پناهندگان

علیرغم سردی هوا، رژیم ایران اخراج پناهجویان افغان را تشدید کرده است

گزارش از عمر

در حالی که افغان‌ها در زمستان امسال از سرمای بی‌سابقه، فقر و بیکاری رنج می‌برند، رژیم ایران اخراج پناهجویان افغان از کشور را سریع ساخته است. [عمر/سلام تایمز]

هرات -- در حالی که افغان‌ها از سرمای بی‌سابقه، فقر و بیکاری رنج می‌برند، رژیم ایران به افزایش اخراج پناهجویان افغان از کشور ادامه داده است.

به گفته ریاست امور مهاجرین و عودت کنندگان هرات، بیش از ۲۳۵۰۰۰ پناهجوی افغان که توسط رژیم ایران در سال جاری خورشیدی اخراج شده، از طریق گذرگاه مرزی اسلام قلعه وارد افغانستان شده اند.

علیرغم سردی هوا، روزانه بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ افغانهای اخراج شده از ایران از طریق این گذرگاه وارد ولایت هرات می شوند که در مقایسه با زمستان گذشته ۲۰٪ افزایش یافته است.

گرسنگی و شکنجه

جلیل احمد سروری، ۲۹ ساله، باشنده کابل، همراه با همسر و دو فرزند دو و چهار ساله اش به تاریخ ۲۳ دلو از طریق اسلام قلعه وارد ولایت هرات شد.

در عکس،‌ افغان هایی که به زور از ایران به افغانستان اخراج شده اند به تاریخ ۲۳ دلو در گذرگاه مرزی اسلام قلعه دیده می شوند. [عمر/سلام تایمز]

در عکس،‌ افغان هایی که به زور از ایران به افغانستان اخراج شده اند به تاریخ ۲۳ دلو در گذرگاه مرزی اسلام قلعه دیده می شوند. [عمر/سلام تایمز]

این خانواده که توسط پولیس ایران در شهر زاهدان بازداشت شدند، قبل از رد مرز شدن به مدت ۹ شبانه روز در بازداشت به سر بردند.

سروری سه ماه پیش به دلیل فقر و بیکاری مجبور به مهاجرت به ایران شد. او در یک کارخانه جمع آوری و پروسیس کثافات کار می کرد.

او گفت، به دلیل هوای سرد در مسیر افغانستان، فرزندانش مریض شدند و به مراقبت های صحی نیاز دارند.

سروری گفت، «در طول راه، هوا بسیار سرد بود و چیزی برای گرم کردن ما یا غذای مناسب وجود نداشت. ما به طرز وحشتناکی متحمل رنج شدیم. پولیس پول اندکی را که در اختیار داشتم از من گرفت و برای من پول نقد باقی نگذاشت تا برای بچه هایم غذا بخرم.»

وی افزود، «گندم جوشانده در آب به ما می دادند. گندم پخته قابل خوراک نبود... مجبور بودیم گرسنگی را تحمل کنیم.»

او گفت، پولیس ایران پناهندگان افغان را با ضرب و شتم آنها، تحت فشار روانی، گرسنه و تشنه نگه می کنند، پول آنها را می گیرند و آنها را شکنجه می کنند.

میرعلم، ۱۶ ساله، باشنده ولایت تخار نیز به تاریخ ۲۳ دلو توسط پولیس ایران از طریق اسلام قلعه اخراج شد.

علم پنج ماه پیش برای کار به ایران رفته بود تا اینکه توسط پولیس شهر اصفهان بازداشت شد.

او گفت، «سپس پولیس مرا به یک مرکز توقیف منتقل کرد و در آنجا مرا با مشت و لگد زدند. پولیس به زور ۵۰۰ هزار تومان (۱۱۸ دالر) از من گرفت. هوا خیلی سرد بود و من دو شبانه روز خیلی سختی را پشت سر گذاشتم.»

میرعلم افزود، «پس از توقیف خانه اصفهان ما را به زندان سفید سنگ منتقل کردند و در هوای سرد سه شبانه روز را در آنجا با شکم خالی گذراندیم. چیزی نبود که ما خود را گرم کنیم. شب و روز می لرزیدیم.»

او نیز مانند سروری فقط گندم جوش شده دریافت می کرد.

