و بی ثباتی میلیون ها افغان را مجبور به ترک کشورشان کرده و به کشورهای دیگر از جمله کشورهای همسایه پناهنده شده است».

وی افزود، «در دو سال گذشته بسیاری از افغان‌ها به دلیل بیکاری و تهدیدات امنیتی مجبور به پناه بردن به ایران شدند،»

به گفته کامل، اخراج افغان ها به صفوف بیکاران و فقیران افغانستان می افزاید و بحران اقتصادی را در آنجا تشدید می کند.

کامل گفت، انجام این کار قبل از ثبات وضعیت در افغانستان غیرمنطقی و غیرانسانی است.

آرش حدید یک فعال جامعهء مدنی در شهر هرات گفت، فعلا شرایط برای بازگشت میلیون ها مهاجر افغان از کشورهای همسایه نامناسب است.

او گفت، «افغان ها برای یافتن کار به ایران رفته اند تا خانواده های خود را از فقر نجات دهند. اخراج این پناهجویان باعث افزایش فقر و گرسنگی در افغانستان خواهد شد... ایران نباید در شرایط کنونی میلیون ها افغان را اخراج کند.»

وی گفت، «هیچ کشور دیگری مانند ایران با پناهندگان همسایگان خود با خشونت و ظلم رفتار نمی کند

حدید گفت، «ما از سازمان‌های بین‌المللی می‌خواهیم که ایران را برای تغییر تصمیم خود تحت فشار بگذارند،»

رفتار غیر انسانی

پناهجویان افغان اخراج شده از ایران مدت هاست که نیروهای ایرانی را به ضرب و شتم، شکنجه و اخاذی متهم کرده اند.

جاهد ۲۳ ساله اخیراً با وجود داشتن اسناد اقامت قانونی ایرانی از ایران اخراج شد.

او به روز چهارشنبه (۱۲میزان) از کمپ پناهندگان سازمان ملل متحد در شهر هرات گفت، پولیس ایران او را لت و کوب و شکنجه کرد.

او گفت، «در حالی که من در صف نانوایی برای خرید نان با لباس کار منتظر بودم، پولیس مرا گرفت،»

وی گفت، «من جوازهای کار و اقامت خود را که از طرف دولت ایران صادر شده بود با خود داشتم، با اینکه این جوازها را به آنها نشان دادم، آنها را پاره کردند و مرا اخراج کردند.»

جاهد گفت، «در حالی که ایران خود را یک کشور مسلمان و همسایه افغانستان می داند... به جای پناه دادن به افغان ها، آنها را اخراج می کند. من و سایر افغان‌ها برای کار به ایران پناهنده شده بودیم، اما به ما پناه نداد.»

او گفت، پولیس ایران حتی پاسپورت های افغانی و ویزه های ایرانی را پاره کرده و آنها را اخراج می کند.

عبدالحکیم قربانی، ۳۱ ساله، که اخیراً از ایران اخراج شد، به روز چهارشنبه گفت، با وجود اینکه ایران ادعا می کند کشور اسلامی است اما رفتار آن با پناهجویان افغان غیراسلامی و غیرانسانی است.

او در کمپ پناهندگان سازمان ملل متحد گفت، «ایالات متحده و اروپا پناهندگان افغان را پذیرفته اند، اما ایران به عنوان یک همسایه به افغان ها پناه نمی دهد.»

وی افزود، «دولت ایران نه تنها به افغان‌ها پناه نمی‌دهد، بلکه پول و اموال کارگران افغان را در کشور می‌گیرد و آنها را با دست خالی اخراج می ‌کند. پنج ماه پیش برای امرار معاش خانواده ام به ایران رفتم، اما سربازان ایرانی همه پول مرا گرفتند. حالا حتی یک افغانی هم ندارم که به خانه برگردم.‍»

قربانی گفت، ارتش ایران پناهندگان بی پول افغان را مورد هر نوع بدرفتاری و ضرب و شتم قرار می دهد.

