پناهندگان

پناهجویان افغان از بدرفتاری نیروهای ایرانی شکایت می کنند

گزارش از عمران

در ماه های اخیر، رژیم ایران حبس خودسرانه و بدرفتاری وحشیانه با پناهندگان افغان را تشدید کرده است. کسانی که اخیراً از ایران اخراج شده اند، از تجربه چنین اقدامات افراطی و غیر انسانی خبر داده اند. [عمران/سلام تایمز]

هرات -- پناهجویان افغانی که اخیراً از ایران اخراج شده اند و هفته گذشته از کمپ سازمان ملل متحد در شهر هرات با سلام تایمز صحبت کردند، گفتند که شاهد ضرب و شتم، شکنجه و اخاذی توسط نیروهای ایرانی بوده اند.

این مرد ۳۱ ساله روز پنجشنبه (۲۳ سنبله) از کمپ شهر هرات به سلام تایمز گفت که سربازان ایرانی گلبدین تاجیک باشندهء ولایت غور را در محل کارش بازداشت کردند و تمام پول او را از او گرفتند.

تاجیک گفت که او زندانی و پس از یک ماه اخراج شد، اقداماتی که او آن را نمونه ای از نوع آزار و اذیت مهاجران افغان در ایران توصیف کرد.

او گفت، «نیروهای امنیتی ایران برای اخاذی از افغان ها، افغان ها را دستگیر و بازداشت می کنند. بازداشت شدگانی که پول پرداخت نمی کنند ماه ها در بازداشت به سر می برند.»

در این عکس، پناهجویان افغان اخراج شده از ایران به تاریخ ۲۳ سنبله در کمپ پناهندگان سازمان ملل متحد در شهر هرات دیده می شوند. [عمران/سلام تایمز]

در این عکس، پناهجویان افغان اخراج شده از ایران به تاریخ ۲۳ سنبله در کمپ پناهندگان سازمان ملل متحد در شهر هرات دیده می شوند. [عمران/سلام تایمز]

تاجیک گفت این اولین بار نیست که با چنین آزار و اذیتی مواجه می شود.

او گفت، «سال گذشته هم برای کار به ایران رفتم. پولیس ایران مرا در محل کارم بازداشت و شش ماه زندانی کرد.»

او گفت، «در ابتدا از من پول می‌خواستند، اما من پولی برای پرداخت نداشتم، بنابراین مرا در بازداشت نگه داشتند،»

تاجیک گفت، پس از شش ماه توانست ۲۰ میلیون تومان (۴۴۴ دالر) را که دولت ایران از او خواسته بود با کمک خانواده و دوستانش جمع آوری کند و آزاد شد.

شاکرالله خاکسار، ۳۲ ساله، باشندهء کابل، که او نیز از کمپ سازمان ملل نیز صحبت می کرد، دولت ایران را متهم کرد که پناهندگان را بدون هیچ توجیه قانونی بازداشت می کند.

او گفت، «یکی از خویشاوندان بی گناه ما یک سال و هشت ماه در ایران زندانی بود. دولت ایران او را آزاد نکرد تا اینکه خانواده‌اش ۳۰ میلیون تومان (۶۶۷ دالر) پرداخت کردند.»

او گفت، این خویشاوند «چند روز پیش» به افغانستان اخراج شد.

او نیروهای ایرانی را متهم کرد که پناهجویان افغان را «برای پاک کردن تشناب های زندان» بازداشت می‌کنند و گفت که پناهندگان در زندان‌ها مورد شکنجه قرار گرفته‌اند.

او افزود، گاهی اوقات این بدرفتاری با انگیزه پول انجام می شود و ارتش ایران را متهم کرد که با پناهندگان افغان «برای اخاذی از خانواده های آنها» با خشونت رفتار می کند.

اخاذی و شکنجه

امین الله حیدری، ۲۴ ساله باشندهء ولایت کابل، که اخیراً از ایران اخراج شده است، در حال حاضر در کمپ سازمان ملل در شهر هرات اقامت دارد.

