پناهندگان

نیروهای امنیتی ایران که با مشکلات رو برو اند فشار بر پناهجویان افغان را افزایش داده است

گزارشگر: عمر

اخراج شدگان اخیر و مقامات گزارش می دهند که با افزایش ناآرامی های داخلی در ایران، نیروهای امنیتی این کشور فشار را بر پناهجویان افغان مقیم ایران افزایش داده اند. به گفته ریاست امور مهاجرین ولایت هرات، اخراج پناهجویان افغان از ایران در ماه گذشته ۲۵٪ افزایش یافته است. [عمر/سلام تایمز]

هرات -- اخراج شدگان اخیر و ناظران می گویند که نیروهای امنیتی ایران فشار را بر پناهجویان افغان مقیم ایران افزایش داده اند.

بر اساس گزارش های رسیده از هرات، اخراج پناهجویان افغان از ایران در ماه گذشته ۲۵٪ افزایش یافته است طوریکه روزانه ۲۰۰۰ پناهجوی اخراج شده از ایران از طریق گذرگاه اسلام قلعه وارد افغانستان می شوند که این رقم بیشتر از ۱۵۰۰ نفر که در گزارشته بود افزایش را نشان می دهد.

در حالی که معمولاً اکثر اخراج‌ شدگان مردان مجرد هستند، اکنون ناظران شاهد افزایشی در تعداد کودکان و زنانی هستند که به افغانستان اخراج می‌شوند. طوری که روی بدن های برخی از آنها پس از برگشت به افغانستان، نشانه‌های قابل توجهی از شکنجه ها دیده می شوند.

شکنجه و اخاذی

افغان هایی که اخیراً از ایران اخراج شده اند، داستان هایی از ادامه کشتار، شکنجه و اخاذی پناهجویان افغان توسط نیروهای امنیتی ایران را بازگو می کنند.

پناهجویان افغان اخراج شده از ایران به تاریخ ۲۶ میزان در اسلام قلعه ولایت هرات دیده می شوند. [عمر/سلام تایمز]

پناهجویان افغان اخراج شده از ایران به تاریخ ۲۶ میزان در اسلام قلعه ولایت هرات دیده می شوند. [عمر/سلام تایمز]

احمد محمدی، ۲۲ ساله، باشنده ولایت جوزجان، به تاریخ ۲۶ میزان هنگامی که از طریق اسلام قلعه وارد افغانستان شد، گفت که نیروهای امنیتی ایران در حال حاضر سراسیمه اند. «آنها پناهجویان افغان را در محل کار یا خانه هایشان دستگیر و زندانی می کنند».

وی با بیان اینکه «پولیس مرا در باغی که در جنوب تهران مشغول به کار بودم دستگیر کرد»، افزود، «نیروهای ایرانی به من اجازه صحبت و دفاع از خود را ندادند.»

عبدالوارث خالد، ۲۵ ساله، باشنده ولایت فاریاب، گفت که پولیس ایران او را در راه بازگشت از محل کار به خانه دستگیر و به مدت پنج روز زندانی کرد و سپس به طور ناگهانی او را اخراج کرد.

او روز دوشنبه (۲ عقرب) در کمپ پناهندگان ملل متحد در شهر هرات گفت، «پولیس مرا در زندان مکرراً شکنجه و لت و کوب کرد. آنها مرا تهدید کردند که اعتراف کنم... اما من به آنها گفتم که من فقط یک کارگر روزمزد هستم.»

او گفت که نیروهای امنیتی ایران که تحت فشار قرار دارند، «ناامیدی و خشم خود را بر سر افغان ها نشان می دهند. پولیس ایران به طور تبعیض آمیز پناهندگان افغان را در هر کجا که آنها را ببیند دستگیر و اخراج می کند.»

خالد گفت که پناهندگان افغان به دلیل تهدید پولیس ایران نمی توانند خانه های خود را ترک کنند و به زندگی روزمره و کار خود بپردازند.

عتیق الله خیرخواه، ۳۴ ساله، ساکن کابل که به تاریخ ۲ عقرب از کمپ پناهندگان ملل متحد در هرات صحبت می کرد، گفت که زندگی افغان ها در ایران به دلیل فشار نیروهای امنیتی ایران بسیار فلاکت بار شده است.