سید احمد، ۵۷ ساله، باشنده میدان وردک که در مدت ۶ ماه در ایران کار می کرد، گفت که پولیس ایران او و چند تن از دوستانش را در حالی که در خواب بودند، گرفته و پس از ضرب و شتم آنها را اخراج کرده است.

احمد که نان آور یک خانواده هشت نفره است، گفت که مجبور شده برای تامین معاش خانواده اش به ایران برود.

او گفت، «پولیس ایران وقتی مرا بلند کرد با چوب به سرم زد، پولیس آنقدر ما را لت و کوب کرد که خسته شدند. پولیس در حین انتقال ما به توقیف خانه، تمام پول ما را گرفت.»

وی افزود، «نام حکومت ایران اسلامی است، اما رفتارش غیراسلامی و غیرانسانی است. حدود ۱۰۰۰۰ پناهجوی افغان را در یک گدام بزرگ قرار می دهد و به هر یک از آنها یک تکه نان خشک می دهد تا زنده بمانند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

15 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

باید به خاطر داشت که آزادی باشندگان قبایلی دو طرف خط دیورند برای رفت و آمد عنعنوی آنها در معاهده سال 1921 کابل تضمین شده بود. سی سال قبل، هنگامی که رئیس جمهور ضیاالحق فهمید که امریکا دیگر علاقمند حضور در افغانستان نیست، سیاست پاکستان را در مقابل افغانستان تعریف کرد، که تفاوت چندانی با سیاستهای دولت استعماری هند برطانوی در افغانستان نداشت: وی اظهار داشت که "ما حق داشتن یک قدرت را در کابل کسب کرده ایم که نسبت به ما بسیار دوستانه باشد. ما به عنوان یک کشور خط مقدم خطرات جدی را پذیرفته ایم و اجازه بازگشت به وضعیت قبل از جنگ را که با نفوذ گسترده هند و شوروی و ادعاهای افغانستان در مورد کشور خودما مشخص شده بود، نمی دهد. در این روزها دوسال بعد از خروج امریکا از افغانستان، این برداشت به همان پیمانه صادق است که سی سال قبل سیاستهای پاکستان را در مورد افغانستان تعیین مینمود. طوریکه در بالا گفته شد حمایت همه جانبهٔ پاکستان از طالبان برای به قدرت رساندن یک حکومت وابسته در کابل بود به هدف کنترل سیاست و تجارت ترانزیتی خارجی حکومت افغانستان. برای پاکستان احراز سیاستهای مستقلانه توسط مقامات طالبان خیانت در برابر تعهدات آنها در برابر ولینعمت پاکستان است. 5/5

پاسخ

این اقدامات خصمانه بر ضد افغانستان در زمانی صورت می گیرد که تجارت ترانزیتی افغانستان از طریق پاکستان در طی سال مالی 2022-2023 نسبت به سال مالی قبلی افزایش خیره کننده 67 درصدی داشته است. این اقدامات خصمانه بر ضد افغانستان در زمانی صورت می گیرد که تجارت ترانزیتی افغانستان از طریق پاکستان در طی سال مالی 2022-2023 نسبت به سال مالی قبلی افزایش خیره کننده 67 درصدی داشته است. این اقدامات پاکستان شباهتهای زیادی با محدودیتهای وضع شده ترانزیتی اسراییل بر غزه دارد. در حالی که زمان بندی این اقدامات سوالاتی را ایجاد می کند، به خصوص به دلیل اینکه برخی از محدودیت های واردات اخیرا کاهش یافته بودند، عوامل سیاسی ممکن است نقش اصلی در تغییر موقف پاکستان داشته باشند. تنش های اخیر در امتداد مناطق بین پاکستان و افغانستان ممکن است بر این تصمیم تأثیر گزار بوده باشند. این تحولات می تواند پیامدهای ناگوار اقتصادی برای افغانستان داشته باشد، زیرا این کشور ممکن است مجبور شود مسیرهای ترانزیتی طولانی تر و پرمصرفتررا به دلیل محدودیت ها در پاکستان انتخاب کند. برای پاکستان، افزایش مصارف ترانزیتی و مشکلات وضع شده در مسیر راه می تواند به طور بالقوه منجر به تغییر استفاده از پاکستان به عنوان یک کشور مناسب برای ترانزیت افغانستان شود، که می تواند موانع بیشتری را برای اقتصاد خراب در حال حاضر آن کشور ایجاد کند. در عین زمان خلاف تعامل ۱۳۵ سال گذشته وضع مقررات داشتن پاسپورت و ویزه از طرف حکومت موجوده پاکستان برای باشندگان قبایلی دو طرف خط دیورند برای رفت و آمد عنعنوی آنها فشارهای سیاسی مزید پاکستان بالای طالبان است. 4/5