او به سلام تایمز گفت که شاهد ضرب و شتم نیروهای ایرانی پناهجویان افغانی بود که مرتکب هیچ جنایتی نشده بودند، و دولت ایران را متهم کرد که افغان ها را صرفا برای اخاذی از آنها بازداشت می کند.

او گفت که بازداشت شدگان مجبور اند در مراکز توقیف بمانند مگر اینکه پول پرداخت کنند.

حیدری گفت، «پولیس در کمپ ها و مراکز توقیف ها فقط برای تفریح افغان ها را آزار می دهد. آنها هیچ توجهی به افغان ها ندارند و به نیازهای آنها اهمیت نمی دهند.»

برکت الله محمدی، باشندهء ولایت هرات، که او نیز اخیراً از ایران اخراج شده است، گفت که سربازان ایرانی تمام پول او را در راه برداشتند.

او روز پنجشنبه از کمپ سازمان ملل متحد در شهر هرات گفت، «من در یک دوکان در ولایت کرمان ایران کار می کردم.»

او گفت، «پولیس آمد و بدون اینکه اجازه دهد معاش ۵ میلیون تومانی ام را بگیرم، مرا به زندان منتقل کردند. ۲ میلیون تومان (۴۴ دالر) پول نقد همراهم بود که همه آن را از من گرفتند».

او به سلام تایمز گفت، «نیروهای امنیتی ایران زمانی که ما را به موتر منتقل می کردند تا ما را به مرز بیاورند، ما را به شدت مورد ضرب و شتم قرار دادند، اما هیچ کدام از ما پولی برای پرداخت به آنها نداشتیم.»

محمدی گفت، سربازان ایرانی پناهندگان افغان را تحقیر می کنند و آنها را به چشم انسان نمی بینند.

نقض حقوق بشر

جمشید حقیار، فعال حقوق بشر مستقر در هرات، گفت که نیروهای نظامی ایران با بدرفتاری با پناهجویان افغان در ایران، نشان می دهند که به قانون احترام نمی گذارند.

وی گفت، بازداشت خودسرانه پناهجویان افغان توسط نیروهای امنیتی ایران نقض حقوق بشر است و باید فورا متوقف شود.

او گفت، «شرایط افغان ها را مجبور کرده است که به ایران پناه ببرند و کار کنند و برای خانواده هایشان غذا بیابند. بدرفتاری و بازداشت این پناهجویان زندگی آنها را تلخ کرده است.»

حقیار گفت، «با افرادی که مرتکب جرم می شوند باید طبق قانون برخورد شود، اما بازداشت غیرقانونی و خودسرانه کارگران افغان در ایران توجیهی ندارد.»

وی با بیان اینکه دولت ایران باید در قبال بازداشت و شکنجه پناهجویان افغان در آن کشور پاسخگو باشد، گفت، «این کشور مؤظف است با مهاجران افغان مطابق قوانین و اصول پذیرفته شده بین المللی رفتار کند،»

محمد زبیر نصرت، فعال ولایت بادغیس به سلام تایمز گفت که فشارهای شدید دولت ایران زندگی را برای پناهجویان افغان در آن کشور دشوار کرده است.

او گفت، «ایران به عنوان یک همسایه، با پناهندگان افغان در آن کشور به بدترین شکل رفتار می کند، و رفتار حکومت ایران را «غیرانسانی و غیر همسایه» توصیف کرد.

نصرت گفت، «سال هاست که ارتش ایران مهاجران افغان را در مرزها و شهرهای خود بازداشت، و شکنجه می کنند، در مقابل آنها بدرفتاری می کنند و آنها را می کشند. رژیم ایران به آزار و اذیت افغان ها عادت کرده است.»

او گفت، «سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر باید در برابر خشونت و ظلمی که دولت ایران علیه مهاجران افغان انجام می‌دهد، اقدام کنند.»