او گفت، «پولیس ایران به یورش شبانه به خانه‌ها و محل‌های کار پناهجویان افغان ادامه می‌دهد و آنها را در هنگام خواب یا محل کار دستگیر می‌کند. حتی اجازه نمی‌دهند لباس‌هایمان را ببریم، ما را با لباس خواب یا لباس کار به زندان می‌فرستند.»

او گفت که نیروهای امنیتی ایران همچنین به کارداران دستور داده اند که افغان ها را استخدام نکنند.

هیچکس در امان نیست

محمدناصر نظری، ۲۹ ساله، باشنده ولایت بغلان، که پایش شکسته و برای راه رفتن به عصا نیاز دارد، گفت که ماه گذشته در یک تصادم موتر در بندرعباس که توسط پولیس ایران رخ داد، زخمی شد.

او از کمپ پناهندگان ملل متحد در شهر هرات گفت، «ما هشت افغان سوار در موتر بودیم. پولیس بر تایر شلیک کرد و موتر ما چپه شد. چهار نفر از همسفران من در دم جان باختند و چهار نفر از ما به شمول من زخمی شدیم.»

وی گفت، «نزدیک به یک ماه در شفاخانه در بندرعباس تحت تداوی بودم. من تمام هزینه ها را از جیب خود پرداختم. خانواده ام مجبور شدند ۵۰ میلیون تومان (۱۵۶۲ دالر) از افغانستان برایم بفرستند و تنها پس از آن داکتران ایرانی با معالجه من موافقت کردند.»

نظری با بیان اینکه از وضعیت سه افغان دیگر که در این تیراندازی مجروح شده اند اطلاعی ندارد، گفت که وضعیت آنها در آن زمان بسیار وخیم بود.

عبدالغفور رنجبر، ۵۳ ساله، باشنده ولایت فاریاب، گفت که یک ماه پیش به ایران رفته بود اما در محل کار دستگیر و توسط پولیس ایران به شدت شکنجه شد.

او یادآور شد، «نیروهای ایرانی ساعت ۷ شام ما را دستگیر کردند و ما را تا ساعت ۶ صبح روز بعد روی فرش سمنت خواباندند. ما ۴۱ نفر بودیم، یک سرباز ایرانی در حالی که ما را شمار می کرد، به پشت ما لگد می زد. او ما را بنام کثافت صدا می کرد.»

رنجبر گفت که سربازان ایرانی همچنین به بهانه های مختلف از همه پناهجویان افغان اخاذی می کنند.

وی گفت، «نیروهای امنیتی ایران هر ظلمی که از دستشان بر می آید بر پناهجویان افغان انجام می دهند. آنها به هیچ کس، حتی زنان و کودکان رحم نمی کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

7 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

اسلام دین مقدسی است اما آخوندهای ایرانی و ملاهای افغان از آن برای منافع شخصی استفاده کرده، و به نفع خود استفاده می کنند. این سلسله تا کی ادامه خواهد داشت؟ اسلام دین برادری و دوستی است. مرزی وجود ندارد؛ اما این دو گروه نه تنها مسلمانان را از هم جدا کردند بلکه آنها را دشمن یکدیگر نیز ساختند. اکنون که آخوندهای مذهبی و افغانها در ایران هر گونه اغتشاش ایجاد کرده اند، ملاهای ما نیز به این شکل تحمیل شده است. اگر اینها انسان بودند چرا مردم عادی با این همه مشکل دچار می شدند؟ من ویدیوی دیدم که آخوندهای ایرانی در حال عبور توسط شهروندان ایرانی مورد ضرب و شتم قرار می گیرند و مردم آنها را می زنند و عمامه های آنها را که لباس مذهبی مسلمانان است دور می اندازند. در افغانستان نیز ملاها مورد تمسخر قرار می گیرند و دلیل آن نیز افسانه های پوچ ملاها است. آنها کاری می کنند که حتی اسلام هم به آن ترجیح نداده است، اما آخوندها مردم را مجبور می کنند که یا آنرا انجام دهند یا دست از کار بکشند.

پاسخ

مرګ بر نیروهای امنیتی کثیف ایران. ایران و ایرانیان از دیر زمانی علیه افغان های مهاجر در انکشور ظلم می کنند. این در حالی است که سپاه پاسدران یا نیروی شیطانی ایران از یکسو در امور داخلی افغانستان مداخله می کنند و در پشت حوادث امنیتی دست دارند و از سوی دیګر افغان های مهاجر بالخصوص جوانان قوم زحمتکش هزاره از افغانستان را به سوریه و عراق می فرستند که در جریان چند سال اخیر تعداد زیادی از آنها در سوریه و عراق کشته شدند. افغانستان در بین دو جناور وحشی (ایران و پاکستان) افتیده است که یکی از یک سن و دیګر شان از دیګر سن ویران می کند.