این نوجوان گفت، حدود ۵۰۰۰ پناهجوی افغان در زندان سفید سنگ که تنها دو تشناب داشت نگهداری می شدند که مشکلات زیادی را به وجود آورده بود.

نقض قوانین بین المللی

مقامات افغان مشکلاتی را که افغان‌ها در برخورد با پولیس ایران با آن مواجه هستند تأیید کرده‌اند.

عبدالله قیومی، رییس اداره مهاجرین و عودت کننده گان اسلام قلعه گفت که هر روز ۱۰ تا ۱۵ پناهجوی افغان مجروح که توسط پولیس ایران مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند، در اسلام قلعه وارد افغانستان می شوند.

وی گفت، «نیروهای امنیتی ایران بر خلاف قوانین بین‌المللی و بر خلاف روحیه همسایگان خوب، با پناهندگان افغان بدرفتاری می‌کنند و آنها را شکنجه می کنند و می‌زنند. اکثر پناهندگان از شکنجه و تحقیر شدن توسط پولیس ایران برای ما شکایت می کنند.»

وی افزود،‌ «روزانه بیش از ۴۰ کودک و زن بی سرپرست توسط حکومت ایران اخراج می شوند.»

وی گفت، «اعضای خانواده آنها در ایران هستند، در حالی که پس از رد مرز شدن در افغانستان کاملاً تنها مانده اند و با زندگی بسیار سختی روبرو هستند.»

او گفت، خوشبختانه «برخی از این پناهندگان بدون همراه از سوی ادارات کمک رسانی بین المللی حمایت می شوند.»

قیومی گفت، بیشتر پناهجویان افغان پس از بازگشت از ایران از خشونت پولیس ایران شکایت دارند.

اخاذی و قلدری

اخاذی توسط پولیس ایران یکی دیگر از شکایات رایج پناهجویان افغان است.

حامد، ۲۱ ساله، باشنده ولایت جوزجان، گفت که پولیس ایران تمام پول های او را به زور از او گرفته است.

او گفت، «من صبح وقت می خواستم سر کار بروم، اما پولیس مرا بازداشت کرد. یک شب مرا در ماموریت پولیس نگه داشتند. آن شب هر پولیسی مرا لگ زد.»

وی گفت، پولیس ۵۰۰ هزار تومان از وی اخاذی کرده و کارکنان شاروالی نیز ۵۰۰ هزار تومان دیگر از وی اخاذی کرده اند.

حامد گفت،‌ «سپس ما را به زندان سفید سنگ منتقل کردند. من دو شب آنجا بودم که هوا بسیار سرد بود. در منطقه برف باریده بود... از سرما مریض شدم اما پولی برای خرید دوا نداشتم.»

وی افزود، «آنها ۲۰۰۰ نفر را در یک سالون گذاشته بودند و همه ما را با مشت و لگد می زدند. نیروهای ایرانی بسیار ظالم و وحشی هستند. آنها به هیچ کس حتی به کودکان و زنان رحم نمی کنند.»

وی همچنین به تاریخ ۲۳ دلو از طریق اسلام قلعه وارد افغانستان شد.

محمدخان، ۲۰ ساله، باشنده ولایت غزنی، تجربه مشابهی داشت.

او بدون اشاره به جزئیات بیشتر گفت، «یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان (۳۵۵ دالر) در جیبم بود، پولیس مرا تلاشی کرد و تمام پولم را برداشت. با اینکه پول بیشتری نداشتم، بطور دوامدار مرا می زدند و پول بیشتری می خواستند.»

او بدون نام بردن شهر گفت، «نیروهای امنیتی ایران بیش از ۵۰۰ پناهجوی افغان را به مدت چهار شبانه روز در یک سالون توقیف کردند.»

محمدخان گفت، «در حالی که در آن مدت هوا بسیار سرد بود، فقط آب و نان خشک به ما دادند. آنها فقط به اندازه کافی غذا به ما می دادند تا از گرسنگی نمیریم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