او گفت، «هرچه سکوت بیشتر شود، نظامیان ایرانی بیشتر علیه پناهجویان افغان مرتکب خشونت می شوند و حقوق آنها را زیر پا می گذارند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

12 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

برادر وقتی از روی دیوار وارد خونت بشن چجور برخورد میکنی.؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ مملکت تون امنیت بالایی داره طالبان رو به رسمیت بشناسید .....وبمانید و خاک تون را آباد کنید.....همان طور که ما به رهبر مون اعتماد و ایمان داریم و گوش به فرمان حضرت......

پاسخ

ایرانی ها از بیچاره گی پناه جویان افغان استفاده میکند و انها را شکنجه لت وکوب میکند ولی هیچ اقدا از سوی دولت افغانستان و سازمان های بین المللی نشد هر ظلم کی در حق افغان ها میشود بی پاسخ میماند اگر حکومت ایران میخواهد کی پناه جویان افغان را رد مرز کند چرا از انسانیت خود کار نه میگرد از این معلوم است کی ایرانی ها هیچ انسان نیستند. با احترام لیمه.

پاسخ

در حالی که مهاجرت فزاینده افغان‌ها به ایران ادامه دارد، مقام‌های ایران اخراج مهاجران افغان را شدت بخشیده اند. پرویز قاسم‌زاده، فرمانده مرزی زابل ایران چندی پیش ‌گفت که در ۲۴ ساعت هزاران مهاجر افغان را که به صورت غیرقانونی به ایران آمده بودند، از طریق مرز «میلک» به افغانستان اخراج کرده اند. او گفت، «تعداد چهار هزار و ۷۵۴ نفر تبعه افغانستان که در نقاط مختلف کشور به دلایلی چون ورود غیرقانونی، اقامت غیرقانونی و یا پایان اعتبار گذرنامه دستگیر شده بودند، از طریق دروازه گذر مرزی «میلک» در شمال سیستان و بلوچستان به کشور افغانستان انتقال داده شدند.» نامبرده از نیروهای امنیتی ایران، که اصلا جنایتکاران و غارتګران بیش نیست، و در بازداشت مهاجران افغان تلاش کرده اند، تقدیر و قدردانی نموده و گفته است. حبیب‌الله الهام، رئیس اطلاعات و فرهنگ اداره طالبان در ولایت نیمروزگفت که همه روزه یک هزار الی دو هزار نفر از ایران به افغانستان اخراج می‌شوند. او می گوید، «این خبر دقیق است که ایرانی‌ها مهاجرین افغان را رد مرز کرده اند، اما آمار مشخص نیست. همه روزه بین یک هزار الی دو هزار نفر از ایران به افغانستان بر می‌گردند که تعداد شان رد مرز می‌شوند و یک تعداد دیگر شان به خواست خود برمی‌گردند.» افغان‌هایی که به دلیل ترس از طالبان، مشکلات اقتصادی و بیکاری به ایران پناه برده اند، از برخورد و رفتار نیروهای نظامی و امنیتی این کشور انتقاد می‌کنند و آنها این انتقادها را بدون دلیل نمی کنند بلکه می همه جریان ها را به چشم سر دیده و می بینند. این مظالم ایران و پاکستان در حال جریان دارد که این دو از ۴۵ سال بین گروه های مختلف افغان بذر نفاق را کشت کرده و آنها را تشویق می کنند که یکی دیگر را بکشند و افغانستان را ویران