پاسخ

اخیرا به بهانه تلاش برای جلوگیری از قاچاق و تقویت کنترل بر تجارت ترانزیتی، اداره فدرالی عواید پاکستان (FBR) و وزارت تجارت پاکستان یک سلسله اقدامات سختگیرانه را اعمال کرده اند که بر ترانزیت واردات تجارتی به مقصد افغانستان تأثیر می گذارد. منظور ترانزیت مواد وارداتی افغانستان از بنادر پاکستان تا خاک افغانستان است. این ابتکارات شامل ممنوعیت عبور چندین قلم امتعه تجارتی به مقصد افغانستان، تحمیل تعرفه های ترانزیتی، وافزایش تفتیشهای نظارتی بر محموله های ترانزیتی به مقصد افغانستان است. وزارت تجارت پاکستان ترانزیت اقلام مختلف را به افغانستان ممنوع اعلام کرده است که شامل پارچه جات نساجی، تایر موتر، چای سیاه، لوازم خانگی، لوازم آرایش، لوازم تشناب و میوه جات خشک میباشد. همزمان، 10 درصد تعرفه را بر روی دسته های عمده امتعهٔ ترانزیتی افغانستان اعمال کرده است که شامل قنادی، چاکلیت، کفش، ماشین آلات، پتو، منسوجات و غیره می شود. همچنان بررسی دقیق و مجدد محموله ها را در جریان ترانزیت بعد از ترخیص از بندر وارده اتخاذ گردیده است. مقررات وضع شدهٔ جدید همچنین شامل ارائهٔ ضمانت نامه بانکی برابر با تعرفه ها و مالیات برای محموله ها الزامی شده است تا اطمینان حاصل شود که محموله ها به مقصد مورد نظرشان در افغانستان می رسند. به ظاهر این اقدامات پیشگیرانه در پاسخ به نگرانی های فزاینده در مورد قاچاق امتعهٔ وارداتی افغانستان از طریق پاکستان صورت می گیرد. گفته میشود تعرفه پایین گمرکی در افغانستان و اعمال محدودیت های خاص وارداتی توسط پاکستان، باعث تبانی بین شرکت های تجاری در این دو کشور برای استفاده از فرصت های تجارت ترانزیتی شده است. 3/5