پاسخ

ادامه این گزارش: «بعد از آن همه را کنار هم شاندند و دستور دادند که بخندند، ما را به شدت لت و کوب کردند و احساس درد می کردیم، نمی توانستیم بخندیم، اما مجبورمان کردند بخندیم و از ما عکس گرفتند.» دقایقی بعد ما را وادار کردند فلترهای سگرت را از اطراف جمع کنیم و ساعت هشت صبح که شد ما را به مرز ایران برگرداندند.» یک پناهنده به نام جمال لغمانی با تایید صحبت های خوگیانی گفت، «زمانی که به ایران می رفتیم از ما خواستند با سینه حرکت کنیم و ما را مجبور کردند که یک خواندن را بخوانیم،» جمال گفت، «ترک ها آهنگی می خواندند و از ما می خواستند که آن را تکرار کنیم، اما چون نمی توانیم زبان ترکی را درست تلفظ کنیم، به سوی ما تیراندازی کردند.» در میان گروه ۴۰ نفری ما یکی از اعضای ارتش ملی سابق بود. او به آنها گفت که از نیروهای ارتش ملی افغانستان است. آنها او را مجبور کردند که روی زمین دراز بکشد و برچه را برای بریدن گردنش برداشتند، اما وقتیکه او کلمه طیبه را خواند، او را ایلا دادند. می گویند ترکیه سه سال پیش با اتحادیه اروپا در ازای چند هزار میلیون دالر برای توقف سیل پناهجویان قرارداد امضا کرد و این روند را ادامه می دهد. پاکستان و ایران که خود را رهبران مسلمانان می نامند، کشورهایی هستند که آتش جنگ در افغانستان را از طریق شبه نظامیان مزدور خود ادامه می دهند و هر یک از آنها تلاش می کنند تا گروه های نیابتی خود را وادار به حفظ منافع خود در افغانستان کنند.

پاسخ

برای آشنایی بیشتر با رفتار سربازان ایرانی و ترک در مقابل افغان ها، این گزارش از سایت معروف پشتو (تاند) را به شما می مانم. امیدوارم سلام تایمز این صدا را به سازمان های بین المللی مسئول برساند. قسمت اول گزارش: تاند (چهارشنبه ۲۰ میزان): برخی از پناهجویان افغان که می خواستند از طریق ترکیه به اروپا بروند می گویند که سربازان ترکی پس از ورود به خاک ترکیه آنها را دستگیر کردند. پناهجویان گفتند حدود ساعت چهار بجه صبح بود که آنها را گرفتند و تا ساعت هشت صبح آنها را لت و کوب کردند. یکی از پناهجویان به نام مستعار الف. خوگیانی در گفتگو با تاند گفت، «در دنیا هر ظلمی در حق ما کردند. ابتدا کسانی که ما را گرفتند لباس هایمان را کشیدند و آب سرد روی ما ریختند. پس از ریختن آب شروع به لت و کوب ما کردند،» وی گفت، «در مرحله سوم دو ترک یک پناهنده را ته به شانه هایشان بلند می کردند و سپس روی زمین می انداختند که باعث شد بسیاری از مردم به شدت مجروح شوند،» وی گفت، «در مرحله بعدی شکنجه چشمانمان می بسته کردند و بعد از ما عکس گرفتند بقیه گزارش در کامنت دیگری...