پاسخ

این یک حقیقت قبول شده است که موضوع مهاجران افغان برای خود افغانستان خطرناکتر از کشورهای میزبان است. آن دسته از پناهجویان افغان در ایران که به نفع ایرانیان هستند، تحت هیچ شرایطی اخراج نمی شوند. آن دسته از پناهندگانی که ایران را چه به زور و چه به انتخاب تهدید کنند، اخراج خواهند شد. به این معنی که آن دسته از پناهندگان افغان و خانواده هایشان که برای حفاظت از منافع رژیم ایران در سوریه می جنگند، در ایران خواهند ماند. لازم به ذکر است که فامیل های جنگجویان پناهنده تا زمانی که از منافع ایران محافظت می کنند در ایران خواهند ماند. بعدا آنها هم مثل امروز به افغانستان فرستاده خواهند شد. افغان هایی را که مخالف منافع ایران بودند فرستادند. نوع دیگری از پناهندگان افغان در ایران کسانی هستند که از منافع ایران در افغانستان محافظت می کنند. آنها در همان وضعیتی خواهند بود که در مورد دیگران ذکر شد. همین داستان در مورد پناهجویان افغان در پاکستان است اما با تغییراتی. آنجا به گونه ای است که پاکستان از پناهجویان افغان مقیم پاکستان برای چندین منظور استفاده می کنند. به طور مثال، پاکستان از سازمان های بین المللی کمک مالی برای این پناهجویان بدست می آورد و سپس به جای اینکه برای پناهندگان مصرف کند، آن را در جیب خود می اندازد. پاکستان همواره از پناهجویان افغان به عنوان نقطه فشار علیه دولت افغانستان استفاده می کند. پاکستان ده ها سال است که از پناهجویان افغان علیه دولت افغانستان استفاده می کند.

پاسخ

من خودم از سلام تایمز به عنوان یک منبع خبری موثق استفاده می کنم. همه خبرهایش معتبر اند. خواننده فکر می کند که او خودش به ساحه رفته و همه چیز را به چشم سر خود می بیند و تماشا می کند. نکته دیگر این است که من تا آنجا که گزارش های سلام تایمز را خوانده ام، تفکر یک طرفه در آنها وجود ندارد، یعنی اخبار را بر اساس اصول ژورنالیزم پخش می کنند. عملا صدای مردم را بلند کرده است. زنان در حال حاضر در افغانستان مدافعی ندارند و هیچ کس نمی تواند حقوق زنان را مطالبه کند، با این حال سلام تایمز گزارش های دقیقی در مورد کار و شغل، تحصیل و سایر فعالیت های زنان به طور منظم ارائه می دهد. این امر به طور ماهرانه با مقامات روبرو می شود که شما اشتباه می کنید... با این حال، مدت زیادی است که خبرهای سلام تایمز بسیار کم پخش می شود، به این معنی که نمی تواند مانند گذشته میل خوانندگان به اخبار و اطلاعات را برآورده کند. مشکل چیست و چرا ماموریت رسانه ای خود را متوقف کرده است؟

پاسخ

ایرانی ها نه مسلمان هستند و نه همسایه خوب. او در تمام عمرش با افغان ها بدرفتاری کرده است. اینها از غربت افغانها سوء استفاده میکنند که کار مسلمان نیست باید به افغانها کمک شوند و آنها را از این شرایط سخت بیرون بیاورند اما تا جایی که میتوانند افغانها را مجبور و اذیت میکنند. خداوند ما را از دو کشور همسایه ایران و پاکستان رهایی بخشد.

پاسخ

ایران با افغان‌ها رفتار بد می‌کند. به گفته یکی از پناهجویان افغان که به من گفت، «ما در کمپ زاهدان گیر مانده ایم، اکنون نمی توانیم حرکت کنیم، نه غذا داریم، نه آب. در این گرما تقریباً ۵۰۰ نفر از جمله جوانان، سالمندان و کودکان اینجا هستیم. کسی نیست به ما کمک کند. ما می گوییم می خواهیم برویم افغانستان، می گویند بروید، اما چطور؟ راه حل نیست هوتل نیست و حالا به ما گفتند اتوبوس نداریم که افغانستان برود. ما در مشکلات زیادی هستیم.» این مشکلات چیز جدیدی نیست، اما وحشی گری و بی کفایتی رهبران افغانستان، سال ها پیش افغان ها را مجبور به ترک وطن و تبدیل شدن به مهاجران قانونی یا غیرقانونی در کشورهای خارجی کرد. مهاجرت غیرقانونی افغان ها به ایران، پاکستان و سایر کشورها چیز جدیدی نیست. با این حال، این موج مهاجرت پس از به قدرت رسیدن طالبان برای دومین بار در افغانستان افزایش یافت. ناامنی، فقر و بیکاری از دلایل اصلی مهاجرت افغان هاست که آنها را با این وضعیت سخت مواجه کرده است. من و بسیاری از افراد دیگر در کشورمان با مشکلات و نگرانی های مختلفی روبرو هستیم، اما چاره ای نیست. ما مجبور هستیم با وجود مشکلات روحی و سایر موارد به زندگی در اینجا ادامه دهیم. چیزی که دوست دارم دوباره به آن اشاره کنم اینست که در ماه های اخیر، پولیس کشورهایی مانند پاکستان و ایران با افغان ها رفتار نادرست داشته است. پناهجویان افغان گریه می کنند، اما نه تنها طالبان در مورد آن سکوت می کنند، جامعه بین المللی نیز با توجه به قوانین مهاجرتی که وضع کرده اند، چیزی نمی گوید.