سیاست رژیم منحوس ایران هم مردم را حیران می کند. آنها از افغان ها چه می خواهند و چه می کنند؟ گفتار و کردار آنها کاملاً با یکدیگر متفاوت است. ایران چندین دهه است که از مخالفان دولت در افغانستان حمایت می کند و به جنگ دامن می زند. از سوی دیگر نمی گذارند افغان های جنگ زده در کشورشان یک وقت غذایی برای خودشان پیدا کنند. در این زمان که حکومتی تازه تشکیل شده و حکومت دیگری روی کار آمده است، مردم افغانستان در یک بحران شدید به سر می برند. برعکس، به جای ایفای نقش یک همسایه قابل اعتماد، مشکلات بیشتری ایجاد می کند. همه فقط به فکر منافع خود هستند. همسایه‌ها از افغان‌ها قاتل ساخته‌اند، گاهی به نفع پاکستان در کشمیر و گاهی به نفع ایران در سوریه جنگ می کنند، اما وقتی افغان‌ها در سختی قرار می‌گیرند، در زمستان سرد آنها را مجبور به خروج از کشور می‌کنند. این دیگر برای افغان ها مایه شرمساری است. آنها ممکن است دیگر بین خودشان متحد شوند، دورهم جمع شوند و مسئولیت جنگ های خارجی را به عهده نگیرند.

پاسخ

ظلم های را که حکومت آخوندی اسلامی ایران بالای مهاجرین افغان می کند هیچ حکومتی دیگر جهان نخواهد بالای مهاجرین همسایه کشور خود کرد. افغانان که در ایران بازداشت میشود اول از طرف پولیس ایران لت وکوب می شود باز پولهای شأن را می‌گیرند اگر موبایل داشته باشد آن را هم می گیرد واکر ساعت در دست داشت باشد آن را هم از نزد شأن میکرند. پولیس ریژیم آخوندی ایران یه خاطر امنیت نیستند بلکه به خاطر چور کردن چیب های مهاجرین افغان در شهرهای ایستاده هستند . همیشه مهاجرین افغان در ایران ازطرف پولیس ایران اذیت می شود ولی حکومت آخوندی ایران یک برنامه را به این خاطر ایجاد نکرده است که دیگر پولیس ایران مهاجرین افغان را اذیت نکند پس معلوم است که حکومت اسلامی ایران همراه پولیس دست دارند و به دستور حکومت ایران مهاجرین افغان اذیت ولت وکوب وچور می شود .

پاسخ

مسلمانی را در جای خود بگذار، اما ایران به عنوان یک انسان و کشور همسایه، باید به جای اخراج مهاجران افغان، آنها را اسکان می داد. نه تنها آنها را جا ندادند، بلکه در شرایط سختی آنها را بیرون کردند. رژیم وحشی ایران علاوه بر اخراج، بسیاری از جوانان افغان را که برای داشتن زندگی بهتر و ایمن تر به کشورهای اروپایی می روند، ضرب و شتم کرده، و آنها را با چاقو زده است. افغانستان اکنون نسبت به قبل صلح آمیزتر است، اما کار نیست و وقتی کار نباشد، پول هم نیست. و وقتی انسان تحصیل نکند مانند یک نابینا زندگی می کند و نابینا نمی تواند به خوبی زندگی کند. می تواند هم به خود و هم به جامعه آسیب وارد کند و این آسیب تنها محدود به مرزهای افغانستان نیست، بلکه ممکن است کشورهای همسایه و جهان از آن رنج ببرند. به همین دلیل باید با افغان ها کمک کرد...

پاسخ

پس از به دست گرفتن قدرت توسط طالبان، بیشتر افغان‌ها زندگی امن خود را به خطر انداختند، اما اغلب نمی‌توانستند از راه‌های پیچیده به اهداف خود برسند. یعنی آن نوع زندگی که پناهجویان افغان می خواهند غیرممکن است. اگر در وطن خود بمانند توسط سربازان طالبان مجبور و کشته می شوند و اگر برای یک زندگی امن تلاش کنند به کشورهای دیگر بروند آنها را تنها نمی گذارند. از زبان بسیاری از مهاجرین/مسافران افغان شنیده ام که سختی ها را می پذیرند و برای زندگی بهتر خانه را ترک می کنند، اما قبل از رسیدن به مقصد مورد اجبار و ضرب و شتم دزدان، پولیس و قاچاقچیان قرار می گیرند و جان خود را از دست می دهند. اگر وطن آباد باشد، آرامش مطلق باشد، اگر فرصت های کاری خوب اما مناسب نبود و مردم مشغول بودند، چرا امروز صحبت از فرار از وطن به میان می آمد؟ خداوند افغان ها را بیامرزد. آمین

پاسخ