پاسخ

ضرب المثلی است که می گوید، سر تو زور ام نه می رسد، لذا پدر تو را می کشم. حکومت ایران از دست مردم خود با درد سر مواجه شده است، اما آنها افغان های فقیر و بی پناه را اذیت می کنند. ای کاش افغان ها رهبری می داشتند. چرا آنها اینگونه می بودند؟ از زمانی که حکومت به نام امارت اسلامی در افغانستان روی کار آمد، وضعیت افغان ها همین بوده است. گرسنگی، ناامنی و بسیاری مشکلات دیگر در وطن، افغان ها را مجبور به ترک وطن کرده است، اما در راه اروپا، دو کشور مسلمان خود را هوادار افغان ها (ترکیه و ایران) می دانند. در عین حال افغان ها اعم از کودکان و زنان را می گیرند، آنها را لت و کوب می کنند، از آنها پول می گیرند، آنها را به طرز ناشایسته تیله می کنند و به وطن خود که در آن تضمینی برای زندگی وجود ندارد، بازمی گردانند. جامعه جهانی نیز در مورد افغان ها سکوت کرده است. در این روزهای سخت کسی گوش نمی دهد و صدایش را بلند نمی کند. مردم حاکم بر افغانستان در برابر رسانه ها فریاد می زنند که صلح، برادری، این و آن وجود دارد، اما همه اینها دروغ است. اینجا در وطن چیزی نیست. اخیراً ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان گفته است که عقب نشینی کنونی حقوق زنان و دختران افغان ممکن است در تاریخ این کشور بی سابقه باشد. او دیروز پس از گزارش وضعیت حقوق بشر در افغانستان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که افغان ها به ویژه زنان و دختران احساس می کنند که گویی دنیا آنها را فراموش کرده است. دستاوردهای افغان ها در بیست سال گذشته مورد تهدید قرار گرفته است. بنابراین من می گویم اگر دنیا به صدای ما گوش نمی دهد، باید به صدای این نماینده سازمان ملل گوش دهد.

پاسخ

اصل این است که همه بشریت شایسته احترام هستند. نه تنها انسان ها بلکه حیوانات نیز شایسته شفقت هستند. همسایگان افغانستان به ویژه ایران و پاکستان به انسانیت هیچ عقیده ای ندارند. این اولین بار نیست که ایران در کشور خود بر افغان‌ها فشار وارد می‌کند، قبلاً نیز این کار را انجام داده است. آن هم در شرایطی که همسایگان افغانستان به ویژه ایران و پاکستان به خاطر همین افغان ها سالانه میلیون ها دالر از جامعه جهانی از طریق کمیساریای عالی پناهندگان ملل متحد و دیگر موسسات خیریه دریافت می کنند. به یاد دارم که در پاکستان، پولیس پاکستان با افغان ها بدرفتاری می کرد، اما بخاطر همین افغان ها از جامعه جهانی هم پول می گرفت. آخرین وضعیت سیاسی ایران جنگ داخلی آنهاست. من مطمئن هستم که افغانها در ایران درهیچ تخریبی دخیل نیستند. آنها فقط به دنبال بهانه ای برای گرفتن پول از جامعه بین المللی هستند. افغان ها مردمی فقیر هستند. چه به ایران و چه پاکستان بروند، فقط برای امرار معاش و بدست آورند نفقه برای خانواده می روند و بس.

پاسخ

نیروهای امنیتی ایران با افغان ها بسیار ظالمانه و بی رحمانه رفتار می کنند. ما جنایات سربازان رژیم منحوس ایران را محکوم می کنیم، اما سوال اینجاست که چه کسی با افغان ها رفتار خوب کرده است؟ هفته گذشته نیروهای ترکی ۴۰ افغان را دستگیر و لباس هایشان را کشیدند و روی آنها آب ریختند و سپس آنها را به شدت مورد ضرب و شتم قرار دادند. سه روز پس از آن واقعه گزارش دیگری منتشر شد مبنی بر اینکه حدود ۱۰۰ نفر را بی لباس ساخته و برهنه به دریا انداخته اند. رفتار پولیس پاکستان شبیه رفتار سگ هاست. منظورم سگ هایی نیست که انسان ها را دوست دارند، اما رفتار آنها مانند سگ های وحشی است که انسان را می خورد. یا می توان گفت که آنها مانند خوک های کثیف رفتار می کنند. بر اساس اسناد قبلی، سربازان روسی با افغان ها مانند حیوانات وحشی رفتار می کردند. سربازان آمریکایی تمام روستاهای افغان را بمباران کردند. زندان های بگرام، قندهار و جلال آباد مملو از مردم بیگناه بود و هر روز آنها را شکنجه می کردند. همانطور که انگلیسی ها می گویند، آنها اقدامات فراقانونی انجام می دادند. انسانها متکبر آفریده شده اند. مسلمان باشد، یهودی، مسیحی، هندو، سیک، بودایی و چینی... هر انسانی که از چارچوب بشریت منحرف می شود، انسان های دیگر را می زند، شکنجه می دهد، می ترساند و می کشد. برایش مثل یک بازی می شود. خداوند همه مخلوقاتش بخصوص مردم جهان را بیامرزد. خداوند انسانها را به راه راست هدایت کند. آمین

پاسخ