پاسخ

ایرانیان و حکومت ظالم ایران در چند دهه گذشته با افغان ها بدرفتاری کرده اند. من شاهد حوادث زیادی بوده ام که ایرانی ها با افغان ها کرده اند. پسرم سباوون پارسال با ویزای ایران به ایران رفت و می خواست در این کشور کار کند یا به ترکیه برود. او از ظلم و ستم پولیس ایران و ایرانیان برایم قصه کرد. آنها مسلمان نیستند. آنها همه را لت و کوب کردند، شکنجه کردند، زندانی کردند، پول آنها را دزدی کردند و چنین کارهایی انجام داده اند. یکی دیگر از برادرزاده هایم به نام زیرک آرین چند ماه پیش برای مزدور کاری از راه های قاچاق به ایران رفت. او گفت اولا مردم ایران به شما کار نمی دهند. وقتی متوجه می شود که آنها نیازمند هستند و با پول بسیار کمی کار می کنند، شما را استخدام می کند. دو ماه که بگذرد، از آنجایی که مشغول کار خود هستید، حتی نمی دانید و او به پولیس خبر می دهد که می آید و شما را می برد. شما پول خود را از دست خواهید داد و سه تا چهار ماه را در زندان با پولیس سپری خواهید کرد. امروزه به دلیل آب آشفته می شوند. افغان ها را که در هر جا پیدا کنند دستگیر می کنند و به زندان می اندازند.

پاسخ

به گفته برخی از افرادی که به ایران رفته‌ اند، اکنون در ایران که یک مهاجر افغان برای گرفتن ویزه برای کشورهای اروپایی مانند امریکا، کانادا یا کشورهای دیگر به ایران می‌رود، آن را از سفارت کشور مقصود دریافت می‌کند. قاچاقچیان ابتدا در سرای شهزاده کابل از او پول می گیرند و مسافران به ایران می روند. زمانی که مسافر به ایران می رسد به شرکت یا دفتری می رود که از قبل با آن در تماس بوده است. این شرکت ها/دفاتر قبلاً برای ربودن این پناهجویان افغان برنامه ریزی کرده اند. او را از دفترش می برند و یک شبانه روز شکنجه اش می کنند. همین دزد در واتساپ این مسافر برای یکی از اعضای خانواده اش پیام می فرستد و به او می گوید که من با پاسپورت تغییرعکس یا چیز دیگری وارد کشور مورد نظرم مانند مکسیکو، برازیل، ایتالیا یا ترکیه شده ام، شما باید پول را به او بدهید، در حالیکه پیام از خود او مسافر نمی باشد. در عوض، سارقان همان شرکت پیام داده اند که پول مسافر گم می شود. او شکنجه می شود و با دست و پا شکسته به کشورش (افغانستان) باز می گردد. با این حال، خوش شانس ترین فرد در میان آنها کسی است که به کشور خود باز می گردد. در غیر این صورت بسیاری از آنها را کشته اند. پس ایرانی ها مردمی بد و بی ارزش هستند. آنها رحم ندارند.