پاسخ

دین ترتیب بدون شک با به قدرت رسیدن طالبان در کابل پاکستان برندهٔ اصلی بوده و تصور میکردبه اهداف خود در افغانستان نایل میگردد. اما چرا پاکستان از طالبان حمایت می نمود؟ برای به قدرت رساندن یک حکومت وابسته، به هدف کنترل سیاست خارجی حکومت افغانستان، مهار کردن ناسیونالیزم پشتونهای دوجانب و تعویض آن به اسلام گرایی افراطی، کنترول جنبش آزادی خواهی بلوچها، ایجاد عمق استراتژیک در مقابله با هند و جلوگیری از نفوذ هند در سرحدات غربی پاکستان و تأمین خطوط ترانزیتی مطمٔن پاکستان با کشورهای آسیای میانه از طریق افغانستان. رسیدن به اهداف بالا در حقیقت جوهر پالیسی افغانستان تمام حکومتهای پاکستان بعد از سقوط نظام سلطنتی محمد ظاهرشاه در افغانستان بوده اند و برای تحقق آن حکومات پاکستان به یک بازی بزرگ استعمار جدید در ارتباط با افغانستان مشغول است. با سقوط دولت جمهوری و به قدرت رسیدن مجدد طالبان در۱۵ آگست ۲۰۲۱م به نظر میرسید که برندهٔ اصلی در این بازی بزرگ قرن بیست و یکم، پاکستان میباشد. اما در دو سال مابعد روابط طالبان با پاکستان روبه خرابی گذاشت و اکنون با تطبیق سیاست خصمانه در مقابل ناقلین و مهاجرین افغان توسط صدراعظم مؤقتی پشتون تبار پاکستان، که به تأیید خودش با حمایت جنرالهای اردو به قدرت رسیده، این روابط به خرابترین حالت خود رسیده است. 2/5

پاسخ

سیاستهای خصمانه پاکستان در برابر افغانها و افغانستان ابعاد تازه یافته است. پاکستان تلاش کرد تا در تشکل نظام سیاسی آینده افغانستان دست بالا داشته باشد. حوادت بعد از پانزدهم آگست سال 2021 نشان داد که پاکستان از نفوذ فوق العاده خود بالای طالبان برای نصب یک دولت کاملآ مطیع استفاده نمود. در حالیکه پاکستان با بی میلی، نقش تعیین کنندهٔ ایالات متحده را در قبال افغانستان پذیرفت اما از به حاشیه رفتن خود در مذاکرات دوحه ناراضی بود. اما طولی نکشید که بعد از اشغال کابل توسط طالبان اختلافات میان گروههای شامل تحریک طالبان در مورد ترکیب دولت جدید امارت اسلامی ایجاد این دولت را به مشکلات مواجه نمود. در حالیکه انتظار می رفت ملابرادر و اعضای برجستهٔ تیم مذاکراتی طالبان در دوحه پستهای مهم دولتی را اشغال کنند اما با مخالفت شدید گروه حقانی که از حمایت نزدیک آی اس آی یا سازمان استخبارات نظامی پاکستان بر خوردار است و قوماندانی عملیات نظامی را در افغانستان به عهده داشتند مواجه شدند و با مداخلهٔ رییس آی اس آی که به کابل مسافرت نمود کنار زده شده به پستهای درجه دوم و سوم مقرر شدند و در عوض آنها گروههای افراطی داخل رهبری طالبان و گروه حقانی پستهای رییس الوزرأ، وزارت داخله، وزارت دفاع و معاونیت اداره امنیت ملی را بدست گرفتند. 1/5

پاسخ

ایران و پاکستان دو گوش یک خوک هستند. آن ها کثیف هستند. آنها جنایتکار هستند. اکنون از شبکه الجزیره سخنان وزیر امور خارجه ایران را دیدم که گفت، «اگر دامنه جنگ گسترش یابد، آمریکا نیز از آن متأثر خواهد شد». اگر من صلاحیت داشتم، اول از همه سلاح های هسته ای پاکستان، ایران، روسیه، چین، امریکا، کوریای شمالی، انگلیستان، کانادا و ... را نابود می کردم. سپس آنعده از سلاحها را که بیشتر از ۳ نفر را می کشند، و بعد تمام سلاح هایی که اصلاً یک انسان را می کشند. برای من واقعاً ناامیدکننده بود که شنیدم مقامات امریکایی از اسرائیل اعلام حمایت کردند. حماس و اسرائیل هر دو تروریست هستند. حماس یک سازمان تروریستی است و اسرائیل تروریسم دولتی را انجام می دهد. هر دو با هم برابرند. هر دوی آنها غیرنظامیان بی گناه را می کشند. هر دوی آنها کودکان و زنان را می کشند. هیچ کدام از آنها نباید حمایت شوند. هر دو پسر فاحشه هستند. هر دوی شان را بگایم.