پاسخ

چیزی را که شما در گزارش تان ذکر کرده اید، درست است. بسیاری از دوستانم خانه‌ های خود را به مقصد اروپا ترک کردند تا از خانواده‌هایشان حمایت مالی کنند، اما برخورد ایرانی‌ها آنها را با یاس و ناامیدی به خانه‌های خود بازگردانده است. به گفته مسافران، ایرانیان از جمله مردم عادی و پولیس با پناهجویان افغان رفتار نادرست می کنند. آنها را به چشم انسان نمی بینند و هر کاری می خواهند با آنها انجام می دهند. لت و کوب کردن، زندانی کردن، پول گرفتن از آنها... خلاصه ایرانی ها در مقابل آنها نه به حیث مسلمان رفتار می کنند و نه انسان...

پاسخ

دولت مندان افغانستان هیچ نوع خدمت برای مردم افغانستان نکرده است سالهای زیاد می شود که مردم افغانستان به خاطر کار به ایران می روند و در انجامورد شکنجه قرار می‌کریند از سو پاسداران ایران ویاهم از سوی پولیس ایران . حکومت های قبلی افغانستان را که تما م کشورهای جهان به رسمیت می شناختن انها صرف به خانواده خود کار کردن نه به ملت بچاره خود . اگر حکومت داران افغانستان به وطن خود خدمت می کردن حالی چرا افغانها به کشورهای پاکستان وایران به خاطر کار کردن می رفتن وبه خاطر یک لقمه نان افغانان وطن خود را ترک می کنن . اگر حکومت داران افغانستان به این وطن خود به همین صفت می دیدن که این خاک ما آست ودر همین جاه به خاک سپرده می شوم ودر همین خاک اولاد های من زندگی می کنند واین خاک از ما است این وطن را می ساختن این حکومت داران هیچ واقت به این فکر نه بودن ونه هستن اگر در این فکر می بودن که در این وطن اولادهای ما زندگی می کنند باز همان واقت این وطن را می ساختن . وطن دارم اما همیشه در فکر این استم کی چی واقت از این وطن خود فرار کنم در فکر آبادی این وطن نیستم که وطن خودرا برای خودما وبرای نسل آینده خود آباد کنم تا که ما افغانان به فکر این نشم که وطن مااست و همین سرزمین ما است بیاید که دست به دست بدهیم وطن خود را به نسل آیند ه خود بسازم . از کسانکه این وطن را فروختن وما مردم را پرخون آلوده کردن دفاع نه کنم هر کس که این وطن را می سازد از آن بشتبانی کنم . هرواقت که پادشاهی این وطن کسی شود که آن در این فکر نه باشد من از این وطن فرار می کنم آن پادشاه در فکر این باشد که من در همین وطن زندگی می کنم بعد از ختم شدن پادشاهی خود م آن واقت این وطن آباد می شود .

پاسخ

این یک واقعیت است که ایران شیعه سالهاست به افغان ها ظلم می کند. البته رفتاریکه ترکیه در مقابل افغان ها می کند خیلی بدتر از رفتار ایران است. چند سال پیش چند تن از مذهبی ها در افغانستان برای حمایت از رجب طیب رئیس جمهور ترکیه شعارهایی سر دادند، اما نمی دانستند که ترکیه رجب طیب با افغان ها چگونه رفتار خواهد کرد. چند ماه پیش، یک جوان افغان گفت که او و دوستانش می خواستند از طریق ترکیه به اروپا بروند. هنگام عبور از مرز ایران و ترکیه به اسارت سربازان ترکیه درآمدند. او گفت که ساعت ۴ صبح دستگیر شدند و سربازان ترک تا ساعت ۸ صبح آنها را لت و کوب کردند، و گفت که به دلیل ضرب و شتم در ادرارش خون می رود. پولیس پاکستان هم اولادهای کوسی هستند. آنها با استفاده از خود افغان ها افغانستان را ویران کردند. الان طوری به افغان ها ظلم می کنند که حدی ندارد. البته مشکل اصلی در رهبران ما نهفته است. در طول ۲۰ سال دوره جمهوری، جامعه جهانی به ویژه ایالات متحده، میلیاردها دالر به افغانستان کمک کرد، در حالیکه رهبران ما و برخی نهادهای خارجی آن پول را دزدیدند که کمترین سود را برای مردم و کشور داشت.

پاسخ