پاسخ

میشه بګویید که چرا خبرهای تان کهنه است؟ این آخرین خبر شما است. باوجو آنکه مفید و پرمعلومات است اما از تاریخ ۶ اکتوبر است در حالیکه امروز ۱۲ اکتوبر است. لطفا خبرهای تان را بطور روزانه نشر کنید. سلام تایمز یکی از معتبرترین سایت های دری و پشتو است که در رابطه به موضوعات مختلف به خصوص در رابطه به ایران، روسیه و چین نشر می کند. با احترام جمال سیدی

پاسخ

من هم با دیدگاه شما موافقم. سلام تایمز منبع معتبری است که این روزها گزارش های تحلیلی و پژوهشی بسیار خوبی را منتشر می کند، ضرر تاخیر در انتشار اخبار در سایتش این خواهد بود که روز به روز از مخاطبان آن کاسته شود. پس امیدوارم هر مشکل فنی کی داره باید حل شود، اخبار تازه و جدیدی در اختیار مخاطبان قرار گیرد.

پاسخ

چند روزی است که زلزله های مداوم در ولایات هرات، بادغیس و فاریاب افغانستان رخ داده است. این زلزله ها باعث خسارات شدید مالی و جانی مردم شده است. حدود ۳۰۰۰ نفر کشته شدند، ۱۰۰۰۰ نفر مجروح شدند و با بازیابی افراد زیر آوار، تعداد کشته ها و تعداد مجروحان افزایش می یابد. مردم در این ولایت ها به کمک نیاز دارند. از آنجایی که حکومت کنونی افغانستان امکانات بسیار کمی دارد، ما از طریق رسانه شما از سازمان های بین المللی می خواهیم که افغان ها را تنها نگذارند و سیاست را در این شرایط در نظر نگیرند. اینجا مردم به سختی می توانند یک لقمه نان را به دست آورند. باز هم، افغان‌ها این‌جا و آنجا تلاش کردند تا یک لقمه نان را با زلزله‌زدگان هرات، بادغیس و فاریاب توزیع کرده و کمک‌های اولیه را به آنها رساندند. با این حال، این کمک ها کم هستند و تأثیر کمی دارند. هنوز هم، افغان‌ها هر چه را که می‌توانستند و مالک بودند، به اشتراک گذاشتند. باز هم، به دلیل اینکه تعداد کشته ها و زخمی ها در ولایات یاد شده زیاد است و ده ها خانه در چندین ولسوالی ویران شده است و افغان ها توان مالی آن را ندارند، امیدواریم کمک های گسترده ای صورت گیرد. ملت افغانستان در مقابله با این فاجعه تنها نمی ماند.

پاسخ

مهاجرین افغان مقیم کشور ایران باید به فیصله مقام های دولت ایران خیر مقدم بکوبد . بیاید که وطن خود را برای خود ما آباد کنم وطن دیگران هیچ وقت وطن ما نمی شود تاجی وقت مهاجر باشیم تاچی وقت از بغل مادر مان دور باشیم که در بغل مادر خود آرمش را احساس نکنم در هیچ کوشی دنیا دیگر آرمش احساس کرده نمی توانم . در افغانستان تقریبان ۳۵ میلیون نفر زنده گی می کند این همه مردم یک لقمه نان را برای خود وفامیل شان پیداکرده می تواند هیچ کسی از گرسنگی تا حالی زنده گی خود را از دست نداده است اماشاالله اگر این ۵میلیون افغانان کی در ایران زنده گی می کنند دوباره بر وطن خود برکردن این وطن ما شاید آباد شود و امکان دارد که زنده گی این ۵میلیون افغانان بهتر شود نه خرابتر رزق دادن برای انسان این فیصله به الله پاک تعلق دارد نه به بنده . ما باید کوشش کنم که وطن خود را آباد کنم نه کشورهای بیگانه را وطن دیگران از ما نیست و نه در آبادی کشورهای دیگران خیر ما است . بیاید دست به دست بدهم و ظن خود را به نسل آینده خود بسازیم . کشور های دیگر برای ما وطن ما را آباد نمی کند .

پاسخ

در این شرایط سخت اقتصادی، هیچ یک از کشورهای همسایه افغانستان نیازی به زور و اخراج افغان ها از کشور ندارند. این تقاضای بشریت نیست و در اسلام چنین چیزی وجود ندارد. افغان هایی که در ایران و پاکستان کار می کنند، کرایه موتره  قرض گرفته اند، به این امید که چند روپیه به دست آورند و به فرزندانشان بدهند تا به خانه آرد و روغن بخره . اونها را که تو به زور بکشی در این وضعیت بدی، که نه در مملکتت کار است و نه کدام ماموریت! پس چیکار میکنی؟ امید ما این است که برای این مهاجران زمینه کار فراهم شود، نه اجبار یا اخراج.

پاسخ

همسایه ها همیشه ما را غمگین کرده اند. ما هرگز از آنها خوشبختی ندیده ایم. روز گذشته زلزلهء شدیدی در ولایت همجوار هرات رخ داد که صدها کشته و زخمی برجا گذاشت، اما باید در مورد علت های زلزله هرات تحقیقات صورت گیرد. افغانستان میزبان آتشفشان های خاموش است، بنابراین این امتیاز را دارد که از زلزله در امان باشد. مرکز این زلزله در فاصله ۲۵ تا ۳۱ کیلومتری افغانستان است. زمین شناسی را نمی دانم، اما زلزله ۴.۳ ریشتری خانه ها را ویران می کند. مرکز این زلزله در عمق زمین نیست. ایران مدت ها پیش تأسیسات نظامی زیرزمینی خود را فاش کرد. بیشتر آزمایش‌های هسته‌ای زیرزمینی کشورها برای فعالیت‌های هسته‌ای مخفی نیز از تاریخ مشهود است. شک وجود دارد که ایران در مناطق نزدیک به افغانستان، از چشم مردم و جهانیان پنهان کدام عمل بد انجام داده باشد. زمین شناسان جوان افغان باید در این مورد وارد کار شوند. همچنان، موسسات مسئول بین‌المللی باید تحقیقات بی‌طرفانه‌ای در این مورد انجام دهند تا قصهء واقعی را کشف کنند.

پاسخ

ایران خشم و نفرت خود را با این چیزها کم می کند. ضرب المثلی است که می گوید، چون من نمی توانم تو را بکشم، پدرت را خواهم کشت. از آنجایی که آنها نمی توانند بر سیستم حاکم افغانستان تأثیر بگذارند، بر هدف قرار دادن پناهجویان تمرکز می کنند. در عین حال، وضعیت اقتصادی افغانستان اجازه نمی دهد که کارگران برگردند و بار دوش خانه هایشان شوند. ما می دانیم، خدا او زمانی را بیاورد باز ببینیم که ما با ایران و پاکستان چه کاری می کنیم. در چنین شرایطی باید به افغان های بیچاره دست داد. آنها نباید اخراج شوند. آنها نمی توانند بیش از این دشمنی قابل توجه انجام دهند، حتی آنها این کار را انجام می دادند. مردم یک چیز می گویند، فقیر را نزن، لباسش را پاره کن. امروز برای ما این مرگ است، زمانی که کارگران بیکار می شوند و فرزندان و همسرانشان برای لقمه غذا نزد آنها می آیند و نمی توانند کمک کنند.

پاسخ

در حقیقت، جهان قوانین و مقرراتی را برای مهاجرت وضع کرده است. هیچ مردم دیگری مانند افغان ها مهاجرت نمی کند و کشور خود را ترک نمی کند، و دلیل اصلی این مهاجرت این است که افغان ها کار نکردن را انتخاب می کنند. در اینجا در افغانستان، آنها زندگی نامنظم، بی نظم و بی انضباط دارند، اما اگر به کشورهای خارجی بروند، شیوه زندگی انسانی را در پیش می گیرند. اگر در کشور خودشان انسانیت نشان دهند، چه بهتر؟ اگر آنها به کشت و کار منظم در کشور خود ادامه دهند، دست به فساد، تقلب و ورشوت نه زنند، من مطمئن هستم که روزی مردم از سایر نقاط جهان به افغانستان خواهند آمد. مردم از سایر نقاط جهان هنوز به افغانستان سفر می کنند، اما این دیدار فقط برای دیدن زندگی بامزه ماست، مردمی که ما چقدر مغرور اما بی خیال هستیم، و کشور ما چه آشفته ای است. اگر در کشور خودمان کار میکردیم خوب بود امروز در زندانهای ایران، پاکستان ... کشورهایی که قوانین سازمانهای بین المللی پناهندگی را در زمینه مهاجرت زیر پا میگذارند و به پناهندگان نگاه میکنند، ذلیل نمیشدیم. به ویژه پناهجویان افغان، این حق را دارند بخاطریکه این پناهندگان سال ها در آن کشورها سرمایه گذاری کرده اند. اگر سرمایه گذاری خود را به وطن آورده بودند و دولت ها برای این مردم فرصت هایی فراهم کرده بودند، با چنین حقارتی از کشورهای دیگر برنمی گشتند.

پاسخ

نه تنها در ایران بلکه در پاکستان نیز با افغان ها بدرفتاری می شود. وزرای پاکستان و حتی انوارالحق کاکر نخست وزیر پاکستان حکم اخراج پناهجویان افغان از پاکستان را صادر کرده اند. پاکستان این خبر را در حالی اعلام کرد که زمستان در راه است و شرایط برای بازگشت مهاجران به افغانستان نامناسب است. از یک طرف پاکستان مردم ما را مجبور به جنگ با اتحاد جماهیر شوروی کرد که در آن میلیون ها افغان کشته شدند. در آن زمان مطبوعات و استخبارات پاکستان مبارزان افغان را به نام های غازی و مجاهد خطاب می کردند و می گفتند که جهاد افغانستان برای دفاع از پاکستان است. سپس، در دهه ۱۹۹۰ میلادی، همان ارتش و عناصر استخبارات لعنتی پاکستان، تنظیم های افغانی را که پاکستان تأسیس کرده بود، به این واداشتند تا با یکدیگر درگیر جنگ شوند. در نتیجه، شهر کابل ویران شد و ده ها هزار شهریان کابل کشته شدند. پس از آن استخبارات پاکستان گروه طالبان را ایجاد کرد. در طول ۲۰ سال جمهوری و حضور نیروهای ائتلاف بین المللی در افغانستان، استخبارات پاکستان به نام مبارزه با تروریزم از ایالات متحده پول دریافت می کرد. از سوی دیگر از روس ها و چین پول و سلاح دریافت می کرد. آن را صرف طالبان کرد تا علیه دولت افغانستان و ائتلاف بین المللی بجنگد. در نتیجه این منافقت پاکستان، نظام دموکراتیک را ساقط کرد و افغان ها آسیب دیدند. حقوق زنان پایمال شد، حقوق اقلیت ها زیر پا گذاشته شد، مکاتب دخترانه تعطیل شد... همچنین ایران جوانان افغان را به جنگ سوریه و عراق فرستاد و اجساد را برای خانواده هایشان آورد، اما حالا اجازه نمی دهد افغان ها در کشور آنها زندگی کنند.

پاسخ